Tafsir ayat 15, 16-17, surah Ali-Imran, MTDM 15.02.2013
Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar Al-Hamid
Tafsir ayat 15, 16-17, surah Ali-Imran
Perbahasan ayat 15:
Ayat ini mempunyai hubungan yang rapat dengan ayat
sebelumnya iaitu sifat semulajadi manusia yang suka kepada wanita, anak-anak,
harta dan tanaman. Kemudian Allah memberitahu bahawa itu semua cuma nikmat di
dunia sahaja, maka tiada apa-apa nilai di akhirat. Huraian ayat terdahulu di sini.
Bagi orang-orang yang bertaqwa disediakan di sisi Allah beberapa syurga..
Jadi, apa yang kekal? Allah menyuruh Nabi SAW mengkhabarkan bahawa
yang lebih baik daripada semua itu ialah ‘jannatun’ –> syurga-syurga yang mengalir sungai di
bawahnya. Mereka kekal di dalamnya, mendapat pasangan yang suci dan mendapat keredhaan
Allah. Inilah alternatif (ganti) yang Allah beri di atas pengorbanan perkara
yang manusia suka dengan apa yang Allah suka. Namun begitu, cuma pengorbanan orang yang bertaqwa akan mendapat
ganjaran yang hebat ini. Orang ini perlu bertaqwa ke atas 6 perkara iaitu: Wanita,
Anak, Harta, Kenderaan, Haiwan dan Tanaman.
‘Jannah’ berasal drpd perkataan arab yang bermaksud kebun
atau tanaman. Pengorbanan manusia di dunia diganti Allah dengan ‘tanaman’ di
syurga. Bezanya di syurga nanti, kebun/tanaman itu tak perlu dijaga olehnya. Jannat (‘plural’) – syurga-syurga bagi mereka yang sanggup
mengorbankan nikmat dunia yang maksimum 60/70 tahun sahaja. Inilah ‘perniagaan’
dengan Allah yang sangat menguntungkan kerana nikmat di sisi adalah Allah kekal
abadi.
.., yang mengalir
air dibawahnya..
Ketika Ratu Balqis pergi ke istana Nabi Sulaiman, dia mengangkat
kain kerana khuatir kainnya basah, padahal lantai istana itu cuma perhiasan
yang indah, kelihatan seperi air yang mengalir tetapi tidak membasahkan. Syurga
nanti lebih kurang begitulah tetapi kata Rasulullah SAW, “Syurga itu tiada mata
yang pernah menggambarkan, atau telinga yang pernah mendengarkan”. Orang yang
berfikir pasti tidak akan mensia-siakan atau menolak tawaran hebat Allah ini.
..mereka kekal di dalamnya..
Nikmat yang disukai di dunia tidak akan kekal berbanding
dengan nikmat yang kekal disisi-Nya. Oleh itu, jika bersedia mengorbankan nikmat
sementara itu untuk Allah, akan mendapat ganti semunya dan nikmat itu kekal.
..disediakan pasangan yang suci dan bersih..
Di dunia, pasangan pasti akan mengalami penuaan dan
kekurangan, tetapi pasangan di akhirat kekal muda, cantik dan sempurna. Setiap
yang dikorbankan, Allah akan ganti dengan sesuatu yang persis dengannya.
Contohnya korbankan tanaman akan mendapat tanaman. Dalam satu hadis ada disebut
bahawa orang yang mengorbankan kuda di jalan Allah, akan digantikan oleh Allah
Ta’ala. Oleh itu, jika seseorang mengorbankan sesuatu di jalan Allah, pasti
akan diganti semula sesuai dengan apa yang dikorbanankannya. Bahkan ganti Allah
adalah yang lebih baik daripada itu iaitu dengan diberi keredhaan Allah.
..serta beroleh pula keredhaan Allah.
Dalam satu hadis, Nabi SAW menceritakan, “Allah SWT
berfirman kepada penghuni syurga, “Adakah kamu sudah puas dengan apa yang Aku
beri?” Jawab mereka, “Ya Allah, bagaimana kami tidak puas dengan apa yang
Engkau beri. Sesungguhnya pemberian-Mu teramat istimewa bagi kami”. Allah
berkata, “Mahukah jika Aku berikan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang
kamu dapat sekarang?” Penghuni syurga sudah pun berada dalam kenikmatan yang
tertinggi dengan berada di syurga, namun mereka ditawarkan sesuatu yang
lebih baik. Mereka pun
terperanjat. Lalu Allah berkata, “Aku halalkan kepada kamu untuk meraih
keredhaan Aku dan Aku tidak akan murka kepada-Mu selama-lamanya. Dalam riwayat
lain, antara keredhaan yang Allah beri kepada penghuni syurga ialah dengan
menampakkan Zat-Nya kepada mereka. Dalam Al-Quran, surah Al-Qiyamah, ayat 22
dan 23, Allah berfirman:
Penghuni syurga nanti akan dapat melihat kepada Allah
mengikut kepada amalannya. Dalam hadis Nabi Saw bersabda, “Manusia akan dapat melihat
Allah seumpama manusia melihat bulan yang terang-benderang”. Bagaimana? Dengan
mata fizikal atau mata hati? Wallahu’alam.
Walaupun penghuni syurga telah berada dalam kenikmatan di
syurga, nikmat melihat Allah adalah lebih besar daripada itu. Moga-moga, mata
kita ini tidak diharamkan untuk melihat kepada Allah SWT. Oleh itu, perlu jaga
mata itu ketika di sini, agar diberi kemuliaan dan layak untuk melihat Allah di
akhirat nanti.
...Allah sentiasa melihat hamba-hamba-Nya.
Kenapa Allah katakan begini? Kerana perbuatan dan nilai
ibadah hambanya adalah berbeza. Sebab itulah ada tingkatan yang berbeza – ada
Rasul, ada Anbiya’, ada Siddiqin, ada auliya’, ada syuhada, ada abrar. Semua
ini gelaran kepada ahli ibadah tetapi tingkatan ibadah mereka tidak sama. Allah
memantau sebab dan niat kerana apa seseorang itu beribadah. Ada 3 tingkatan
manusia dalam ibadah yang dilakukannya iaitu:
- Ibadahnya seperti seorang peniaga – beribadah kerana mengharapkan syurga,
- Ibadahnya seperti seorang hamba– beribadah kerana hukuman neraka
- Ibadahnya seperti seorang yang merdeka – tak terpengaruh dengan balasan Allah.
Semuanya tingkat ibadah ini baik dan boleh mendapat syurga
tetapi darjatnya tidak sama.
Contohnya ibadah orang yang betul-betul ikhlas ialah
Rabiatul Adawiyah. Katanya, “Ya Allah, jika aku menyembah Kau kerana takutkan
neraka, maka campakkan aku ke neraka. Jika aku sembah Kau kerana inginkan
syurga, jangan masukkan aku ke syurga”.
Tahap keikhlasannya ibadatnya sangat murni. Orang sebegini
akan diuji Allah, dan semakin diuji, dia semakin dekat dengan Allah. Dia
memahami hakikat yang ujian itu datang daripada Allah Yang Maha Pengasih, dan
dia menyukai segala yang datang daripada Allah. Para anbiya’ adalah golongan
yang paling berat mendapat ujian daripada Allah. Itu adalah tanda kasih Allah
kerana Allah ingin melihat kemurnian dan keikhlasan mereka.
Perbahasan ayat 16 dan 17:
Allah mentafsir ‘orang-orang yang bertaqwa’ dengan ayat sebelum ini dengan 2 ayat ini. Mereka ialah orang yang:
- - beriman
- - beristighfar
- - mohon selamat daripada azab neraka
- - sabar
- - jujur
- - taat kepada Allah
- - menginfakkan harta pada jalan Allah
- - beristighfar pada waktu sahur
Dalam ayat ini, Allah letak agar kita minta ampun setelah
kita beriman, kerana atas ketakmampuan kita menunaikan tuntutan iman secara
maksimum. Imam itu mempunyai tuntutan untuk kita tunaikan. Oleh sebab itu, Nabi
SAW suruh kita beribadah seumpama kita nampak Allah. Jika tak mampu, ketahuilah
yang Allah melihat kita, sepanjang masa, 24 jam sehari. Mampukah kita buat
begitu? Kita solat 5 waktu pun tidak kusyuk. Ibadah yang wajib itu pun kita tak
mampu tunaikan haknya dengan sepenuhnya. Oleh sebab itu, kita perlu minta ampun
atas kekurangan kita, atas ketidakmampuan kita memenuhi hak beriman kepada
Allah.
Siapa orang yang sabar? Ada 3 bentuk sabar iaitu sabar:
1 – melakukan ketaatan kepada Allah ialah dengan melakukan
ibadah yang diwajibkan,
2 - meninggalkan perkara yang dilarang, dan juga
3 - sabar ketika menghadapi musibah
Orang yang sabar akan mendapat selawat daripada Allah. Satu
selawat sudah cukup unutk membahagiakan manusia di dunia, tetapi Allah tak beri
satu, sebaliknya Allah beri banyak. Sayyidina Umar berkata dia melihat musibah
itu boleh membawa 4 kelebihan:
- Jika musibah yang menimpa itu, ada musibah lain lebih besar yang tidak menimpaku, aku akan anggap musibah itu nikmat
- Selagi musibah tidak menganggu akidah aku, maka aku akan anggap musibah itu nikmat.
- Selagi aku diberi sifat menerima (sabar), maka aku akan anggap musibah itu nikmat.
- Bila mana aku diuji, dan aku tidak diharamkan untuk mendapat ganjaran daripada Allah, maka aku akan anggap musibah itu nikmat.
Dalam satu
riwayat dikatakan orang yang meninggal anaknya, Allah akan bertanya
kepada malaikat, “Kau ambil nyawa buah hatiku hamba-Ku itu?” Kata malaikat,
“Ya”. Allah bertanya lagi, “Bagaimana keadaan hamba-Ku?”. Malaikat berkata,
“Dia menerima Ya Allah”. Lalu Allah berkata, “Gantikan padanya kedudukan di
syurga”. Tiada orang yang tidak menghadapi ujian di dunia ini. Semuanya diuji,
cuma bentuknya tidak sama.
Golongan siddiqin pula ialah orang yang kata-katanya sesuai dengan
perbuatannya.
Orang yang sentiasa mohon ampun di waktu sahur.
Kenapa dikhaskan waktu sahur? Kerana waktu itu Allah mendekatkan Zat-Nya Yang Maha Suci ke
langit yang dekat dengan dunia dan menyeru, “Adakah orang yang ingin mohon
ampun kepada-Ku”? Oleh itu, jika ada orang terjaga pada waktu sahur, walaupun
satu minit, beristighfarlah agar termasuk dalam golongan ini. Ada pendapat kedua
yang mengatakan bahawa golongan
ini ialah orang yang menjaga waktu Subuh berjemaah. Sy. Ibnu Umar berkata
pembantunya, “Ya Nafi’, adakah sudah masuk waktu sahur?” Jawabnya, belum dan
Ibnu Umar pun meneruskan solatnya. Kemudian ditanya lagi, dan Nafi’ menjawab, “Ya”
dan dia pun terus duduk dan beristighfar.
Luqman bin Hakim berkata kepada anaknya, “Wahai anakku,
jangan kamu ini lebih lemah daripada ayam yang berkokok”. Ini kerana ayam
berkokok sebelum Subuh sedangkan manusia ramai yang masih tidur. Semoga Allah
beri kita istiqamah untuk bangun sebelum Subuh.