“Kemenangan dan pertolongan datang hanya daripada Allah”

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

MTDM 14.02.2014
Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid*


Pautan rakaman video: 

Tafsir Quran Surah Ali-Imran ayat 123-128.

Ayat 123:


Ayat ini walaupun menceritakan tentang Perang Badar, hakikatnya mempunyai kaitan dengan ayat sebelumnya yang menceritakan tentang Perang Uhud. Oleh kerana Perang Uhud berlaku pada tahun ke-2 Hijrah, manakala Perang Uhud berlaku tidak sampai setahun selepas itu, pada tahun ke-3 Hijrah.

Dalam ayat-ayat yang lalu, diceritakan Allah Ta'ala tentang Perang Uhud yang terjadi di mana kaum muslimin mengalami kekalahan. Allah Ta'ala ingin mneghibur dan pada masa yang sama ingin memberitahu kenapa boleh menang dalam Perang Badar, dan kalah dalam Perang Uhud.

Dalam Perang Badar – jumlah kaum muslimin lebih kurang 313, berbanding 1000 orang musyrikin, tetapi kaum Muslimin menang dan dapat membunuh pembesar Quraisy, dapat menawan orang musyrikin, dan merampas harta perang. Dalam perang Uhud, jumlah kaum muslimin 700, setelah 300 orang munafiq kembali di tengan jalan, dan kaum musyrikin berjumlah 3000 orang. Tetapi kaum muslimin kalah, 75 orang syahid dan ramai yang cedera termasuk Rasulullah SAW yang cedera di lebih daripada satu anggota badan.

Allah ingin jelaskan kenapa menang dan kenapa kalah. Dalam perang Badar, kaum muslimin dalam keadaan lemah semuanya – daripada segi bilangan, kelengkapan yang kurang. Pertama -  Allah beritahu bahawa Allah yang menolong kamu mencapai kemenangan. Peperangan kamu itu tidak ghaib daripada campur tangan Allah SWT, walaupun yang masuk berperang, yang memegang pedang, yang memimpin adalah kamu, tetapi campur tangan Allah yang memenangkan kamu.

Jangan sangka kamu menang kerana kekuatan kamu, kesatuan kamu, ataupun persenjataan kamu! Kamu ketika itu dalam keadaan lemah dan kurang persenjataan. Allah yang tolong kamu – supaya kaum muslimin mengembalikan kejayaan dalam Perang Badar adalah datangnya daripada Allah, dan tidak melihat kami adalah orang yang berjaya.

Allah yang membantu kamu dalam Perang Badar, ketika kamu lemah. Maka bertaqwalah kaum mukminun, dan jangan sampai kamu mengatakan kemenangan yang kamu raih adalah hasil kegigihan kamu. Jangan kamu lihat kemenangan yang kamu capai adalah hasil pengorbanan dan keberanian kamu. Jangan kamu campurkan pengorbanan kamu dalam peperangan itu, jangan kamu katakan sebab kamu berkorban, kamu menang. Kamu berkorban, tapi yang menurunkan kemenangan ialah Allah SWT. Kalaupun kamu berkorban, dan tidak menang, Allah Ta'ala akan ganjar kepada kamu. Bukan semestinya pengorbanan kamu melahirkan kemenangan dan kesuksesan. 

Maka, Allah ingin menarik pemikiran kaum muslimin bahawa kemenangan hanya datang daripada Allah SWT. Kalau kamu bertaqwa dengan meyakini bahawa pertolongan dan kemenangan datang daripada Allah, supaya kamu bersyukur. Tapi jika melihat kamu menang kerana kamu yang berperang, kamu yang berkorban, maka kamu tidak bersyukur dan akan merasa diri kamu besar dan bangga.

Ayat 124: 


Ketika kamu berkata sabahat kamu (313 daripada Perang Badar) – “Tidakkah cukup Allah SWT akan menurunkan kepada kamu ‘annyyumidakum’ ( asal daripada ‘maddad’ yang bermaksud pertolongan) dengan jumlah bilangan 3000 malaikat?”

Dalam Perang Badar, kaum muslimin menghadapi 1000 orang kaum musyrikin dan nampak jumlah mereka sedikit. Akan tetapi Allah menurunkan jumlah malaikat seramai 3000 orang dan ini menjadikan barisan kaum muslimin nampak ramai. Ini memberi suntikan semangat kepada pasukan kaum muslimin agar tidak takut.

Allah SWT akan beri kemenangan tapi dengan syarat. Adakah nak meraih kemenangan hanya dengan semangat untuk maju ke hadapan saja? Atau dengan ganjaran harta, pangkat? Atau menanam api kebencian kepada musuh? Tidak…kamu akan menang tanpa mengira kamu ramai atau sedikit, kamu ada senjata atau tidak – yakni dengan kamu bersabar dan bertaqwa kepada Allah. Kalau ada kedua-dua ini – terus Allah akan hantarkan malaikat membantu kamu.

Ayat 125:


Dalam Al-Quran, dalam menceritakan kisah Perang Badar, dalam ayat pertama, Allah beritahu akan diturunkan 1000 malaikat, dalam ayat ini (124), Allah beritahu, Nabi memberitahu bahawa Allah menghantarkan 3000 malaikat, dalam ayat 125, Allah memberitahu, Allah menghantarkan 5000 malaikat. Lalu, yang mana satu? 1000 atau 3000 atau 5000?

Allah hantar pasukan tambahan – mula-mula 1000, kemudian dihantar pasukan tambahan. Mulanya Allah hantar 1000 kerana kaum musyrikin juga berjumlah 1000. Kemudian, apabila mendapat berita yang kaum musyrikin akan mendapat tentera bantuan, maka Nabi Muhammad SAW memberitahukan yang Allah akan menghantar bantuan seramai 3000. Tetapi yang diturunkan Allah ialah 5000. Mengapa Allah turunkan 5000 sedangkan dengan 1 malaikat saja sudah cukup untuk menghancurkan semua? Kehadiran malaikat adalah untuk menyaksikan perang Badar dan memberi semangat spiritual kepada kaum muslimin, bahkan ada juga yang malaikat yang ikut bersama berperang dengan kaum muslimin.

Walaupun kekuatan mesti ada, tetapi 2 perkara ini perlu ada untuk menjamin kemenangan – yakni dengan kamu bersabar dan bertaqwa kepada Allah.

Sabar dalam apa? Sabar dengan tugas yang diberikan Rasulullah SAW untuk menunggu di atas Gunung Uhud. Mereka diketuai oleh Abdullah ibnu Zubair. Nabi Muhammad SAW berpesan – “Jangan turun, menang atau kalah”. Ketika kali pertama, kaum musyrikin kalah, mereka lari dan meninggalkan harta mereka di bawah. Maka, kaum muslimin yang berdekatan dengan harta itu ingin turun dan mengambil harta menjadi harta ghanimah.

Abdullah ibnu Zubair melarang, tetapi pasukannya mengatakan yang peperangan telah selesai kerana kaum musyrikin telah lari bertempiaran. Mereka pun turun – kenapa? Kerana tak sabar menunggu keputusan Rasulullah SAW. Ketaksabaran mereka untuk mengambil harta yang ditinggalkan menyebabkan kekalahan kaum muslimin.

Kalau kamu sabar dan dengar cakap Nabi Muhammad SAW yang menyuruh kamu supaya jangan turun, kamu akan menang. Allah tidak izinkan kaum muslimin menang, kerana jika mereka menang setelah melanggar perintah Rasulullah SAW, maka akan ada istilah yang kaum muslimin akan menang walaupun melanggar kepada perintah Rasulullah SAW. Kemenangan tidak boleh dicapai dengan melanggar perintah Allah dan Rasul-Nya. Kamu yang menyebabkan kekalahan itu, kerana kamu tak dengar nasihat Nabi kamu.

Di sebalik kekalahan kaum muslimin dalam Perang Uhud, terkandung hikmah yang sangat besar -> Kemenangan takkan berlaku jika melanggar perintah Allah dan Rasul-Nya. Itu hikmah yang besar yang kita boleh ambil dalam Perang Uhud.

Dalam Perang Uhud, Allah menghantar kekalahan dengan hikmah yang besar. Namun, jangan sekali-kali ada orang mengatakan “Bagaimana sahabat tak dengar cakap Nabi SAW? Nabi suruh jangan turun, tapi mereka turun.” Ada orang yang sehingga mengorek-ngorek cerita ini dan memburukkan para sahabat. Allah menceritakan tentang 50 orang yang turun itu dan Allah telah memaafkan mereka. Dua kali Allah ulang dalam Al-Quran yang Allah telah memaafkan mereka. Jadi, siapa kamu untuk terus bercakap tentang mereka? Mereka yang berdosa kepada Allah dan Rasul-Nya, Allah sudah memaafkan dan Nabi pun disuruh memaafkan. Macam mana  Nabi maafkan? Allah suruh dalam Al-Quran, dalam surah Ali-Imran, ayat 159:



 ‘Mereka’ dalam ayat ini merujuk kepada 50 orang yang turun dalam Perang Uhud itu. Allah suruh maafkan mereka, meminta ampun untuk mereka, berlemah-lembut dan mengajak mereka dalam musyawaraah. Allah dan Rasulullah SAW sudah memaafkan, tapi zaman kita ini ada orang terus mengungkit kenapa sahabat tidak mendengar cakap Rasulullah SAW. Mereka tidak melihat hikmah daripada apa yang berlaku daripada peperangan itu.

“Kalau kamu sabar (dalam mentaati Allah) dan betaqwa (yakni tidak menjadikan matlamat keduniaan seperti untuk mendapat pujian, atau harta atau apa saja selain daripada maksud kepada Allah), terus akan dihantarkan oleh Allah bantuan dengan 5000 malaikat.”

Ayat 126: 


Allah menurunkan malaikat untuk memberi khabar gembira kepada kamu (sokongan dan bantuan), tetapi bukan malaikat yang mendatangkan pertolongan kepada kamu. Malaikat diturunkan oleh Allah, tujuannya untuk beri kamu khabar gembira, dan supaya kamu tidak takut dan untuk beritahu yang kamu akan menang (sukses).

Yang menjadikan kamu menang bukan malaikat. Hanya Allah SWT yang boleh mendatangkan pertolongan dan kemenangan. Malaikat diturunkan untuk 2 tujuan utama:
-       memberi kamu khabar gembira (Bushra)
-       memantapkan hati kamu (supaya hati tenang dengan janji Allah SWT melalui kata-kata Rasulullah SAW)

Sungguh pertolongan itu datang daripada Allah Ta'ala, bukan malaikat yang menolong kamu, tapi Allah SWT yang menolong kepada kamu. Pertolongan Allah bukan datang daripada Perang Badar saja, dalam apa saja urusan kita yang kita dapat, ‘success’ dalam ‘exam’, dapat anugerah kerana sesuatu yang kita buat. Kalau dalam hal yang besar seperti Perang Badar itu datangnya daripada Allah, apatah lagi yang kecil-kecil ini. Jangan melihat diri kita hebat dengan apa jua pencapaian yang kita dapat supaya kita tidak takbur, kerana pencapaian yang kita dapat datangnya juga daripada Allah, yang kalau bukan Allah yang mengkehendaki, kita akan dicampak ke dalam lembah kehinaan yang kita tidak dapat membayangkan.

Ayat 127: 


“… segolongan orang kafir…
Kenapa segolongan? Kenapa tidak dihancurkan semua sekali macam doa Nabi Nuh (surah Nuh, ayat 26)?


Allah terima doa Nabi Nuh dan dihancurkan semua kecuali yang naik bahtera nabi Nuh. Tapi kenapa di sini Allah cuma hancurkan segolongan? Sebab… apa yang sudah menjadi kebiasaan Rasulullah SAW – dalam dakwahnya itu maih masih mengharapkan agar orang-orang yang menyakiti kepada Rasulullah SAW agar mereka mendapat hidayah dan beriman kepada Rasulullah SAW.

Bukankah dalam kisah penduduk Taif, gunung menawarkan untuk menghancurkan mereka yang menyakiti Rasulullah SAW? Hanya menunggu lampu hijau daripada Rasulullah SAW. Tapi, apa kata Nabi? Hancurkan? Jangan tinggalkan seorang pun? Tak..kata baginda Rasulullah SAW, “Aku masih mengharapkan orang yang ada dalam sulbi mereka beriman kepada Allah.” Sulbi siapa? Sulbi orang melempari, memaki, melukai Nabi Muhammad SAW. Ini taamul yang perlu ditulis dengan tinta emas atau jika ada yang lebih berharga daripada emas, perlu ditulis denganya akan kata-kata ini.

Rasulullah SAW bersikap dengan orang yang memusuhinya dengan sikap yang begitu luhur dan tinggi.  Kita bersikap dengan kita punya saudara macam kita tidak punya hati dan perasaaan. Kepada saudara seiman, seagama.

Allah ingin menghancurkan segolongan, agar golongan yang lain masih boleh dapat hidayah daripada Allah SWT.

Dalam perang Uhud yang dikisahkan itu, baginda Rasulullah SAW cedera sehingga banyak darahnya mengalir sehingga perlu ditadah. Baginda bersabda, “Bagaimana segolongan kaum itu boleh berjaya sedangkan mereka melukai Nabi mereka.” Nabi Muhammad SAW risau pada kaum Quraisy yang melukakan baginda. Kata sahabat, kalau begitu, doakan supaya mereka hancur. Dalam riwayat Muslim dikatakan, Rasulullah SAW mendoakan, “Ya Allah, berilah mereka hidayah, sesungguhnya mereka tidak tahu saya inin Rasul kepada mereka.” Yang didoakan hidayah itu adalah orang yang memusuhi, ingin membunuh kepada Nabi Muhammad SAW.  Mudah-mudahan akhlak seperti ini ada di dalam hati kita dalam interaksi sesama kita umat Islam. Kalau ini akhlak Rasulullah SAW kepada orang bukan Islam, orang yang memerangi Rasulullah SAW, apatah lagi kepada kaum Muslimin. Amin Allahumma Amin, InsyaAllah.

Ayat 128: 

 Yakni, awalnya, baginda Rasulullah SAW yang melihat tindakan kaum musyrikin yang begitu kejam kepada kaum muslimin, baginda Rasulullah SAW berkeinginan mendoakan kepada mereka – dalam satu riwayat dikatakan Nabi Muhammad SAW ingin mendoakan mereka kehancuran. Akan tetapi Allah SWT menanamkan dalam diri Rasulullah SAW bahawa kehancuran atau ketidak hancuran mereka itu adalah urusan Allah. Ilmu Allah Ta'ala yang menjangkaui zaman dan tempat mengetahui siapakah di antara mereka yang akan diberi taubat, dan siapa yang akan dihukum.

Di antara mereka yang berada dalam Perang Uhud itu pada akhirnya mendapat hidayah daripada Allah SWT.  Khalid Ibnu Walid yang menjadi sebab kekalahan kaum muslimin ketika itu belum beriman, tapi akhirnya mendapat hidayah. Abu Suffiyan pada ketika itu tidak beriman, tapi akhirnya mendapat hidayah. Safwan ibnu Umayyah pada ketika itu kufur, tapi akhirnya memeluk kepada Islam.  Apa agaknya kalau dihancurkan mereka semuanya padahal dalam ilmu Allah, Allah masih ingin memberi hidayah kepada mereka? Siapa kita nak mendoakan? Yang kita tak tahu nasib orang itu di penghujungnya, sementara kita pun tak tahu nasib kita di penghujung.

Maka, dalam hal ini, bukanlah kata Allah SWT – Engkau tiada hak untuk campur dalam urusan mereka untuk dihancurkan atau tidak dihancurkan, dimaafkan atau tidak – itu urusan Allah. Mereka punya silap, tapi penghujungnya yang tahu Allah SWT. Maka, setelah ini, Rasulullah SAW tidak pernah mendoakan kehancuran kepada sesiapa pun.

Doa yang cukup masyhur, “ Ya Allah, berikan hidayah kepada mereka kerana mereka tak tahu.” Kalau bukan kerana doa seperti ini, takkan datang ribuan orang daripada Taif, pada tahun ke-8 Hijrah, untuk memeluk Islam kepada Nabi Muhammad SAW.

Akhlak Rasulullah SAW - rahmah kepada yang masih belum dicipta Allah SWT. Semoga Allah kasi rahmah dalam hati kita ini, rahmat sesama kita dulu, kaum muslimin dan kepada semua makhluk Allah SWT. Amin Allahumma Amin.

*: Mohon ambil perhatian yang teks ini bukan disediakan oleh pendakwah seperti yang namanya tertera di atas. Ini cuma ringkasan dan sedikit petikan kata-kata mereka. Jadi, saya mohon pembaca menonton video di sumber asal untuk pemahaman yang lebih baik dan saya mohon maaf dan teguran atas segala kekurangan. Semoga, di sebalik segala kekurangan, masih ada yang dapat kita manfaatkan. Wallu'alam. 

**: Mungkin kerana masalah teknikal, rakaman MTDM bermula lebih kurang 8 minit selepas Habib Ali memulakan perbahasannya.

Popular Posts