Cukai Akhirat (3) – Tanyalah Ustaz 24.02.2013
Ustaz Halim Din
Kita berada dalam majlis ilmu agar dapat membebaskan diri
daripada belenggu kejahilan.
Ayat tadi menggalakkan kita membelanjakan harta pada jalan
Allah, dan tidak menunggu sehingga nyawa sampai di ghorgorah (kerongkong). Nabi SAW
menyatakan yang dunia ini tempat beramal, dan hasilnya akan dituai diakhirat.
Namun kebanyakan manusia akan menyesal setelah mati seperti yang disebut dalam
ayat akhir surah An-Naba’:
Allah memberi peringatan tentang azab Allah yang dekat
kepada mereka yang ingkar. Sebab itulah Nabi SAW menyuruh kita merebut 5
perkara sebelum 5 perkara iaitu:
- Muda sebelum tua
- Kaya sebelum miskin
- Lapang sebelum sibuk
- Sihat sebelum sakit
- Hidup sebelum mati
Nilai zakat (2.5%) itu sangat kecil berbanding jumlah
seluruh rezeki dan nikmat yang Allah berikan pada kita. Tergamakkah kita makan
yang mewah-mewah sedangkan ada orang yang tidak ada duit yang cukup pun untuk
makan?
Manusia ini fitrahnya dijadikan bakhil. Dia bukan bakhil
dengan orang lain sahaja, tetapi bakhil juga dengan diri sendiri dengan tidak
mengejar untuk membanyakkan ibadah dan kebaikan. Contohnya, rumah di sebelah
masjid, tetapi masih enggan solat berjemaah. Manusia biasanya berjanji akan
menjadi lebih baik jika diberikan harta yang lebih oleh Allah. Namun, ramai
yang berdusta dan lupa diri ketika sudah kaya.
Zakat di fardhukan pada tahun kedua Hijrah. Nabi SAW ada
bersabda yang bermaksud, “Kefakiran itu boleh membawa kepada kekufuran”. Nilai 2.5% itu sangat kecil - jika dipotong pada sebiji epal hanya sebahagian kecil perlu diberi pada orang lain, dan selebihnya (97.5%) dimakan sendiri.
Harta
tidak memberi kebahagiaan dalam hidup, tetapi ketaatan kepada Allah yang
membawa kebahagiaan. Oleh itu, Imam Ibnu Khaldun mendefinisikan bahagia itu sebagai taat dan patuh pada perintah Allah.
Nabi SAW menyatakan bahawa, “Sedekah itu akan menjadi bukti
di akhirat nanti”. Ketika Isra’ Mikraj, Nabi SAW melihat satu golongan yang
menanam dan menuai dalam masa yang singkat. Lalu Nabi SAW bertanya apakah
pengajaran dari apa yang dilihatnya itu. Jibril pun menyatakan bahawa itu ialah
golongan yang suka bersedekah ketika di dunia.
Orang yang
enggan membayar zakat akan direndam dalam api neraka dan diseterika dengan
harta tersebut di belakang, rusuk dan dahi mereka. Senang, susah, miskin, kaya – semuanya itu bentuk ujian
daripada Allah. Oleh itu, marilah kita berebut-rebut untuk berbuat kebaikan.
Senarai soalan dan
jawapan
S: Bagaimana pengiraan zakat pendapatan berjumlah RM3000 sebulan?
J: Kirakan semua jumlah pendapatan, contohnya jika ada rumah
sewa, atau sumber pendapatan lain. Kemudian jumlah itu ditolak dengan
perbelanjaan yang dibenarkan. Sekiranya jumlah yang tinggal melebihi nisab dan
haul yang ditetapkan, maka dikira 2.5% daripadanya untuk dikeluarkan sebagai
zakat.
S: Jika ada tanah yang bernila jutaan ringgit tapi tidak diusahakan dan
tidak membawa hasil, adakah masih perlu membayar zakat?
J: Harta itu bersifat sebagai asset tetap (tidak membawa hasil)
dan bukan asset cair. Oleh itu, tidak perlu dibayar zakat.
S: Saya membuat bayaran zakat melalui potongan gaji bulanan. Jumlah
yang dipotong lebih daripada nilai sepatutnya untuk zakat pendapatan. Bolehkan
nilai yang lebih itu diniatkan sebagai zakat simpanan atau emas yang lain?
J: Boleh, dan boleh juga diniatkan mengqada’ zakat-zakat
sebelum ini yang masih tertunggak.
S: Bolehkah pendapatan pelaburan yang berpunca daripada sistem
konvensional (riba) dizakatkan?
J: Nabi SAW suruh kita menjauhkan diri daripada perkara yang
tidak jelas. Allah tidak menerima yang tidak baik. Oleh itu, keuntungan itu
tidak boleh diambil dan tidak boleh diguna untuk membayar zakat.
S: Adakah emas yang digadai di tempat konvensional masih peru
dizakatkan?
J: Zakat emas bergantung kepada kesempurnaan pemilikan emas,
dan tidak mengambil faktor di aman it disimpan atau digadaikan.
S: Jika suami bergaji RM3000, isteri tidak bekerja dan mempunyai
tanggungan yang ramai, adakah masih perlu bayar zakat?
J: Jumlah gaji setahun boleh ditolak dengan perbelanjaan
yang dibenarkan. Sekiranya jumlah yang tinggal melebihi nisab dan haul yang
ditetapkan, maka dikira 2.5% daripadanya untuk dikeluarkan sebagai zakat.
S: Apakah kesan orang yang tak bayar zakat?
J: Orang yang menunaikan zakat tidak akan rugi. “The more
you give, the more you get”. “Mu bagi ke Ku, Ku bagi ke mu”.
S: Adakah duit yang diterima daripada anak-anak perlu dizakatkan oleh
ibu yang menerimanya?
J: Duit itu menjadi milik sempurna ibu, dan jika jumlahnya
melebihi nisab dan cukup haul, maka wajib dizakatkan.
S: Apa beza antara sedekah dan derma?
J: Ini umpama perbezaan antara ‘tidur’ dan ‘lena’ :).