Penghujung Kehidupan - Huraian Hadis 4 daripada Kitab Hadis 40 (Imam Nawawi) - Masjid Al-Jenderami, 5.12.2012
Habib Ali Zaenal Abidin Al-Hamid
Ini merupakan bahagia kedua perbincangan berkenaan hadis ini, bahagian pertama membincang tentang keistimewaan perawi hadis ini iaitu Abdullah bin Mas'ud.
Ini merupakan bahagia kedua perbincangan berkenaan hadis ini, bahagian pertama membincang tentang keistimewaan perawi hadis ini iaitu Abdullah bin Mas'ud.
Hadis 4:
عَنْ
أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَبْدِ اللهِ
بنِ مَسْعُوْدٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ
قَالَ :
حَدَّثَنَا
رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم وَهُوَ
الصَّادِقُ الْمَصْدُوْقُ :
إِنَّ
أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ
أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ يَوْماً نُطْفَةً،
ثُمَّ يَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ
ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ
ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ الْمَلَكُ
فَيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ، وَيُؤْمَرُ
بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ:
بِكَتْبِ
رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ
وَشَقِيٌّ أَوْ
سَعِيْدٌ.
فَوَ
اللهِ الَّذِي لاَ إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ
أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ
الْجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُوْنُ بَيْنَهُ
وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ
عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ
أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا، وَإِنَّ
أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ
النَّارِ حَتَّى مَا يَكُوْنُ بَيْنَهُ
وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ
عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ
أَهْلِ الْجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا
[رواه
البخاري ومسلم]
“Dari Abu
Abdul Rahman Abdullah bin Mas'ud r.a, katanya Rasulullah SAW telah
menceritakan kepada kami, sedangkan baginda seorang yang benar dan
dibenarkan kata-katanya, sabdanya: ' Sesungguhnya seseorang kamu
dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa
setitik air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama itu pula,
kemudian seketul daging seperti yang demikian itu juga, iaitu 40
hari. Kemudian diutuskan kepadanya malaikat, lalu ditiupkan roh
kepadanya dan diperintahkan menulis empat perkara: rezekinya,
ajalnya, amalannya, celaka dan bahagianya. Maka demi Allah yang tiada
Tuhan selain daripadaNya, sesungguhnya seseorang kamu itu tetap akan
beramal dengan amalan ahli syurga sehinggalah di antaranya dengan
syurga itu jaraknya cuma sehasta sahaja. Tiba-tiba dia telah
didahului oleh tulisannya (suratan takdir) sehingga dia beramal
dengan amalan ahli neraka, maka masuklah ia ke dalam neraka. Dan
sesungguhnya seseorang kamu tetap akan beramal dengan amalan ahli
neraka sehinggalah di antara dirinya dengan neraka cuma sehasta saja.
Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya sehingga dia beramal
dengan amalan ahli syurga, maka akhirnya masuklah dia ke dalam syurga
itu."
Huraian
hadis:
Bahagian 1:
Sesungguhnya
seseorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40
hari berupa setitik air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama
itu pula, kemudian seketul daging seperti yang demikian itu juga,
iaitu 40 hari.
Penciptaan manusia bermula daripada air
mani selama 40 hari, darah 40 hari dan kemudian segumpal daging
daging selama 40 hari juga. Daripada daging yang kecil inilah, ianya
akan berubah menjadi manusia. Maha Suci Allah yang menciptakan
manusia semuanya tak sama- rupa, warna, cap jari dan sebagainya. Ini
menunjukkan kehebatan Yang Maha Menciptakan. Tiada penciptaan yg
diceritakan sebegitu terperinci, terpelihara dan terjaga seperti
penciptaan manusia - tetapi manusialah yang paling banyak berdosa dan
melawan Allah.
Ada malaikat khusus yang memantau
keadaan, pergerakan dan perubahan air mani itu iaitu malaikat penjaga
rahim. Dalam beberapa riwayat dikatakan setelah sel janin mula
terbentuk dan 40 hari berlalu, malaikat akan naik memberitahu Allah,
dan bertanya Allah adakah perlu diteruskan atau tidak? Allah akan
menjawab - Ya. Kemudian ditanya malaikat lagi – perempuan atau
lelaki? Bagaimana amalnya, rezekinya, ajalnya? Perubahan itu
dilaporkan kepada Allah, bukan kerana Allah tak tahu tapi kerana
malaikat itu terkejut dengan perubahan yag berlaku. Setelah melihat
sesuatu perubahan, malaikat akan naik memberitahu, “Ya Allah, sudah
berubah menjadi darah (daging, tulang dll) apa nak buat sekarang?”
dan seterusnya sehingga menjadi manusia. Sebenarnya, Allah ingin
menunjukkan kepada malaikat proses kejadian manusia.
Dalam surah Al-Hajj, ayat 5, Allah
berfirman:
Allah juga menyebut tentang penciptaan
jin di dalam Al-Quran tetapi tiada perincian sepertimana Allah
ceritakan tentang manusia. Bahkan Allah juga menceritakan tentang
kejadian sebelum penciptaan Adam lagi dengan bercerita tentang tanah
yang digunakan. Kenapa Allah buat begitu? Supaya manusia sedar dan
tahu tentang penjagaan dan penghargaan Allah kepada manusia yang
dipilih sebagai khalifahnya di bumi ini.
Manusia diletak di dalam rahim ibunya.
Rahim itu kecil dan lembik saja tetapi Allah menyebut yang rahim itu
adalah tempat itu kuat.
Dalam surah Al-Mukminin, ayat 12-16:
Dalam ayat 12-14, Allah menceritakan
dengan panjang lebar tentang kejadian manusia. Sesungguhnya, tiada
perkara yang payah bagi Allah. Setelah perincian ini, dalam ayat 15,
Allah terus sebut tentang kematian. Ulama membincangkan sebab Allah
nyatakan begitu adalah kerana - hidup ini adalah untuk mati, bukannya
hidup untuk hidup. Semoga Allah memberi kita kefahaman akan erti
kehidupan dan membuat persiapan menghadapi kematian dan bekalan ke
hari akhirat.
Bahagian 2:
Kemudian
diutuskan kepadanya malaikat, lalu ditiupkan roh kepadanya dan
diperintahkan menulis empat perkara: rezekinya, ajalnya, amalannya,
celaka dan bahagianya.
Setelah lengkap 120 hari, baru Allah
hantar malaikat yang lain untuk membawa roh sebagai menggantikan
malaikat yang menjaga rahim tadi. Subhanallah. Kenapa Allah tak
jadikan manusia sekaligus sahaja sudah siap? Allah ingin menunjukkan
bahawa malaikat itu disibukkan untuk menjaga manusia sebelum
dilahirkan. Apa itu roh? Roh ialah satu jisim yang halus dan lembut
dan menyatu pada badan manusia seumpama air menyatu pada pokok yang
hijau. Oleh itu, ianya amat sukar untuk dipisahkan. Bagaimana
rupanya? Allahu'alam.
Hakikat roh itu bagaimana? Dalam surah
Al-Isra', ayat 85, Allah berfirman bahawa:
Oleh itu. manusia perlu yakin akan
kewujudan dan tidak terlalu memikirkan rupa bentuk roh tersebut.
Kemudian dituliskan 4 kalimat tentang
rezekinya,
ajalnya, amalannya, nasibnya (celaka atau bahagianya). Semuanya kita
telah dicatitkan sebelum kita dilahirkan lagi. Manusia itu tidak akan
mati selagi semua yang telah ditulis untuknya diberikan kepadanya.
Jadi kenapa kita kerja? Kerana kita tak tahu berapa
yang Allah ingin berikan kepada kita.
Berlaku satu kisah ketika Nabi SAW
menghantar satu jenazah. Nabi melukis satu garisan menggunakan
ranting kayu yang kering. Nabi SAW bersabda, “ Tiadalah seorang pun
manusia di muka bumi melainkan telah ditetapkan oleh Allah nasibnya
di syurga atau neraka”. Jadi para sahabat pun bertanya, “Jadi,
buat apa kita beramal?”. Nabi SAW pun menjawab, “Bagi kamu itu
beramal, masing-masing akan dipermudahkan dengan amal yang menghala
ke mana mana arah kamu. Orang yang akhirnya baik, akan dipermudahkan
buat baik. Orang yang akhirnya tak baik, akan dipermudahkan buat yang
tak baik”. Dipermudahkan atau dipersulitkan sesuatu adalah kesan
amalan sesorang itu juga. Oleh itu, untuk menentukan apa yang Allah
tentukan, lihat kepada apa amalan yang dilakukan, bukannya melihat
apa yang Allah catitkan. Ilmu yang dicatit itu adalah milik Allah,
manusia tidak perlu terlalu mempertikaikannya.
Sebagai hamba, kita mesti bersifat
taslim (menerima), bukannya hamba yang bersifat tuan. Sebagai hamba,
kita menerima apa saja yang disuruh, dan apa saja yang dilarang. Rabiatul Adawiyah berkata, “Ya Allah,
jika aku menyembah Engkau, kerana aku inginkan syurga, jangan
masukkan aku ke dalam syurga. Jika aku menyembah Engkau, kerana aku
takutkan neraka, campakkan aku ke dalam neraka. Jadikan aku menyembah
Engkau kerana Engkau yang layak disembah”. Itulah hakikat sebenar
seorang hamba.
Ada tiga peringkat seseorang itu
beribadah:
- Ibadah orang yang merdeka – ibadah orang yang tak mengharapkan syurga atau takutkan neraka. Ini peringkat ibadah yang tertinggi.
- Ibadah hamba sahaya – ibadah orang yang takut dihukum tuannya (takut neraka). Tidak menjadi kesalahan kerana lebih baik daripada tidak buat.
- Ibadah orang yang berniaga – ibadah orang yang mengharapkan ganjaran daripada Allah. Tidak menjadi kesalahan kerana lebih baik daripada tidak buat.
Qada' merupakan apa yang telah ditulis
oleh Allah dan Qadar apabila apa yang ditulis itu berlaku. Nabi SAW amat membenci apabila seseorang
membincangkan qada' dan qadar Allah Ta'ala. Oleh itu, jadilah hamba
yang menyerah dan sentiasa menerima apa yang Allah beri dengan
perasaan bahagia, penuh kemanisan dan keindahan.
Bahagian 3:
Maka demi
Allah yang tiada Tuhan selain daripadaNya, sesungguhnya seseorang
kamu itu tetap akan beramal dengan amalan ahli syurga sehinggalah di
antaranya dengan syurga itu jaraknya cuma sehasta sahaja. Tiba-tiba
dia telah didahului oleh tulisannya (suratan takdir) sehingga dia
beramal dengan amalan ahli neraka, maka masuklah ia ke dalam neraka.
Dan sesungguhnya seseorang kamu tetap akan beramal dengan amalan ahli
neraka sehinggalah di antara dirinya dengan neraka cuma sehasta saja.
Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya sehingga dia beramal
dengan amalan ahli syurga, maka akhirnya masuklah dia ke dalam syurga
itu."
Imam Nawawi menyatakan yang menjadi
penentu kepada kehidupan seseorang itu adalah penghujung nyawanya.
Hadis ini mengingatkan bahawa orang yang berbuat baik tidak
semestinya akan mendapat penghujung kehidupan yang baik juga. Ini
dapat menyelamatkan mereka agar tidak sombong dengan amalan yang
dilakukannya. Nabi SAW pernah bersabda, “Tak seorang pun daripada
kamu masuk syurga kerana amalnya”. Sahabat pun bertanya, “Kamu
pun begitukah, Ya Rasulullah?” Jawab baginda Nabi SAW, “Ya.”
Manusia akan dimasukkan ke syurga kerana rahmat Allah. Oleh itu,
apabila melihat seseorang yang banyak berbuat mungkar, jangan kita
menghukum mereka sebagai ahli neraka.
Jadi, bagaimana untuk mendapatkan
hujung kehidupan yang baik? Lazimkan diri dengan membuat kebaikan dan
jauhkan diri daripada berbuat kemungkaran. Antara petua yang boleh diamalkan ialah:
- Banyakkan berdoa meminta husnul khatimah
- Banyakkan berdoa daripada ayat 8, surah Ali-Imran:
- Lazimkan diri dengan satu amalan – tanya diri sendiri, dalam keadaan bagaimanakah kita ingin dimatikan? Contohnya: jika ingin mati dalam solat- perbanyakkan solat, jika ingin mati ketika baca Quran, perbanyakkan baca Quran, jika ingin mati dalam majlis ilmu - perbanyakkan menghadiri majlis ilmu. In sha Allah akan dimatikan oleh Allah dalam keadaan yang diingini seseorang itu. Begitu juga sebaliknya - Jika tak ingin mati dalam keadaan tak baik, jauhi daripada melakukan perkara itu.
Pesan Nabi SAW, “Barangsiapa yang
ingin meminta dimatikan disesebuah negeri, mintalah mati di negeri
Madinah, kerana aku akan memberi syafaat kepada orang yang meninggal
di kota Madinah”.