5 Formula untuk menjadi calon syurga - MTDM 21.02.2014

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid*
MTDM 21.02.2014



Video rakaman (20 minit sahaja, kerana kekangan teknikal MTDM):
https://www.youtube.com/watch?v=JvHLM3waY8w#t=22

*TAMBAHAN*
Sumber ramakan audio (PENUH)

Surah Ali-Imran, ayat 129-136

Ayat 129:

Dalam ayat 129, Allah memberitahu bahawa segala yang ada di bumi dan dilangit adalah milik Allah. Segala yang berlaku di antara keduanya, atau pada kedua-duanya, adalah diketahui oleh Allah. Tidak berlaku sesuatu pun kecuali telah diketahui Allah akan sesuatu akan berlaku, oleh kerana yang Memiliki pasti mengetahui dengan jelas tentang apa yang dimiliki.

Dan milik Allah semua yang ada di langit dan di bumi, termasuk waktu. Perubahan waktu adalah menunjukkan kejadian yang berlaku. Hari ini kita berada pada satu waktu yang esok adalah berbeza dengan hari ini. Tidak siapa pun daripada kita yang akan tahu apa akan berlaku esok, walaupun kita sudah merancangkan apa yang kita akan buat hari esok. Dan kita pun tahu esok matahari akan terbit, tapi pengetahuan kita bukan jadi penentu akan terbitnya matahari.


Rancangan kita pada hari bukan menjadi kepastian akan berlaku esok. Tak seorang pun daripada makhluk yang sedang berada saat ini, tahu apa yang berlaku hari esok. Tapi perkara itu adalah tidak ghaib bagi Allah SWT. Allah tahu apa yang di langit, apa yang di bumi, apa akan berlaku hari ini, esok, lusa, tahun hadapan sampai akhir zaman.

Sepertimana juga Allah tahu nasib masing-masing daripada manusia kita, yang nasib itu belum berlaku, tapi diketahui oleh Allah SWT. Tak seorang pun daripada kita tahu nasib kita esok, lusa atau penghujung hidup kita. Oleh demikian, Allah beritahu terlebih dahulu bahawa semua yang ada di atas bumi, dan perkara yang berlaku adalah di dalam pengetahuan Allah. Jadi, kamu manusia, jangan menentukan nasib kamu sendiri dan jangan menentukan nasib orang lain. Kamu tak tahu nasib kamu, apatah lagi nasib orang lain!

Ayat ini juga menjelaskan juga bahawa - Allah akan ampunkan sesiapa yang ingin diampunkan dan Allah mengazab sesiapa yang Allah ingin diazab oleh Allah.

Oleh itu wahai manusia - orang yang kamu doakan kehancuran atau dibinasakan. Doa kamu bukan menjadi penentu nasib orang yang kamu doakan dengan kehancuran, sebab  kuasa Allah mungkin mengampunkan orang yang kamu doakan kehancuran ataupun menghukum kepada orang yang kamu doakan dihukum Allah Taala. Kamu mendoakan – tapi yang menjadi penentu bukan diri kamu.

Ayat ini turun ketika Rasulullah SAW mendoakan kepada beberapa orang daripada musyrikin Quraisy agar dihancurkan oleh Allah SWT.  Dalam ilmu-Nya Allah, yang tidak didahului dengan ketidaktahuan seperti ilmu manusia. Sebab tidak tahu itu sifat lemah dan Allah tak punya sifat seperti itu. Allah tahu perkara yang belum berlaku, yang sedang berlaku dan yang akan berlaku.

Di antara ilmu Allah Taala ialah orang yang didoakan Rasulullah SAW itu akan diampunkan Allah Ta'ala. Jadi, bila Nabi Muhammad SAW mendoakan agar mereka dihancurkan, dan Allah turunkan ayat ini – Milik Allah segala yang di langit dan di bumi, dan Allah yang berhak mengampun atau mengazab.

Nabi SAW mendoakan kehancuran kepada mereka dan diingatkan oleh Allah SWT. Rasulullah SAW pernah berdoa minta ampun pada sesuatu golongan tapi Allah tak ampunkan dan Rasulullah SAW juga pernah berdoa minta kehancuran tapi Allah mengampunkan. Allah yang berhak mengampun atau mengazab kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Manusia tidak berhak melakukannya.

Walaupun begitu, kita digalakkan untuk mengucapkan “Astaghfirullah lil mukminina wal mukminat” 27 kali sehari, yakni memohon ampun untuk seluruh kaum mukmin dan mukminat, tetapi yang berhak mengampunkan hanyalah Allah SWT. Kita meminta, tapi yang Allah berhak mengampun atau mengazab mengikut kehendak-Nya.

Maka, ayat ini mengingatkan bahawa segala yang berlaku di bumi ini adalah dalam pengetahuan Allah dan segala perkara adalah ditentukan Allah – Allah Maha Pengampun Lagi Mengasihani.

Ayat 130:

Ayat tentang riba telah dibahaskan dengan panjang lebar dalam ayat surah Al-Baqarah. Tapi dalam ayat ini, Allah nyatakan “Jangan makan riba secara berlebihan (berlipat-ganda).”

Bagi orang yang suka bermuamalat dengan riba – mereka menggunakan ayat ini sebagai dalil untuk kata boleh ambil riba tapi jangan berlebih-lebih, sedikit saja boleh.

Orang zaman kita sekarang ini menggunakan ayat Quran atau hadis untuk menyokong idealoginya, bukan menggunakan Quran untuk mengukur ideologinya dengan Quran! Kena faham Quran dulu, baru tengok apa yang kita fahami itu sesuai atau tidak. Kita bukan nak  sesuaikan Al-Quran mengikut fahaman kita, tetapi sesuaikan fahaman kita dengan Quran, baru akan lurus.

Ada orang kata dalam Quran tidak disebut tentang aurat contohnya. Dalam satu kisah, Abdullah ibnu Mas’ud melarang isterinya memakai sanggul tinggi, tetapi isterinya berkata, “Tak ada pun dalam Quran”. Jawab beliau, “Ada dalam Quran.” Istering bertanya, “Mana ayatnya?”. Jawab Abdullah. “Yang datang daripada Rasulullah SAW kamu kena ambil, yang dilarang kamu kena tinggalkan.”

Kalau kita nak berhujah semuanya dengan Al-Quran memang tak boleh kerana contohnya dalam Al-Quran disebut cuma 3 waktu solat tapi kita kena solat sehari semalam 5 waktu.

Allah SWT menyebut 3 waktu solat dalam Al-Quran  bukan menunjukkan waktu solat itu ada 3, tapi menunjukkan 3 waktu solat yang berkaitan dengan pergerakan matahari – waktu tegak matahari iaitu Zohor, waktu terbit fajar – Subuh, dan waktu terbenam matahari iaitu Maghrib.

Jadi, bagaimana kita solat 5 waktu? Kerana “Yang datang daripada Rasulullah SAW kamu kena ambil, yang dilarang kamu kena tinggalkan.”

Jadi, berbalik kepada ayat ini – Ada orang yang mengatakan riba itu sedikit boleh, banyak tak boleh.  Ayat ini berkaitan dengan ayat-ayat sebelumnya, yang menceritakan tentang perang Badar dan Uhud. Apa hubungan antara ayat perang, perlanggaran arahan Rasulullah SAW kekalahan, dan kemudian ayat riba?

Kata Imam Al-Sha’rawi – pandangan pentafsir mengatakan bahawasanya kekalahan yang dialami oleh kaum muslimin dalam Perang Uhud adalah kerana ‘ghanimah’ iaitu harta lebih, yakni harta milik orang lain yang ditinggalakan dalam peperangan.

Riba itu secara bahasa ialah ‘harta yang lebih’ daripada apa yang kita punya.
Contohnya riba pinjaman – sepatutnya bayar 2000 tapi dia minta bayar 2% lebih. Jadi, yang lebih itu ialah riba.

Maka, oleh kerana kekalahan kaum muslimin disebabkan keinginin untuk mengambil harta yang lebih itu, maka demikian juga kekalahan dan kehancuran dalam ekonomi akan berlaku bilamana seseorang itu mengambil lebih daripada apa yang menjadi haknya.

Jadi, ayat ini bukan hanya merujuk kepada riba yang berlipat-ganda, tapi ayat ini menunjukkan yang riba itu hukumnya haram, sepertimana firman Allah dalam surah Al-Baqarah, ayat 275:


Rasulullah SAW bersabda, “Akan datang satu zaman, yang  mana tak seorang pun terselamat daripada memakan riba, kalaupun ada yang selamat daripada makan hasil riba, hartanya terkena debu daripada riba.”

“.. hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah supaya kamu berjaya.”

Ada 2 golongan yang diperangi Allah SWT  - orang yang memusuhi para auliya’ Allah, dan kedua ialah orang yang memakan riba.

Kenapa riba diharamkan? Agar orang senang tidak menindas orang miskin yang memerlukan bantuan. Orang miskin meminjam kerana perlu. Namun, ada juga orang yang miskin kerana dia ingin hidup dalam kemewahan – contohnya dia boleh beli yang sederhana tapi dia nak yang mewah – dia boleh beli Proton, tapi nak beli Mercedes, dan kemudia gunakan sistem riba untuk membiayainya.

Kemahuan biarlah sesuai dengan kemampuan seseorang. Kalau manusia bergerak mengikut kemampuannya, makan takkan ada yang makan riba. Bila seseorang redha dengan kemampuannya, dia akan menikmati kehidupannya seadanya.


Ayat 131:
Takut kepada api neraka maknyanya takut kepada perbuatan yang boleh menghantar kamu kepada neraka.

Ayat 132:
Dalam ayat ini digandingkan Allah untuk  taat kepada Allah DAN taat kepada  Rasulullah SAW, tak boleh dipisahkan!

Tahukah apa itu taat? – taat itu pasrah, ikut cakap Allah dan Rasul-Nya walaupun kita tak faham, walaupun kita tak mengerti.

Dan banyak perkara yang masih ‘asraf’? Yang kita melakukan dengan dasar iman kepada Allah SWT.

Kenapa rakaat salat berbeza?
Kenapa tawaf  sebegitu? Kenapa melontar sebegitu? Kenapa perlu berada di Mina? Kenapa? Kenapa?

Hakikat yang sebenar ialah kita melakukan keran ketaatan kepada Allah SWT!u

Nabi Musa disuruh oleh Allah SWT mengetuk tongkatnya di hadapan laut – ikut hukum logik, apa kena mengena tongkat dengan laut? Akan terkesankah tongkat dengan laut yang besar itu? Tapi ketaatan kepada Allah – disuruh buat.

Demikian juga dengan para Rasul: dalam perang Badar, pedang seorang sahabat patah dan dia datang kepada Rasulullah SAW untuk mengadu halnya. Sahabat itu diberi ranting yang patah dan dikata kepadanya, “Berperanglah kamu dengan ini.” Ikut hukum logik – tak logik untuk berperang dengan ranting, tapi bila datang daripada Rasulullah SAW diambil! Setelah diambil, ranting merubah menjadi pedang, dan diberi nama ‘Al-‘Aun’ dan menjadi sebab pertolongan datang daripada Allah SWT.

“Taatlah kepada Allah dan Rasul, supaya kamu dirahmati.”

Kalau kamu tidak taat kepada Allah, dan tidak taat kepada Rasul, kamu tak akan dirahmati oleh Allah. Mesti taat kedua-duanya.

Sayyidina Umar  r.a pernah didatangi seorang Munafik dan seorang Yahudi yang ada masalah untuk diselesaikan. Mereka telah pergi kepada Rasulullah SAW, tapi mereka tidak puas hati dengan keputusan Rasulullah SAW dan ingin pendapat Sayyidina Umar r.a pula. Sayyidina Umar pun bertanya jika mereka telah bertemu Rasulullah SAW, dan bila diceritakan sudah tapi mereka tidak puas hati dengan jawapan Rasulullah SAW, maka Sayyidina Umar pun suruh mereka tunggu sekejap sementara dia masuk ke dalam. Apabila keluar semula, beliau membawa pedangnya sekali! Ini kerana Sayyidina Umar tidak untuk tidak mentaati keputusan yang telah diberikan oleh Rasulullah SAW.

Kita perlu ingat yang tiada ajaran Rasulullah SAW yang tidak cantik. Hanya hikmahnya belum kita jumpa. Tapi yang kita tak jumpa hikmahnya,, belum tentu

Kalau orang mengorek perigi untuk cari air, tapi tak berjumpa, tak bermakna tidak ada air. Kena teruskan mencari. Kalau anda tak jumpa, mungkin orang lain jumpa.

Ayat 133:

 Ayat ini menekankan untuk SEGERA dalam melakukan ibadah! Bersegera ini bukanlah bermakna tergesa-gesa melakukan ibadah. Ibadah itu perlu dilakukan dengan tenang dan perlahan-lahan kerana itu sifat yang datang daripada Allah, dan sifat tergesa-gesa itu pula datangnya daripada syaitan.

Bersegera dalam konteks ini bermakna jangan menunda-nunda daripada menunaikan amalan untuk mendapatkan keampunan Allah. Adalah aib apabila itu seseorang itu menunda-nunda perbuatan baik.

“… dan syurga yang seluas langit dan bumi…”

Luasnya syurga adalah seluas langit dan bumi – apa maknanya? Ada beberapa pandangan, iaitu:
Pandangan 1 – syurga itu memang luasnya seluas langit dan bumi
Pandangan 2 – menunjukkan yang syurga itu amat luas sehingga tak dapat dibayangkan lagi sejauh dan sebesar mana luasnya.

Rasulullah SAW pernah bersabda yang syurga itu adalah sesuatu yang mata tak pernah memandang, telinga tak pernah mendengar dan tidak pernah pun terlintas di hati manusia.

Ayat 134:

Syurga dikhaskan untuk orang yang bertaqwa. Apakah sifatnya orang yang bertaqwa itu? Sifatnya adalah:

1. Orang yang suka berinfak masa senang DAN susah.

Berinfak masa senang memang senang, tapi masa susah, tak semua orang mampu melakukannya. Kenapa orang ketika senang berinfak, ketika susah pun berinfak? Sebab orang itu suka untuk mendatangkan manfaat kepada orang lain tanpa mengira keadaan semasanya. Jika seseorang berinfak pada waktu senang, belum tentu dia akan berinfak ketika susah. Tapi orang yang mampu berinfak ketika senang dan susah adalah orang yang pemurah.

Orang yang pemurah itu dekat dengan Allah, dekat dengan syurga, dan jauh daripada neraka. Orang yang kedekut/bakhil (tak berinfak ketika senang, apatah lagi ketika susah) jauh daripada Allah, jauh daripada syurga dan dekat kepada neraka.

Orang yang suka bersedekah akan didoakan malaikat agar hartanya itu diganti, dan orang yang bakhil pula akan didoakan kehancuran kepadanya.

Harta yang disimpan itu bukannya semakin banyak, tapi ada ‘kehancuran’ di situ. Kehancuran tak semestinya bankrupt, tapi membawa makna ketidaktaatan kepada Allah ada di situ. Mungkin orang bakhil itu nampak kaya, tapi hakikatnya itu ‘istidraj’ – zahirnya nampak hebat tapi dia akan dihukum Allah Ta’ala. Oleh itu, biasakan diri berinfak setiap hari, walaupun sedikit.

2. Orang yang menahan marah.
Marah ini ialah sifat yang ada pada manusia, tapi tak berlaku pada setiap saat, ianya akan muncul apabila ada sentuhan atau sebab tertentu.

Awalnya marah tidak ada tapi bila ada sesuatu acara berlaku, yakni ada sentuhan daripada luar, ia akan berlaku. Kita perlu agar tak mudah terpancing dengan marah. Peringkat marah berbeza antara satu dengan lain - ada yang dicela dan ada yang dipuji.

Marah yang dicela apabila yang berkaitan perkara yang tak sepatutnya. Sabda Rasulullah SAW, “Bukanlah orang yang kuat itu orang yang kuat bergusti, orang yang kuat itu ialah orang yang mampu mengawal marahnya.”

Dalam nasihat-nasihat Rasulullah SAW kepada orang yang datang meminta nasihat ialah “Jangan marah.”

Orang yang melatih dirinya menahan marah – lama-lama dia akan terbimbing untuk tidak marah walau dipancing oleh marah. Tetapi orang tidak belajar menahan marah, semakin lama, dengan perkara yang kecil pun dia akan meluap-luap marah.

Orang yang melatih untuk tahan marah, pada akhiranya dia akan sampai peringkat tak mudah marah, dan dia akan sampai peringkat takkan marah kecuali perkara berkaitan hak Allah.

Permulaan ialah menahan marah. Tapi ini tka bermakna kita tak boleh marah. Kata pepetah, “Orang yang tidak marah, dia itu seperti keldai.”

Kita bukan disuruh tak boleh marah, tapi kena tahan marah. Kalau nak marah,
marah kerana Allah, kalau nak cinta, cinta kerana Allah. Marah kerana Allah ialah marah yang dipuji. Jadi, jika nak jadi calon masuk syurga, kena tahan marah! J

3. Orang yang memaafkan kepada orang lain

Terkadang orang boleh tahan marah, tapi dia tak boleh maafkan. Jika boleh maafkan maknanya sifat marah itu tak disimpan dalam hati.

Apa saja yang kita hadapi, memerlukan reaksi daripada kita. Kita tidak perlu menyikapi keadaan lebih daripada yang sepatutnya. Kata pepatah Arab, “Ubati penyakit sesuai dengan sakitnya.” Jadi, perkara kecil jangan dibesar-besarkan.

Tidak ada orang yang suka memaafkan orang lain, kecuali dia paling banyak mendapat maaf daripada Allah SWT.

4. Buat baik kepada orang yang buat seseorang marah
Mula-mula disuruh tahan marah, yang kedua disuruh buang marah, yakni memaafkan, yang ketiga disuruh berbuat baik kepada orang yang sebabkan kita marah. Tengok bagaimana Allah mendidik hawa nafsu manusia – kita, kalau berubat dengan Al-Quran, tiada orang yang akan lebih bahagia daripada kita.

5. Bila berdosa, beristighfar dan bertaubat kepada Allah
Ingat (takut) kepada Allah bilamana berbuat dosa besar atau kecil dan bertaubat kepada-Nya.

Jadi, kesimpulannya, 5 sifat orang beriman (bertaqwa) yang akan menghuni syurga yang seluas langit dan bumi:
  • 1.     Memberi sedekah ketika senang dan susah
  • 2.     Menahan marah
  • 3.     Membuang marah dengan memaafkan orang yang berbuat salah kepada kita
  • 4.     Berbuat ehsan kepada orang yang berbuat tak baik kepada kita
  • 5.     Bila berdosa, beristighfar dan bertaubat kepada Allah

Kita mohon Allah jadikan orang-orang yang mempunyai kelima-lima sifat ini. Amin Allahumma Amin.

Ayat 136:


Balasan bagi orang ini mempunyai sifat-sifat di atas ialah keampunan dan syurga-syurga.

Wallahu'alam.

*: Mohon ambil perhatian yang teks ini bukan disediakan oleh pendakwah seperti yang namanya tertera di atas. Ini cuma ringkasan dan sedikit petikan kata-kata mereka. Jadi, saya mohon pembaca menonton video di sumber asal untuk pemahaman yang lebih baik dan saya mohon maaf dan teguran atas segala kekurangan. Semoga, di sebalik segala kekurangan, masih ada yang dapat kita manfaatkan. Wallu'alam. 

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab