Keperluan Zakat & Sedekah (2) – Tanyalah Ustaz 18.10.2012


Ustaz Raihan Abdul Aziz


Bacaan surah Al-Baqarah, ayat 267:

Hari ini kita akan membincangkan tentang sedekah. Berbeza dengan zakat, sedekah hukumnya sunat, dan tiada had tertentu. Zakat ada asnafnya, tapi sedekah boleh diberi kepada semua orang. Sedekah ada berbagai bentuk dan tidak semestinya dalam bentuk wang sahaja. Perbuatan baik hatta senyuman sekalipun boleh dikira sebagai sedekah. Orang yang bersedekah akan didoakan malaikat. Orang yang kedekut pula akan didoakan keburukan oleh malaikat seperti yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bahwa Nabi saw. bersabda, “Ketika seorang hamba berada pada waktu pagi, dua malaikat akan turun kepadanya, lalu salah satu berkata, ‘Ya Allah, berilah pahala kepada orang yang menginfakkan hartanya.’ Kemudian malaikat yang satu berkata, ‘Ya Allah, binasakanlah orang-orang yang bakhil.”

Untuk setiap sedekah yang dikeluarkan, Allah janji akan ganti balik. Oleh itu, kita tidak perlu ragu-ragu kerana janji Allah pasti besar. Namun, perlu diingat yang Allah tidak semestinya menggantikan dalam bentuk yang sama, tetapi mungkin dalam bentuk kesihatan, umur yang panjang, terselamat daripada musibah dan seumpamanya.

Dari Abu Hurairah r.a. Berkata : Rasulullah s.a.w. bersabda : Seseorang manusia mengatakan,
"Hartaku, hartaku!. Yang menjadi kepunyaannya daripada harta itu hanya tiga. Apa yang dimakannya, telah dihabiskannya dan apa yang dipakainya, telah menjadi usang atau dinafkahkan (untuk kebaikan) telah disimpannya (untuk hari kemudian). Selain dari itu akan lenyap dan tinggal untuk orang lain. (Hadith sahih riwayat Muslim)

Daripada hadis ini jelas bahawa apa yang kita makan atau pakai sahaja yang menjadi harta kita, apa yang kita sedekah akan menjadi saham akhirat dan apa yang kita kumpul dan tinggalkan akan menjadi milik orang lain. Oleh itu, tak perlulah kita kumpul harta dan simpan di bank banyak-banyak.

Senarai soalan dan jawapan:
S: Kenapa manusia sukar untuk bersedekah?
J: Ketika manusia lahir, bersamanya ada malaikat dan syaitan. Syaitan akan mengajaknya kepada kemungkaran dan malaikat mengajak kepada kebaikan. Sebenarnya ketika nyawa sampai di halkum, manusia akan merayu-rayu untuk dipanjangkan umur agar dapat bersedekah. Kenapa sedekah? Itu bermakna sedekah itu tinggi nilainya untuk kehidupan akhirat.

S: Bolehkah bersedekah dengan duit yang haram?
J: Tidak boleh. Menurut hadis Nabi SAW yang bermaksud daging yang tumbuh daripada sumber yang haram, hanyaa neraka yang layak untuknya.

S: Bagaimana menggunakan duit yang diragui sumbernya?
J: Boleh beri kepada pihak masjid/surau tetapi perlu dinyatakan bahawa sumbernya diragui agar mereka dapat menggunakan untuk tujuan umum seperti membina tandas, pagar, jalan dan seumpamanya.

S: Jika kita mengetahui seseorang terlibat dengan kerja haram, dan dia bersedekah kepada surau/masjid. Adakah AJK masjid boleh menerima sedekahnya?
J: Kita tidak tahu sumber wang yang disedekahkannya. Kita boleh ambil hukum syarak yang kita tidak tahu dan tidak pula diminta menyiasat. Oleh itu bolehlah digunakan wang itu seperti biasa. Namun, jika kita ragu-ragu, gunakan wang itu untuk kegunaan awam seperti membina/membaiki tandas, pagar, jalan. Jika kita ingin mengikut hukum warak – meninggalkan perkara yang syhubah dan mengambil yang jelas sahaja. Oleh itu, gunakan wang itu untuk kegunaan umum sahaja.

S: Bolehkah bersedekah menggunakan cek-cek besar dalam majlis yang besar juga?
J: Ada hukum yang mengatakan boleh sebagai galakan kepada orang lain untuk bersedekah juga. Namun, jika niatnya untuk menunjuk-nunjuk, maka hukumnya boleh jadi berdosa kerana perasaan riyak dan tidak mendapat pahala daripada amalan itu.

S: Bagaimanakah cara sedekah yang terbaik?
  • Pertama - Allah berfirman yang bermaksud, “Takkan mendapat kebajikan tertinggi sehingga kamu sedekah benda yang paling disayangi”. Setelah mendengar ayat ini, Abu Talhah menyedekahkan kebun tamar yang paling disayanginya yang dahulunya terletak di hadapan masjid Nabi.
  • Kedua – Beri kepada ahli keluarga yang hampir dahulu, sepertimana hadis Nabi SAW yang bermaksud bersedekah kepada keluarga dapat merapatkan silaturrahim. Ada satu kisah di mana Rasul menyuruh muslimat supaya rajin-rajin bersedekah. Zainab melihat suaminya miskin dan pergi bertanya kepada Nabi SAW adakah boleh bersedekah kepada suami? Nabi SAW menjawab boleh.
  • Ketiga- beri sedekah ketika sihat bukan ketika sakit. Dari Abu Hurairah r.a., ia berkata bahawa seseorang telah bertanya kepada Nabi saw., “Ya Rasulullah, sedekah yang bagaimanakah yang paling besar pahalanya?” Rasulullah saw. bersabda, “Bersedekah pada waktu sehat, takut miskin, dan sedang berangan-angan menjadi orang yang kaya. Janganlah kamu memperlambatnya sehingga maut tiba, lalu kamu berkata, ‘Harta untuk Si Fulan sekian, dan untuk Si Fulan sekian, padahal harta itu telah menjadi milik Si Fulan (ahli waris).”
  • Keempat – sedekah semampu yang ada, biar sedikit tapi istiqamah
  • Kelima - sedekah dengan harta yang halal
  • Keenam - jangan mengungkit pemberian kerana pahalanya akan terhapus.


S: Mana yang lebih baik – bersedekah semua harta yang ada atau meninggalkan harta untuk keluarga?
J: Kisah ini pernah berlaku kepada Saad bin Abi Waqas yang sakit tenat. Dia ingin menyedekahkan 2/3 hartanya, namun Nabi tak benarkan. Dia minta sedekah ½, Nabi tidak benarkan juga. Ada juga yang menggunakan hadis ini sebagai sandaran menyatakan yang orang yang sakit tidak berhak memberi sedekah hartanya. Kemudian dia minta sedekah 1/3 danNabi SAW berkata, jumlah itu masih banyak dan dia perlu tinggalkan untuk keluarganya juga supaya mereka tidak meminta-minta kelak.

S: Bolehkah isteri sedekahkah harta milik suami? Jika isteri buat begitu, siapa yang dapat pahala?
J: Dalam satu hadis Nabi SAW berkata, “Tidak harus seorang isteri bersedekah harta suami tanpa izinnya”. Jika suami izinkan, kedua-duanya dapat pahala.

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab