Keajaiban Ayatul Kursi – Sisi Pandang Berbeza

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
Ustaz Nouman Ali Khan*
Malaysia Tour 2013

Penerangan ustaz NAK akan membuatkan anda lebih menghargai keindahan ayat Allah SWT, InshaAllah. Sila tonton video untuk pemahaman yang lebih baik. Saya sekadar merumuskan berdasarkan pemahaman saya.




Ayatul Kursi terbahagi kepada 9 bahagian, dan daripada pecahan ini, perhatikan:

[1] Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya).

[9] Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)

à Bahagian [1] dan [9] -> kedua-duanya menyatakan 2 nama Allah dalam ayat ini.


[2] Yang tidak mengantuk usahkan tidur.

[8] dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya.

à Bahagian [2] menyatakan Allah tak mengantuk atau tidur dan bahagian [8] menyatakan tak menjadi keberatan Allah menjaga dan memelihara keduanya (apa yang ada di langit dan bumi) -> fokus kedua-dua ayat adalah sama


[3] Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi.

[7] Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi;

à Bahagian [3] menyatakan Allah adalah pemilik penguasa semua yang dilangit dan dibumi dan bahagian [7] menyatakan Allah penguasa semua yang dilangit dan dibumi. Dalam realiti hari ini, seorang penguasa (King) tak semestinya pemilik sesuatu harta, dan pemilik (owner) sesuatu harta masih tertakluk pada kuasa pemerintahan dari luar, tetapi Allah adalah kedua-duanya, yakni Pemilik dan Penguasa semua yang ada di langit dan di bumi.


[4] Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya.

[6] sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya).

à Bahagian [4] dan bahagian [6] ayat pula ada persamaan pada penggunaan perkataan ‘melainkan’. Perhatikan makna ayat di atas.


[5] Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka,

à Sekarang lihat apa firman Allah pada bahagian ayat  ke-5: Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka. Kata kuncinya – hadapan dan belakang. Bila kita cuma perhatikan dalam satu ayat ini (255) sahaja, betapa indahnya Allah mengaitkan antara ayat hadapan dan belakang! Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar.

Semoga kita sama-sama dapat ambil pengajaran. Amin Allahumma Amin.


*: Mohon ambil perhatian yang teks ini bukan disediakan oleh pendakwah seperti yang namanya tertera di atas. Ini cuma ringkasan dan sedikit petikan kata-kata mereka. Jadi, saya mohon pembaca menonton video di sumber asal untuk pemahaman yang lebih baik dan saya mohon maaf dan teguran atas segala kekurangan. Semoga, di sebalik segala kekurangan, masih ada yang dapat kita manfaatkan. Wallu'alam. 

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab