"Cintalah , Rindulah dan Syukurlah Pada Allah SWT" - Jemputan Khas Majlis Ta'lim Darul Murtadza 28.12.2012
Habib Kadzim Jaafar As-Saggof, Mufti Yaman
Terjemahan oleh Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar Al-Hamid
Photo credit to Darul Murtadza
Segala puji bagi Allah SWT yang memberikan hidayah kepada
kita untuk berada di tempat yang penuh dengan barokah ini, untuk mendapatkan
cahaya daripada Allah SWT, yang dengan cahaya itu akan menjadi sebab kita
mengikut junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW.
Tidak diragukan lagi bahawa majlis seumpama ini ialah majlis
yang amat disukai Allah SWT. Dalam hadis Nabi SAW bersabda, “Amal yang paling disukai Allah SWT
ialah amal yang dilakukan berterusan walaupun sedikit”. Anda semua adalah
melakukan perkara tersebut dengan datang setiap minggu ke majlis ini secara
istiqamah. Tentunya perbuatan anda amat disukai Allah Ta’ala.
Tidak diragukan lagi bahawasanya ilmu yang anda dipelajari adalah
ilmu yang menjadi menjadi sebab membimbing dan hidayah yang menjadikan anda
mendekatkan diri kepada Allah SWT.
Keberadaan kita di atas muka bumi ini adalah tidak diragukan
lagi untuk kita mencari kasih sayang Allah SWT dan untuk mendapatkan pemberian
Allah Ta’ala.
Kita ingin berniaga dengan Allah SWT, yang mendatangkan
keuntungan yang tiada penghujungnya, bahkan keuntungan itu bersifat kekal
abadi. Allah SWT, ketika menawarkan perniagaan-Nya kepada kita, untuk dikongsi
sama perniagaan itu, cara penyampaian Allah adalah disampaikan dengan rasa
penuh kasih sayang dan belas kasihan kepada hamba-Nya.
Allah berfirman yang maksudnya:
“Wahai orang-orang
yang beriman, mahukah kamu Aku tunjukkan satu perniagaan yang akan
menyelamatkan kamu daripada azab yang begitu pedih, iaitu kamu beriman kepada
Allah dan Rasul-Nya, berjihad di jalan Allah dengan harta dan diri kamu. Maka
kamu akan diampunkan oleh Allah. Kamu akan dimasukkan oleh Allah dalam syurga
Allah SWT”.
Dalam ayat ini, Allah mengajak manusia dengan lemah-lembut -
“Wahai orang-orang yang beriman…” . Allah
tidak berfirman secara langsung, “Jom, berniaga dengan Aku!”. Sebaliknya Allah
menggunakan kata-kata yang penuh rahmat dan memberi tawaran kepada hamba-hamba-Nya.
Demikian, kita akan melihat banyak sekali di dalam Al-Quran
nul Kareem, Allah bilamana ingin menyuruh kepada hamba-Nya, cara suruhan itu
akan dipenuhi dengan rahmat, kerana suruhan itu sendiri sememangnya menjadi rahmat
kepada hamba dan bukan memberatkan kepada hamba.
Dalam contoh yang lain di dalam Al-Quran nul Kareem (ayat
183, surah Al-Baqarah), Allah ketika ingin menampilkan kasih sayang kepada
hamba-Nya dalam bentuk suruhan ibadat puasa, berfirman:
Dalam ayat ini, Allah tidak berhenti setelah menyuruh kita
berpuasa, bahkan diberitahu juga bahawa sebelum ini juga telah disuruh orang
lain berpuasa. Selepas itu, Allah menceritakan faedah daripada suruhan itu
iaitu supaya kamu menjadi orang yang bertaqwa.
Seterusnya Allah beritahu jangka masa untuk berpuasa – iaitu
satu bulan sahaja. Allah juga memberitahu keringanan yang dibenarkan seperti
jika tak mampu berpuasa, boleh digantikan dengan sedekah dan sebagainya. Jika
sakit, maka boleh ditinggalkan dan digantikan kemudian. Keringanan demi
keringanan diberikan Allah kerana Allah menginginkan keringanan untuk kamu, dan
bukannya kesusahan.
Kamu disuruh membesarkan Allah, dan dengan melakukannya,
kamu akan dimasukkan Allah ke dalam golongan orang-orang yang bersyukur.
Demikian pemberian kasih sayang Allah SWT yang ringan kepada hamba-Nya.
Ketika ingin menyuruh hamba-Nya mengeluarkan harta yang amat
disayangi – Allah tidak suruh secara langsung seperti ini, “Wajib kepada kamu
mengeluarkan zakat”. Sebaliknya, Allah memberitahu terlebih dahulu untuk siapa
zakat itu diperuntukkan, seperti dalam ayat 60, surah At-Taubah:
Allah sebut tentang penerimanya dahulu, yang keadaan mereka
memang memerlukan, kemudian barulah Allah sebutkan bahawa zakat itu wajib iaitu
di akhir ayat, dan bukan dipermulaanya. Inilah cara Allah menyuruh hamba-Nya
dengan penuh kasih sayang.
Begitu juga ketika ingin mengingatkan Nabi Muhammad SAW.
Allah tidak menyebut silapnya dulu, tetapi disebutkan kemaafan-Nya terlebih
dahulu (ayat 43, surah At-Taubah).
Dalam masalah haji, Allah SWT, ketika ingin mewajibkan haji
kepada hamba-hamba-Nya – Allah berfirman (ayat 197, surah Al-Baqarah) terlebih
dahulu tentang waktu mengerjakan haji, sesudah itu baru Allah sebut “Barangsiapa yang wajib haji kepadanya…”.
Allah
mewajibkan bagi mereka yang mampu saja, yang tidak mampu dimaafkan oleh Allah
SWT. Kemudian Allah menyebut agar tidak melakukan perkara–perkara yang boleh
merosakkan haji – iaitu Allah menegur secara halus. Allah menyuruh dengan penuh
kasih sayang dan rahmat dan sebesar-besar rahmat yang Allah berikan kepada
hamba-Nya ialah Nabi Muhammad SAW.
Allah juga menunjukkan kasih sayang kepada hamba-Nya
termasuk dalam perkara khusus yang
meliputi harta yang dimiliki hamba-Nya, yakni cara pengagihan harta setelah
seseorang itu meninggal dunia (ayat 11, surah An-Nisa’).
Perumpamaannya,
seperti seorang Raja yang ada menteri yang memiliki harta dan anak-anak. Raja
yang ikut membantu mengatur kepada menteri untuk mengagihkan hartanya merupakan
seorang Raja yang amat prihatin kepada menterinya. Apatah lagi Allah yang
merupakan Raja kepada seluruh Raja di atas muka bumi ini. Allah mengatur khas urusan
ini agar tidak berlaku pergaduhan antara satu sama lain, sebagai tanda
kasih-sayang kepada hamba-Nya.
Dalam keadaan ini, syaitan berusaha mengelirukan manusia
daripada memahami rahmat ini. Syaitan yang bersifat memalsukan dan memperdaya kepada
manusia, dengan mengatakan kepada manusia dan menyoal kenapa lelaki mendapat 2
kali ganda bahagian berbanding wanita. Syaitan akan mengatakan yang ini tidak
adil bagi wanita.
Sebenarnya, kalau dalam setiap keadaan lelaki mendapat 2
kali ganda berbanding wanita, barulah boleh dikatakan tiada keadilan dalam
peruntukan bahagian wanita dan lelaki. Akan tetapi, ada keadaan di dalam
pembahagian harta faraid itu, di mana wanita boleh mendapat lebih daripada
lelaki. Terkadang boleh berlaku di mana wanita boleh mendapat separuh daripada
harta si mati disebabkan kedudukannya seperti yang diatur oleh Allah SWT.
Dalam hal orang yang dipanggil untuk menjadi saksi pengadilan,
maka kebiasaannya 1 lelaki bersamaan dengan 2 orang perempuan. Tapi tak semua
keadaan adalah begitu, kerana contohnya jika kesaksian diperlukan dalam hal
kelahiran atau menyusukan atau hal-hal wanita, maka hanya saksi wanita yang
diterima. Sesungguhnya, Islam meletakkan segalanya sesuai dengan keadaannya.
Kadang-kadang, syaitan ingin menganggu akidah seseorang
dengan mengatakan, “Allah sudah
tahu nasib saya baik atau tidak. Jadi, jika Allah sudah tahu kenapa nak suruh
saya beramal?” Jika ada bisikan begini, katakan pada syaitan, “Ya, syaitan! Adakah
Allah, sebagai Tuhan, tak perlu tahu nasib saya? Sekiranya begitu, ianya akan
menodai hak Allah sebagai Tuhan Yang Maha Mengetahui”. Allah SWT menyuruh kita beribadat
dan berjanji akan memberi ganjaran. Allah SWT bukannya menyuruh kita kufur.
Jika Allah buat begitu, barulah kita boleh mempertikaikan kepada Allah. Inilah
jawapan kepada syaitan.
Perumpamaan yang serupa adalah seperti perihal guru yang memberikan
ujian peperiksaan kepada para pelajarnya. Guru itu tentunya tahu keadaan murid
yang mana rajin dan yang mana tidak rajin. Maka, guru boleh mengatakan bahawa
si fulan akan berjaya, dan si fulan akan gagal. Gurunya boleh berkata begitu
kerana dia mengenali sikap anak muridnya. Guru itu bukannya menghukum dengan
mengatakan gagallah kamu, atau berjayalah kamu. Apabila seseorang murid itu
gagal pula, dia tidak boleh mengatakan yang gurunya itu bersalah kerana
mengetahui yang dia akan gagal, kerana yang salah adalah sikapnya yang malas
belajar.
Demikian juga sifat Allah yang mengetahui segala yang ada di
dalam hati manusia. Allah tahu jika si fulan hatinya penuh dengan rasa benci,
atau si fulan hatinya penuh dengan perkara-perkara yang tidak baik. Diketahui oleh Allah perbuatan hamba
itu, yang kerana perbuatan itulah hamba itu akan dihukum oleh Allah, dan bukan
kerana pengetahuan Allah.
Allah SWT tidak menyuruh kepada hambanya, melainkan dalam
suruhan itu ada kebaikan, dan tidak melarang kepada hamba-Nya, melainkan ada
bahaya dalam larangan itu. Dalam
setiap suruhan dan larangan-Nya, Allah SWT hanya inginkan yang terbaik untuk
hamba-Nya. Jadi, bagaimanakah kita bersyukur kepada Allah SWT?
Bagaimanakah kita ini untuk menampilkan syukur melalui
ibadah kepada Allah SWT? Bagaimana untuk beribadah kerana kita sukakan Allah, kerana
bersyukur kepada Allah, kerana rasa rindu kepada Allah dan bukan semata-mata
kerana kita takutkan ancaman Allah, takutkan hukuman Allah? Kita ingin
melakukan ibadah untuk menunjukkan rasa suka kita dan rasa syukur kepada Allah.
Sehingga ibadah kita berubah menjadi kerana rindu, kerana syukur dan kerana
cinta kita kepada Allah SWT, sepertinya ibadah Nabi Muhammad SAW, ibadah para
anbiya’. Ibadah yang dibuat untuk mengagungkan Allah, kerana cintakan Allah dan
kerana bersyukur pada Allah.
Perumpamaan yang mudah kepada minda untuk memahami hubungan
kita dengan Allah adalah seumpama Raja yang mempunyai ramai pelayan. Pelayan
jenis pertama melayan Raja kerana takut dihukum. Golongan pelayan kedua pula
melayan Raja kerana mengharapkan balasan harta. Golongan ketiga pula melayan
Raja dengan penuh keikhlasan dan tidak mengharapkan apa-apa. Daripada
ketiga-tiga golongan ini, yang teristimewa ialah golongan yang ketiga, kerana
layanannya bukan kerana takut, atau mengaharapkan sesuatu.
Jika dibandingkan dengan kita, golongan pertama adalah hamba
yang lemah imannya, dan beribadah kerana takutkan neraka. Golongan kedua
beribadah kerana mengharapkan balasan syurga. Ibadah golongan yang ketiga ialah
ibadah hamba yang tidak mengharapkan apa-apa sepertinya ibadah para Anbiya’,
para solihin, yang beribadah kerana mengagungkan Allah, kerana rasa cinta dan
kerana rasa syukur kepada Allah SWT.
Oleh kerana itu, mari, kita perbanyakkan ibadah kita kepada
Allah dengan mengangkat darjat ibadah itu kerana mengagungkan Allah, kerana
rasa syukur dan cinta kepada Allah SWT. Kita bersyukur kepada Allah kerana
Allah menjadikan kita umat Islam, dan sebahagian daripada umat Nabi Muhammad
SAW. Kalau kita memperbanyakkan amalan baik, maka Allah akan memasukkan kita
ke dalam golongan pilihan Allah.
Terdapat beberapa amal yang mudah, dan ringan untuk
dilakukan tapi ganjaran sangat besar. Terkadang seorang Muslim atau Muslimah
boleh mendapat ganjaran pahala sebanyal 1.5 bil. dalam masa 2 saat saja. Tahukan anda apa ibadah itu?
Sebutlah,
“Astaghfirullah lil mukminin wal mukminat”.
Dalam hadis, Nabi SAW bersabda, “Barangsiapa yang beristighfar
untuk kaum mukminin dan mukminat, akan diberikan ganjaran sejumlah banyaknya
kaum mukminin dan mukminat pada zaman itu”. Sekarang, terdapat 1.5 bil orang
Islam di dunia, jadi dengan menyebut zikir di atas, kita boleh mendapat ganjaran
yang sebanyak itu juga. Bila mana seseorang melazimkan istighfar sebegini,
khususnya sebanyak 27 kali setiap hari, setelah beberapa lama akan nampak
keberkesanannya iaitu akan nampak kasih sayang yang ditunjukkan oleh Allah kepada
anda, sehingga anda akan tergolong dalam golongan orang-orang yang doanya dimakbulkan oleh Allah. Jika
dilazimkan lebih daripada sekali sehari – iaitu pagi dan petang – maka, akan
semakin tinggi darjat seseorang di sisi Allah, untuk dikasihi dan disayangi
oleh Allah.
Dengan itu, akan nampak kesan amal anda diterima Allah SWT.
Tanda amal anda diterima adalah semakin banyak anda beramal, tidak akan nampak
perasaan bangga. Jika seseorang beramal sedikit tapi berasa bangga, itu petanda
amal itu tidak dimaqbulkan Allah SWT.
Anda boleh mendapatkan ganjaran 100 haji dalam seminit
sahaja.
Anda boleh mendapat ganjaran membebaskan 100 hamba sahaya
dari kaum Nabi Ismail dengan amalan yang dibuat dalam masa 1 minit sahaja.
Anda boleh mendapat ganjaran jihad dengan menyumbangkan 100
kuda fi sabilillah dengan amalan 1 minit saja.
Dalam hadis, Nabi SAW bersabda, “Barang siapa yang mengucapkan
setiap pagi, ‘Subhanallah’ 100 kali, maka dia sama seperti mengerjakan haji
sebanyak 100 kali. Barang siapa yang mengucapkan ‘La ila ha illallah’ 100 kali,
maka dia seakan-akan membebaskan 100 hamba anak keturunan Nabi Ismail. Barang
siapa yang mengucapkan ‘Alhamdulillah' 100 kali, maka dia seakan-akan
menyumbangkan 100 kuda di jalan Allah.
Barang siapa yang mengucapkan ‘Allahu Akbar’ 100 kali, maka tiada orang
yang boleh membayar ganjarannya melainkan orang itu melakukan perkara yang sama”.
Zikir ini amat mudah untuk dilakukan – sambil berjalan ke
kereta, sambil memandu dan sebagainya. Berapa banyak waktu yang sudah kita
bazirkan? Satu jam ada 60 minit, dalam sehari ada 1440 minit. Jom, kita ambil
beberapa minit sahaja untuk mengamalkan zikir-zikir ini.
Para sahabat adalah orang yang memanfaatkan umur dan masa dengan
pelbagai jenis amal ibadat. Kita ingin mengambil beberapa minit dalam kehidupan
seharian kita untuk melakukan amalan yang baik agar kita mendapat peringkat
syurga yang tinggi yang disediakan Allah SWT.
Anda boleh mendapat pahala 70 kali orang solat dalam masa
beberapa minit sahaja, iaitu dengan anda menggunakan siwak. Nabi SAW berkata
bahawa “Solat yang dilakukan dengan siwak itu adalah 70 kali lebih baik
daripada solat yang dilakukan tanpa siwak”. Agama itu mudah, sehinggakan
kemudahan diberi untuk menggantikan siwak dengan sesuatu yang agak kasar,
contohnya seperti kain rida’ yang dipakai.
Walaupun Imam Syafie mengalakkan menggunakan kayu sugi yang
asli, tetapi alangkan baiknya kalau mengambil peluang dengan bersiwak dengan
sesuatu yang kasar, walaupun dengan menggunakan kain serban yang dipakai.
Lihatlah betapa mudahnya amalan ini tetapi dijanjikan ganjaran yang besar.
Sayangnya ramai manusia yang mengabaikannnya. Amalan ini tidak sesukar seseorang itu bangun malam
untuk mengerjakan qiyammullail.
Oleh itu, jika tak mampu buat yang berat, jangan tinggalkan amalan
ringan yang besar ganjarannya disisi Allah.
Jika kita baca quran satu baris, ada 30/40 huruf,
ganjarannya ialah 300/400 pahala . Jika baca satu muka surat, ada 15 baris, 15
kali 300/400 sudah berapa? Ini menunjukkan besarnya ganjaran Allah.
Demikian juga selawat kepada Nabi SAW.
Satu selawat kepada
Nabi SAW, Allah akan ganjarkan dengan berselawat kembali 10 kali kepadamu. Satu
selawat daripada Allah tentulah lebih baik dan mulia daripada ibadat anda
sejuta tahun. Siapakah di antara kita yang mampu beribadah 1 juta tahun?
Dalam 1 minit, anda boleh memanfaatkan dengan 100 kali selawat.
Jikalau lidah anda berat sedikit, maka anda boleh berselawat sebanyak 50 kali,
dan anda akan diganjarkan dengan 500 kali selawat daripada Allah SWT. Dengan sebanyak
itu selawat daripada Allah SWT, segala keperluan anda akan dicukupkan Allah SWT
dan moga-moga selawat kita diterima Allah SWT.
Marilah kita sentiasa bersyukur kepada Allah dan memuji
kepada Allah SWT. Jika kita memuji
kepada Allah, Allah akan menambah nikmat-Nya kepada kita. Syaitan akan selalu memperdaya agar kita tidak bersyukur kepada
Allah SWT. Dalam firman Allah SWT menceritakan tentang ancaman syaitan yang
berkata, “ Sehingga Engkau Ya Allah, tidak akan menjumpai daripada hamba-Mu
yang bersyukur kepadaMu”. Oleh itu, syaitan akan melalaikan manusia daripada
mengingati nikmat Allah SWT. Tetapi bilamana kita sentiasa mengingati nikmat
Allah dan bersyukur kepada-Nya, maka
Allah akan tambah nikmat-Nya kepada kita.
Oleh itu, kita perlu bersykur setiap pagi dengan berkata,
“Alhamdulillah kerana Engkau menjadikan aku orang Islam. Alhamdulillah kerana
Engkau menjadikan umat Nabi Muhammad SAW”.
Dengan kesyukuran itu, maka Allah
akan menambahkan nikmat sebanyak mana yang diingini-Nya kepada kita. Kita pun bersyukur kerana kita dibimbing untuk berjalan ke
jalan hidayah, jalan hamba yang hampir dengan Allah SWT. Dengan bimbingan itu,
dengan tidak mencaci sesiapa pun daripada hamba-hamba Allah, daripada para
solihin, daripada para sahabat dan juga orang-orang yang dikasihi Allah SWT.
Perjalanan itu, sama ada kita sedar atau tidak, adalah perjalanan yang
menghampirkan kita kepada Allah SWT, dan perlu juga untuk kita bersyukur kepada
Allah SWT.
Kita berharap moga-moga setiap orang Islam menjadi
orang-orang Islam yang dipilih Allah SWT. Dan kita berharap moga-moga Allah SWT
mengisi hati semua orang Islam untuk memuliakan dan mengagungkan Baginda
Rasulullah SAW. Kalau rasa kasih sayang itu ada dalam hati, syaitan akan lari.
Tidak akan timbul dalam hati yang ada kasih sayang perasaan permusuhan,
pergaduhan atau benci-membenci.
Perasaan cinta itu takkan bersemadi di dalam
hati kita kecuali kita menyintai kepada Nabi SAW. Dan tidak akan ada cinta
kepada Nabi SAW, kecuali dengan mengikut sunnahnya. Dan di antara sunnah yang paling
digalakkan di antara sunnah-sunnah Nabi ialah ucapan ‘Salam’. Maka tidak akan
nampak iman kecuali dengan kasih-sayang. Tidak akan nampak kasih-sayang tanpa
Salam. Oleh sebab itu, “Assalamu’alaikum warahmatullah hi wabarakatuh” :)