Tentang Hikmah, Nazar dan Doa Qunut - Kuliah Dhuha Muslimat 09.09.2014

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

ِاَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهَ وَصَحْبِهِ وَسَّلِم 

Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid
Masjid Darul Ehsan, Taman Tun Abdul Razak, Ampang


Sumber: Pinterest

Bahagian 1: Tafsir Al-Quran nul Kareem surah Al-Baqarah

Ayat 269:


Dalam ayat ini disebut Hikmah apa maksudnya?

Kata Sayyidina Ali bin Abi Talib, Al Hikmah itu banyak hilang dalam kalangan muslimin. Oleh itu, siapa menjumpainya, hendaklah mengambilnya.

Hikmah yang dimaksudkan di sini ialah ilmu. Oleh itu, ambillah hikmah, tak kira siapa pun yang mengucapkannya.

Kisah: Imam Ghazali dalam perjalanan dari Syam ke Baghdad dan dirompak. Hasil belajar Imam Ghazali ditulis dalam kertas seperti kain guni atau kulit kayu, walhasil, tulisan yang sedikit tapi perlukan kertas yang banyak dan bergulung-gulung. Imam Ghazali berkata, Ambillah semua kecuali catitannya. Perompak makin tertarik dan bertanya apa yang tidak di benarkan diambil itu. Imam Ghazali memberitahu yang itu ilmunya. Perompak kemudian bertanya: Jadi, kalau aku ambil kau tak ingat? Jawabnya: Tak. Kata perompak: Kalau begitu buat apa kamu belajar? Imam Ghazali pun terkesan dengan pesanan perompak itu dan mengambil pengajaran. 
Kesimpulannya -> Jangan tengok siapa cakap, tengok isi apa yang dicakap.

Luqman Al-Hakim digelar Al-Hakim (bijaksana) kerana diberi hikmah (ilmu). Dia berpesan kepada anaknya agar duduk dengan ulama.

Kata pepatah Arab, dengan siapa kita duduk, maka kita akan menjadi seperti mereka atau mendapat barang daripada mereka. Jika duduk dengan orang jual minyak wangi, dapat minyak wangi, duduk dengan orang jual tudung, dapat tudung, duduk dengan orang jual serban, dapat serban, duduk dengan orang suka mengumpat, akan suka mengumpat, tapi duduk dengan orang berilmu, maka akan mendapat ilmu.

Luqman menasihatkan anaknya agar duduk dengan ulama  dan merapatkan lutut dengan mereka kerana Allah akan hidupkan hati yang mati dengan cahaya ilmu ulama, seperti mana pokok yang mati dihidupkan dengan hujan. Lagi pesannya: Jangan syirikkan Allah, berbakti pada orang tua, dirikan solat, tunaikan zakat dan semua amalan, sama ada baik atau buruk, walaupun kecil akan diketahui Allah. Tujuannya untuk mengajarkan anaknya agar tahu yang Allah sentiasa mengawasi.

Untuk mengajar anaknya Luqman mengajak anaknya keluar dengan  membawa seekor keldai.
Mereka berjumpa orang-orang yang berborak-borak kosong dan bila lihat kedua-duannya tak menunggang keldai, dikatakan mereka bodoh. Kata Luqman Al-Hakim, Kamu dengar apa yang mereka katakan, anakku? Jawabnya, Ya, ayah. Kemudian, mereka berdua pula menunggang keldai, dan melihat itu orang berkata yang mereka tiada rahmat kepada keldai itu. Kata Luqman Al-Hakim, Kamu dengar apa yang mereka katakan, anakku? Jawabnya, Ya, ayah. Kemudian, Luqman menunggang, dan membiarkan anaknya berjalan. Melihat itu, orang berkata yang ayahnya tak sayang anaknya kerana membiarkan anaknya berjalan, dan dia menunggang keldai. Kata Luqman Al-Hakim, Kamu dengar apa yang mereka katakan, anakku? Jawabnya, Ya, ayah. Kemudian, Luqman turun, dan menyuruh anaknya menunggang, dan dia berjalan. Melihat itu, orang berkata yang anaknya tidak hormat ayaknya kerana membiarkan ayahnya berjalan, dan dia menunggang keldai. Tujuan Luqman Al-Hakima adalah untuk menunjukkan yang kita takkan mampu untuk senangkan hati semua orang.

Nabi ﷺ  melarang sahabat (dan kita) untuk duduk di tepi jalan, kalau nak juga, mesti menjaga hak-hak berikut:
1. menjawab salam
2. menjaga mata dari melihat gelagat orang
3. menyuruh kepada yang makruf dan menegah kepada yang mungkar. Jika orang bertanya, maka dia wajib menjawab.
  Sempuranya Islam sehingga duduk ditepi jalan pun ada hak yang mesti ditunaikan

Maksud ke-2 hikmah ialah Al-Fahmu
Hadis: Sabda Rasulullah ﷺ, Semoga Allah memberi cahaya kepada wajah seseorang yang mendengar cakap aku, dan memahaminya lalu menyampaikan daripada ilmu yang didengarnya.
Terkadang boleh jadi orang yang mendengar lebih faham daripada orang yang menyampaikan.

Salah seorang yang mendapat hikmah pada zaman Rasulullah ﷺ ialah Sayyidina Abdullah bin Abbas yang hanya berusia 13 tahun ketika Nabi saw wafat, tapi dia terus mengambil ilmu daripada sahabat-sahabat Rasulullah ﷺ. Ini juga adalah kerana berkat doa Rasulullah ﷺ kepadanya. Setelah turun surah Al-Fath, Sayyidina Umar mengumpulkan sahabat dan bertanya apa yang mereka faham tentangnya. Sahabat semua berkata yang surah itu merupakan berita gembira kepada kaum muslimin kerana agama Islam akan dijayakan oleh Allah سبحانه وتعالى. Akhir sekali apabila ditanya pada Ibny Abbas, dia berkata yang surah itu surah takziah. Sahabat pelik bagaimana pula surah itu menjadi takziah kerana takziah diucapkan apabila ada orang meninggal. Lalu terangnya bahawa ketika Islam sudah berjaya, maka maknanya tugas Rasulullah ﷺ selesai, dan baginda pun akan kembali kepada Allah. Sayyidina Umar juga memahami sepertimana kefahaman ibnu Abbas.

Barangsiapa yang diberi hikmah, maka dia telah diberi kebaikan yang banyak oleh Allah سبحانه وتعالى.

Makna ke-3 Al-hikmah: sentiasa benar percakapannya
Makna ke-4: An-hubuwah atau kenabian yang diberi kepada orang terpilih sahaja
Makna ke-5: orang yang diberi akal fikiran
Makna ke-6: Rasa takut kepada  Allah
Makna ke-7: Al-warak (berhati-hati)

Barangsiapa diberi salah satu atau keseluruhannya, maka adalah orang yang telah mendapat nikmat yang terbesar. Semoga kita termasuk golongon ini, Amin.

Ayat 270:

Ayat sebelum ini (268) bercerita tentang nafkah/sedekah kemudian ayat 269 tentang hikmah → dan kemudian (270) kembali kepada sedekah  Apa hikmah susunan sebegitu?

Untuk menunjukkan bahawa nafkah terbaik di sisi Allah ialah ILMU. Ilmu ialah hikmah, hikmah ialah ilmu. Orang yang bersedekah ilmu adalah lebih baik daripada orang yang bersedekah harta. Oleh kerana demikian, setelah bercerita tentang nafkah harta (268), Allah bercerita tentang nafkah ilmu, dan kemudian kembali kepada nafkah harta  -masih ada kaitan antara ketiga-tiga ayat ini.

Dalam hadis Rasulullah ﷺ bersabda, Sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah, suka kepada orang yang pemurah. Orang yang pemurah setelah aku ialah orang yang belajar, dapat ilmu mengamalkan dan menyebarkan ilmu tersebut.

Untuk menyebarkan ilmu tak perlu tungu sehingga alim, tetapi apa yang dapat daripada majlis-majlis ilmu, kongsi dengan kawan, dengan orang rumah.

//Apa yang kamu nafkahkan atau nazarkan, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui
Yakni Allah mengetahui niatnya, nilainya dan siapa yang menerimanya. Kadang-kadang orang bersedekah tak tahu kepada siapa sampai sedekahnya. Tetapi Allah tahu dari awal hingga kahir tentang sesuatu sedekah Allah tahu isi hati orang yang bersedekah, barang yang disedekahkan, orang yang menerimanya, dan ganjarannya yang akan diberikan.
⇒ Maka, orang yang bersedekah jangan risau sedekah sampai atau tidak, yang penting niat kerana Allah سبحانه وتعالى.

Dalam hadis Rasulullah ﷺ ada disebutkan bahawa sebelum sedekah itu sampai kepada seseorang, Allah sudahpun menerimanya. Sayyidatina Aisyah membersihkan duit yang terjatuh sebelum diberi kepada orang miskin, lalu ditanya kenapa dia berbuat begitu. Jawab Sayyidatina Aisyah adalah supaya bukan duit yagg kotor yang jatuh ke tangan Allah. Tangan Allah yang dimaksudkan bukanlah seperti tangan kita, tetapi simbolik kepada penerimaan Allah سبحانه وتعالى.

Nazar ialah janji untuk taat kepada Allah سبحانه وتعالى dan jika ianya perkara taat, maka wajib ditunaikan, tetapi nazar dengan perkara maksiat adalah tidak sah dan tidak perlu dilakukan, dan tiada kafarah dikenakan. 

Perhatian - dalam hal sumpah pula, jika sumpah dengan hal maksiat hukumnya berdosa, jika dilakukan sumpah itu berdosa dan dia wajib dilanggar sumpah itu dan juga mesti membayar kafarah, kerana menggunakan nama Allah untuk perkara maksiat. Contohnya seperti bersumpah untuk memutuskan silaturrahim.

Kafarah sumpah adalah dalam bentuk:
1. Memberi makan kepada 10 orang atau
2. Memberi pakaian kepada 10 orang atau
3. Berpuasa selama 3 hari

Nazar hukumnya HARUS (boleh) dilakukan tetapi eloknya untuk buat perkara taat, buatlah tanpa nazar. Tetapi kalau diri malas atau mudah terpedaya dengan nafsu, maka boleh bernazar untuk melatih diri. Jika sudah bernazar, maka perlu ditunaikan, dan berdosa jika meninggalkannya. Kalau boleh melakukan tanpa bernazar juga adalah baik kerana tiada unsur terpaksa di situ.

KECUALI jika seseorang ingin menaik-taraf ganjaran amalan sunat berubah menjadi wajib, kerana amalan wajib lebih tinggi ganjarannya berbanding amalan sunat. Tetapi tidak boleh ada sebab-sebab sampingan contohnya kalau dapat project dll. Itu umpama tawar-menawar dengan Allah.

Jadi perlukah seseorang itu bernazar? Bergantung kepada keadaan. Jika mampu melakukan tanpa bernazar, lakukan tanpa nazar. Jika nazar dilakukan untuk mendidik diri daripada sifat malas, maka ianya boleh dilakukan, Jika nazar dilakukan untuk menaik taraf ganjaran amalan, maka ianya amat digalakkan tetapi mesti tahu dan mampu menunaikannya.

Ayat 271:


Allah terangkan tentang 2 jenis sedekah zahir dan tersembunyi. Adakah sedekah yang dilakukan secara zahir tidak baik? Allah kata baik, tapi zaman sekarang ramai suka buruk sangka pada orang yang menzahirkan sedekahnya. Kita memilih untuk buruk sangka sedangkan Allah kata itu baik. Tak semestinya sedekah tersembunyi itu baik, jika hakikatnya dia membangga diri, walaupun kepada dirinya sendiri. Ulama mencadangkan agar beri sedekah wajib (nafkah, zakat) secara terang-terangan. Jika sedekah sunat, lebih elok beri secara tersembunyi kerana ianya lebih dekat dengan ikhlas.

Satu lagi sebab dibolehkan, bahkan digalakkna menzahirkan sedekah ialah agar perbuatan itu dapat ditiru oleh orang lain. Tapi sedekah dengan niat menunjuk-nunjuk, walaupun pada diri sendiri adalah tidak boleh dan akan menjejaskan kualiti ibadah itu.

Sahabat dianjurkan untuk bersedekah. Sayyidina Umar bawa separuh hartanya, kerana dia ingin memberikan hak keluarganya juga. Kemudian, Sayyidina Abu Bakar datang dan apabila ditanya ada yang ditinggal untuk keluarganya, jawabnya, Allah dan Rasul-Nya. Perbuatan Rasulullah ﷺ bertanya dan menzahirkan sedekah mereka ini adalah agar menjadi contoh kepada orang lain.

Kita, jika ingin beri sedekah pada orang miskin, lebih baik melalui tangan kita sendiri (kerana tiada perantara). Lebih baik lagi jika orang yang menerima tak tahu siapa yang memberi. Inilah antara usaha untuk mencari ikhlas.

Sayyidina Imam Ali Al-Sajjaj akan membawa makanan untuk fakir miskin setiap malam. Malam pada zaman dahulu gelap, boleh mengundang bahaya tapi demi mengikhlaskan pemberiannya
dia keluar pada malam hati dan meletakkan bekas makanan di hadapan pintu rumah orang-orang miskin. Orang-orang miskin pun sudah terbiasa jika bangun pagi, pasti ada makanan untuk mereka. Orang-orang miskin itu mempunyai sifat iffah iaitu tidak suka meminta-minta. Tetapi setelah wafatnya Imam Ali, didapati tiada lagi makanan dan didapati ada kesan hitam (kesan mengangkat barang) di bahunya, barulah orang tahu bahawa selama ini dia yang memberi sedekah kepada mereka.

⇒ Oleh itu, usahakan bersedekah secara tersembunyi, supaya lebih hampir kepada ikhlas, akan lebih berharga kalau diberi kepada musuh kita!

Bagi kita mungkin menganggap perkara itu jauh, tapi bagi mereka yang mencari redha Allah سبحانه وتعالى, maka dia tak peduli orang itu nak keji/tak keji, terima kasih atau tak,  pemberiannya adalah kerana Allah سبحانه وتعالى.


Bahagian 2: Kitab Al-Azkar m/s 99 Doa Qunut Ketika Solat Subuh

Qunut ada 2 jenis:

1. Qunut Nazilah
      boleh dibaca pada setiap waktu solat bilamana ada musibah menimpa kaum muslimin
      Jika ditinggalkan tak perlu diganti

2. Qunut Subuh
      dibaca pada waktu Subuh saja bagi pengikut mazhab Imam Syafie
      diganti dengan sujud sahwi jika tertinggal kerana termasuk sunat muaqaddah

Rukun Qunut:
1. Doa
2. Pujian kepada Allah Ta'ala
3. Selawat dan salam kepada Rasulullah ﷺ, keluarganya dan sahabatnya

Jadi, apabila memenuhi ketiga-tiga rukun ini, maka sahlah qunutnya, tidak semestinya membaca doa Qunut yang biasa kita bacakan (yang diajar oleh Rasulullah ﷺ Sayyidina Hassan bin Ali bin Abi Talib r.a. ). Doa tersebut pun terdiri daripada 3 rukun di atas.

Contoh Qunut ringkas:

S: Bagaimana jika kita solat Subuh berjemaah di belakang Imam yang tidak membaca Qunut, contohnya ketika di Mekah?

J: Ada 2 pilihan:
1. Ikut imam dengan tidak membaca Qunut, TETAPI, kita disunnahkan untuk melakukan sujud sahwi. Kalau tak sujud sahwi bagaimana? Hukumnya sunat, jadi tak berdosa kalau ditinggalkan, tetapi tidak mendapat ganjaran yang sempurna. Qunut yang ditinggalkan dengan sengaja atau tidak, disunnahkan mengganti dengan sujud sahwi.
2. Boleh lakukan qunut ringkas (seperti contoh di atas) semasa masih bermakmum kepada imam tersebut.

Tak perlu nak pindah mazhab dalam hal ini. Hanya dengan sebab yang muhasabah barulah kita dibenarkan berpindah mazhab. Pindah mazhab bukan macam pindah rumah, ada protokol tertentu dan tak boleh ikut suka hati kita.

Kalau ditinggalkan qunut, solat tetap SAH, tetapi disunnahkan mengganti dengan sujud sahwi.

Selain daripada Qunut Subuh, adakah perlu berqunut pada solat 5 waktu yang lainnya? Ada 3 pendapat menurut mazhab Imam Syafie:
1. Jika berlaku musibah, qunut dilakukan selama 5 waktu solat
2. Sunnah dilakukan sama ada musibah atau tidak
3. Tiada langsung
⇒ Pendapat paling kuat ialah yang pertama.

Qunut dalam witir, ada 3 pendapat:

1. Qunut juga dilakukan pada rakaat terakhir solat sunat witir bermula pada 15 Ramadhan.
2. Pandangan kedua pula mengatakan boleh melakukan qunut witir sepanjang bulan Ramadhan. 
3. Pendapat ketiga pula mengatakan sunnah melakukan qunut witir sepanjang tahun.


Mengikut mazhab Syafie: Qunut dilakukan selepas bangkit dari rukuk.

Jika dilakukan sebelum rukuk bagaimana? Pendapat kuat mengatakan perlu diulang membaca Qunut semula selepas rukuk.

Walaupun dibolehkan membaca qunut yang ringkas, tetapi digalakkan membaca Qunut seperti yang diajarkan oleh Rasulullah ﷺ:


Sujud Sahwi:

Dilakukan sebelum salam dengan 2 kali sujud, dan beri salam tanpa perlu baca tahiyat akhir. Bacaannya ialah:

Maha Suci Allah Yang Tidak Tidur dan Tidak Lupa


Jika terlupa, dan jarak masa sangat dekat dengan salam, maka boleh terus sujud sahwi selepas salam. Jika jarak surah lama, tidak lagi sunnah untuka sujud sahwi.

*: Mohon ambil perhatian yang teks ini bukan disediakan oleh pendakwah seperti yang namanya tertera di atas. Ini cuma ringkasan dan sedikit petikan kata-kata mereka. Jadi, saya mohon pembaca menonton video di sumber asal untuk pemahaman yang lebih baik dan saya mohon maaf dan teguran atas segala kekurangan. Semoga, di sebalik segala kekurangan, masih ada yang dapat kita manfaatkan. Wallu'alam. 

**: mungkin salah ejaan

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab