Indahnya Perubatan Islam 3 - Tanyalah Ustaz

Oleh Ustaz Sharhan Safie



Perbincangan:
Episod kali ini akan fokus pada penawar:
1. Mereka yang gagap/gugup ketika berhadapan orang ramai atau anak2 yang lambat bercakap.

Bacaan surah Al-baqarah ayat 31-32:
Maksud: " Dan Ia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Ia berfirman: "Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar. Malaikat itu menjawab: "Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana"

Ayat ini secara tersirat menunjukkan yang Allah yang mengajarkan manusia segala ilmu. Sesuai bagi anak yang lambat bercakap.

Cara mengamalkan - baca, usap kepala dan gosok kerongkongnya ( tempat peti suara). Boleh juga amalkan pada yang mengalami masalah percakapan lain.

Satu lagi masalah percakapan - gagap, kelu, gugup. Penawar gagap - kena faham dulu kisah ayat ini diturunkan:  Firaun bemimpi akan lahir seorang Nabi, jadi dia menitahkan semua bayi lelaki dibunuh. Ibu Nabi Musa tidak sampai hati menyerahkan baginda lalu baginda dihanyutkan dalam sungai dan dijumpai oleh isteri Firaun, Asiah. Apabila dibawa bertemu Firaun hatinya sejuk untuk menerima Musa. Ada riwayat menyatakan masa Firaun dukung Nabi Musa, baginda cabut bulu hidungnya tapi kemudian ditenangkan oleh Asiah. Firaun ini sombong sebenarnya dan pernah mengaku dirinya Tuhan. Setelah semakin membesar, dilihat Nabi Musa mempunyai ciri 2 kepimpinan. Lalu baginda diuji untuk pilih bara api atau emas. Baginda ingin memilih emas tetapi malaikat menepis tangannya dan baginda terpaksa ambil bara api dan memakannya. Kesannya Nabi Musa jadi gagap. Dan untuk berdakwah baginda akan mengajak Nabi Harun untuk membantunya. Ayat yang perlu digunakan Al-Qasas ayat 34 yang bermaksub: :"Dan saudaraku - Harun, ia lebih fasih lidahnya daripadaku, maka utuslah dia bersama-samaku sebagai penyokong yang mengakui kebenaranku; sesungguhnya aku bimbang bahawa mereka akan mendustakan daku". 

Kadang2 nama juga boleh sebabkan penyakit misteri kerana mungkin nama2 itu digunakan sebagai nama ketua jin dsb. Dari pengalaman pesakit yang datang ke klinik : nama seperti balqis, qistina, najwa(bisikan), zaqwan, batrisya, erisya berkemungkinan tinggi membawa masalah. Nama moden yang tidak mempunyai makna juga boleh membingungkan seseorang. Jika dah terletak nama tu, tak perlu ubah dengan pejabat pendaftaran tapi ubah panggilan. Dimana utk rujuk nama2 yang tidak sesuai agar tidak terguna nama2 jin? Dapatkan buku terbaru tulisan ustaz Sharhan sendiri - ada 77 nama yang patut dielakkan, yang boleh buat anak2 jadi kerap menangis, hyper aktif dsb.

Buku rujukan hasil tulisan Ustaz Sharhan:
1. seindah nama, semurni peribadi - buku senarai nama elok dan nama perlu dijauhi11
2. Indahnya perubatan islam
3. Banyak lagi judul lain - kunjungi www.zamdurrani.net atau kedai buku berdekatan.

Senarai soalan & jawapan:
S: Terkena sihir, sudah berubat secara Islam, tapi masih sukar untuk bangun pagi. Mula sakit pada pukul 3 pagi, rasa seolah-olah badan melekat pada katil, dan rasa sangat sakit.
J: iblis memang sangat tidak suka terutamanya jika kita bangun untuk tahajjud pada malam hari. Amalkan ayat: Innalllah ha sayubtihu.. (Allah membatalkan sihir). Jika masih tak jadi, perubatan Islam ada cara membacanya dengan betul - innallah ha sa yub(tekan dengan niat utk batal sihir) ti hu , ayat surah Yunus 81-83. Paling penting baca untuk mendapat keredhaan Allah dan kedua untuk mendapat kesembuhan.

S: Ibu sakit lutut dan kaki sehingga sukar berjalan mohon ayat penawar.
J: Sakit lutut/kaki berkaitan di urat, biasanya menyerang 'kaki masjid'. Jin memang suka pegang lutut/kaki orang yang suka ke masjid. Penawarnya: pokok ini mempunyai lendir yang sama dengan lendir dalam lutut manusia, ambil aloe vera, kupas kulit, baca Fatihah, Kursi, Al-Mukminin ayat  11-14, Al-Baqarah ayat 22. Boleh juga diamalkan untuk yang sakit sendi, gout dan yang serupa.

S: Ada empat adik-beradik telah berkahwin tapi belum dikurniakan zuriat.
J: Pertama, perlu ikhtiar. Pergi jumpa doktor perubatan moden/ islam. Jika masih belum berjaya, kena ingat yang mungkin itu ujian. Boleh cuba: Guna madu asli dan 14 biji telur kampung setiap sorang ( suami & isteri)  buat separuh masak sebiji dengn sesudu madu buat selang sehari. Baca An-Nahlu ayat 69. Baca ayat surah At-Tin ayat 4, antara lain yang bermaksud - sesungguhnya Allah menjadikan manusia itu sebaik2 mahkluk. Akhiri jampi dengan selawat 7x. 

S: Mohon penawar resdung.
J: Guna air kolah dari 7 masjid, sedut dalam hidung dan buang balik. Ayat ini adalah terapi terbaik kerana air tersebut mendengar azan 5x sehari dan doa orang2 berwuduk. Bacakan Fatihah, ayat Kursi dan Al-fussilat 44.

S: Tulang belakang rosak kerana kanser dan dibedah dan diletak beberapa besi kecil dalam tulang belakang. Mohon kaedah rawatan alternatif.
J: Kejadian manusia diterangkan secara terperinci dlm surah Al-Mukminun ayat 11-14, surah At-Tin ayat 4.. , surah Al-Isra'  ayat 70. Amalkan lepas solat, atau baca pada minyak dan sapu pada tempat sakit.

S: Penawar untuk kurang darah /anemia - kelihatan pucat.
J: amalkan Fatihah, ayat Kursi, selawat syifaa, niat pada perkataan 'jubat' utk mengubati penyakit.

S: Penawar migrain dan melatah.
J: Baca ayat 19 surah Al-Waqiah - ayat ini menyatakan yang penghuni syurga tidak pernah merasa pening. Baca dan letak tangan kanan pada dahi. 

S: tulang belakang selalu panas, selalu pelupa, pergi hospital takde pula penyakit urat saraf.
J: penawar cepat lupa - amalkan Al-Isra' ayat' 70, baca letak tangan kanan pada kepala, InsyaAllah ingatan akan jadi lebih baik.

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab