"Semakin diuji, semakin terserlah kesantunannya' - Perbahasan tafsir ayat 9-13, surah Ali Imran, MTDM 25.01.2013
Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar Al-Hamid
Perbahasan ayat 9:
Orang yang mengucapkan ayat (dan doa daripada ayat 8) ini
ialah orang yang rosih (orang yang mantap dan kuat ilmunya). Golongan ini ketika
diberi ayat muhkaam, dan mutasyabih, mereka patuh pada keduanya. Mereka ini
takut jika hati mereka yang pada asalnya percaya, berubah dan terpesong menjadi
sebaliknya. Oleh sebab itu, mereka berdoa agar tidak dipesongkan hati mereka. Orang
yang kuat imannya takut pada Allah, dan takut apabila memikirkan penghujung
kehidupan yang hanya diketahui oleh Allah. Mereka takut jika hati mereka
tergelincir di hujung kehidupan. Hati manusia itu berada di antara 2 'jari' Allah
dan amatlah mudah dibolak-balikkan, jika Allah menginginkannya. Sebab itulah
hati mudah berubah-ubah - hari ini suka/baik, esok tak suka/baik, hari ini tak
suka/baik, esok boleh suka/baik.
Firman Allah dalam surah Al-Jathiya, ayat 23:
Sesat orang berilmu adalah lebih teruk berbanding sesat
orang tak berilmu. Kaum Yahudi tahu akan kedatangan Nabi SAW kerana sifat-sifatnya
telah digambarkan dengan jelas dalam kitab mereka. Allah berfirman bahawa mereka mengenali Nabi SAW lebih
daripada mereka mengenal anak-anak mereka sendiri. Ramai antara mereka yang
masuk Islam, bukan kerana ajakan Nabi SAW, tetapi kerana ciri-ciri yang mereka
lihat pada Nabi SAW, seperti yang mereka pelajari daripada kitab Taurat mereka.
Salah seorang daripadanya ialah Zaid Ibnu Sa’na. Dia tahu bahawa salah satu
sifat Nabi ialah sangat penyantun, dan jika dia dicabar, maka akan makin
bertambah santunnya. Oleh itu, Zaid mencabar Nabi SAW yang ketika itu ada berhutang
dengannya. Dia pergi kepada Nabi SAW menuduh yang Nabi SAW sengaja melewatkan
bayaran hutangnya, padahal waktu penjanjian pembayaran masih belum tiba ketika
itu. Nabi SAW bersama Umar ketika itu dan baginda tidak berkata apa-apa. Umar yang
tidak tahan dan berkata, “Jika tidak kerana perjanjian Hudaibiyah, aku sudah
potong lidah kamu”.
Kemudian, Nabi SAW pun berkata, “Umar, yang aku perlukan
dan dia perlukan bukan apa yang kamu cakap tadi. Yang aku perlukan ialah kamu
tegur agar aku bayar hutang segera, dan nasihatkan dia agar minta hutang dengan
sopan, tidak perlu guna perkataan kasar”. Kemudian, Nabi SAW menyuruh diambil
20 sak kurma (1 sak hampir 3kg -> jumlah 60kg) yang dihutangi dan digandakan
lagi sebanyak 20 sak, kerana Umar telah menakutkan Yahudi dengan perkataannya.
Walaupun
geram, Umar membawakan kurma itu, dan Zaid bertanya jika Umar mengenalinya.
Setelah disebut namanya, barulah Umar teringat yang nama itu ialah nama seorang
ulama Yahudi. Zaid menceritakan tujuan dia berbuat begitu adalah untuk menguji
kebenaran apa yang ditulis dalam kitabnya. Menurut kitab Taurat, dikatakan jika
Nabi SAW ialah Nabi akhir zaman, semakin dia diuji, maka akan menjadi semakin
santun. Kesabarannya akan mengatasi emosinya. Bagi kita manusia biasa, ada had
sabarnya. Tetapi bagi Nabi SAW, semakin diuji akan menjadi semakin sabar. Dalam
Al-Quran, kita disuruh bersabar, dan
berlatih untuk bersabar dan itu berat untuk dilakukan. Zaid pun akhirnya
masuk Islam kerana sifat yang dikatakan dalam Taurat dapat dibuktikan ada pada
Nabi SAW.
Namun begitu, ramai juga kaum Yahudi lain yang tahu tentang
kenabian Nabi SAW, tapi masih angkuh menolak kebenaran kerana mengikut hawa
nafsu mereka. Inilah yang dikatakan menjadikan hawa-nafsu sebagai Tuhan. Ini
jugalah golongan yang berilmu (tahu tentang kenabian) tapi masih enggan
menerima hakikat kebenaran.
Inilah kepentingan memohon doa agar tidak dipesongkan hati
(seperti ayat 8 surah yang sama). Orang yang berilmu pun mengamalkan doa ini,
apatah lagi orang yang kurang ilmunya.
Sesungguhnya Engkau yang akan menghimpunkan sekalian
manusia, untuk menerima balasan, pada hari yang tiada syak padanya.
Kiamat pasti berlaku, dan tidak bergantung pada umur
seseorang. Oleh itu, jangan dianggap ianya takkan berlaku kerana tidak ditemui
ketika seseorang itu hidup.
Perbahasan ayat 10 dan 11:
Orang kafir bangga dengan anak-anak dan harta mereka. Mereka
berasa yakin untuk berbuat apa-apa saja dengan kedudukan yang mereka miliki.
Namun, Allah katakan bahawa semua itu tidak boleh dijadikan sandaran yang
memberi perlindungan kepada mereka, bahkan itu semua menjadi ‘waqud’ . Apa itu
‘waqud’? Itulah bahan bakar yang terdiri daripada orang-orang kafir sendiri.
Seterusnya Allah berikan contoh orang-orang terdahulu yang derhaka kepada Allah seperti Firaum, kamu "Adth dan sebagainya.
Perbahasan ayat 12:
Orang kafir yang
dimaksudkan dalam ayat ini ialah orang Yahudi. Selepas perang Badar yang
dimenangi oleh pihak Islam, Nabi SAW pergi kepada kaum Yahudi dan menyeru
mereka untuk beriman kepada Allah. Walaupun mereka tahu kebenaran kenabian
seperti yang dikhabarkan dalam kitab Taurat mereka, mereka ingkar juga kerana
tidak dapat menerima hakikat yang Nabi SAW tidak berasal daripada kaum mereka.
Bangsa Yahudi mendakwa diri mereka merupakan rakyat Allah (mendakwa diri mereka
anak-anak Allah) dan dengan itu, mereka mendapat keistimewaan lebih daripada
Allah. Kaum lain dianggap kurang mulia berbanding mereka dan merupakan penolong
kepada mereka.
Orang Yahudi terbahagi
kepada 2 kelompok:
- beriman kepada Nabi SAW, dan
- Kelompok ‘Isawiyyah – mereka berasa cukup dengan beriman kepada Nabi Isa sebelum itu. Mereka percaya akan kehadiran Nabi akhir zaman, tapi mesti datang daripada kaum mereka sendiri. Nabi SAW adalah untuk orang Arab sahaja.
Baginda mengajak kaum
Yahudi masuk Islam, dan mereka berkata, “Ketika perang Badar, kamu berdepan
dengan orang yang tak pandai berperang. Tapi kalau kamu berdepan dengan kami,
kamu akan tahu siapa kami”. Lalu, Allah jawab dalam
ayat ini dengan mengatakan yang mereka (kaum kafir) akan dikalahkan di dunia
dan diakhirat nanti dihimpunkan di seburuk-buruk tempat kembali iaitu neraka.
Perbahasan ayat 13:
Dalam ayat ini, Allah
gunakan perkataan ‘bertemu’, sedangkan mereka sebenarnya berperang, kenapa? Jika
perkataan ‘berperang’ digunakan,
ia boleh juga membawa makna berperang pada jarak yang jauh. Tetapi ‘bertemu’
dalam ayat ini menunjukkan yang mereka berperang berhadapan - satu lawan satu. Inilah ketelitian penggunaan perkataan dalam Al-Quran.
Dalam perang Badar, kaum muslimin
cuma ada 8 pedang, 3 atau 4 pasang baju besi, tombak dan kayu, 70 unta, 2 ekor kuda
kerana sebenarnya mereka keluar bukan untuk tujuan berperang. Lawan mereka
ialah 900 (atau lebih) orang musyirikin yang lengkap peralatan peperangannya.
"Mereka melihat orang-orang
Islam dengan padangan mata biasa dua kali ramainya.."
Ayat ini boleh jadi orang
muslimin melihat kepada orang musyrikin dan sebaliknya. Ini kerana iblis juga
boleh menyertai perbarisan orang musyrikin dan menjadikan mereka kelihatan
ramai. Kaum muslimin pula disertai malaikat yang menjadikan mereka nampak lebih
ramai.
“..dan Allah menguatkan sesiapa yang
dikehendaki-Nya, dengan memberikan pertolongan-Nya”
Bahagian ayat ini ditujukan
kepada kaum Yahudi yang berlagak sombong untuk memerangi Nabi SAW. Ayat ini
menjadi jaminan pertolongan kepada kaum muslimin terhadap peperangan dengan
kaum kafir.
Untuk rujukan video asal, sila layari Darul Murtadza