“Ya Allah, aku minta kasih-sayang-Mu kepadaku” - Tafsir ayat 30 dan 31, Ali-Imran, MTDM 12.04.2013
Habib
Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid
Masjid
Muaz bin Jabal, Setiawangsa, KL
Perbahasan
ayat 30:
Perbuatan
baik atau tidak baik, walaupun sebesar zarah akan dihisab di sisi
Allah. Tak kira umur kita 60 atau 900 tahun lebih seperti kaum Nabi
Nuh. Allah Maha tepat dalam perhitungan-Nya. Namanya pun Allah 'Ya
Hasiib' – Yang Maha Menghitung dan tidak diberatkan langsung kepada
Allah untuk menghitung segala yang dilakukan oleh makhluknya, baik
daripada manusia, jin ataupun haiwan. Allah berfirman di dalam
Al-Quran bahawa tiada yang luput daripada pengetahuan Allah. Allah
Maha Tahu tentang segalanya, hatta jika sehelai daun jatuh di tengah
hutan yang tebal pada gelap pekat malam hari pun Allah pasti tahu.
“Pada
hari di mana setiap nyawa akan menjumpai amalan baik yang dia buat
dihadirkan,..”
'Menjumpai'
menunjukkan bahawa sesuatu benda itu telah wujud sebelumnya. Oleh
itu, jangan kita sangka sesuatu yang kita lupa itu akan hilang di
dalam perhitungan Allah. Sebagai manusia, kita mudah lupa. Di hari
akhirat, amalan kita akan dihadirkan di hadapan kita. Di dunia ini,
walaupun kita lupa, tetapi jika ditunjukkan rakaman yang kita ada
didalamnya, kita akan ingat semula. Ini baru rakaman buatan manusia.
Di akhirat nanti, kita akan dibentangkan dengan 'recording' Allah
Ta'ala, bermula daripada saat kita baligh sehinggalah kita meninggal.
Lengkap segalanya dan kita takkan boleh menolak atau mendustakannya.
Berhati-hatilah kerana segala amalan kita ada rekodnya di sisi Allah
Ta'ala. Apabila ditunjukkan 'recording' Allah, jika perbuatan itu
baik, seseorang akan rasa seronok. Namun jika sebaliknya, seseorang
itu akan berharap sekiranya yang dilihat itu bukan dia, dan dia
sangat ingin menjarakkan dirinya daripada perbuatan itu. Namun,
amalan itu akan menjadi seperti bayang-bayangnya, yang takkan dapat
dipisahkan daripada dirinya.
Dalam
satu hadis, Nabi SAW menyatakan bahawa hanya amalan yang akan
mengikuti seorang hamba setelah dia mati. Ahli keluarga dan
harta-bendanya akan pulang meninggalkan dia sendirian. Amalan baik
yang dilakukan akan menemankan dan menghiburkan dia di dalam kubur.
Sebaliknya, amalan buruk akan berada di sisinya dan menakutkannya.
Sudahlah sendirian di kubur, di tempat yang sempit dan gelap, amalan
buruk yang ada bersamanya itu menakutkan dan memburukkan keadaan dan
walaupun dia meminta amalannya itu pergi, amalan buruk itu akan tetap
bersamanya. Siapa yang mencipta amalan buruk itu? Kita sendirilah.
“..Dan
amalan tidak baik yang diharapkan ada jarak yang jauh dengan
dirinya.”
Amalan
perbuatan baik dihadirkan Allah di hadapan mata pelakunya, manakala
amalan tak baik akan diminta menjauhi daripada dirinya. Perkara itu
cuma angan-angannya kerana amalan itu akan kekal bersama mengekorinya
kecuali apabila dia diberi pengampunan oleh Alla Ta'ala.
“Allah
mengingatkan kamu akan kekuasaan diri-Nya...”
Seterusnya
Allah mengingatkan kita agar patuh, taat dan kembali kepada Allah.
Allah mengingatkan agar tidak melanggar perintah Allah, agar tidak
membuat maksiat kepada Allah. Allah mengingatkan untuk menghadirkan
Allah bersama-sama kita, bila-bila masa dan dimana-mana saja. Barulah
kita akan terpandu dalam segala amalan kita.
Allah
amat belas kasihan pada hamba-Nya.
Seorang
guru akan mengancam muridnya dengan kesusahan dan kegagalan. Tetapi
Allah dalam ayat ini mengancam manusia dengan kekuasaan-Nya tetapi
menutup ayat ini dengan kata-kata bahawa sesungguhnya Allah itu amat
belas kasihan sifat-Nya. Oleh itu, jika terbuat silap perkara yang
dilarang Allah, kita perlu ingat bahawa Allah itu Maha Pengampun dan
Maha Penyayang. Oleh itu, jika kita tersilap, jangan dilihat besarnya
dosa itu sehingga berasa putus asa kerana sesungguhnya rahmat Allah
itu lebih besar.
Perbahasan ayat 31:
Ayat
ini mempunyai makna yang sungguh mendalam dan agung. Ayat ini
berbicara tentang kasih-sayang Allah. Ayat ini mengajarkan kita cara
untuk mendapatkan kasih-sayang Allah. Allah mengesahkan bahawa ada
kasih sayang dan cinta hambanya kepada Allah. Cinta kepada Allah
perlu mengikut syariat yang Allah tetapkan, barulah cintanya itu akan
diterima. Jika tidak, tiada makna cintanya itu.
Apakah
yang menyebabkan manusia cinta dan hormat kepada Allah? Orang yang
mendapat nikmat pasti bersyukur dan rasa sayang kepada Allah. Begitu
juga dengan orang yang diberi kejayaan dalam kerjaya contohnya. Jika
begitu, dasar seseorang itu cinta kepada Allah ialah melihat kepada
besarnya nikmat yang diberi Allah kepadanya. Tapi adakah rasa cinta
dan sayang kepada Allah sebegini mencukupi? Tidak. Orang yang
mendapat kerja yang diidam-idamkan dan bersyukur pada Allah, tetapi
kemudian berlaku zalim dalam pekerjaannya tidak mengikut cara
cintakan Allah yang sebenarnya. Mana boleh seseorang menunjukkan
kasih kepada Allah sedangkan dia juga bermaksiat kepada Allah SWT.
Oleh sebab itu, dalam ayat ini dinyatakan, “Ikutilah daku..”.
Mengikuti kepada Rasulullah ialah 'manual'* (jalan) untuk mendapatkan
cinta Allah. 'Manual' dibuat untuk kebaikan pengguna bukan untuk
kebaikan syarikat pengeluarnya. Oleh itu, Allah mensyaratkan hamba
yang mengaku sayang kepada Allah dengan arahan agar mengikut Nabi
SAW, demi kebaikan diri sendiri juga. Walaupun mengikut kepada Nabi
itu berat, tak sesuai dengan mindanya, susah, tetap kena ikut juga.
Oleh itu ikutlah Nabi 'with no question!'.
Sy.
Umar berkata ketika mengucup Hajarul Aswad, “Demi Allah, jika aku
tidak melihat Nabi mengucup kamu, pasti aku tidak akan mengucup
kamu”. Sy. Umar melakukannya semata-mata mengikuti apa yang pernah
dilakukan Nabi SAW. Begitu juga dengan Sy. Abdullah bin Umar bin
Khattab yang pernah singgah di satu tempat kerana beliau pernah
melihat Nabi SAW singgah di tempat yang sama. Abu Ayub Al-Anshari
pula tidak makan bawang merah atau putih setelah melihat Nabi SAW
tidak makan bawang. Seleranya pun ingin mengikut kepada Nabi SAW.
Oleh
itu jika benar cinta Allah, mesti ikut kepada Nabi SAW sebagai tanda
atau syarat sahnya kasih sayang kepada Allah Ta'ala. Jika dibuat
begitu, maka Allah akan kasih juga kepada kamu. Ramai orang berkasih
sayang, namun ada yang merasa cukup jika dia mengasihi seseorang
tanpa mendapat balasan. Buat apa kasih kepada seseorang jika dia
tidak kasih kepada kita? Kasih seperti itu hanyalah mengikut hawa
nafsunya untuk mencari alasan membenarkan apa yang ingin
dilakukannya. Sy. Al-Mutanabbi berkata, “Kamu, adalah orang yang
saya kasihi. Akan tetapi, saya berlindung daripada menjadi pengasih
yang tak dikasihi”. Oleh itu, adalah menjadi harapan orang yang
mengasihi Allah untuk mendapat kasih-sayang Allah SWT kembali.
Dalam
hadis disebutkan bahawa Nabi SAW berdoa, “Allah, aku minta
kasih-sayang-Mu kepadaku”. Jika kita ingin bersandarkan kepada
keupayaan kita untuk mengikuti apa yang dibawa Nabi SAW, dalam
kepelbagaian maksiat yang kita lakukan, ianya amatlah kurang untuk
mendapatkan kasih-sayang Allah. Oleh itu, kita perlu meminta agar
Allah mengasihi kepada kita. Orang yang sayang pada Allah dan
mengharapkan kasih-sayang Allah tidak akan merasa apa yang datang
daripada Allah itu berat. Dia tidak akan menganggap dugaan yang
datang sebagai musibah. Dia tidak akan menganggap kesusahan dalam
hidup sebagai beban. Tapi dia menjadikannya peluang dia meraih
kasih-sayang Allah SWT. Rasulullah SAW, ketika pulang dari Taif,
setelah dicederakan kerana ditolak dakwahnya, berkata, “Selagi apa
yang berlaku pada aku ini bukan tanda Engkau murka kepada aku, bukan
tanda Engkau tidak suka kepada aku, aku tidak peduli apa mereka buat.
Yang penting aku nak Kau kasih kepadaku. Aku tak nak Kau murka
kepadaku”. Tumpuannya adalah kasih-sayang Allah SWT. Orang yang
merasa manisnya mahabbah Allah SWT akan menganggap semua yang datang
daripada Allah itu manis walaupun berat, walaupun pahit pada
hakikatnya.
Kata
Rabiatul Adawiyah, seorang wanita solehah, "Andai hubungan aku
dengan-Mu manis, walaupun hidup ini pahit. Andai Engkau redha
kepadaku walaupun manusia itu tidak suka kepadaku. Andai hubunganku
dengan-Mu mesra walaupun aku terputus hubungan dengan orang lain.
Kalau kau anugerahkan kepadaku Ya Allah, kasih-sayang daripada
Engkau, wahai segala tumpuan aku kepada Engkau, segala yang ada di
tanah ini kembali kepada tanah juga”. Apa maksudnya? Hidup susah,
berpenyakit, miskin atau apa jua keadaannya, akhirnya akan masuk ke
dalam tanah juga. Maka, penghujungnya tetap kepada tanah, daripada
tanah datang, dan kepada tanah kembalinya. Maka, tak berubah hidupnya
walau apa jua yang dihadapi dan tumpuannya tetap menjaga hubungan
yang manis dengan Allah SWT demi mendapatkan kasih-sayang Allah SWT.
Moga-moga Allah SWT berikan kepada kita kasih-sayang kepada Allah SWT, dipandu jiwa ini untuk taat mengikuti Rasulullah SAW, merasakan apa yang kita lakukan daripada perintah Allah sebagai satu ghurbah kepada Allah SWT, dan moga-moga Allah SWT akan memberikan kasih-sayangnya kepada kita.
Ya Allah, kami minta kasih-sayang-Mu kepada kami.
Ya Allah, kami minta kasih-sayang-Mu kepada kami.
Ya Allah, kami minta kasih-sayang-Mu kepada kami.
Ameen Allahumma Ameen.
Moga-moga Allah SWT berikan kepada kita kasih-sayang kepada Allah SWT, dipandu jiwa ini untuk taat mengikuti Rasulullah SAW, merasakan apa yang kita lakukan daripada perintah Allah sebagai satu ghurbah kepada Allah SWT, dan moga-moga Allah SWT akan memberikan kasih-sayangnya kepada kita.
Ya Allah, kami minta kasih-sayang-Mu kepada kami.
Ya Allah, kami minta kasih-sayang-Mu kepada kami.
Ya Allah, kami minta kasih-sayang-Mu kepada kami.
Ameen Allahumma Ameen.
p/s: *Semasa ceramah, perkataan asal yang Habib gunakan ialah 'katalog', namun pada pendapat saya, maksud Habib ialah perkataan 'manual' jika diterjemah ke dalam Bahasa Melayu dan saya menggantikannya untuk memudahkan pemahaman. Mohon ampun dan maaf atas kekurangan penyampaian drpd pihak KKN.