"Yang Maha Tahu berjuta kalimat yang terlintas di dalam hati kita yang kita sendiri tak pernah kira!"
Majlis Ta'lim Darul Murtadza 31.01.2014
Tafsir Quran ayat 120-122.
Ayat 120:
Ayat ini menyentuh tentang perkara yang berlaku di dalam hati, tentang khawatir, yakni perkara yang tersirat di dalam hati, yang orang lain tak tahu, yakni berasa gembira bilamana kaum muslimin ditimpa musibah/kekalahan atau berasa sedih bilamana kaum muslimin meraih kemenangan.
Gembira/susah hati itu adalah perbuatan hati
yang seseorang tak dapat mengungkapkan atau mengetahui sama ada seseorang
bergembira apabila melihat orang lain mendapat nikmat atau merasa sedih
bilamana seseorang mendapat musibah.
Ini biasanya sifat orang hasad iaitu gembira
bilamana orang dihasadnya mendapat musibah, dan merasa susah hati atau tak suka
bilamana orang dihasadnya mendapat nikmat.
Perkara ini yang tersimpan dalam hati dan tak
dapat diketahui orang lain, diketahui Allah Ta’ala dan akan dihisab dan
dihitung oleh Allah SWT. Ini untuk memberitahu kepada kita yang Allah Maha
Mengetahui apa yang tersimpan di dalam dada ini.
Firman Allah, dalam surah Al-Adiyat:
Kita banyak menyimpan perkara dalam hati ini,
sebhagiannya saja diungkapkan melalui lisan atau perbuatan. Jadi, apa yang tak
terungkap, adakah akan hilang begitu saja? Tak... akan disingkap sesuatu yang
tersimpan di dalam hati pada hari kiamat, seperti firman Allah dalam surah
At-Tariq, ayat 9:
Ayat
9: Dan akan terlihat apa yang tersimpan dalam hati…
Allah akan mengembalikan semua yang mati dan
sirna..bila? Di hari segala rahsia akan terbuka, tak ada perkara yang
tersimpan..semuanya akan tersingkap… berapa banyak perkara yang tersimpan di
dunia akan tersingkap di sana di akhirat.
Allah ingin menyedarkan orang-orang beriman
itu agar bertaamul dengan Allah bukan seperti bertaamul manusia dengan manusia.
Kita boleh senyum kepada orang, kita boleh membantu kepada orang, tapi yang
tersimpan di dalam hati itu apa? Orang yang kita senyum, yang kita bantu tak
tahu apa yang kita simpan, tapi Yang Maha Mengetahui tahu apa yang kita simpan
di dalam hati.
Kalau kita, di dalam berinteraksi dengan
manusia, hanya melihat manusia sahaja, tanpa memerhatikan kepada yang
menciptakan manusia, Yang mengetahui isi hati kita, maka kita adalah orang yang
cetek imannya dan tidak sempurna imannya kerana bertaamul dengan makhluk tanpa
memerhatikan Khaliq.
Bukankah dalam rukun agama itu, ehsan dan
ta’budallah:
“Engkau
menyembah kepada Allah Ta'ala seakan engkau melihat. Kalau kau tak mampu
melihat, engkau yakin Allah melihat kepada kamu.”
Yang dilihat oleh Allah bukanlah perbuatan
luaran saja, tapi yang tersimpan dalam hati juga. Oleh kerana yang demikian,
Allah SWT ingin menyedarkan kepada kaum mukminin – Allah Maha Mengetahui apa
yang disimpan di dalam hati. Allah juga mengira perkara yang ada di dalam hati.
Oleh kerana yang demikian, ayat ini dan ayat sebelumnya menyentuh tentang
perkara yang sama – tentang perkara yang ada di dalam hati.
Ayat sebelumnya menceritakan – “Bagaimana
kamu cinta kepada mereka?” Siapa mereka? Orang-orang kafir yang ada hubungan
kerabat dengan kamu atau ada perjanjian dengan kamu ataupun yang ada pertalian
silaturrahim dengan kamu ataupun yang ada kaitan perkahwinan dengan kamu
ataupun pertalian susu menyusui antara kamu. “Kamu cinta kepada mereka? Cinta?
Adakah kamu mencintai mereka sementara mereka tak cinta kepada kamu?”
Adakah bermakna di sini kita tak boleh
berbuat ehsan dengan orang kafir? Berbuat baik dengan orang kafir..boleh atau
tidak boleh? Macam mana dikatakan tidak boleh sedangkan Rasulullah SAW sentiasa
berbuat ehsan walaupun kepada org kafir yang menyakiti kepada beliau?
Abdullah bin Ubai bin Thalul menyakiti
Rasulullah SAW berkali-kali. Ketika anaknya meminta izin membunuhnya, Nabi
larang. Orang-orang Taif didatangi gunung untuk dihancurkan tapi Nabi kata
jangan. Kaum musyrikin, yang diminta oleh sahabat supaya Nabi berdoa kepada
Allah menghancurkan kepada mereka, Nabi kata, “Allah, berilah hidayah kepada
mereka.”
Ada 2 perkara yang perlu kita perhatikan
antara - mahabbah (kasih sayang) dan ehsan (berbuat baik) kepada orang kafir:
Berbuat baik kepada orang kafir, dengan haiwan
pun kita kena berbuat baik.
Tapi mencintai kepada orang kafir.. ini yang ‘problem’.
Tak boleh…, pasal apa? Cinta khas kepada
orang beriman.
Yakni, cinta kebaikan yang menimpa kamu dan
kebaikan yang menimpa saudara kamu juga. Perkara yang kamu tak suka, kamu pun
tak suka perkara itu menimpa saudara kamu. Itu mahabbah dalam keadaan iman.
Sayyidina Mus'ab ibnu Umair, selepas
peperangan Badar, di antara orang yang ditangkap oleh kaum muslimin ialah
saudara Mus'ab ibnu Umair bernama Aziz. Maka, ketika dibawa Aziz, orang yang
memegang kepada leher bajunya nampak Mus’ab, maka dia segan, kerana itu saudaranya.
Maka, kerana hormat pada Mus’ab, maka dilepaskan atau tidak diketatkan
ikatannya. Kata Mus’ab. “Ketatkan ikatan kamu kepada dia. Sesunggunya dia
mempunyai ibu yang kaya untuk menebusnya.” Waktu itu, tawanan-tawanan boleh
ditebus. Kata saudaranya, “Wahai Mus’ab, saya adalah saudara kamu.” Mus’ab
mengatakan, “Ini saudara saya”. Dia memaksudkan orang yang menangkap saudaranya
itu. Orang yang beriman itu tak ada pertalian darah dengan Mus’ab ibnu Umair,
pertaliannya adalah agama.
Bukankah Aziz itu adik atau saudaranya Mus'ab
ibnu Umair? Ya, tapi dalam masalah cinta, tidak diberikan kecuali kepada yang
beriman.
Cinta dalam erti memberikan pertolongan atau
bersandar kepadanya. Kepada orang kafir tidak diberikan, tetapi kepada orang beriman,
‘na’am’ (ya). Kerana apa? Kerana orang beriman satu dengan yang lain adalah
penolong, pembantu dan boleh bersandar kepada mereka, selain daripada orang-org
beriman maka tidak dibenarkan.
Dan ini fadhilat, masalah ini juga menyentuh
kepada masalah hati. Awalnya ayat sebelum ini mengisahkan amalan hati – kasih
sayang ataupun cinta dan membezakan kasih sayang dan cinta dengan berbuat
ehsan.
Berbuat ehsan kepada orang bukan Islam adalah
disuruh oleh agama, tapi mencintai orang bukan Islam yang tidak beriman kepada
Allah SWT, kasih sayang hanya khusus untuk orang-orang beriman sahaja.
2 perkara yang berbeza – berbuat baik ataupun
mencintai kepada orang tidak beriman. Berbuat baik dibenarkan, kasih, cinta,
bersandar kepada orang tidak beriman ialah perkara yang dilarang Allah SWT
dalam ayat ini.
Ayat yang sebelumnya menyentuh tentang cinta
dan kasih sayang kepada orang beriman, dilarang oleh Allah SWT, itu amalan hati
juga.
Yang kedua adalah menyentuh amalan hati juga
– bergembira dengan musibah yang menimpa orang Islam ataupun susah hati
bilamana kemenangan diraih orang Islam.. juga amalan hati.
Berapa banyak daripada kaum muslimin yang
seronok bilamana saudaranya, yang dia ada perbezaan pandangan umpamanya,
berselisih dalam masalah bisnes umpamanya, ataupun perkara apa pun dalam hal
keduniaan, bilamana musibah menimpa kepada saudaranya, dia kata, “Haa, tengok,
Allah hukum dia sebab saya.” Dah melangkahi hak Allah pula. (dengan
kata-katanya).
Hati sakit…. seronok bilamana musibah menimpa
kepada saudaranya. Inilah sifat yang disifatkan Allah SWT .
“Kalau menimpa kepada kamu kemenangan, menyusahkan/menyulitkan
kepada mereka kaum munafiqin, tapi kalau menimpa kepada kaum muslimin perkara yang
buruk, mereka seronok.”
Yang pegang Quran, cuba perhatikan antara
kalimat ‘tamsaskum’ dan ‘tusibkum’.
‘In tansaskum’, ‘tamsaskum’ itu daripada ‘al-mass’, ertinya menyentuh. Kalau
menyentuh itu artinya ada sentuhan kulit sahaja. Contoh untuk mudahnya, kalau
seseorang letak telapak tangan dipipinya macam ini, ini namanya menyentuh, ini
sikit saja. Tapi, kalau dia tampar, walaupun sama-sama sentuh, ini telapak
tangan akan pergi ke muka, tapi ini bukan menyentuh, ini namanya lebih teruk
daripada menyentuh!
Lalu, apa beza? Bilamana menyentuh kepada
kaum mukminin kebaikan, mereka tak suka.. menyentuh.
Lalu ayat yang kedua: dan kalau menimpa
kepada kaum muslimin musibah. Musibah itu perkara yang berat, jatuh macam tu..
yakni bermakna perkara yang besar atau hebat. Ini mereka kaum munafiqin – kalau
ada sesuatu nikmat sikit yang didapat oleh kaum muslimin, macam sentuhan kulit,
sikit saja sentuh, nikmat sikit saja, mereka tak senang hati. Baru sedikit
nikmat didapat oleh kaum muslimin, mereka tak senang hati, apatah lagi kalau
nikmat itu semakin besar, lagi mereka tak suka. Tapi, kalau perkara buruk yang
menimpa kepada kaum musliminin, kalau perkara buruk sikit, mereka tak ‘happy’,
kalau perkara buruk yang besar sekali, baru mereka ‘happy’.
Kalau
menimpa kepada kaum muslimin, musibah yang besar, mereka seronok.
Kalau musibah kecil, mereka tanya “Kenapa
kecil, bagi yang besar sekali. Hancurkan sahaja sehancur-hancurnya.”
Dalam perkara umat muslimin dapat sedikit
sahaja menang, mereka susah hati. Ini adalah sifat yang keji di dalam hati
manusia yang dicela oleh Allah SWT. Allah berfirman:
Masalah orang gembira atau sedih ada nilainya di sisi Allah SWT.
Terkadang orang sedih dipuji Allah SWT, terkadang orang gembira dicela Allah
SWT, terkadang orang sedih dicela Allah SWT, terkadang orang gembira dipuji
oleh Allah SWT.
Dikisahakan dalam surah At-Taubah:
Orang-orang
yang tak ikut Rasulullah semasa Perang Uhud, seronok, kaum munafiqin, dicela
oleh Allah SWT. Izan, gembira dengan sesuatu yang bercanggah dengan hukum ibadah
adalah gembira yang itu dicela oleh Allah SWT. Tapi di situ ada perkara yang Allah
SWT suruh kita gembira, tapi ayatnya cukup indah dan juga mengajak kepada akal
fikiran ini untuk memahami konsep ayat yang diturunkan Allah Ta'ala, supaya
orang itu memahami kepada Al-Quran hanya tanslationnya sahaja, tetapi susunan
ayat mengapa sesetengah ayat itu diletak di hadapan, atau di belakang.
Katakan ya Rasulullah, dengan anugerah
daripada Allah dan rahmat Allah, maka dengan keduanya itu, kau bergembira.
Ya mukmin!
Ya Muslim! nak bergembira tengok sebabnya apa. Allah suruh kamu bergembira tapi
Allah sebutkan sebabnya dulu – anugerah Allah, rahmat Allah – dengan anugerah
dan rahmat – silakan kamu bergembira.
Di zaman
Rasulullah SAW berlaku peperangan antara Romawi dengan Persia. Allah SWT
turunkan Al-Quran dalam hal bergembira dan sedih ini pun Allah kisahkan. Ini
amalan hati, tapi terkadang Allah puji dan terkadang Allah cela supaya orang
mengambil kira kerana sedih dan gembira adalah amalan hati yang akan ditimbang
motifnya.
Bacaan surah Ar-Rum:
Rom
dikalahkan oleh Persia, akan tetapi kaum Romawi setelah mereka kalah, mereka
akan menang. Waktu kaum Romawi itu kalah, kaum muslimin susah hati. Tak lama
lagi, kaum Romawi akan menang melawan kepada Persia.
Subhanallah,
Allah turunkan ayat – perkara yang belum berlaku. Jadi, Romawi buat persiapan,
dan kalah Romawi. Allah turunkan ayat 1-3:
Rom kalah,
kekalahan mereka kali, dan setelah itu mereka akan menang.
Perang itu
berlaku. Allah dah bagitahu kepada Rasulullah SAW, kepada kaum mukminin dan itu
diketahui oleh kaum Kristian juga yang selepas kekalahan ini mereka akan
menang, dan ditentukan lagi masanya - yakni dalam beberapa tahun. Berlaku
beberapa tahun, persiapan dilakukan oleh Romawi untuk melawan balik kepada
Persia dan pada peperangan kali kedua, memang Romawi menang. Milik Allah segala
sesuatu, sebelum dan setelahnya, Allah berhak menentukan siapa menang, siapa
kalah.
Di hari,
Romawi itu menang, kaum mukminin gembira dengan pertolongan yang Allah turunkan.
Ya mukmin, Ya sahabi, Ya Ashabun Rasulillah, kenapa kamu bergembira pula dengan
kemenangan Romawi? Sebab mereka Romawi adalah beragama Kristian, yang lebih
hampir kepada agama Islam dalam keimanannya kepada Allah berbanding Persia yang
tidak percayakan Tuhan. Kaum muslimin bergembira. Subhanallah, bergembiranya
kaum mukminin dikisahkan Allah dalam Al-Quran. Dengan menangnya orang Romawi,
dengan menangnya orang yang bukan Islam tetapi agak hampir dengan agama Islam, tapi
bergembiranya kaum mukminin diceritakan Allah. Apa kaitannya kemenangan kaum
Romawi dengan kaum mukminin? Kalau bergembira dengan perkara baik yang datang
daripada Allah SWT adalah dicela, maka Allah akan mencela kepada kaum mukminin
tapi Allah ceritakan kaum mukminin bergembira dengan pertolongan Allah SWT.
Ya Mukmin,
nak bergembira, silakan bergembira, dan kenal pasti motifnya apa bergembira.
Izan, masalah bergembira dan sedih ini diukur dengan sebab dan cara bergembira.
Subhanallah,
kaum mukminun bergembira dengan menangnya kaum Romawi, Allah sebutkan, kisahkan
bergembiranya dalam Al-Quran. Hari ini, orang bergembira dengan bulan dan hari
kelahiran Rasulullah SAW, “Hah..tak boleh.” Bergembira kerana Rasulullah SAW.
“Tak boleh.” Kaum mukminin bergembira dengan menangnya kaum Romawi disebutkan
dan dikisahkan dalam Al-Quran. Orang beriman kerana kelahiran Rasulullah SAW -
tak boleh. Nak ikut hukum logiknya siapa? Nak tunjuk happy! Nak tunjuk gembira
saja! Fahimtum – itu tajuk lain J
Izan, Allah
SWT menceritakan tentang perangai orang-orang yang hasad dan dengki. Allah SWT
juga menyebutkan dalam ayat ini tentang cara melawan kepada orang yang hasad
dengki. Memang 3 virus yang sangat bahaya bagi hati ialah riyak, hasad dan juga
ujub. Ini perkara yang amat berbahaya
bagi hati dan jiwa, sehingga oleh kerana bahayanya penyakit hasad dan dengki,
Allah SWT menyebutkan jalan keluarnya. Dengan apa? Adakah kita akan lawan
kepada hasad dengki dengan bergaduh, dengan maki kepadanya, dengan marah
kepadanya. Allah bagitahu – kamu perlu sabar menghadapi perangai orang sakit
hati ini, yang seronok kalau musibah menimpa kaum muslimin, yang susah hati
dengan nikmat yang didapat oleh kaum muslimin. Ini perangai orang yang tidak
puas hati dengan nikmat yang orang dapat daripada Allah.
Kalau kamu,
ya mukmin, bersabar dengan perangai mereka. Perangai yang bagaimana? Kalau kamu
bersabar dengan gembiranya kaum kafir bilamana kekalahan menimpa kepada kamu,
kalau kamu bersabar dengan susahnya perangai orang munafik bilamana kemenangan
kamu dapat. Kamu tak boleh berlawan kepada mereka dengan berdialog atau
berdebat kepada mereka. Sabar saja..tak perlu layan kepada mereka.
Sabarlah kamu, gunakan senjata sabar kalau kamu
menghadapi orang yang hasad dengki
Kepada marahnya api hasad daripada orang yang
menghasad, Allah suruh kita berlindung di dalam Al-Quran daripada bahaya orang
yang hasad bilamana menghasad.
Sebab apa? Ini adalah bahaya yang paling
besar, yang ada pada seseorang yang membela penyakit hasad dengki di dalam
hati. Sudahlah penyakit, dibela pula. Baca surah Al-Falaq, baca surah Al-Quran
supaya dapat diubati itu hasad.
Penyakit hati yangg bahaya - hasad, ujub dan
riyak. Apa jalan keluarnya? Allah beritahu:
Jalan keluar
daripada orang yang hasad ialah sabar menghadapinya. Tak perlu lawan kepada
mereka. Gunakan senjata SABAR untuk menghadapi orang yang hasad. Hasad ialah
bahaya yang paling besar bagi hati.
Ayat 121:
‘…rumah
keluargamu…’
yang dimaksudkan ialah rumah Sayyidatina
Aisyah r.a. Pada tahun ketiga hijrahnya Rasulullah SAW didapati kaum musyrikin
yang berjanji akan membalas dendam kepada kaim muslimin akan kekalahan yang
dialami oleh mereka dalam Perang Badar. Mereka menyimpan dendam yang luar biasa
disebabkan kekalahan itu adalah kekalahan yang fatal kepada kaum musyrikin.
Mereka jumlahnya ramai, tapi kalah. Senjatanya lengkap tapi kalah. Bahkan lebih
daripada itu, pembesar-pembesar mereka pun mati dalam Badar.
Sehingga, Abu Suffiyan, yang ketika itu belum
memeluk kepada ugama Islam melarang kepada kaum wanita untuk menangis. “Jangan
kamu menangis! Simpan air matamu.” Orang, kalau susah hati, kalau menangis,
dengan tangisan yang banyak akan lega, sebab sudah menangis. Maka, kalau orang
susah hati, biarkan dia luahkan dengan tangisan supaya lega. Tapi kalau tak
diluahkan, tersimpan di dalam, banyak - Abu Suffiyan nak macam tu! “Jangan kamu
menangis, simpan kemarahan kamu sampai kami berjaya untuk membalas dendam
kepada mereka”, ungkapan Abu Suffiyan kepada kaum wanita untuk tidak menangis
supaya sedihnya mereka masih tertanam dan tersimpan dan membakar api semangat
kaum lelaki untuk membalas dendam kepada kaum muslimin. Penyakit juga yang
dibela.
Maka, baginda Rasulullah SAW ketika mendengar
kalau musyrikin dengan jumlah lebih kurang 3000 orang dengan senjata yang
lengkap sudah menghampiri gunung Uhud, maka baginda berbincang dan
bermusyawarah dengan kaum muslimin apa patut dibuat. Abdullah bin Ubai bin
Thalul, ketua kaum munafiqin, berkata, “Baik kita melawan kaum musyrikin dengan
kita berbentengkan kota Madinah, kerana tidak ada orang yang menyerang kepada
kami dan kami berbentengkan kota Madinah kecuali kami akan meraih kemenangan.
Jumlah kami tidak ramai berbandingkan mereka, sehingga kami dapat dibantu
dengan anak-anak ataupun kaum wanita yang boleh melempar batu daripada atas
rumah masing-masing, kalau kami berada dalam benteng kota Madinah.” Dan
sebahagian sahabat-sahabat Ansar pun memberikan pandangan seperti itu. Awalnya,
Nabi cenderung mengikuti kepada pandangan itu. Tapi, datang anak-anak muda yang
api perjuangan jihad membara, darahnya darah segar (darah muda) dan mereka
ramai juga yang tidak dapat peluang untuk hadir bersama Rasulullah SAW dalam
Perang Badar sebelumnya. Maka mereka punya semangat, mengatakan “Orang yang
hadir Perang Badar dipuji Allah SWT, diangkat darjat mereka oleh Allah. Kita
yang tak ikut tak dapat. Hari ini kita mesti mendapatkannya. Ya Rasulullah,
kita lawan kepada mereka di luar. Jangan sampai mereka menyangka kita takut dan
pengecut untuk berhadapan dengan mereka.” Ramai anak-anak muda menyokong
pandangan ini, dan orang-orang tua pun berbalah. Maka, Nabi Muhammad SAW nampak
majoriti yang hadir dalam musyawarah itu adalah anak-anak muda yang menyokong
untuk keluar. Nabi pun masuk dalam.
Mereka pun senyap. “Kita dah ganggu
keselesaan Rasulullah.” Nabi keluar dan Nabi sudah memakai baju besi. Kata
mereka, “Ya, Rasulullah SAW, mohon maaf kalau perbincangan kami tadi mengganggu
kepada keselesaan Engkau, dan kalau Engkau, Ya Rasulullah SAW mengkehendaki
untuk kami duduk di sini, bebentengkan kota Madinah, maka kami pun bersetuju
dengan pandangan Tuan.” Kata baginda Rasulullah, “Tidak seharusnya bagi seorang
Rasul, bilamana sudah memakai baju perang untuk melepaskan baju perang
tersebut, akan tetapi melangsungkan apa niat pertama ketika memakai baju perang
itu.” Kalau Nabi belum pakai, maka masih boleh dipertimbangkan, tapi kalau
sudah pakai dengan tujuan untuk berperang, tak boleh ditanggalkan, mesti keluar,
sama ada jadi perang atau tak jadi perang, itu urusan kedua. Tapi, itu adalah
ketentuan yang ditentukan Allah dalam hukum perang kepada Nabi-Nya – kalau dah
pakai, tak boleh lepas.
Dalam konsep
bermusyawarah berkaitan perkara yang bukan wahyu, Nabi SAW adalah mengambil
kira akan suara orang yang diajak bermusyawarah itu.
Kalau orang
yang mendapat wahyu pun bermusyawarah dan terkadang pun menerima pandangan
orang lain walaupun pada mulanya Nabi cenderung berbentengkan kota Madinah,
akan tetapi Nabi ikut kepada apa yang dikatakan oleh kaum muda kerana mereka
ramai dan itu adalah suara yang disokong oleh ramai.
Walhasil,
keluarnya baginda Rasulullah SAW pada awal waktu Dhuha daripada rumah Siti
Aisyah. Subhanallah, ada perkara yang indah di sini kalau Allah menceritakan
Rasulullah SAW keluar untuk berperang dengan diceritakan daripada rumah siapa
Nabi keluar. Kalau tak disebutkan oleh Allah kalimat “keluar daripada rumah
ahlinya’, dan cuma menyebut, ‘dan ketika Nabi mengaturkan kaum muslimin’ boleh
juga. Tak perlu disebut, keluar daripada rumah ke, masjid ke, daripada siapa
ke, kerana ‘point’nya itu adalah dalam peperangan. Tapi bila disebut, “Dan
ketika kamu keluar di pagi hari daripada rumah isterimu, yakni rumah Siti
Aisyah..” Kenapa? Nak menunjukkan skrip berlakunya peperangan itu adalah yang
dimasukkan dalam cerita itu ialah rumah Siti Aisyah. Rumah Rasulullah SAW ada
beberapa bilik, Nabi waktu itu keluar daripada bilik Siti Aisyah, yakni nak
menunjukkan ada peranan hujurah bilik Siti Aisyah yang menjadi langkah kaki
pertama yang dilakukan oleh Rasulullah SAW untuk mengatur saf kaum muslimin
dalam peperangan tersebut.
“… menempatkan kaum muslimin pada
tempat-tempat untuk berperang..”
baginda
Rasulullah SAW meletakkan Sayyidina Abdullah ibni Jubair untuk memimpin para
pemanah di atas tempat di XX sana, kata Rasulullah SAW, “Jangan kamu turun,
menang ataupun kalah.|” Dan mengatur sayap kanan dan juga sayap kiri dengan
banu Salamah dari Khazraj dan bani Hariqah?? dari Aus. Strategi peperangan di
atur oleh Nabi SAW. Nabi bukannya seorang penyampai sahaja, tapi stategi
peperangan dikuasai Rasulullah SAW.
Para pemanah
di belakang menjadi benteng kekuatan kaum muslimin kalau diserbu sebelum
sampainya kepada kaum muslimin akan dihujani dengan panah daripada 40 orang
itu. Daripada 1000 orang yang keluar bersama Rasulullah SAW, 300 orang
munafiqin berpatah balik, tinggal 700 orang. Ingin memberitahukan bahawa
peperangan itu bukan hanya bergantung dengan kekuatan yang kita ada, tapi
kekuatan spiritual, kebergantungan dan tawakal kepada Allah, itu kekuatan yang
sebenar. Itu senjata yang sebenar. Bukan kekuatan berapa granad yang kita ada,
berapa tank yang kita ada, lak lak.. itu adalah persiapan yang boleh dikongsi
sama antara bukan Islam dan Islam, tapi yang tak dipunyai oleh mereka ialah
senjata tawakal kepada Allah, senjata keyakinan pertolongan akan datang
daripada Allah – itu mereka tak ada. Mereka bergantung kepada kekuatan senjata
tapi kita kaum mukminin bergantung senjatanya Allah SWT.
Pertolongan tidak akan datang kecuali
daripada Allah SWT.
Ayat 122:
Ini juga
perkara yang berkaitan di dalam hati. Subhanallah. Allah pantau setiap perbutan
manusia isi hatinya itu apa? Dalam peperangan pun dipantau Allah SWT.
Ketika Bani
Salamah dan bani Harithah, terdetik dalam hatinya untuk keluar daripada saf
perang dan kembali ke Madinah, tidak mahu turu sama bersama Rasulullah SAW.
Bukan mereka balik, hati, suara dalam hati, cenderung dalam hati, keinginan di
dalam hati, dipantau oleh Allah SWT. Ketika lahir kecenderungan di hati mereka
untuk berpatah balik, Allah SWT berfirman (ayat di atas), Allah yang
memantapkan mereka dan menepis kecenderungan itu untuk terus bersama Rasulullah
SAW.
Tahukah pahlawan
ketiga dalam Perang Muktah – Sayyidina Abdullah ibnu Rawahah yang dilantik
menjadi panglima ketiga selepas 2 orang panglima – Sayyidina Jaafar bin Abu
Talib, dan Sayyidina Zaid bin Harithah gugur syahid. Zaid ibnu Harithah ketika
memegang bendera Perang pada kali yang pertama yang pada akhiranya Zaid ibnu
Harithah syahid, baginda Rasulullah SAW adalah mengatakan di Madinah, Zaid
ketika itu di Muktah di Jordan, walaupun tiada ‘live-streaming’ ketika itu,
tapi adanya “streaming” daripada Allah Ta'ala, diberitahu, “Zaid syahid dan
pergi ke syurga.” Lepas itu, Jaafar bin Abi Talib yang maju ke hadapan lalu
menyembelih kudanya untuk tidak balik.
Jumlah
bilangan kaum muslimin ketika itu 1 berbanding 50 orang. Bukan 1 banding 2,
atau 5 pun , bukan 15, five zero! Siapa dalam hukum logik nak menghadap 1
dengan 50? Dalam filem saja! 200 ribu tentera Romawi dengan gabungan mereka
yang berkoalisi dengannya menyerang kepada kaum muslimin yang hanya beberapa
ribu saja. Jaafar syahid, dan Nabi kata dia masuk syurga. Tapi bila Abdullah
ibnu Rawahah gugur syahid, Nabi diam. Kata as-sahabah, kami khuatirkan Nabi
akan bercakap selain daripada pergi ke syurga sebab Ziad dan Jaafar diberithu
terus pergi syurga, tapi Abdullah ibnu Rawahah, Nabi diam sekejap, kemudia baru
diberitahukan ke syurga. Barulah sahabat gembira dengan suara Rasulullah SAW.
Tahu kenapa Nabi diam?
Abdullah
ibnu Rawahah ketika berperang, hawa nafsunya pada waktu itu, mengajak dirinya
kembali, tidak meneruskan perang itu di saat beliau berada di tengah-tengah
medan perang. Maka, Abdullah ibnu Rawahah menegur kepada hawa nafsunya, “Kemana
kamu akan bawa saya pergi?!”. Setelah itu, barulah dia bawa akan bendera dan
syahid dan diberitahu kepada Rasulullah SAW kejadian kepada Rasulullah SAW,
ketika ada kecenderungan dalam hati Sayyidina Abdullah ibnu Rawahah untuk
balik, walaupun itu masa yang beberapa minit saja, atau tak tau pun nak kira
berapa, tapi dikira Allah SWT. Kita bermuamalah dengan Yang Maha Tahu, bukan
saja tahu setiap huruf yang keluar daripada mulut kita, tapi berjuta kalimat
yang terlintas di dalam hati kita yang kita sendiri tak pernah kira!
Dia Allah Yang
Maha Tahu apa makna mata ketika memandang – sama ada memandang dengan happy
atau memandang menghina, dan apa yang disimpan di dalam hati kamu.
Ya mukmin,
anda bermuamalah dengan Yang Maha Mengetahui, apa yang akan anda simpan
daripada Allah SWT? Bermuamalahlah dengan-Nya seperti anda bermuamalah dengan
yang nyata di hadapan anda.
Allah tak
tengok rupa kamu, pakai serban atau tak pakai serban, baju Melayu atau tak baju
Melayu, tak dipandang oleh Allah, tetapi apa yang disimpan di dalam hati kamu
yang akan dikira oleh Allah SWT .
Dan hanya
kepada Allahlah kamu itu bertawakkal dan Allah memantau kepada amalan-amalan
perbuatan hati.
Kaum
Muslimin yang syahid ketika itu lebih kurang 70 orang. Baginda Rasulullah SAW
bertanya, “Siapa di antara kamu yang boleh memberitahu saya berita tentang Saad
ibnu Rabi’?” Salah seorang seorang
daripada sahabat Ansar. Kata seorang sahabat, “Ana, Ya Rasulullah, saya akan
cari dia”. Artinya baginda Rasulullah SAW selesai perang bukan terus… walaupun
beliau luka, walaupun beliau sakit, tapi beliau ambil tahu siapa yang tak ada
sekarang. Maka, dicari sahabat Saad bin Rabi’ dan ditemui dalam keadaan
berbaring. Kata sahabat itu, “Saya dapati lebih daripada 70 luka di bahagian
depan badannya Saad bin Rabi’”. Subhanallah. Itu sahabat, ketika jumpa Saad bin
Rabi’, dikira berapa jumlah lukanya! Kalau tidak kenapa dia sebut 70? Kenapa
dikira lukanya? Supaya tahu generasi hari ini kalau agama ini diperjuangkan
dengan darah daging mereka, dengan nyawa mereka, dengan mereka maju dan tidak
lari ketika berperang di jalan Allah SWT.
Dalam
keadaan sebelum meninggal dunia, sahabat itu mengatakan, “Rasulullah kirim
salam kepada engkau. Bagina bertanya bagaimana keadaaanmu.” Kata Saad ibnu
Rabi’, “Sampaikan salam saya kepada Rasulullah SAW dan beritahukan, “Semoga
Allah membalas dengan ganjaran yang baik kepada Rasulullah SAW, sebaik-baik
ganjaran yang diberikan oleh Allah Ta'ala kepada para Nabi atas khidmatnya
kepada umatnya.” Kata-kata yang membangkitkan semangat dalam keadaan sakit
dengan 70 luka, tak berdaya, masih ingat jasa baik orang yang paling berjasa
kepadanya iaitu Rasulullah SAW. Berapa ramai kaum muslimin yang sihat hari ini
tapi tak ingat kepada jasa Rasulullah SAW? Mengingati kepada Rasulullah SAW pun
dipertikaikan!
Saad bin
Rabi’, dalam keadaan yang akan meninggal dunia masih ingat jasa baik Rasulullah
SAW. Katanya lagi, “Sampaikan juga kepada golongan kamu kaum Ansar –
‘Bahawasanya tiada keuzuran yang boleh diberikan oleh Allah kepada mereka,
bilamana mereka membiarkan Rasulullah SAW selagi mereka mempunyai mata yang
berkelip.”, yakni jangan dibiarkan Rasulullah SAW selagi mata ini mampu
bergerak untuk melindungi kepada Rasulullah SAW. Mana ada mahabbah sadiqah seperti
mahabbah Rasulullah SAW dan para sahabatnya.
Banyak kejadian-kejadian
yang berlaku dalam perang Uhud yang memberikan kita iktibar dan
menunjukkan
kesungguhan para as-sahabat di dalam memperjuangkan dan membela kepada Rasulullah SAW. Itu semua diketahui oleh
Allah SWT.
Ada seorang bernama
Amar ibnu Jamu’, yang dia agak cacat kakinya dan mempunyai 4 orang lelaki. Kata
anaknya, “Wahai ayah, biar kami saja yang berperang sebagai wakil kepada kamu dan kamu tak payah berperang.” Kata
ayahnya, “Saya akan berperang jugak.” Maka direport kepada Rasulullah SAW.
Katanya kepada Rasulullah SAW, “Walaupun saya cacat dan tidak wajib kepada saya
untuk berperang, saya ingin pijak syurga itu dengan kaki saya yang cacat ini.|”
Kata Rasulullah SAW, “Wahai Amar bin Jamu’, sesungguhnya, Allah tidak
mewajibkan ke atas kamu. Wahai anak-anak, kamu tiada hak untuk melawan ayah
kamu bilamana dia hendak keluar.” Ini semangat para as-sahabat.
Semoga Allah
bangkitkan semangat yang ada pada sahabah dalam hati kita untuk merindui,
menghormati, mengenang Rasulullah SAW. Amin Allahumma Amin.
*: Mohon ambil
perhatian yang teks ini bukan disediakan oleh pendakwah seperti yang namanya
tertera di atas. Saya cuba menyalin semula sebaik mungkin seperti yang
disyarahkan perdakwah tersebut, tetapi ada kalanya saya terpaksa meringkaskan
atau menggantikan perkataan untuk memudahkan pemahaman atau memberi kejelasan.
Ada kalanya juga, saya tidak dapat 'menangkap' dengan baik perkataan yang
disebut dan saya tinggalkan. Jadi, saya mohon pembaca juga menonton video di
sumber asal untuk pemahaman yang lebih baik dan saya mohon maaf dan teguran
atas segala kekurangan. Semoga, di sebalik segala kekurangan, masih ada yang
dapat kita manfaatkan. Wallu'alam.