"Jangan menghukum isi hati orang lain dan jangan bakhil" - MTDM 12.09.2014
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
ِاَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهَ وَصَحْبِهِ وَسَّلِم
Habib Ali Zaenal
Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid
Beberapa
isi penting daripada ulangkaji ayat sebelum ini – ayat 176-178:
- Kasih sayang Rasulullah ﷺ sangat tinggi kepada kita sehingga baginda sedih dengan kekufuran kaum kafir dan munafiqin
- Musuh Allah ialah kaum kafir dan munafiqin dan tentera Allah ialah orang mukminun.
- Orang yang panjang umur dalam kemaksiatan akan menjadi penyebab lebih teruk azab yang akan diterimanya nanti.
Bahagian 1 - Tafsir Al-Imran, ayat 179-180.
Ayat 179:
“Allah
tidak akan membiarkan orang-orang beriman bercampur dengan orang-orang munafik
tanpa dibezakan….”
Allah takkan
membiarkan orang-orang munafiq yang busuk hatinya bercampur bersama orang
beriman yang bersih hatinya. Tak, suata masa identiti sebenar mereka akan
terzahir juga, sumpama bangkai, jika disembunyi sekalipun, pasti akan tercium
juga baunya. Jadi, sifat orang munafiq yang menyembunyikan kekafirannya kepada
Allah, dan nampak Islam di sisi kaum muslimin dengan mereka turut solat bersama
Rasulullah ﷺ, menghadiri majlis Rasulullah ﷺ dan pergi berjihad bersama
Rasulullah ﷺ. Namun, Allah Ta'ala tidak menzahirkan kemunafikan mereka dengan
menyatakan yang ‘fulan munafik, fulan munafik’. Allah SWT menzahirkan secara
praktikal, yakni ditunjukkan dengan perbuatan mereka sendiri. Kaum muslimin
yang selama ini tertanya-tanya siapakah munafiq antara mereka akhirnya
mengetahui apabila daripada 100 orang yang hadir untuk Perang Uhud, 300
daripadanya patah balik. Perbuatan khianat mereka meninggalkan kaum muslimin
mengejutkan kaum muslimin kerana selama ini mereka hanya tahu bahawa Abdullah
bin Ubai bin Thalul ialah ketua orang munafiq. Perbuatan kufur mereka
memberikan jawapan bahawa mereka munafiq.
Oleh itu, kita
sebagai orang beriman tidak boleh mudah menghukum seseorang dengan apa yang ada
di dalam hatinya kerana Allah SWT tidak mengajarkan kita menghukum mereka
begitu. Allah Ta'ala tidak beritahu dengan jelas yang ‘fulan munafik, fulan
munafik’, jadi kita juga tidak boleh buat begitu. Cuma Allah Ta'ala yang berhak
menghukum isi hati seseorang.
“Allah tidak mahu menunjukkan kepada Engkau
perkara yang ghaib…”
Allah tidak
menujukkan isi hati seseorang sama ada dia munafiq atau beriman, kenapa? Supaya
kita tidak mudah menghukum isi hati orang lain. Kalau semua orang boleh tahu
apa yang ada dalam hati orang lain, maka tiada orang boleh hidup tenang kerana
jika kita boleh tahu isi hati orang lain, maka orang lain pun akan boleh tahu
isi hati kita. Jangan kita nak menghukum orang lain, tapi tak mahu dihukum J. Macam mana kita
boleh hidup selesa jika orang lain tahu perkara buruk tentang kita? Ditutupkan
dan disimpan perkara itu merupakan satu nikmat dari Allah SWT kepada kita.
Kalau segala perkara ghaib ditunjukkan Allah – kita mungkin tahu yang selepas
10 tahun hidup seronok kita akan dapat musibah. Ketika itu, walaupun perkara
itu akan berlaku 20 tahun lagi, kita pasti takkan dapat hidup tenang.
“… akan tetapi Allah memilih daripada
Rasul-Nya untuk diberitahukan perkara yang ghaib.”
Perkara ghaib ada 2
jenis:
1. Mutlak: Semua
orang tak tahu
2. Ghaib tidak mutlak
– ghaib bagi segolongan tapi tak ghaib bagi segolongan yang lain – contoh
mudah: Ada orang kehilangan dompet kerana dicuri. Maka, dompet itu ghaib bagi
pemilik, tapi tidak ghaib bagi pencuri.
Perkara ghaib mutlak
tidak diketahui sesiapa juga kecuali apabila Allah mengkehendaki ianya
diberitahu kepada orang-orang yang dipilih Allah SWT iaitu para Anbiya dan para
Rasul.
Allah SWT berfirman
dalam Al-Quran nul Kareem bahawa Allah SWT Maha Mengetahui perkara yang ghaib
dan tidak akan menzahirkan kecuali kepada sesiapa yang diredhai Allah daripada
kalangan Rasul. Tetapi cuma sebahagian
yang akan dizahirkan dan bukan semuanya, kerana itu para Rasul pun banyak tidak
mengatahui tentang perkara yang ghaib. Kata Rasulullah ﷺ dalam Al-Quran, Kalau
saya ini tahu perkara yang ghaib, maka saya akan banyak memperlakukan
sebab-sebab yang boleh mendatangkan manfaat dan menolak mudarat. Tapi oleh
kerana perkara ghaib tidak diketahui semuanya oleh Rasulullah ﷺ, terkadang
baginda mendapat perkara baik, da terkadang perkara tidak baik pun baginda
mendapatnya. Contohnya – baginda menang dalam Perang Badar, tetapi kalah dalam
Perang Uhud. Jika tahu akan berlaku kekalahan, pasti Rasulullah ﷺ tidak akan
menyuruh tentera muslimin keluar sehingga mengorbakan 70 orang.
Dalam kisah Nabi Musa
dan Nabi Khidir – Nabi Musa tak tahu tapi Nabi Khidir tahu. Sampan yang
dinaikinya dirosakkan dengan dibuat lubang, anak kecil yang sedang bermain
dibunuhnya, dan dia membangungkan rumah untuk orang yang tidak memberi mereka
bantuan. Nabi Khidir melakukan semuanya kerana telah diajarkan ilmu-ilmu ghaib
daripada Allah SWT.
Orang yang paling
banyak dibukakan daripada perkara-perkara ghaib ialah Rasulullah ﷺ. Baginda
diberitahu perkara yang berlaku sebelum zaman baginda, dan juga perkara selepas
zaman baginda (akhir zaman). Bahkan baginda juga dizahirkan dengan perkara
ghaib di alam barzakh. Baginda pernah lalu di kubur dan mengatakan yang seorang
disiksa kerana suka mengadu domba, manakala seroang lagi tidak membersihkan
dengan betul ketika buang air kecil. Ketika baginda menziarahi kubur seorang
pencuci masjid, Ummu Mehjan, baginda bertanya akan keadaannya. Baginda
Rasulullah ﷺ juga dizahirkan dengan perkara dari alam akhirat (syurga dan
neraka), contohnya dalam peristiwa Israk dan Mikraj, dan ketika baginda
mengimamkan solat bersama sahabat. Ketika dalam solat, sekali baginda
terkehadapan seperti ingin mengambil sesuatu, dan sekali baginda terkebelakang
seperti menjauhi sesuatu. Ketika mendekati, baginda diperlihatkan buah-buahan
syurga dan baginda ingin memetiknya. Ketika menjauhi pula, baginda
diperlihatkan azab neraka dan baginda bertanya, “Anna min kum?” yang bermaksud
“Saya ada di situ jugakah?”. Kenapa Rasulullah ﷺ bertanya begitu? Untuk
mengajarkan agar kita tidak berasa aman dari ketentuan Allah, dengan tidak
menganggap dirinya dijamin syurga oleh kerana keturunannya, atau ibadatnya.
Orang yang merasa aman daripada ketentuan Allah Ta'ala adalah orang-orang yang
tidak sempurna imannya. Rasulullah ﷺ bertanya untuk menunjukkan ketinggian rasa
takut baginda kepada Allah SWT. Orang yang takut di dunia dijamin keamanan di
akhirat, manakala orang yang aman di dunia, akan takut di akhirat.
Tidak seorang pun
boleh merasa aman dengan amal baiknya di dunia kerana penghujung kehidupan
seseorang itu ghaib.
“Maka,
berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya…”
Apabila para Rasul
diceritakan dengan perkara yang ghaib, mereka akan menceritakannya pula kepada
kaumnya.Oleh itu, hendaklah kita beriman dengan Rasulullah ﷺ.
Ayat 180:
Sebelum ini ayat menegur kepada orang yang
panjang umur tapi berbuat maksiat. Dalam ayat ini pula, Allah menegur kepada
orang yang diberi banyak harta tapi kedekut.
Ayat ini memberitahu
tentang bahaya sifat kedekut dan perlunya seseorang memahami yang harta datang
daripada Allah SWT. Bagaimana seseorang ingin kedekut sedangkan hakikat
hartanya dimilik Allah SWT? Manusia lahir ke dunia tanpa membawa apa-apa, dan
ketika kembali nanti tidak akan membawa apa-apa. Segala kemewahan, kenikmatan
yang diperolehi ketika di dunia, semuanya adalah pemberian Allah walaupun
zahirnya nampak manusia berusaha dengan berkerja. Allah tidak kedekut
memberikan segala-galanya, jadi manusia pun tidak boleh kedekut dengan apa yang
dimiliki. Kebijaksanaan dan akal fikiran – semuanya pemberian Allah, oleh itu
Allah SWT mengingatkan agar jangan kedekut dengan apa yang dihasilkan dengan
kelebihan yang Allah SWT yang beri.
Orang yang menganggap
sifat kedekutnya akan membawa manfaat kepada dirinya adalah salah sebaliknya
nasib buruk yang akan menimpanya. Apa yang dikedekutkan itu akan dililitkan di
lehernya di hari kiamat nanti dlm rupa ular dan akan mengatakan, “Saya harta
kamu, saya simpanan kamu.” Ini adalah khusus kepada orang yang tidak
mengeluarkan zakat. Allah SWT ketika melarang bersifat kedekut bermakna
menyuruh agar kita bersifat pemurah. Siapa yang perlu diberi? Saudaranya
sendiri demi menjaga kestabilan dan keharmonian dalam masyarakat. Dengan
memberi kepada orang susah, kita pun rasa terjamin yang nanti bila kita pula
susah akan ada orang lain yang membantu, seumpama sistem insurans. Tapi dalam
hal kita meletak insurans di sisi Allah Ta'ala.
Bahagian 2- Kitab Riyadhus Solihin, Bab Pemurah dan Dermawan.
Hadis 10 (551):
Hadis ini menunjukkan
sifat pemurah Rasulullah ﷺ - baginda tidak pernah tidak memberi kepada orang
yang meminta. Baginda memberi sehingga orang yang meminta itu puas hati.
Rasulullah ﷺ menyuruh
memberi daripada harta yang lebih, agar kita mengutamakan orang yang kita perlu
beri nafkah wajib. Dalam memberi juga perlu diutamakan memberi kepada orang
yang dekat (ahli keluarga). Orang yang melampau ialah memberi kepada orang luar
tetapi mengabaikan ahli keluarganya. Mulakan sifat memurah dengan memberi yang
wajib (nafkah dan zakat) dan kemudian sedekah.
Rasulullah
ﷺ memberi kepada muallaf dengan tujuan menjinakkan hati mereka kepada Islam.
Ada orang yang masuk Islam kerana menginginkan harta dunia. Adakah kita larang
golongan sebegini? Tidak, kita boleh memberi harta kepadanya tetapi perlu juga
beri bimbingan agar dia lebih memahami Islam dan akan mencintai Islam melebihi
niat asalnya yang masuk Islam kerana inginkan dunia. Ini kerana dengan
menyelamatkan seorang sekalipun untuk masuk Islam adalah lebih baik daripada
dunia dan seisinya. Kata baginda Rasulullah ﷺ kepada Sayyidina Ali, “Dengan
Allah menjadikan engkau wahai Ali, sebab hidayah selamat seorang pun, adalah
lebih baik daripada dunia ini dipenuhi unta merah.”Hadis ini menunjukkan bahawa
hinanya dunia dan mulianya amalan mengajak orang lain kepada kebaikan.
Orang yang diberi
kambing oleh Rasulullah ﷺ balik ke kampungnya dan mengajak semua orang
kampungnya untuk masuk Islam kerana sifat Rasulullah ﷺ yang tidak takut miskin
dengan memberi kesemua kambing kepadanya. Rasulullah ﷺ yakin pemberiannya itu akan
ada ganjanrannya. Dengan memberi kepada seorang, seluruh kampung akhirnya masuk
Islam.
Ulama membincangkan
adakah boleh memberi harta kepada muallaf yang berminat dengan Islam, tetapi
belum masuk Islam. Ramai ulama mengatakan boleh jika ianya daripada Baitulmal,
dan tidak boleh dprd harta zakat. Tetapi bagi muallaf yang telah memeluk Islam,
mereka diizinkan diberi harta daripada kutipan zakat dan Baitulmal.
Hadis 11 (552):
Ada kalanya Nabi ﷺ
tidak memberi kerana mengetahui bahawa seseorang itu telah kuat iman di dalam
hatinya. Tetapi mereka yang lemah imannya, diberikan harta untuk menjadikan
hati mereka lebih tertarik kepada agama – ini juga dinamakan mengorbankan dunia
demi agama. Jika tidak diberikan, mungkin akan berlaku musibah atau mereka
mungkin akan menyebabkan musibah kepada Rasulullah ﷺ.
Hadis 12:
Nabi ﷺ
disakiti dengan pohon berduri oleh orang yang meminta daripadanya, tetapi
baginda tetapi tidak bakhil. Baginda memberi kepada orang yang datang meminta
dengan cara kurang sopan, apatah lagi jika orang datang meminta dengan sopan.
Ada 2
jenis bakhil – bakhil dengan harta sendiri dan bakhil dengan harta orang, yakni
tidak suka tengok orang lain pemurah. Barangsiapa menjaga dirinya daripada
sifat bakhil ini, maka dia akan tergolong dalam golongan orang yang berjaya.
Oleh sebab itu, mesti ada usaha untuk menjaga diri daripada sifat bakhil
Bahagian 3 - Kitab Bidayatul Hidayah
Bersambung pada m/s 177
(perenggan terakhir) sehingga m/s181, yang memberi panduan dan adab dalam persahabatan.
Antara perkara yang memudaratkan ialah apabila berlaku pengkhianatan dalam persahabatan. Oleh itu, bersederhana dalam bersahabat, dan berhati-hati agar tidak menceritakan segala hal kepada sahabat, kerana jika suatu hari ditakdirkan sahabat menjadi musuh, maka mereka telah mengetahui segala kelemahan dan rahsia kita.
Wallhu'alam.
*: Mohon ambil perhatian yang teks ini bukan disediakan oleh pendakwah seperti yang namanya tertera di atas. Ini cuma ringkasan dan sedikit petikan kata-kata mereka. Jadi, saya mohon pembaca menonton video di sumber asal untuk pemahaman yang lebih baik dan saya mohon maaf dan teguran atas segala kekurangan. Semoga, di sebalik segala kekurangan, masih ada yang dapat kita manfaatkan. Wallu'alam.
**: mungkin salah ejaan