Friday, 29 August 2014

Jangan di'nombor dua'kan doa! - MTDM 13.06.2014

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Majlis Ta'lim Darul Murtadza 13.06.2014
Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid*


Bahagian 1: Tafsir Al-Quran, Surah Ali-Imran
Ayat 176:


 “Dan jangan kamu sedih disebabkan orang-orang yang segera kufur …”
Allah Ta'ala mencertiakan kesedihan Nabi Muhammad ﷺ kerana sikap kaum musyrikin yang menolak ajakan Rasullullah kepada sesuatu yang menyelamatkan mereka.  Enggannya mereka beriman kepada sesuatu yang boleh menyebabkan kebahagiaan kepada mereka – perkara itu yang membuatkn Nabi ﷺ sedih.

Apabila mendapati golongan orang-orang yang beiman menolak ajarannya – yang susah hati ialah Nabi Muhammad ﷺ - ini sesuai dengan sifat kasih-sayang Nabi ﷺ kepada umatnya, yakni bilamana mengajak mereka beriman kepada Allah, yang beruntung, bertuah dan dapat faedah ialah yang menerima iman itu, dan yang rugi ialah yang menolak iman itu, tapi yang susah hati Rasulullah ﷺ. Selalunya kalau kita menawarkan sesuatu yang baik, yang bawa keuntungan kepada orang lain, kalau orang itu tidak menerima, maka kita akan kata, “Rugi kamu, kenapa kamu tidak menerima!”. Kita seakan-akan marah apabila orang lain menolak, tetapi Rasulullah ﷺ, apabila dakwahnya ditolak, baginda sedih, sebab sifatnya merasa berat dengan musibah yang menimpa umatnya.

Walaupun yang meneriman musibah itu orang lain, yang merasa susah hati ialah Rasulullah ﷺ. Oleh yang demikina, Allah SWT berfirman menyuruh agar baginda tidak sedih dengan sifat orang yang kufur dan tidak menerima ajaran baginda.
Jadi, ayat ini menunjukkan betapa rahmatnya Rasulullah ﷺ ketika dakwahnya tidak diterima kaumnya.

Suatu hari, ketika Nabi Muhammad ﷺ sedang duduk, ada jenazah yang lalu, dan baginda melihatnya lalu baginda berdiri, As-sahabat mengatakan, “Ya Rasulullah, itu adalah Yahudi.” Maka, Nabi ﷺ mengangis dan ditanya sahabat sebab baginda menangis. Lalu banginda menjawab, "Satu nyawa terlepas dari genggaman saya menuju ke neraka." Yakni kalau boleh, semua orang ingin diislamkan oleh Rasulullah ﷺ, akan tetapi Allah SWT berkehendak dengan kehendak yang lain, dan di sebalik kehendak Allah, tersimpan sejuta hikmah. Tidak ada perkara yang menyusahkan Nabi ﷺ melainkan ketika orang menolak ajakannya, dan tiada perkara yang lebih menggembirakan baginda melebihi gembiranya Rasulullah ﷺ bilamana orang menerima ajakannya. Oleh itu, tiada orang yang lebih hampir dengan Rasulullah ﷺ, melebihi hampirnya orang yang mengajak orang lain beriman kepada Allah SWT, menjadi penyambung lidah baginda Rasulullah ﷺ.

Suatu hari Nabi Muhammad ﷺ berziarah kepada seorang Yahudi yang sakit dan ditawarkan untuk beriman kepada Rasulullah ﷺ, dan Yahudi itu menerimanya. Baginda menangis tetapi kali ini tangisannya tangisan ‘happy’ dan baginda mengucapkan, “Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang menyelamatkan dia melalui aku.” Nabi ﷺ gembira kerana satu nyawa terselamat untuk dibawa ke syurga. Hati manusia takkan boleh dikawal kecuali oleh Allah SWT. Oleh itu orang yang paling  dekat dengan Rasulullah ﷺ ialah org yang mengajak orang lain kepada Allah SWT. Ini makna yang pertamanya ayat ini menunjukkan rahmatnya Nabi ﷺ, sehingga sikap kufur orang-orang tidak beriman menyebabkan baginda susah hati.

Pengajaran yang kedua ialah -  jika Nabi Muhammad ﷺ susah hati, yang menghiburkan Baginda ialah Allah SWT. Perasaan sedih itu berada di dalam hati, orang yang sedih perlu kepada hiburan atau sesuatu yang menghiburkan, dan yang menghiburkan Rasulullah ﷺ ialah Allah SWT. Di dalam Al-Quran nul Kareem Allah SWT memantau perasaan Nabi Muhammad ﷺ dalam banyak perkara. Sepertimana kesedihan yang ada pada saat orang-orang tidak menerima dakwahnya Allah menghiburnya, begitu juga halnya ketika perkara menyedihakan lain yang berlaku.

Salah satunya ialah ayat yang turun di bulan Syaaban, iaitu ayat pertukaran kiblat daripada Baitulmaqdis ke Kaabah. Selama Nabi ﷺ berhijrah selama 17 bulan, Nabi ﷺ solat menghadap ke Baitulmaqdis. Dalam satu riwayat mengatakan Nabi ﷺ sedang solat Zohor, dan dalam riwayat lain mengatakan solat Asar di Masjid Quba atau lebih dikenali dengan nama Masjid Qiblatain. Dalam solat itu, Nabi ﷺ mengerak-gerakkan kepalanya ke atas dan ke bawah sebagai bahasa isyarat yang menunjukkan dalam hati baginda bermain satu perasaan agar Allah Ta'ala mendengar suara hatinya dan memindahkan kiblat dan kembali kepada kiblat pertama ayah dan datuknya iaitu Nabi Ibrahim a.s. Allah SWT turunkan ayat Al-Quran dalam surah Al-Baqarah, ayat 44:


Jika Allah turunkan ayat untuk ditukar kiblat pun sudah memadai untuk dijadikan perintah untuk dipatuhi tetapi Allah ingin menunjukkan bagaimana Dia memenuhi permintaan Rasulullah ﷺ, dengan suara hati baginda dipantau oleh Allah Ta'ala dan dipenuhi sebelum dilafazkan pun oleh baginda. Setelah turun ayat itu, Nabi ﷺ berpusing 180 darjah untuk menghadap kiblat yang baru. Bagaimana ianya dilakukan? Allahu’alam. Subhanallah – Allah tidak tunggu untuk berikan apa yang Nabi ﷺ minta sesudah solat, tetapi diberi ketika masih dalam solat lagi. Kenapa tak ditunggu sehingga waktu solat yang seterusnya? Allah Ta'ala tidak mahu menunda permintaan yang bermain dalam hati Rasulullah ﷺ. Bukankah Nabi Zakaria, ketika meminta zuriat juga dikabulkan permintaannya ketika masih dalam solat juga? Kenapa Allah tak tunggu selepas selesai solat? Untuk menunjukkan cepatnya qabul doa hamba-hamba yang dikasihi Allah SWT. Bilamana mereka yang dikasihi berdoa, ‘confirm’ dapat ‘cash’.

Suatu hari seorang yang bermusafir berehat di satu pokok, dan tertidur. Apabila terjaga, didapati untanya hilang. Dia pun kesedihan kerana semua harta dan bekalannya ada pada unta itu. Datang seorang tua kepadanya bertanya kenapa dia sedih dan jika dia ada apa-apa hajat? Musafir itu tengok orang tua itu lemah, lesu, letih lalu berkata, “Kamu lebih bantuan untuk diri kamu dulu sebelum bantu orang lain.” Kata orang tua itu lagi, “Beritahulah, mungkin saya boleh bantu.” Musafir itu memberitahu yang untanya hilang. Maka, lelaki tua itu pun angkat tangan, dan angkat sebelah kakinya lalu berdoa, “Ya Allah, kembalikan unta orang ini sebelum kaki saya ini turun ke bawah.” Tidak turun kaki itu ke bawah kecuali telah datang kembali unta musafir itu! Jangan kamu anggap orang yang kusut-masai, yang tak rapi, tak kemas, dan kalau datang pun dihalau orang, jangan kamu anggao orang seperti ini tak ada nilai, kalau dia termasuk orang-orang yang dekat dengan Allah, bila dia meminta, pasti akan ditunaikan oleh Allah Ta'ala.

Ini kekuatan senjata doa yang banyak diabaikan orang. Kita mencari rezeki, tapi perlu juga berdoa. Jangan  doa di-nombordua-kan. Jangan tak faham nilai senjata doa. Ia lebih ampuh dari segala usaha!
Nabi ﷺ dikabulkan permintaannya saat baginda solat sepertimana Nabi Zakaria juga menunjukkan cepatnya datang ‘qabul’ daripada Allah Ta'ala. Daripada Siti Aisyah r.a., baginda Rasulullah ﷺ bersabda, “Sesungguhnya darah sembelihan korban akan jatuh ke tangan Allah (diterima) sebelm darah itu jatuh ke tanah.” 

Oleh itu, kata Rasulullah ﷺ, “Mintalah pada Allah dan perasaan saat minta, kamu yakin doa kamu dimakbulkan Allah SWT.” Tapi jangan doa ala kadar, yakni doa sekadar formaliti, tiada penghayatan. Hayati doa, dan anda akan dapat melihat kesan kekuatan senjata doa. Doa adalah otak kepada ibadah.

Ada beberapa ayat lain yang menunjukkan pemantauan Allah Ta'ala kepada Rasulullah ﷺ. Ketika kaum musyrikin memaki, mengata dan menghina Rasulullah ﷺ. Allah SWT menurunkan ayat agar baginda tidak sedih. Jadi, ayat ini menujukkan yang Allah amat prihatin dengan Rasulullah ﷺ dan larangan bersedih.

Muhammad Al-Baqir* berkata kepada Sayyidina Sayyidina Jaafar As-Saddiq, “Saya hairan melihat orang dalam kesedihan tak kembali mengamalkan firman Allah (surah Anbiya’, ayat 87):

“La ilaha illa Anta, Subhanaka, inni kuntu minaz zolimin”

Sebab saya dapati dalam Al-Quran, setelah ayat itu dibaca oleh Nabi Yunus. Allah SWT berfirman (surah Anbiya, ayat 88):

Yakni, Allah menyelamatkan Nabi Yunus daripada kesedihan. Adakah ayat itu khusus untuk Nabi Yunus? Tidak, Allah akan menyelamatakan orang-orang beriman yang membaca ayat ini daripada kesedihan.

Sambungnya lagi, “Saya hairan orang yang ada perasaan takut tidak membaca (surah Ali-Imran, ayat 173):
“Hasbunallah wa ni’mal wakeel”.

Kerana saya dapati dalam Al-Quran nul Kareem, ketika kaum muslimin dalam ketakutan dan membaca ayat ini, Allah Ta'ala berfirman (surah Ali-Imran, ayat 174) :


Yakni Allah memberi mereka kemenangan dan nikmat keselamatan.

Sambungnya lagi, “Saya hairan orang ada orang yang diancam kemudaratan kepadanya tidak membaca (surah Al-Ghafir, ayat 44):


Wa ufawwidu amri ilallah, innallaha basirun bil-'ibad.

Kerana saya dapati di dalam Al-Quran nul Kareem, orang yang membaca ayat ini akan dilindungi Allah Ta'ala daripada ancaman orang itu (surah Al-Ghafir, ayat 45):


Jadi ada tiga:
Penawar kepada sedih: “La ilaha illa Anta, Subhanaka, inni kuntu minaz zolimin”
Penawar kepada takut:  “Hasbunallah wa ni’mal wakeel”.
Benteng muslihat orang lain: Wa ufawwidu amri ilallah, innallaha basirun bil-'ibad.

“.. kerana sesungguhnya mereka sekali-kali tidak akan membawa mudarat kepada Allah…”
Allah memberitahu bahawa orang-orang yang kufur itu tidak mungkin memudaratkan Allah Ta'ala. Kenapa tidak dikatakan memudaratkan Rasulullah ﷺ  kerana ayat sebelumnya merujuk kepada Rasulullah ﷺ agar jangan bersedih? Jika diikutkan ayat itu – yang disuruh ialah Nabi ﷺ agar jangan bersedih, maka bahagian seterusnya pun perlu kembali kepada Nabi ﷺ. Kenapa? Kerana Nabi ﷺ dalam berdakwah hanya mengajak kepada Allah Ta'ala dan bukan kepada dirinya. Nabi ﷺ hanya penyampai Allah Ta'ala, tiada tujuan peribadi untuk Rasulullah ﷺ. Ini menolak dakwaan orang Quraisy mengatakan yang agama ini adalah buah fikiran Nabi ﷺ kerana baginda Rasulullah ﷺ hanya mengajak kepada Allah SWT.

Ayat 177:

Apa yang dimaksudkan dengan membeli kekufuran? Dalam perniagaan, orang-orang takkan membeli sesuatu yang buruk dengan sesuatu yang baik, tetapi orang akan membeli yang baik dengan yang lebih baik. Mana ada orang nak jual batu permata dengan batu kerikil. Perbuatan jual-beli ada tukar-menukar, jadi adakah wujud tukar-menukar dalam hal iman dan kufur? Yang dimaksudkan ialah setiap bayi itu dilahirkan dalam keadaan suci, fitrah dan beriman, tidak kira bayi siapa itu. Akan tetapi orang tuanyalah yang akan menjadikan anak itu Yahudi, Majusi dll. Oleh itu, anak-anak orang tidak beriman yang meninggal sebelum baligh akan ditempatkan sebagai pembantu-pembantu di syurga, kerana mereka tak berdosa. Jadi, ertinya Allah bekalkan iman kepada setiap bayi yang dilahirkan. Tapi setelah dewasa, mereka akan membuat pilihan untuk beriman atau kafir. Tetapi pilihan itu pilihan yang tiada pilihan, kerana hanya pilihan iman saja pilihna yang benar dan menyelamatkan. Jika pilih kufur, maka Allah sediakan neraka untuknya. Jadi, maksudnya ialah tiada pilihan selain iman. Jadi makna yang pertama ialah orang menjual bekal iman yang Allah berikan dengan kekufuran. Makna kedua ialah orang menjual iman dengan kekufuran walaupun dia tahu kebenaran Rasulullah ﷺ, bahkan menyembunyikan kebenaran itu. Ini mungkin menjurus kepada orang Yahudi dan Kristian yang mereka itu kenal kepada Rasulullah ﷺ lebih daripada mereka kenal anak mereka sendiri, tetapi menolak baginda kerana hasad dengki dan kedua adalah kerana takut dapurnya kosong. Orang yang kenal Rasulullah ﷺ terdiri daripada golongan paderi dan ulama Yahudi dan masyarakat awam ramai yang tidak tahu. Jika orang awam diberitahu, maka paderi takut kehilangan peruntukan hasil dakyah yang mereka sampaikan. Maka, mereka mendustakan Rasulullah ﷺ, yakni membeli kufur dengan keimanan. Perumpamaan sama apabila seseorang tahu yang ‘haq’ (benar) di hadapannya tetapi menolaknya. Ambillah hikmah walaupun daripada mana saja keluarnya.

Ayat 178:

Allah beri nikmat kepada sesetengah orang walaupun mereka jelas kufur kepada Allah, tetapi jangan disangka perkara itu baik bagi mereka. Ada satu jenis hukuman yang dinamakan istidraj – semakin dia kufur, dia semakin diberi nikmat oleh Allah SWT. Ada orang yang menggunakan kesihatan untuk bermaksiat kepada Allah, tetapi jangan disangka kesihatan itu membawa kebaikan kepadanya. Orang yang menggunakan harta kepada yang mungkar, dan hartanya semakin bertambah. Jangan disangka Allah membiarkan orang kafir dan mungkar bermaharajalela dengan kemungkaran mereka, atau nikmat Allah adalah membawa kebaikan kepada mereka. Allah membiarkan mereka agar dosanya semakin bertambah dan dengan itu hukumannya pun semakin bertambah berat!

 Orang yang tak pernah sakit di bumi ini ialah Firaun (Namrud), dan dia bermaharajalela mengaku dirinya Tuhan. Tahukah bagaimana dia akhirnya dihancurkan Allah? Allah hantarkan nyamuk yang kecil sahaja, masuk ke dalam hidungnya dan tidak keluar-keluar, sehingga Namrud tidak boleh tidur dan menghantuk kepalanya ke dinding sehingga pecah dan akhirnya mati. Semoga Allah melindungi dan menyelamatkan kita. Oleh itu, orang salafussoleh kalau mendapat nikmat, mereka akan lebih terlebih dahulu supaya nikmat itu bukan istidraj. Mereka khuatir dengan tambahnya nikmat, mereka tak mampu bersyukur dengannya. Oleh itu, kalau kita minta nikmat, minta juga syukur juga kerana dikhuatiri nikmat itu boleh menjadi istidraj.


Kitab Riyadus Solihin, Bab 60, m/s 655:

Hadis 7:


Konsep Rasulullah ﷺ ialah menjawab soalan akan disesuaikan kepada orang yang menyoal, macam nak meletak titik pada hurufnya (huruf jawi). Dalam hadis yang serupa, ada dijawab untuk berbuat baik kepada orang tua. Dalam hadis lain pula dikatakan agar solat tepat pada waktunya.

Seseorang datang kepada Sayyidina Abdullah ibnu Abbas, yang faham konsep ini dan bertanya, “Adakah boleh mencium isteri pada waktu tengahari di bulan Ramadhan.” Jawab beliau – “Boleh”. Kemudian datang pula seorang yang lain bertanya soalan yang sama, dan dijawab beliau – “TIdak boleh”. Kata pembantunya, “Bagaimana ada soalan sama, tapi jawapan berbeza.” Jawabnya, “Yang pertama yang bertanya sudah tua, jadi ciuman itu hanya sebagai tanda kasih-sayang. Tetapi yang kedua bertanya masih muda, dan dikhuatiri perbuatan itu akan membawa kepada perkara yang tidak dibenarkan ketika berpuasa.” Rasulullah ﷺ akan melihat siapa orang yang bertanya dan memberi jawapan yang sesuai dengan keperibadian orang yang bertanya.

Dalam hadis ini diajarkan untuk memberi makan kepada orang, dan memberi salam kepada orang yang dikenli ataupun tidak. Memberi salam ialah memberi jaminan keselamatan kepada orang yang diberikan ucapan salam. Antara 2 orang yang bertemu, orang yang mendahului dalam memberi salam adalah lebih afdhal. Oleh itu, jika sudah beri salam, jangan dicemari salam itu dengan keburukan dan kezaliman kita.

//kisah Imam Sayfie tak jadi dihukum gantung kepala oleh kerana kebijakannya menggunakan ucapan ‘Salam’.

//kisah seorang yang mengucapkan salam dan dibuunuh

Hadis 8:


Nabi ﷺ menunjukkan cara sedekah yang pahalanya berterusan. Kalau sedekah dengan sesuatu yang cepat habis, maka ganjarannya pun cepat habis, tetapi kalau sedekah dengan sesuatu yang panjang manfaatnya, maka selagi sedekah itu dapat dimanfaatkan, selagi itu orang itu akan mendapat pahala meskipun dia sudah meninggal dunia. Dalam hadis ini, Nabi ﷺ tidak menyebut amalan 40 yang lain tetapi hanya menyebut satu iaitu – kambing yang bersusu. Oleh itu, hendaklah bijak dalam bersedekah dan cari yang pahalanya berterusan.

//Kisah Abu Talhah menyedekahkan kebun kesayangannya kerana terlepas satu rakaat berjemaah bersama Rasulullah ﷺ.

Hadis 9:



Dalam bersedekah, jangan melangkahi ahli keluarga yang memerlukan. Jangan dahulukan memberi kepada kawan, tetapi kedekut kepada keluarga. Jika ramai orang yang memberi, maka akan sedikitlah orang yang meminta-minta.

//kisah dua beradik di mana seorang memberi 30 ekor kambing, dan seorang lagi memberi separuh roti, tetapi yang memberi setengah roti itu dikatakan lebih pemurah. Mengapa jadi begitu?

Kemudian, perbahasan kitab Bidayatul Hidayah diteruskan dengan bacaan pada m/s 176, perenggan ketiga yang menasihatkan untuk mengelakkan diri membincangkan perkara khilaffiah, lebih-lebih lagi jika diri bukanlah ahli untuk membincangkannya.

 *: Mohon ambil perhatian yang teks ini bukan disediakan oleh pendakwah seperti yang namanya tertera di atas. Ini cuma ringkasan dan sedikit petikan kata-kata mereka. Jadi, saya mohon pembaca menonton video di sumber asal untuk pemahaman yang lebih baik dan saya mohon maaf dan teguran atas segala kekurangan. Semoga, di sebalik segala kekurangan, masih ada yang dapat kita manfaatkan. Wallu'alam. 

**: mungkin salah ejaan



Wednesday, 27 August 2014

"Jadilah kamu orang yang berilmu." - Burdah Pembukaan MTDM 22.08.2014


 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Pembukaan Majlis Ta'lim Darul Murtadza 22.08.2014





Ustaz Mustaffa Kamal Hamzah (Terengganu)

Seandainya kita memuji Sayyidina Nabi Muhammad ﷺ daripada kita hidup sehingga kita mati sekalipun, sesungguhnya pujian itu tidak cukup kerana sesungguhnya baginda Rasulullah ﷺ sudah sempurna dengan pujian Allah SWT.

Allah SWT memuliakan Rasulullah ﷺ, maka ketahuilah sesiapa yang memuliakan baginda Rasulullah ﷺ, sudah pasti dia akan dimuliakan Allah SWT, sudah pasti Allah Ta'ala memberi rahmat kepadanya, bahkan Nabi ﷺ bersabda, “Sesiapa berselawat kepadaku sekali, Allah akan menurunkan rahmat kepadanya 10 kali” dan Allah Ta'ala sendiri menunjukkan kasih-sayang Allah Ta'ala kepada Rasulullah ﷺ mengatasi para Rasul yang lain.

Allah Ta'ala telah muliakan Nabi Adam a.s, firman Allah Ta'ala dalam ayat 35, surah A-Baqarah:

Iblis ingkar perintah Allah dan jadilah dia makhluk yang kufur. Tiada Nabi selain Adam yang Allah perintahkan makhluk bersujud kepadanya. Tapi, adakah Nabi Adam mulia? Ya, Allah memuliakan Nabi Adam, tetapi firman Allah (surah Al-Ahzab, ayat 56):


Allah sendiri dan para malaikat berselawat ke atas baginda. Oleh itu, wahai pemuda-pemuda yang berada di dalam masjid ini, sesungguhnya kita diperintahkan untuk memperbanyakkan selawat kepada Rasulullah ﷺ.

Semua daripada kita mengenali Imam As-Syafie, seorang yang alim, soleh, tinggi ilmunya. Namun, ketika dia wafat, seorang Imam bernama Imam Al-Asfahani bermimpi bertemu dengan Imam Syafie lalu bertanya, “Apakah yang Allah Ta’ala lakukan kepadamu wahai Imam Syafie?” Jawabnya, “Sesungguhnya Allah Ta'ala telah mengampunkanku, dan memberi rahmat kepadaku dan mengasihiku.” Lalu ditanya adakah kurniaan itu kerana ilmunya yang tinggi atau amalannya yang banyak? Jawabnya, “Antara sebabnya ialah kerana aku banyak berselawat.” Bahkan dalam satu kitab karangan Imam Al-Sakandari, dinyatakan bahawasanya barangsiapa yang lalai, banyak melakukan maksiat, dan ingin cepat mendapat kasih-sayang Allah, maka hendaklah dia memperbanyakkan selawat.

Alhamdulillah Allah kumpulkan kita di sini – ada yang jauh dan yang dekat, saya dekat saja dari Terengganu datang untuk bersama-sama dengan Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid yang saya anggap seperti guru saya. Duduk dalam majlis mengingati Rasulullah ﷺ, dan bersama orang-orang yang dikasihi Allah Ta'ala, dia pasti akan mendapat rahmat daripada Allah Ta'ala.

Wahai anak-anak muda, wahai pencinta-pencinta ilmu, wahai orang-orang yang cintakan kepada baginda Rasulullah ﷺ, tunjukkan cinta kita kepada Nabi Muhammad ﷺ. Hidupkanlah sunnah Nabi, jangan tidak ada satu pun sunnah Nabi pada batang tubuh kita. Hendaklak kita memakai pakaian yang mengikut sunnah nabi, tak kita sama ada kita pakai imamah, atau cincin atau kasut, ingatlah yang kita ingin mengikuti sunnah Nabi ﷺ.

Jangan kita tidur seperti tidurnya orang yang lalai kepada Allah, tetapi tidurlah kita mengikut sunnah baginda Rasulullah ﷺ. Apabila kita mengikut sunnah Rasulullah ﷺ, kita akan dikasihi Allah SWT, tetapi kalau kita meninggalkan sunnah Rasulullah ﷺ, kita jauh dari Allah Ta'ala dan jauh dari baginda Rasulullah ﷺ. Oleh itu, hidupkan sunnah Nabi ﷺ dalam diri kita, kehidupan kita, dan seterusnya jangan lupa berselawat kepada baginda Rasulullah ﷺ agar bila kita sentiasa berselawat, kita akan menjadi kekasih Allah, kekasih baginda Rasulullah ﷺ.

Kita memohon agar Allah Ta'ala melembutkan lidah kita agar sentiasa berselawat kepada baginda Rasulullah ﷺ. Seterusnya, jangan lupa kepada ahlul bayt (ahli-ahli keluarga Nabi ﷺ), orang yang dikasihi baginda Rasulullah ﷺ. Oleh itu, hendaklah kita mencintai orang yang dicintai Rasulullah ﷺ. Jangan kita tinggalkan Al-Quran dan jadikan Al-Quran nul Kareem itu bacaan harian kita. Jangan kita jauhkan diri kita dari baginda Rasulullah ﷺ. Ikutan kita ialah Rasulullah ﷺ. Firman Allah (surah Al-Ahzab, ayat 21):

Sesungguhnya Rasulullah itu ikutan yang terbaik. Jika kita mengikutnya, kita akan mendapat rahmat dan Allah Ta'ala akan menyayangi kita. Jika kita ikut orang yang jauh dari Allah, nescaya kita akan jauh dari Allah.


Tausiyah 2: Al Habib Ahmad Jamalullail dari Jeddah 
dan diterjemah oleh Al Habib Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid.

Kita berada di salah satu hidangan Nabi Muhammad ﷺ, di mana dengan  memuji dan berselawat ke atas baginda akan memberi satu semangat kepada hati, roh dan jiwa kita sehingga roh menjadi kuat dan dapat  mengecapi keindahan berselawat kepada Nabi Muhammad ﷺ.

Seorang ulama terkemuka bernama Imam Ahmad bin Hassan al Attas pernah mengatakan, “Amalan yang baik untuk seseorang memperbanyakkan ialah berselawat kepada Nabi ﷺ dan istighfar kepada Allah SWT.” Amal perbuatan yang membawa kebahagiaan dan keselamatan kepada seseorang yang dengan izin Allah akan mendapat ‘husnul khotimah’.

Kita semua akan sampai pada satu masa yang ditetapkan Allah SWT, yakni masa ini tak kekal dan akan berhenti, akan habis dan kita akan kembali kepada Allah SWT, untuk berada di satu keadaan yang tak seorang pun akan terlepas daripada keadaan itu iaitu masuknya seseorang ke dalam kubur dan berjumpa dengan Mungkar dan Nangkir untuk menjawab soalan yang telah diperintahkan Allah SWT. Moga-moga Allah memberikan kita husnul khotimah, Amin. Untuk mendapatkan husnul khotimah hendaklah seseorang itu memenuhi umur dan waktunya untuk mencari ilmu, dan sungguh perbuatan itu akan menggembirakan hati baginda Nabi Muhammad ﷺ.

Seorang ulama mentafsirkan dalam firman Allah SWT, “Rabbana atina fiddunya hasanah, wafil akhirati hasanah waqina azabannar”. Maka ditanya apakah maksudnya? Seseorang mengatakan yang dimaksudkan dengan ‘hasanah’ ialah isteri yang solehah dan seorang lain pula mengatakan yang kebaikan itu ialah rumah yang besar. Kemudian dijawabnya bahawa ‘hasanah’ atau kebaikan di dunia yang diminta itu ialah kesempurnaan dalam mengenal Allah SWT melalui ilmu. Adapun hasanah yang di akhirat adalah dapat menyaksikan kepada Allah Ta'ala. Inilah dua permintaan yang diajarkan Allah kepada hambanya untuk meminta.


Orang yang mencari ilmu mesti memasang dan meletakkan niat, kerana sesungguhnya ilmu yang yang dicari tanpa niat takkan memberi apa-apa manfaat kepada seseorang yang belajar.

Seorang imam bernama Imam Ali bin Muhammad bin Hussain Al- Habsyi berkata, “Kalau kamu datang ke majlis ilmu, tanamlah macam-macam niat.” Yang pertama niatkan untuk mencari ilmu, untuk mengamalkan ilmu, untuk bersilaturrahim dengan orang yang hadir dalam majlis ilmu, untuk melihat kepada orang yang berilmu, bertemu dengan orang-orang yang soleh. Maka niat-niat seperti ini di pasang ketika seseorang ingin datang ke majlis ilmu. Maka, setiap niat yang dia niatkan akan diberi ganjaran oleh Allah SWT. Demikian, mereka para ulama-ulama yang ada setelah Imam Ali Al Hasbyi, Imam Abdul Qadir bin Abdul Rahman As-Seggaf*, Imam Ahmad Al-Haddad*, yang kesemuanya adalah berilmu dan mengamalkan kepada ilmu. Itu semua adalah hasil atau buah daripada ilmu yang telah dicapai oleh mereka.

Seseorang yang berilmu itu akan terangkat dengan ilmunya, tanpa mengenal kepada jantina. Walaupun seorang perempuan, jika berilmu akan terangkat kedudukannya. Seorang ‘alimah bernama Nafisah, seorang solehah menjadi rujukan kepada ramai ulama pada zamannya termasuk Imam As-Syafie sendiri. Ketika Imam Syafie meninggal dunia, Siti Nafisah berkata, “Semoga Allah merahmati Syafie. Sesungguhnya Imam Syafie itu adalah sempurna dalam mengerjakan wudhuk.” Wudhuk merupakan kunci kepada solat – ini menunjukkan pentingnya untuk seseorang mempunyai ilmu khususnya ilmu asas seperti solat, kerana solat merupakan pertanyaan pertama yang akan ditanya di dalam kubur.

Seseorang yang mencari ilmu hendaklah beramal dengan ilmunya dan tidak mengabaikan ilmu yang diperolehinya. Imam Al-Ghazali, yakni seorang yang berilmu dan ‘alim yang besar, setelah wafatnya, salah seorang pengikutnya bermimpi melihat kepada beliau dan ditanya bagaimana keadaan beliau di dalam kubur, Jawabnya, “Allah SWT mengampunkan aku kerana seekor lalat yang suatu hari meminum daripada dakwat yang aku sedang menulis, dan aku berhenti agar lalat itu tidak terbang dan membiarkan lalat itu minum dakwatnya.” Maka, rahmatnya sikap Imam Syafie terhadap lalat itu menyebabkan pengampunan oleh Allah SWT. Seorang yang berilmu ialah orang yang mengamalkan ilmunya, termasuk kepada haiwan.

Imam As-Syafie, setelah meninggal dunia, dilihat oleh salah seorang pengikutnya di dalam mimpi lalu ditanyakan apa yang telah Allah beri kepadanya. Jawabnya bahawa Allah telah mengampunkan dan memberi rahmat kepadanya kerana banyak berselawat kepada Nabi Muhammad ﷺ.



Tausiyah 3: Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid

Berbicara tentang ilmu dan kaitannya dengan apa yang disampaikan oleh sebelum ini, bila mendakwa cinta kepada Rasulullah ﷺ adalah dengan menghidupkan sunnah Nabi Muhammad ﷺ. Bilamana mendakwa kita mengasihi seseorang, maka kita akan mencari apakah yang kita boleh buat agar orang yang kita kasihi gembira dengan apa yang kita lakukan. Orang yang mengasihi tentunya akan menggembirakan orang yang dikasihinya itu.

Maka, seseorang yang mendakwa kasih kepada Nabi Muhammad ﷺ  hendaklah bertanya kepada diri sendiri - apakah yang boleh kita lakukan untuk membuatkan baginda gembira dengan apa yang kita lakukan? Pernahkah kita bertanya apa yang Nabi ﷺ minta daripada kita? Apa yang Nabi mahukan daripada kita? Apakah perkara khusus yang Nabi ﷺ mahukan kita berada di dalamnya? Ini ada kaitan dengan apa yang telah disebut kedua-dua penceramah sebelum ini iaitu:
1. Pengakuan kasih kepada Nabi, dan
2. Menterjemah pengakuan tersebut dengan mencari ilmu.
Nabi Muhammad ﷺ mahukan kita menjadi 4 golongan, kalau boleh jadi kesemuanya itu yang terbaik, tetapi jika tidak mampu, hendaklah cuba menjadi salah satu daripada yang 4 tersebut.


Apa yang Nabi ﷺ mahukan? Kata baginda, “Aku ingin…

1. .. jadilah kamu orang yang berilmu.”
Seseorang takkan berilmu kecuali dia mencari ilmu. Seseorang itu disuruh mencari ilmu supaya mengamalkannya, dan itu merupakan permintaan Nabi yang pertama kepada kita. Seseorang yang ingin menggembirakan hati Nabi ﷺ, tentunya dia akan berusaha untuk memperkaya dirinya dengan ilmu. Bagaimana tidak? Allah SWT yang salah satu daripada namanya Yang Maha Berilmu, menyuruh kepada Nabi ﷺ untuk meminta doa tambahan ilmu. Firman Allah, “Katakan wahai Rasulullah, …”.

Apa yang Allah ajarkan meminta? Darjat yang tinggi, syurga, meminta dipimpin agar melakukan amal soleh, semuanya adalah perkara yang mulia dan baik, akan tetapi Allah mengajar untuk meminta tambahan ilmu, bukan minta ilmu. Kalau seseorang minta ilmu, maka kalau dah dapat, maka dia akan rasa cukup dengan apa yang dia dah dapat. Tapi bila minta tambahan ilmu, takkan merasa cukup melainkan akan minta tambahan lagi. Oleh yang demikian, tak seorang pun berhak mengatakan yang dia sudah menjadi orang yang berilmu dan tak perlu aku mencari ilmu kepada orang lain.

Seseorang hendaklah bercermin kepada baginda Rasulullah ﷺ yang ilmunya menembusi alam, bukan hanya ilmu dunia sahaja tapi tahu ilmu alam barzakh, ilmu alam akhirat, dan masih meminta tambahan ilmu kepada Allah SWT. “Allah mengajar ilmu kepada Engkau wahai Rasulullah perkara yang kamu tidak tahu.” Oleh yang demikian, seseorang itu jangan merasa cukup dengan ilmu yang dia ada kerana yang lebih mulia daripadanya pun meminta tambahan ilmu.

Kata pepatah, “Kalau kamu tahu satu benda, banyak benda lagi yang kamu tak tahu.” Maka, alangkah sempitnya akal fikiran seseorang, bilamana dia membaca 1,2 buku, dengar 1,2 CD atau dengar radio atau dengar orang cakap, dan keluar dari majlis itu dan terus hukum orang lain sesat atau mempersoalkan perbuatan orang lain. Tunggu sekejap, jangan dibatasi ilmu dengan apa yang anda dengar dan apa yang anda faham saja, banyak lagi ilmu yang anda belum tahu.

Seorang yang benar-benar berilmu akan beradab dengan ilmu itu sendiri, dan akan beradab kepada orang lain yang berilmu, walaupun orang yang berilmu itu berselisih faham dengannya, walaupun orang lain yang berilmu itu mempunyai pandangan yang berbeza, pengikut yang lain, tetap dengan konsep ilmu yang luas, hendaklah tidak mudah untuk menyalahkan kepada orang lain, apatah lagi sehingga menghukum orang lain sesat bilamana tidak sependapat dengan orang lain. Maka berhentilah dengan hanya perbezaan tanpa menghukum orang itu sesat. Belajarlah sikap orang alim seperti Imam Syafie dan Imam Ahmad bin Hambal. Walaupun mereka banyak berbeza pendapat dalam banyak masalah, tetapi akhlak antara mereka orang berilmu adalah sangat baik - mawaddah, kasih-sayang, saling menghormati. Pepatah mengatakan, “Semakin luas ilmu seseorang akan semakin kurang ‘protes’ kepada orang lain yang tak sejalan dengan pandangannya. Tetapi semakin sempit ilmu seseorang, maka semakin mudah untuk menyalahkan kepada orang lain.”

Al Imam As-Syafie dipuji oleh Imam Ahmad bin Hambal dengan mengatakan, “As-Syafie bagi kamu manusia, umpama matahari yang diperlukan untuk bumi, dan umpama kesihatan yang diperlukan untuk tubuh badan.”

Walaupun pandangan mereka berdua banyak yang berbeza, itu tidak mengeruhkan hubungan antara mereka berdua. Suatu hari, Imam Ahmad bin Hambal sakit, lalu diziarahi Imam As-Syafie. Perbezaan pendapat tidak menyebabkan mereka mencela satu sama lain. Bahkan Imam Ahmad merasa gembira dengan kedatangan Imam Syafia dan beransur sembuh dengan izin Allah SWT. Tak lama kemudian, Imam As-Syafie pula sakit, dan diziarah Imam Ahmad bin Hambal. Datangnya Imam Ahmad bin Hambal, seorang ahli hadis, ulama besar dan terkenal di Iraq ketika sebagai ahli dalam pelbagai bidang ilmu menimbulkan kebanggaan kepada anak muridnya.


Memang seseorang boleh merasa bangga dengan gurunya, boleh untuk menjadikan gurunya idola, akan tetapi jangan lebih menyanjung gurunya dengan merendahkan guru orang lain. Jangan mengatakan “Tiada teladan kecuali guru aku!” Kenapa dibataskan gurunya kepada seorang saja? Kenapa dihadkan ilmu yang ada kepada satu orang?

Warisan ilmu Rasulullah ﷺ tidak ditinggalkan kepada seorang saja. Sekian ribu para as-sahabah menjadi pewaris Nabi Muhammad ﷺ. Kalau ilmu itu boleh dibatasi kepada satu orang sahaja, tentu Nabi ﷺ akan lantik seorang saja, dan yang lain akan ditolak oleh baginda. Kalau ilmu itu hanya ada pada satu orang saja, Allah takkan suruh Nabi Musa untuk pergi cari kepada Nabi Khindir dan belajar daripadanya. Allah SWT menceritakan kisah-kisah ini untuk kita mengambil iktibar adab kepada ilmu dan orang-orang yang berilmu. Dalam menyanjung guru, kita hendaklah tidak melebihi batasan dengan menghina guru orang lain. Hormatlah guru kita tanpa merendahkan orang lain kerana masing-masing mempunyai kedudukan di sisi Allah SWT. Adab orang yang berilmu dengan orang berilmu begitu juga. Kalau anak murid tak boleh fanatik dengan gurunya, maka yang berilmu juga tak boleh menganggap dirinya, “I am the best”.

Anak murid Imam Syafie mengatakan kepadanya, “Hebatnya engkau, Imam besar: Imam Ahmad bin Hambal datang menziarahi engkau.” Imam Syafie pun membacakan beberapa bait syair untuk menunjukkan bagaimana sikapnya kepada orang berilmu yang lain, dan sebagai menegur anak muridnya agar menghormati guru orang lain, katanya, “Kemuliaan itu tidak memisahkan kedudukan seseorang yang mulia, kemuliaan yang ada pada seseorang akan kekal ada pada orang tersebut.” Kata Imam Syafie lagi, “Kalau dia berziarah kepada aku, kerana dia orang yang mulia dan kalaupun saya berziarah kepada dia, adalah kerana dia orang yang mulia.”

Ini adab seorang ulama, bilamana ingin disanjung oleh anak muridnya, diajar agar menghormati kepada guru orang lain, di manakah adab ini hari ini? Di manakah akhlak pengikut kepada seorang yang diikuti, lebih-lebih lagi dalam hal ehwal agama, dalam komennya, dalam ‘facebook’nya, dalam apa saja yang tangannya gatal nak bagi komen. Dengar sikit saja pendapat yang mungkin tidak sesuai dengan pandangannya, atau pandangan gurunya, maka keluar makian dan kata-kata yang tidak diajar oleh Nabi Muhammad ﷺ. Belajarlah wahai orang yang mencari ilmu akan tawadhuk – yakni merendahkan diri kepada orang berilmu yang lain, melihat kelebihan kepada orang lain. Ini permintaan pertama Nabi ﷺ - jadilah kamu orang yang berilmu.

“Siapa orang yang diberi masa muda oleh Allah, tapi dia tak menggunakannya untuk belajar, maka angkatlah 4 kali takbir untuknya.” Empat kali takbir untuk apa? Apa satu saja solat 4 kali takbir tanpa rukuk – solat jenazah! Orang muda perlu mencari ilmu kerana hanya dengan ilmu seseorang boleh meraih ketaqwaan. Kalau 2 perkara ini tiada - ilmu tiada, taqwa pun takkan ada, maka tiada nilainya orang ini, Demikian kata-kata Imam Syafie memuji kepada orang-orang yang mencari ilmu. Belajarlah dengan ilmu, rasa takut kepada Allah SWT – Yang takut kepada Allah adalah para ulama. Ilmu yang diwariskan Nabi ﷺ mengajarkan rasa takut kepada Allah, yang dengan rasa takut itu, kita boleh mengenal yang mana satu orang berilmu, yang mana satu orang tak berilmu. Seseorang yang mengaku berilmu tetapi tidak takut kepada Allah dan tidak menghormati orang berilmu yang lain, maka dia tidak berilmu walaupun satu dunia mengatakan dia berilmu.

Kata Al Imam Syafie, “Barangsiapa yang tidak merasakan pedihnya, susahnya ketika mencari ilmu, yakni orang yang tidak sabar mencari ilmu, maka dia akan hidup dalam kejahilan selama dia hidup.” Orang yang mencari ilmu mesti sabar dengan susah-payahnya mencari ilmu, balik mungkin lewat malam, maka dia akan mendapatkan hakikat ilmu yang akan diberikan Allah Ta'ala lebih daripada yang dia tidak belajar. Hak oleh orang yang belajar ilmu ialah mengamalkan apa yang dipelajari.

Yang ketiga yang diinginkan oleh Nabi Muhammad ﷺ ialah jika tak boleh jadi pelajar, maka jadilah orang yang mendengar kepada ilmu. Apa beza orang yang belajar ilmu dan orang yang mendengar sahaja? Orang belajar ada maksud datang ke majlis ilmu, datang dengan bawa buku, pen, kitab dan otaknya ‘fresh’ untuk dengar ilmu, bukan datang untuk lepas geram pada orang lain umpamanya, atau datang kerana tengok ada ramai orang. Walaupun mendengar saja pun dapat barakah, kerana duduk dengan orang baik pasti dapat kebaikan tapi tidak sama dengan orang yang memang benar-benar datang untuk mencari ilmu. Apa bezanya, mendengarkan boleh juga mendengar di radio atau televisyen, tapi orang yang belajar akan datang dengan membawa kitab dan keazaman yang kuat untuk mendapatkan ilmu.

Kata baginda Rasulullah ﷺ, kalaupun tak jadi pelajar, jadilah pendengar kepada ilmu, yakni hadir walaupun tak bawa kitab, tak bawa pen. Kata pepatah, "Orang yang hadir majlis ilmu tak bawa pen seumpama pergi jihad fi sabilillah tak bawa senjata." Orang yang datang majlis ilmu kena bawa kertas, bawa pen untuk catit. Kalau tak dapat beli kitab, kurang-kurang kena catit apa yang disampaikan. Kata Imam Syafie, “llmu itu seperti mangsa yang diburu, maka kalau dapat kena ikat dan untuk ikat ilmu itu dengan mencatit. Sungguhlah perkara yang tidak layak dilakukan oleh seseorang, susah payah mencari mangsa, kemudian dilepas begitu saja, itu umpama orang mendapat ilmu dan tidak mencatit.”

Jagalah adab sebagai pencari ilmu, kita diberi lidah untuk berkata dengan kata-kata yang baik. Hiasilah mulut ini dengan kata-kata yang baik. Ada orang datang memaki hamun kepada Imam Syafie, tapi beliau diam saja. Tanya anak muridnya, “Kenapa kamu tak balas caciannya?” Jawabnya, “Orang jahil cakap buruk tentang aku, aku tak mahu layan dia dengan juga bercakap buruk sepertinya – dia bertambah jahil dengan cakapnya itu, dan aku bertambah mulia dengan tidak layan kepada dia.” Umpama kayu gaharu, bagaimana nak tahu wanginya? Perlu dibakar, baru semerbak baunya. Orang berilmu, akan jaga adab ilmunya dengan tidak mengotori sikapnya dengan sikap yang tidak betul, sementara ilmu yang dia belajar mengajarnya benda yang betul. Orang yang belajar ilmu, keluar dari majlis ilmu takkan hon orang yang dihadapannya kerana dia belajar ilmu bersabar, takkan menunjukkan sikap yang bercanggah dengan ilmu yang dipelajarinya dalam menghadapi orang yang mungkin menyakitinya - Inilah citra orang yang berilmu.

Yang keempat yang diinginkan Nabi Muhammad ﷺ ialah jadilah pencinta kepada ilmu, orang yang belajar ilmu, dan orang yang mendengar ilmu. Jangan jadi yang kelima – tak suka kepada ilmu. Maka kamu akan celaka, kata Nabi Muhammad ﷺ. Ambillah daripada 4 pilihan ini, yang kita mengharapkan pilihan yang pertama, walaupun tahu sedikit benda daripada ilmu untuk berdiri di atas ilmu yang kita belajar. Moga-moga Allah SWT beri kepada kita ilmu yang bermanfaat, dijauhkan daripada ilmu yang tidak bermanfaat Insha Allah.

*: Mohon ambil perhatian yang teks ini bukan disediakan oleh pendakwah seperti yang namanya tertera di atas. Ini cuma ringkasan dan sedikit petikan kata-kata mereka. Jadi, saya mohon pembaca menonton video di sumber asal untuk pemahaman yang lebih baik dan saya mohon maaf dan teguran atas segala kekurangan. Semoga, di sebalik segala kekurangan, masih ada yang dapat kita manfaatkan. Wallu'alam. 

**: mungkin salah ejaan