Saya ingin menjadi kaum Ansar - Ceramah Perdana Masjid Bukit Antarabangsa

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

Ceramah Perdana Masjid Bukit Antarabangsa 16.03.2014
Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid*

Sumber rakaman audio: Ingin Menjadi Kaum Ansar


Motivasi tajuk ini?
Tajuk ini diambil daripada hadis Nabi Muhammad SAW:
 “Ansar itu ‘syiar’, dan selain Ansar itu ‘dithar’.”

‘Syiar’ – ialah pakaian yang lekat dengan badan.
‘Dithar’ – ialah pakaian kedua yang menutup pakaian luar.

Nabi Muhammad SAW mengumpamakan rapatnya kedudukan kaum Ansar dengan Nabi SAW seolah-olah seperti pakaian yang melekat di badan, jadi jelas mereka ini istimewa -> VVIP di sisi Rasulullah SAW!

Baginda Rasulullah SAW juga pernah bersabda, “Kalau aku lihat orang berjalan di sebuah lorong, dan kaum Ansar berjalan di lorong lain, aku akan ikut lorongnya kaum Ansar. Kalau bukan kerana hijrah, saya ingin nak jadi kaum Ansar.”

Baginda mengatakan ingin menjadi orang Ansar untuk menunjukkan keistimewaan mereka kerana ganjaran daripada pengorbanan mereka adalah tinggi di sisi Allah.

Dimanakah Allah meletak kaum Ansar dalam Al-Quran nul Kareem dan hadis Rasulullah SAW ?
Dalam hadisnya, Nabi Muhammad SAW bersabda, “Tidak mencintai kaum Anshar itu melainkan orang mu’min dan tidak membenci mereka itu melainkan orang munafiq; barangsiapa yang mencintai mereka, maka ia dicintai oleh Allah dan barangsiapa membenci mereka, maka mereka dibenci oleh Allah.” (Muttafaq ‘alaih)

Apa yang menyebabkan kedudukan kaum Ansar menjadi pengukur iman seseorang? Tanda keimanan ialah dengan cinta kepada orang Ansar, tanda munafik ialah dengan benci kepada orang Ansar. Ini merupakan martabat yang Nabi Muhammad SAW berikan kepada kaum Ansar.

Rasulullah SAW juga pernah bersabda, 
“Allahumma (Wahai Allah) – 
Sesungguhnya kamu ini seluruh kaum Ansar, amatlah aku cintai. 
Sesungguhnya kamu ini seluruh kaum Ansar, amatlah aku cintai. 
Sesungguhnya kamu ini seluruh kaum Ansar, amatlah aku cintai..”

Nabi Muhammad SAW ulang kata cintanya sebanyak 3x – ini bukti kuat bahawa mereka ini istimewa!

Antara ayat yang menyebut tentang kaum Ansar ialah:
Surah At-Taubah, ayat 100:

Daripada ayat ini, Allah menyatakan yang Allah redha kepada mereka, dan mereka pun redha kepada Allah. Disediakan untuk mereka syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai – itu kejayaan yang besar dan agung.

Bila dikaji Al-Quran, selalu disebut mereka syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dalam bahasa Arab, biasanya disebut: ‘tajri min tah taha’, tapi syurga untuk orang Ansar (lihat ayat 100, surah At-Taubah’ – syurganya ialah ‘tajri tah taha’ - tiada ‘min’, untuk mereka mengalir terus sungai. Syurga mereka lain daripada syurga orang lain!

Zaman sekarang, orang berani mencabar kepada kehormatan sahabat-sahabat Nabi Muhammad SAW!

Mereka tak terfikirkah ketika Allah turunkan ayat ini yang Allah telah tahu apa yang akan berlaku antara sahabat?

Mengapa kita sebut r.a.? – kerana dalam ayat Allah ini menunjukkan Allah redha kepada mereka.

Persengketaan pernah berlaku antara sahabat Rasulullah SAW ketika baginda masih hidup lagi. Tapi Allah tak murka kepada mereka, dan Nabi Muhammad SAW pun tak memaki atau memarahi kepada mereka.

Ketika Perang Uhud, sahabat melanggar arahan Nabi Muhammad SAW sehingga Nabi Muhammad SAW pun luka-luka, tapi itu tak dijadikan sebab untuk memarahi atau menghalau mereka.

Allah sendiri berfirman agar Nabi Muhammad SAW berlemah-lembut kepada mereka, memintakan ampun untuk mereka. Ini sikap yang Allah suruh lakukan kepada mereka. Kalau ini sikap Allah dan Rasulullah SAW – sikap siapa lagi kita nak ikut?

Jangan belajar baru satu/dua buku, sudah berani komen dan menjatuhkan maruah sahabat Rasulullah SAW. Ikut sedikit sikap Allah dan Rasulullah SAW.

Orang yang merendahkan sahabat Nabi Muhammad SAW, yang bertepatan dengan kaum Ansar, imannya terancam kerana kandungan hadis Nabi Muhammad SAW (rujuk di atas).

Dari mana asal kaum Ansar?
Al-Ansar ialah gelaran yang diberi Allah kepada gabungan dua kabilah – Aus dan Khazraj. Ertinya ‘penolong’ dan setiap Nabi mempunyai penolong yang membantu dakwah. Contohnya, golongan Hawariyyun adalah penolong kepada Nabi Isa a.s.

Asalnya mereka adalah 2 orang anak keturunan Nabi Nuh – Sam bin Nuh. Mereka berhijrah ke Madinah (yang masih dipanggil Yathrib ketika itu) daripada Yaman.

Nabi Muhammad SAW menyifatkan orang-orang Yaman itu lembut hatinya, dan itu menjadikan dakwah Nabi Muhammad SAW mudah diterima mereka.

Selama 13 tahun di Mekah, hanya beberapa orang sahaja yang beriman dengan Nabi Muhammad SAW. Tetapi di Madinah, sebelum Nabi Muhammad SAW sampai lagi, sudah ramai orang Ansar yang memeluk kepada Islam, melebih jumlah orang Mekah yang Nabi Muhammad SAW berdakwah selama 13 tahun.

Bagaimana mereka memeluk kepada Islam?
13 orang daripada orang Ansar pergi ke Mekah, dan diberitahu oleh Abu Lahab agar jangan dengar cakap ‘orang gila’ (merujuk kepada Nabi Muhammad SAW). Tetapi perkataan Abu Labah itu menimbulkan rasa ingin tahu mereka, kerana memang sudah fitrah manusia ada rasa ingin tahu, tambah-tambah lagi perkara yang dilarang! Setelah menemui Nabi Muhammad SAW, mereka teringat akan kata-kata kaum Yahudi, “Bila datang Nabi kami nanti, kamu akan perangi kamu.” Jadi, mereka pun ingin ambil peluang beriman dengan Nabi Muhammad SAW terlebih dahulu sebelum peluang itu diambil oleh orang Yahudi. Kesemua 13 orang yang datang memeluk kepada Islam – dan berlaku Perjanjian Aqabah Ula. Kandungan baiah itu adalah agar mereka:
  • -       tidak syirik kepada Allah
  • -       tidak berzina
  • -       tidak membunuh anak perempuan 

Tahun berikutnya – 70 orang lagi datang untuk beriman kepada Rasulullah SAW. Maka, berlaku Bai’atul Aqabah kedua yang kandungannya adalah untuk melindungi Nabi Muhammad SAW. Kaum Ansar diminta melindungi Nabi Muhammad SAW sepertimana mereka melindungi kepada isteri dan anak mereka. Kata salah seorang daripada mereka, “Adakah setelah agama kamu tersebar, adakah kamu akan tinggalkan kami.” Kaum Ansar risau jika Nabi Muhammad SAW akan meninggalkan Madinah dan pulang ke Mekah dan tidak membantu jika mereka berperang. Kata Nabi Muhammad SAW, “Kami akan berperang dengan sesiapa saja yang engkau perangi. Kami akan berdamai dengan sesiapa saja yang engkau berdamai dengannya.”

Apakah keistimewaan orang Ansar sehingga dipuji Allah dan disenangi Rasulullah SAW?
Pertama: Kesediaan untuk mengorbankan nyawa mereka (benda paling berharga kepada seorang manusia yang dapat memutuskan segala nikmat di dunia) untuk melindungi Rasulullah SAW.

Seorang sahabat Ansar: Saad ibnu Muaz. Dia ikut keluar bersama Rasulullah SAW yang asalnya ingin merampas harta daripada Abu Suffiyan. Tapi keadaan menjadi berbeza – Abu Suffiyan telah mengambil jalan lain dan kaum musyrikin telah keluar untuk memerangi kaum muslimin. Rasulullah SAW bertanya pendapat sahabatnya untuk berperang dengan kaum musyrikin. 3 orang daripada Muhajirin, termasuk Sayyidina Abu Bakar, dan Sayyidina Umar bersetuju dan berkata, “Kami takkan bersikap seperti umatnya Nabi Musa. Kami akan pergi bersama kamu.”

Walaupun telah 3 orang menyetujui untuk mengikut Rasulullah SAW, baginda tetap bertanya lagi. Nabi Muhammad SAW ingin mengetahui adakah orang Ansar akan juga melindungi baginda di luar kota Madinah.  Saad ibnu Muaz, seorang Ansar yang cerdik, berumur 35 tahun ketika itu. Dia pun bertanya, “Rasulullah, adakah kamu menunggu jawapan kami daripada kaum Ansar?” Jawab baginda, “Na’am”.

Saad ialah seorang yang sangat istimewa. Ketika beliau meninggal, arasy Allah bergegar kerana gembira untuk menyambut kedatangannya. Arasy itu besar, jika dibandingkan dengan bumi, bumi cuma umpama satu butir pasir di tengah padang pasir. Siapa itu Saad? Dia syahid dalam Perang Khandaq – terluka pada urat nadinya. Ketika cedera, urat nadinya terputus, dan dia berkata, “Ya Allah, jangan matikan aku sebelum Engkau tunjukkan balasan kepada kaum Bani Quraidah yang berkhianat.” Terus, urat nadinya bersambung semula. Umurnya ketika itu baru 37 tahun, tapi doanya mustajab. Allah makbulkan doanya dan menunjukkan apa yang dihajatinya. Doanya yang kedua, agar umurnya dipanjangkan sekiranya masih ada perang kepada kaum Quraisy selepas itu. Allah makbulkan juga dengan urat nadinya terputus dan ini menunjukkan yang perang Khandaq adalah perang terakhir dengan kaum Quraisy.

Kata Saad bin Muaz, “Ya Rasulullah SAW, kami beriman kepada Engkau, dan kami yakin akan kebenaran ajaran Engkau. Kami tidak akan menjarakkan diri kami daripada kamu. Jika seluruh Madinah tahu Engkau keluar untuk berperang, tak seorang pun akan tinggal. Jika engkau masuk ke dalam lautan, maka tak seorang pun daripada kamu akan tinggal di belakang. Kami akan berperang dengan sesiapa saja yang engkau perangi. Kami akan berdamai dengan sesiapa saja yang engkau berdamai dengannya.Adakah ayatku ini menggembirakan kamu, wahai Rasulullah SAW?”  Baginda pun gembira – dan baginda pun nampak kaum musyrikin yang akan meninggal dalam Perang itu. Dan apabila berlaku Perang itu, semuanya tepat seperti yang diilhamkan Allah kepada Rasulullah SAW.

Keduaadab dan cara mereka melayan kepada Rasulullah SAW.

Tiada orang lain melayan Rasulullah SAW seperti kaum Ansar melayan Rasulullah SAW. Abu Ayub Al-Ansaari – sahabat yang hidup lama, dan syahid ketika ikut perang ke Konstatinopel. Rumahnya adalah rumah pertama yang disinggahi oleh Nabi Muhammad SAW. Dia tidak mahu tinggal di tingkat atas rumahnya, kerana berasa seperti tidak menghormati Nabi Muhammad SAW yang duduk di bawah. Seleranya pun ditukar untuk mengikut kepada selera Nabi Muhammad SAW.

Kita perlu belajar adab kepada Nabi Muhammad SAW walaupun kita jauh daripada baginda.

Anas bin Malik dihantar oleh ibunya Ummu Sulaim, yang berkata, “Saya tak ada apa kecuali anak kecil ininuntuk berkhidmat kepadamu.” Ummu Sulaim sanggup berpisah dengan anak kecilnya, demi memuliakan Rasulullah SAW  – demikian cara orang-orang Ansar melayan kepada Rasulullah SAW.

Jarir bin Abdullah (bukan Ansar) pernah datang ke majlis ilmu Nabi Muhammad SAW, dan mencari-cari tempat duduk. Oleh kerana tiada sahabat lain yang nampak, atau memberikan ruang untuknya, Nabi Muhammad SAW memberikan kain serbannya untuk Jarir duduk. Kenapa Nabi Muhammad SAW buat begitu kepada Jarir? Dia ialah orang yang dihormati dalam kalangan kabilahnya dan baginda SAW ingin menghormati beliau juga. Jarir tidak duduk di atas kain serban Nabi Muhammad SAW, sebaliknya menciumnya dan berkata, “Ya Rasulullah, semoga Allah menghormati kepada kamu sepertimana kamu menghormati kepada saya.”

Jarir pernah berjalan bersama Anas bin Malik (kaum Ansar). Umur Jarir lebih tua daripada Anas bin Malik. Namun, sepanjang perjalanan – Jarir bin Abdullah melayan kepada Anas bin Malik. Anas menolak tapi kata Jarir, “Setelah melihat layanan kaum Ansar kepada Rasulullah SAW, saya berjanji akan melayan kepada orang yang melayan kepada Rasulullah SAW.

Nabi SAW memberatkan adab mengutamakan yang kanan. Tapi, kita hari ini, dalam memberi tak tahu dengan tangan apa? Menerima tak tahu dengan tangan apa? Masuk masjid tak tahu dengan kaki apa? Masuk rumah tak tahu dengan kaki apa? Cuba biasakan kalau terlupa, patah balik lagi – masuk kaki kanan, keluar kaki kiri, supaya terbiasa dan ingat akan adab Nabi Muhammad SAW.

Rumusan:
Sikap orang Ansar kepada Nabi Muhammad SAW – cintanya, kasih-sayangnya, khidmatnya dan perlindungannya kepada Nabi Muhammad SAW sehingga Rasulullah SAW lebih suka hidup bersama-sama orang Ansar berbanding kampung halamannya sendiri, dan baginda pun meninggal di kota Madinah.

Dalam perang Hunain, terdapat banyak harta perang yang diperolehi Rasulullah SAW dan ketika itu ramai ramai penduduk Mekah yang baru berjinak-jinak dengan Islam, jadi Nabi Muhammad SAW memberi hadiah itu kepada mereka untuk menarik hati mereka kepada Islam. Tetapi, ada orang Ansar yang cemburu, terutamanya orang muda dan mereka berkata, "Pedang kita belum kering dengan darah mereka, dan Rasulullah sudah memihak kepada mereka." Berita itu sampai ke telinga Rasulullah SAW. Baginda bersabda agar dikumpulkan semua orang Ansar. Kemudian, setelah dikumpulkan,

Rasulullah SAW bertanya adakah ada di antara mereka yang bukan kaum Ansar. Jawab mereka tiada melainkan Sy. Abu Bakar dan Sy. Umar yang memang senantiasa bersama Rasulullah SAW. Kemudian baginda bersabda,
Wahai sekalian orang-orang Ansar, bukankah kamu berada dalam keadaan sesat dan Allah memberikan hidayah kepada kamu dengan aku?”
Wahai sekalian orang-orang Ansar, bukankah kamu berada dalam keadaan kufur dan Allah menghantarkan aku sehinggakan kamu beriman disebabkan aku?”

“Wahai sekalian orang-orang Ansar, bukankah kamu berada dalam keadaan terpesong dan Allah menhantarkan hidayah kepada kamu dengan aku? Jawablah pertanyaan aku ini.”

Ansar semuanya diam. Nabi Muhammad SAW berkata, “Mengapa kamu tak menjawab pertanyaan saya. Mengapa kamu tidak mengatakan, “Ya, kami mendapat hidayah disebabkan kamu tapi yang membantu engkau berjaya dalam agama ini adalah kami. Bukankah kami orang-orang yang menerima kamu datang ke kota Madinah?  Bukankah kamu datang dalam keadaan miskin, kami yang memberikan harta? Bukankah kami banyak menolong kepada kamu? Kenapa kamu tak jawab macam tu?”

Keadaan begitu mengheningkan dan menjadikan orang Ansar yang hadir tercegang melihat sikap Nabi Muhammad SAW yang cuba membangkitkan sifat kecintaan yang sekian lama didapati daripada orang-orang Ansar.

Mereka yang hadir, semuanya menitiskan airmata sehingga membasahi janggut mereka. Mereka berkata, “Semua yang kami dapat adalah hidayah daripada Allah dan Rasul-Nya. Kami takkan cakap kami tolong kepada kamu, kami beri kepada kamu, kami berikan harta kepada kamu, kami takkan cakap demikian. Semuanya anugerah Allah dan Rasul-Nya.”

Baru setelah itu, Nabi Muhammad SAW bersuara, “Wahai sekalian orang-orang Ansar, tidakkah kamu suka orang-orang yang aku bagi harta itu kembali ke kampung halaman mereka membawa harta sementara kamu kembali membawa Rasulullah SAW? Mana yang kamu pilih?

Orang Ansar pun menjawab, “Ya Rasulullah, kami redha kembali ke Madinah bersama dengan engkau.” Barulah pulih semangat, dan kasih sayang, dan takzim orang-orang Ansar kepada Rasulullah SAW.

Nabi Muhammad SAW bersabda, “Ya Allah, rahmati orang-orang Ansar, ampunkan orang-orang Ansar, anak kepada orang Ansar, anak kepada anak kepada orang Ansar, hamba sahaya kepada orang Ansar, keturunan orang Ansar.”

Kesetiaan yang ada orang-orang Ansar kepada Nabi Muhammad SAW menjadikan agama ini berterusan sehingga sekarang. Perjuangan orang Ansar, ketelusan orang Ansar, ‘loyality’ orang Ansar, khidmat orang Ansar, kesungguhan orang Ansar menjadi satu teladan kepada sesiapa yang ingin membela agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Kalau ada orang-orang Ansar di zaman kita sekarang yang bersifat seperti mereka, maka akan tersebar agama ini di mana-mana dan mudah untuk diterima sepertimana pernah berlaku di zaman Rasulullah SAW. 

*: Mohon ambil perhatian yang teks ini bukan disediakan oleh pendakwah seperti yang namanya tertera di atas. Ini cuma ringkasan dan sedikit petikan kata-kata mereka. Jadi, saya mohon pembaca menonton video di sumber asal untuk pemahaman yang lebih baik dan saya mohon maaf dan teguran atas segala kekurangan. Semoga, di sebalik segala kekurangan, masih ada yang dapat kita manfaatkan. Wallu'alam. 




Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab