"Redha dengan yang tak diberi" - Tafsir ayat 33-35, Surah Ali Imram, MTDM 19.04.2013
Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar
Al-Hamid
Ayat ini membicarakan tentang kehendak Allah untuk memilih sesuai dengan kehendak, ilmu, qiraadah-Nya sebahagian daripada makhluk untuk menjadi istimewa di sisi Allah SWT. Ada orang yang dipilih kerana amal-ibadatnya, tetapi ada juga yang dipilih secara langsung oleh Allah agar seseorang itu menjadi orang yang rapat, dekat dan dimuliakan oleh Allah. Oleh itu, apabila melihat seorang yang soleh, wali atau orang yang disukai orang lain, maka ketahuilah bahawa orang itu telah dipilih oleh Allah mengikut kehendak-Nya. Ada hamba yang dikehendaki Allah menjadi hamba pilihan dan ada yang sebaliknya. Antara orang yang dipilih Allah ialah para anbiya'.
Masjid Muaz bin Jabal, Setiawangsa, KL
Ulasan Ayat 33:
Ayat ini membicarakan tentang kehendak Allah untuk memilih sesuai dengan kehendak, ilmu, qiraadah-Nya sebahagian daripada makhluk untuk menjadi istimewa di sisi Allah SWT. Ada orang yang dipilih kerana amal-ibadatnya, tetapi ada juga yang dipilih secara langsung oleh Allah agar seseorang itu menjadi orang yang rapat, dekat dan dimuliakan oleh Allah. Oleh itu, apabila melihat seorang yang soleh, wali atau orang yang disukai orang lain, maka ketahuilah bahawa orang itu telah dipilih oleh Allah mengikut kehendak-Nya. Ada hamba yang dikehendaki Allah menjadi hamba pilihan dan ada yang sebaliknya. Antara orang yang dipilih Allah ialah para anbiya'.
Nabi Adam juga merupakan salah seorang
daripada orang yang dipilih Allah. Tetapi bagaimana Adam dipilih
daripada manusia sedangkan Nabi Adam merupakan manusia yang pertama.
Ada dua makna ayat ini – Pertama - Nabi Adam as. dipilih sebagai
khalifah di muka bumi daripada makhluk Allah yang lain seperti jin
atau malaikat. Kedua, Nabi Adam dipilih untuk menjadi datuk kepada
insan yang paling mulia iaitu Nabi Muhammad SAW. Datuknya terpilih
kerana cucunya ialah orang yang terpilih juga.
Sebagaimana Allah memilih daripada
kalangan manusia, Allah juga memilih daripada kalangan malaikat.
Sepuluh malaikat dipilih Allah daripada jumlahnya yang tak
terhitungkan dan yang terbaik antara mereka yang terbaik ialah
Malaikat Jibril a.s. Semuanya adalah dengan kehendak Allah SWT.
Moga-moga kita semua juga dipilih menjadi orang yang hampir kepada
Allah SWT. Amin Allahumma Amin.
Setelah keturunan Nabi Adam, dipilih
juga keturunan Nabi Nuh, Nabi Ibrahim dan keluarganya. Apa yang
dimaksudkan dengan keluarga Ibrahim ialah 2 orang anaknya iaitu Ishak
dan Ismail. Nabi Ishak merupakan bapa Nabi Yaakob yang mempunyai 12
orang anak, dan salah seorangnya ialah Nabi Yusuf a.s. Allah juga
memilih keluarga Imran. Ahli tafsir berbeza pendapat siapa yang
dimaksudkan dengan Imran kerana ada beberapa orang yang bernama Imran
dalam bani Israel. Imran pertama ialah ayah kepada Nabi Musa. Imran
kedua ialah bapa kepada Siti Mariam. Dalam hal ini, ramai ahli tafsir
cenderung mengatakan bahawa Imran yang dimaksudkan ialah bapa kepada
Siti Mariam. Apa yang juga memeningkan ialah Nabi Musa juga mempunyai
saudara perempuan yang bernama Siti Mariam. Oleh itu ada 2 Siti
Mariam binti Imran dan yang mana satu yang dimaksudkan di sini?
Setelah dikaji salasilah, ahli tafsir mengatakan bahawa ianya ialah
Siti Mariam yang bukan saudara kepada Nabi Musa. Kesemua mereka yang
disebutkan ini merupakan orang yang dipilih daripada sekalian alam
dan merupakan orang termulia pada zaman mereka. Tetapi setelah
mereka, Nabi Muhammad SAW merupakan mahkluk yang termulia.
Orang yang dipilih Allah ini ada
sifat-sifat yang tertentu. Zaid (Al-Khaid) datang kepada Rasulullah
SAW dan bertanya, “Apa tanda orang itu disayangi Allah dan orang
itu tidak disayangi Allah?”. Nabi SAW bertanya semula kepada Zaid,
“Apa yang ada pada kamu, wahai Zaid?”. Jawabnya, “Saya suka
kepada kebaikan, dan saya suka kepada orang-orang yang berbuat baik.
Saya senang bila berbuat kebaikan dan susah hati bila terlepas buat
baik”. Jawab baginda Nabi SAW, “Itulah tanda yang ada pada orang
yang Allah sayang”. Daripada hadis ini jelas disebutkan 4 daripada
tanda-tanda seseorang itu disayangi Allah.
Ulasan Ayat 34:
Kebaikan sesuatu keturunan itu
berkekalan selagi mana mereka bertaqwa kepada Allah, dan bukan kerana
nasab semata-mata.
Ulasan Ayat 35:
Ada pelbagai tafsiran tentang nama
isteri Imran. Dia bernazar untuk menjadikan anaknya bebas daripada
pengaruh dunia dengan menyerahkan anaknya kepada masjid semenjak
dilahirkan, dan bukannya setelah baligh seperti kebiasaan zaman itu.
Dengan cara itu, anaknya itu takkan terpengaruh dengan suasana
sekeliling kecuali dengan suasana di masjid untuk mengabdikan diri
kepada Allah SWT. Setelah dilahirkan, Siti Mariam diserahkan kepada
masjdi dan dibela oleh Nabi Zakaria. Itulah besarnya harapan seorang
ibu. Semoga ibu-ibu yang hamil meniatkan yang baik-baik kepada janin
yang dikandung mereka. Niat ibu akan memberi kesan kepada
kandungannya itu. Hari ini, ramai ibu yang terlintas dalam hatinya
agar anaknya menjadi seperti pemain bolasepak, atau artis terkenal
walhal ini ialah contoh orang yang derhaka kepada Allah. Ibu ini
sebenarnya mempunyai peluang untuk mendoakan anaknya menjadi wali
Allah, atau boleh berdoa agar anaknya menjadi hafiz Al-Quran, dia
boleh mendoakan anaknya menjadi daie agama Allah, atau menjadi
seorang yang dibanggakan Rasulullah SAW. Tetapi, oleh kerana
sempitnya pemikiran dan tidak mahu belajar, si ibu tidak mendoakan
perkara yang baik-baik untuk anak-anak. Segalanya bergantung kepada
sejauh mana kita berpegang kepada ilmu dan ilmu itulah yang akan
menjadi pembimbing kita.
Setelah berdoa, minta juga Allah
kabulkan sepertimana yang dilakukan oleh isteri Imran dan juga oleh
Nabi Ibrahim setelah membangunkan kaabah. Jangan tergesa-gesa bangun
selepas solat. Zikirkan dahulu Subhanallah 33x, Alhamdulillah 33x,
Allahu Akhbar 33x dan berdoa mohon Allah terima ibadat dan doa kita.
Kita perlu bersopan dengan Allah, kerana rezeki datang daripada Allah
bukan daripada majikan. Itulah adab berdoa – memohon diperkenankan
Allah. Pengajaran daripada ayat ini juga ialah
agar ibu bapa mendoakan kebaikan kepada anak-anak dan mendoakan agar
doa mereka dikabulkan Allah.
Isteri Imran bernazar agar anaknya
berkhidmat di masjid. Orang yang bekerja di masjid biasanya lelaki.
Tetapi apabila dilahirkan dan didapatinya anaknya perempuan, ibu Siti
Mariam tidak merungut atau marah-marah. Inilah adab ibu Siti Mariam.
Kalau kita, pasti kita akan merajuk jika hajat kita tidak dipenuhi
Allah. Adakah itu sikap orang beriman? Ibu Siti Mariam tidak merungut
bahkan menyatakan bahawa Allah Maha Mengetahui jantina anak yang
dikandungnya. Seterusnya disebutkan bahawa lelaki tidak sama dengan
perempuan. Ada dua pendapat yang mentafsirkan ayat ini. Pendapat
pertama mengatakan yang ayat ini ialah kata-kata ibu Siti Mariam
kerana orang yang biasanya berkhidmat di rumah Allah itu ialah
lelaki, maka tidak samalah antara lelaki dan perempuan. Pendapat
kedua mengatakan ini adalah ayat Allah untuk memberitahu bahawa Siti
Mariam itu tidak sama dengan mana-mana lelaki dan dia dimuliakan
Allah dengan dilahirkan Nabi Isa daripadanya.
Apabila apa yang diidamkan tidak
kesampaian, hendaklah seseorang tetap menyimpan harapan baik terhadap
apa yang tidak kesampaian itu, terus bersangka baik bahawa tidak
mendapat itu adalah yang lebih baik. Kata Imam Ali bin Muhammad bin
Zain Al-Habsyi, “Wahai nafsu, bila mana kamu tak dapat apa yang
kamu minta, jangan kamu gelisah, kerana hidangan yang Allah ingin
berikan kepada kamu itu adalah lebih. Mungkin tidak diberinya itu
sebenarnya ialah tanda qabul daripada Allah SWT. Hendaklah kamu itu
merasa seronok, merasa selesa, merasa gembira dengan tidak diberi
Allah SWT kerana sifat redha itu ialah sifat orang yang hampir dengan
Allah SWT. Kalau suara hati kamu bersungut dengan apa yang tidak
diberikan, bangun kamu daripada kelalaian itu dan katakan, “Wahai
nafsu, kamu ingin bersangka buruk pada Allah? Siapa yang lebih tahu
daripada Allah apa yang lebih baik untuk kamu? Adakah apa yang kamu
minta atau apa yang Allah beri dengan tidak diberikan apa yang
diingini itu yang lebih baik? Oleh itu, jadikan pintu harapan tetap
pada Allah SWT. Kita hendaklah redha dengan apa yang Allah tidak
berikan dan teruskan meletakkan harapan pada Allah Ta'ala. Jika pintu
berterusan diketuk, lama-lama akan dibuka juga. Mustahil tak dibuka
oleh Allah. Moga-moga hajat kita ditunaikan dan diberikan apa yang
terbaik oleh Allah SWT. Amin
p/s: "Yang baik jadikan amalan, yang kurang mohon beri teguran" :)