Siapa ibu yang ‘clever’? - Tafsir Quran ayat 1 surah Ali-Imran, Majlis Ta'lim Darul Murtadza 21.12.2012
Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid
Semoga kita diberikan ilmu yang bermanfaat, In sha Allah.
Semoga dapat menerangi hati dan jiwa kita dengam cahaya Al-Quran nul Qarim,
semoga digolongkan oleh Allah dalam golongan orang-orang yang membaca Al-Quran,
yang faham kepada Al-Quran, yang mengamalkan isi kandungan Al-Quran dan bersama
dengan Al-Quran di dunia, saat meninggal dunia, di barzakh dan saat dibangkitkan
serta masuk dalam syurga. Al-Fatihah.
Bacaan ayat 1-2, surah Ali-Imran:
Setiap ayat dan surah Al-Quran yang diturunkan mempunyai kesinambungan antara satu sama lain. Ayat dalam surah Ali-Imran ini mempunyai kaitan dengan bahagian hujung ayat terakhir (286) surah Al-Baqarah.
Bahagian ayat yang tersebut ialah:
Engkaulah Penolong kami, oleh itu, berikan kepada kami
pertolongan ke atas orang-orang yang kafir.
Orang kafir secara amnya merujuk kepada semua bukan Islam, yang
kufur kepada Nabi SAW. Dalam surah ini, Allah menceritakan salah satu golongan
yang kafir ialah ahli kitab. Ketika meminta pertolongan
kepada Allah terhadap orang kafir – maka kita perlu faham bahawa orang kafir
bukannya orang musyrik sahaja, tetapi termasuk juga orang Kristian.
Dua ayat terakhir surah Al-Baqarah mempunyai keistimewaan
yang tersendiri. Sy. Abdullah Ibnu Mas’ud, setiap kali membaca 2 ayat yang
terakhir ini, akan mengatakan “Amin”. Oleh itu, kita juga digalakkan untuk
mengatakan Amin setiap kali selepas membaca ayat ini. Dalam riwayat lain
dikatakan pula bahawa Nabi SAW akan tersenyum setiap kali selepas membaca
Ayatul Kursi dan 2 ayat terakhir Al-Baqarah. Ini disebabkan keagungan dan
keistimewaan ayat ini yang diturunkan secara langsung daripada bawah arasy
Allah SWT. Kedudukan ayat ini di bawah arasy Allah menunjukkan keagungan ayat
ini. Di dalam hadis, Nabi SAW bersabda, “Dua ayat terakhir surah Al-Baqarah,
barangsiapa yang membacanya di waktu malam, maka akan dicukupkan keperluannya
oleh Allah SWT pada malam itu”.
‘Dicukupkan’ –
mempunyai beberapa makna iaitu:
- dicukupkan dengan faedah Qiyyamullail. Oleh itu, digalakkan untuk kita membaca ayatul Kursi dan dua ayat ini sebelum tidur. Dengan itu, jika tidak terbangun Qiyyammullail (bukannya sengaja tak mahu bangun), maka akan tetap mendapat ganjaran Qiyyamullail. Oleh itu, sangat rugilah mereka yang tak membaca dua ayat ini sebelum tidur.
- Makna kedua ialah akan mendapat penjagaan Allah.
- Hadis riwayat daripada Sy. Ni’man Ibni Bishir ra, yang mendengar Nabi SAW bersabda, “Sesungguhnya Allah telah mencatit catitan 2000 tahun sebelum bumi diciptakan, termasuklah Al-Quran. Kemudian, dikeluarkan daripada Al-Quran 2 ayat terakhir daripada surah Al-Baqarah. Tidak dibaca dua ayat ini pada malam hari, kecuali dia tidak akan dihampiri syaitan”. Hadis ini tidak menyebut akan diganggu, tetapi menyebut bahawa orang yang membacanya tidak dihampiri pun oleh syaitan.
Surah Ali Imran diturunkan kerana delegasi Kristian daripada
kaum Najran, terletak berhampiran Yaman, datang kepada Rasulullah SAW dan mengajak
berdebat tentang isu Nabi Isa. Mereka bertanya kaitan agama Islam dengan Nabi
Isa, dan mengapa cerita Nabi Isa di dalam Islam berbeza dengan cerita mereka
tentangnya. Dalam Al-Quran, Allah menceritakan bahawa penciptaan Nabi Isa
adalah sama seperti Nabi Adam iaitu daripada tanah. Setelah lengkap sifat
fizikalnya daripada tanah, Allah menyerunya untuk menjadi manusia. Allah
berkuasa melakukan apa saja. Allah menciptakan Nabi Isa melalui rahim ibunya,
Mariam. Kalimah (kun fayakun) yang sama yang mengubah Nabi Adam daripada tiada
kepada ada, diucapkan juga kepada Nabi Isa.
Nabi Muhammad mempertikaikan kepada kaum Kristian, jika Nabi
Isa tiada ayah dan dianggap Tuhan, mengapa mereka tidak mengangkat Nabi Adam
yang tiada ayah dan ibu sebagai Tuhan mereka. Sepatutnya Nabi Adam lebih hebat
kerana langsung tidak mempunyai ibu atau ayah. Mereka tidak dapat menjawabnya,
dan diajak masuk Islam oleh Nabi SAW. Mereka pun mengatakan, “Kami sudah
Islam”. Nabi SAW menjawab, “Kamu berdusta kerana mendakwa Nabi Isa ialah anak
Tuhan yang kamu sembah. Kamu mendakwa Nabi Isa disalib. Kamu membenarkan untuk
makan daging khinzir. Itu semua
bukannya ajaran Islam”. Mereka tidak boleh membalas debat Nabi dan kemudian
mencabar Nabi SAW untuk ‘mubahalah’. Mubahalah bererti mencabar kepada sesiapa
yang berdusta untuk dilaknat Allah. Mereka membawa keluarga dan menyuruh Nabi
SAW membawa keluarganya juga – lalu Nabi SAW memanggil Sy. Ali. Mereka membawa
anak-anak dan menyuruh Nabi SAW membawa anak-anak juga – lalu Nabi SAW
memanggil Hasan dan Husin. Mereka membawa ahli keluarga yang perempuan dan
menyuruh Nabi SAW membawa keluarganya yang perempuan juga – lalu Nabi SAW
memanggil Sy. Fatimah.
Malam itu mereka berbincang kembali dan berasa takut
sekiranya dilaknat, maka mereka takkan mempunyai zuriat langsung di muka bumi.
Mereka pun takut dan cabut lari dan tidak berjumpa Nabi SAW. Ini menunjukkan
bahawa mereka menyedari bahawa mereka sebenarnya berdusta. Kata Nabi SAW,
sekiranya berlaku muhabalah dan mereka keluar, pasti akan ada hujan api yang
bakal menimpa mereka.
Kenapa surah ini dinamakan Ali Imran? Kerana Allah ingin
menceritakan bukan saja tentang Nabi Isa, tetapi tentang keluarganya
termasuklah datuk Nabi Isa iaitu Ali Imran. Jika orang Kristian mendakwa mereka
mengetahui tentang Nabi Isa, di dalam surah ini Allah menceritakan dengan lebih
lanjut lagi tentang Nabi Isa. Allah menceritakan tentang datuk, nenek dan ibu
Nabi Isa dan sejarah kelahiran beliau. Allah menceritakan bagaimana nazar
seorang wanita, Hannah, isteri kepada Ali Imran, dan ibu kepada Mariam, yang
menginginkan zuriat untuk berkhidmat kepada Allah. Ketika mengandung, Hannah
bernazar agar janinnya menjadi ‘muharrar’ – iaitu orang yang berkhidmat di
rumah Allah di Baitul Maqdis. Dalam syariat dahulu, muharrar adalah seorang
lelaki. Zaman sekarang pula bukan main susah untuk mencari orang bekerja di
masjid. Walau diberi gaji sekalipun, orang menolak untuk kerja di masjid.
Ibu kepada Siti Mariam bercita-cita mempunyai anak untuk
berkhidmat di rumah Allah kerana tahu tingginya nilai berkhidmat kepada rumah
Allah SWT. Oleh itu, kaum ibu, jika mengandung, tanamkan niat yang baik-baik
semoga anak menjadi hafiz/hafizah Al-Quran, menjadi orang yang alim dan
berguna. Biasanya ibu-ibu mengamalkan surah Yusuf ketika mengandung kerana
menginginkan anak yang handsome. Tidak salah menginginkan yang begitu, tetapi
‘handsome’ akhlak, dan otak itu adalah lebih penting! Jangan terhad ‘handsome’
kepada wajah sahaja, tetapi mintalah juga ‘handsome’ hati, akhlak dan
segalanya. Ketika melahirkan dan didapati anak itu perempuan, ibunya lalu memberi
nama Mariam yang bermaksud ‘yang berkhidmat dirumah Allah’. Kemudian ibunya
berdoa, “Saya ibunya, berlindung kepada Allah untuknya, dan keturunannya,
daripada syaitan yang direjam”. Ibunya berdoa bukan saja untuk dirinya, malah
untuk anaknya dan juga keturunan anaknya itu. Kata Nabi SAW, “Tiada bayi yang
dilahirkan, kecuali mendapat cubitan daripada syaitan kecuali Mariam dan
anaknya”. Kenapa? Kerana doa perlindungan daripada ibunya yang ‘clever’. Ibunya
menjaga niatnya ketika hamil, ketika melahirkan juga didoakan anak dan
keturunannya, dan dia redha dengan jantina bayi yang dilahirkannya.
Nazar ibunya diterima oleh Allah walaupun bayi itu bayi
perempuan. Ibunya Mariam adalah seorang yang bijaksana ('clever') kerana
menginginkan anaknya itu hampir kepada Allah. Anak itu membesar dengan baik dan
dibela oleh Nabi Zakaria. Setiap kali Nabi Zakaria masuk ke mihrab Mariam,
didapati ada makanan walaupun tiada sesiapa yang menghantarnya. Buah yang bukan
musimnya didapati ada padanya. Lalu ditanya Nabi Zakaria, dari mana datangnya
makanan itu. Mariam menjawab dengan bijaksana (Ibunya ‘clever’, anaknya juga
‘clever’), “Allah yang beri”. Sejak kecil Mariam telah ditanamkan dengan
keyakinan kepada Allah. Walaupun tidak keluar daripada biliknya, Mariam tetap
dikurniakan rezeki oleh Allah SWT yang tidak terhad kekuasaannya. Allah memberi
Mariam makan buah yang di luar musimnya untuk menunjukkan bahawa Allah berkuasa
mengadakan apa yang tiada.
Setelah melihat kejadian ini, Nabi Zakaria pun berdoa, “Ya Allah, aku memohon Engkau memberi aku
zuriat yang toyyibah. Aku sudah sekian lama menikah, tiada zuriat. Isteri aku
mandul dan umurku sudah lanjut (99 tahun) dan tiada peluang untuk melahirkan. Aku
minta kepada-Mu zuriat dalam ketidakupayaan aku untuk melahirkan dan keupayaan
Engkau untuk memberi”.
Doa itu diperkenankan dan Nabi Zakaria dikurniakan anak yang
Allah berikan namanya iaitu Nabi Yahya. Nabi Zakaria akhirnya mendapat zuriat
kerana Siti Mariam, yang mempunyai ibu yang ‘clever’. Siti Mariam kemudian
melahirkan anaknya Nabi Isa, seorang anak yang dilahirkan tanpa ayah. Ini semua
adalah hasil keberkatan doa ibu kepada Mariam, neneknya kepada Nabi Isa, dan
isteri kepada Ali Imran. Inilah sebabnya surah ini dinamakan surah Ali Imran.
Dalam surah ini, Allah menceritakan nasab keturunan Nabi Isa sebelum
diceritakan tentang Nabi Isa. Surah ini juga diturunkan sebagai panduan agar orang yang
membacanya tahu bagaimana untuk membina keluarga seperti keluarga Ali Imran.
Jika seorang suami, jadilah seperti Ali Imran, jika seorang isteri jadilah seperti
Hannah, jika seorang anak, jadilah seperti Mariam, dan menjadi orang yang
mutabbatil dalam ibadah seperti Nasi Isa as. Inilah keluarga yang penuh dengan
barakah.
Perbahasan ayat 1:
Perbahasan ayat 1:
Selain dariapada surah Ali Imran, ayat serupa juga terdapat
dalam surah Al-Baqarah, Al-Ankabut, Ar-Rum, As-Sajadah, dan Luqman. Semua ayat
ini dinamakan huruf yang terputus-putus. Ertinya hanya Allah yang mengetahui.
Perbahasan ayat kedua akan disambung pada kelas akan datang, In sha Allah.
Kesimpulan perkara yang telah dibincangkan:
- Kesinambungan surah Al-Baqarah dengan surah Ali Imran
- Kenapa dinamakan surah Ali Imran
- Siapakah Ali Imran dan kisahnya
- Sebab turunnya surah Ali Imran
- Perbahasan ayat pertama.