"Kekuatan kaum muslimin ini ialah apabila hati mereka bersatu" - MTDM 20.12.2013

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

Tafsir ayat 102-103, surah Ali-Imran
Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid


Ayat 102:

Antara satu sunnah yang dimulakan oleh Allah Ta'ala, walaupun yang dilakukan oleh Allah Ta'ala adalah bukan menjadi suatu kewajipan kepada Allah untuk melakukannya disebabkan Allah Ta'ala ialah Tuhan dan tidak dipersoalkan apa yang dibuat, dan tiada yang menghukum kepada Allah.

Allah Ta'ala melakukan sesuatu perbuatan sebagai teladan untuk ditiru hamba-Nya. Dalam Al-Quran terdapat beberapa perkara yang Allah Ta'ala sendiri buat, di antaranya ialah Allah Ta'ala berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW.

Di antara perbuatan yang Allah Ta'ala lakukan juga untuk diteladani ialah Allah berwasiat taqwa.  Wasiat taqwa itu adalah pesanan Allah Ta'ala kepada seluruh makhluk.

Apa wasiatnya? Supaya kamu bertaqwa kepada Allah Ta'ala. Oleh kerana yang demikian, apa yang dilakukan Allah Ta'ala dalam mewasiatkan taqwa dan tidak meninggal melainkan sebagai Islam itu diikuti oleh para Anbiya Allah Ta'ala. Di antara mereka yang direkodkan Allah Ta'ala ialah Nabi Ibrahim dan Nabi Yaakub, (dalam ayat 132, surah Al-Baqarah).

Apa isinya pesanan Nabi Ibrahim dan Nabi Yaakub? Agar anak-anaknya memilih Islam dan jangan mati dalam kecuali dalam keadaan Islam. Allah memulakan dan diikuti oleh hamba-Nya.

Maka, dalam hadis Nabi Muhammad SAW bersabda, Berakhlaklah kamu dengan akhlaknya Allah SWT.

Macamana berakhlak dengan akhlak Allah SWT? Apa yang Allah lakukan, itu yang kamu mesti meniru kepada Allah SWT. Walaupun kita meniru Allah, terus bukan kita menaik-taraf menjadi Tuhan. Tak, meniru perbuatan Allah SWT untuk mendapat pemberian sunnah mengikut Allah SWT. Macamana meniru akhlak Allah SWT? Kalau Allah berselawat kepada Nabi, kita pun meniru berselawat kepada Nabi. Kalau Allah berwasiat taqwa, kita pun mesti berwasiat taqwa.
Macamana kita berwasiat taqwa? Kata baginda Rasulullah SAW, Tidak seharusnya bagi seorang Islam yang tidur di waktu malam melainkan mesti ada wasiat yang ada diletakkan di sampingnya. Mesti ada wasiat. Barangsiapa yang meninggal dalam keadaan dia mempunyai wasiat, maka dia meninggal dalam keadaan sunnah. Yakni, sunnah mengikut kepada sunnahnya Allah yang diikuti oleh Nabi Muhammad SAW wasiat ini menjadi sebab syafaat kepada orang yang meninggal dunia dalam keadaan memberikan wasiat.

Wasiat adalah dimulai dengan taqwa kepada Allah dan baru lepas itu pesanan-pesanan yang lain. Fahimtum? Wali hazacara juga mengikuti Allah SWT - memahami nama-nama Allah yang baik.

Kalau Allah Maha Pengampun, jadi, kita biasakan diri mengampunkan kesilapan orang lain kepada  diri kita.

Kalau Allah Maha Pemaaf, jadi, kita pun membiasakan diri memaafkan kesalahan dan melupakan kesilapan orang lain kepada diri kita.

Kalau Allah itu Maha Kareem, Maha Pemberi dan Maha Pemurah, kita pun mesti meniru Allah SWT untuk bersifat pemurah.


Waha kaza, cari makna pada nama-nama Allah SWT dan bilamana kita meniru pada makna nama Asmaul-Husna, maka kita termasuk orang yang meniru kepada akhlak Allah SWT.

Huraian ayat:
Wahai orang-orang yang beriman!...
Yang disebut siapa? Orang yang beriman. Bukankah iman sudah memadai dengan taqwa?
Iman ialah asas (foundation) kepada ketaqwaan kepada Allah Ta'ala . Tanpa iman, taqwa tidak akan mempunyai makna asasnya mesti dengan iman. Dengan taqwa, iman akan menjadi semakin subur. Kalau asas kepada taqwa ialah iman, maka taqwa merupakan tiang yang akan menguatkan iman yang tiada penghujungnya. Iman mempunyai awalan tapi tidak mempunyai penghujung. Oleh itu, tidak sama darjatnya orang yang bertaqwa kepada Allah Ta'ala masing-masing mempunyai batasan tersendiri. Darjat para anbiya sesuai dengan taqwa para anbiya. Taqwa pada auliya berbeza dengan taqwa orang-orang biasa. Taqwa orang-orang biasa berbeza dengan taqwa orang-orang yang masih ada berbuat maksiat kepada Allah Ta'ala.

Dalam Al-Quran (surah Al-Hujurat, ayat 13), Allah Ta'ala memuliakan darjat orang-orang yang bertaqwa kepada Allah Ta'ala:


Mungkin dua orang itu adik-beradik, atau seperguruan, atau senegeri, atau mungkin satu sekolah, atau mungkin meninggalnya pun sama-sama. Tetapi, seorang yang lebih bertaqwa akan lebih tinggi kedudukannya di sisi Allah Ta'ala. 

Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa…”
Apa yang menarik dalam ayat ini ialah “… dengan sebenar-benar taqwa. Masyarakat selalu disuruh bertaqwa seperti yang biasa diucapkan dalam khutbah Jumaat. Bagaimana untuk bertaqwa dengan sebenar-benar taqwa? Bagi orang yang dasar pengetahuannya sederhana yang penting ialah mereka tak buat maksiat. Tapi, bagi orang yang darjatnya lebih tinggi di sisi Allah Ta'ala, itu sudahpun merupakan perbuatan maksiat, yakni: orang yang tidak berbuat maksiat dan pada masa yang sama tidak berbuat taat, pada pandangan orang yang lebih tinggi darjatnya orang ini merupakan golongan yang derhaka kepada Allah Ta'ala.

Maka yang dikatakan  Hasanatun abrar - perbuatan baik yang dilakukan oleh orang-orang yang levelnya abrar bagi orang muqaraabin, yang darjatnya lebih tinggi itu adalah perbuatan dosa. Perbuatan baik, tapi bagi level orang yang lebih tinggi adalah dianggap sebagai satu perbuatan dosa. Perbezaan maqam membezakan cara amalannya itu. Wali haza, seorang Syaiban Ar-Rai, seorang yang hidup di zaman al-Imam As-Syafie, ditanya 2 atau 3 soalan.

Soalannya yang pertama:
1.     Apa hukum orang yang lupa dalam solatnya, 3 atau 4 rakaat, apa perlu dia buat?

Orang yang bertanya ini nak uji sejauh mana kepandaiannya Syaiban Ar-Rai. Maka Syaiban Ar-Rai  menjawab, Kamu nak saya jawab ikut mazhab kamu atau mazhab saya? Kata di penanya itu, pelik juga, ada 2 mazhabkah dalam hal ini? Selalunya orang sudah tahu jawapannya, cukup jelas tapi ini diberitahu ada 2 mazhab. Si petanya pun cerdik juga, 2 mazhab, mazhab kau dan mazhab saya.

Diberitahu oleh Syaiban Ar-Rai, Kalau dalam mazhab kamu, orang yang lupa sama ada 3 atau 4, maka dia perlu meyakini yang sedikit, tambah lagi menjadi 4 rakaat dan lepas itu sujud sahwi.

Kata si petanya, Betul, tapi kalau mazhab kamu bagaimana?

Jawabnya, Kalau ikut mazhab saya, orang ini kena perlu disebat! Macam mana masuk ke dalam solat, dia lupa kepada Allah Ta'ala. Dia menghadap kepada Allah Ta'ala tapi boleh lupa kepada Allah? Orang yang lupa kepada Dzat yang dia sedang menghadap kepada-Nya patut dihukum dan bukan digantikan dengan sujud as- sahwi.

Ditanya pula tentang hukum zakat kalau kambing berapa kita kena keluarkan zakatnya? Ditanya pula Mazhab saya atau mazhab kamu? kata si petanya, 2 mazhab.

Dijawab, Kalau mazhab kamu, orang punya 40 ekor kambing, 1 ekor kambing dikeluarkan kerana Allah. Dalam mazhab saya, harta dan tuan empunya harta milik-Nya Allah, maka semuanya utk SWT 40 ekor kambing, 40 ekor kambing untuk Allah SWT.

Levelnya beza, antara kedudukan masing-masing orang diukur dengan kadar makrifahnya kepada Allah SWT, akan berbeza cara amalannya kepada Allah SWT.

Baginda Rasulullah SAW berpuasa terus sambung, berpuasa hari ini terus sambung sampai esok hari, dan kalau malam, terkadang baginda Rasulullah tidak tidur, sepanjang malam dia bangun. Waktu, ada sahabat yang ingin meniru Rasulullah untuk berpuasa terus dan qiyammullail terus tak tidur. Nabi kata, Jangan kau buat. Kata sahabat, Ya Rasulullah, engkau melarang satu perbuatan yang engkau sendiri buat. Yakni puasa berterusan ataupun sepanjang malam bangun.  Nabi jawab, Saya ini tak sama dengan kamu. Levelnya saya tak samu dengan kamu. Sesungguhnya saya setiap malam bersama dengan Allah Ta'ala, Allah bagi saya makan dan minum. Perbezaan kedudukan seseorang di sisi Allah adalah membezakan status amalan seseorang kepada Allah SWT. Hassanatun abrar sayyiatun muqarrabin.


Jadi, ini adalah suruhan Allah Ta'ala untuk bertaqwa dengan sebenar-benar taqwa. Jadi, bagi para sahabat yang makrifah mereka kepada Allah cukup tinggi berkata kepada Rasulullah, Ya Rasulullah, bagaimana untuk kami menunaikan hak taqwa kepada Allah Ta'ala? Sahabat datang dan mengakui kelemahan mereka kerana merasa takut kepada Allah dan takut kapasiti mereka tak mencukupi untuk menunaikan apa yang menjadi hak Allah Ta'ala. Mereka sedar betapa agung dan besarnya Allah dan betapa kecil dan kerdilnya diri mereka. Jadi mereka datang kepada Rasulullah SAW dan mengatakan demikian. Setelah beberapa lama, turun ayat yang menyuruh seseorang bertaqwa mengikut kemampuan dirinya.

Wasiat yang kedua dalam ayat ini ialah:
 “… jangan kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.

Macam mana untuk kita mati dalam Islam? Kematian bukannya dalam tangan kita. Kematian bila datang, tidak meminta izin daripada kita juga. Ertinya - ambillah langkah-langkah awal yang anda dengan amalan-amalan itu boleh kita meninggal dalam keadaan Islam. Jika anda ingin mati dalam satu-satu keadaan yang baik, maka lazimkan amalan itu. Jika anda khuatir untuk meninggal dalam keadaan yang tidak baik, maka hindarkan amalan itu kerana dikhuatiri nyawa akan diambil ketika melakukan perbuatan itu. Jika ingin mati dalam keadaan membaca Al-Quran, atau sujud umpamanya, maka lazimkanlah diri anda untuk melakukannya, maka anda akan diberi Allah Ta'ala untuk mati dlm keadaan itu.

Sy. Ali bin Abi Talib berkata apabila ditanya apa itu taqwa, Taqwa ialah takut pada Allah.
Takut itu ialah perbuatan hati dan bukan perbuatan tubuh badan yang hanya tahu adalah orang itu sendiri. Sejauh mana rasa takut seseorang kepada Allah Ta'ala, setinggi itu darjatnya di sisi Allah Ta'ala.

Bagaimana takutnya kepada Allah berada dalam hati? Hendaklah anda menjadikan Allah pengawal dan pengawas yang mengamati anda dalam segala keadaan. Bilamana anda sampai kepada peringkat bahawasanya Allah Ta'ala senantiasa mengawasi setiap perbuatan anda, maka anda adalah orang yang bertaqwa kepada Allah.

Dan di antara hikmah ayat ini adalah:
1. Takut kepada Allah dan ia adalah perbuatan hati dan

2. Beramal dengan perbuatan tubuh badan dengan mengamalkan apa yang Allah turunkan melalui Al-Quran nul Karim.

3. Redha dengan sedikit yang Allah bagi dan bersifat qanaah dengan apa yang Allah beri.

4. Bersiap-sedia untuk anda pergi berjumpa kepada Allah Ta'ala.

Bilamana empat sifat ini ada, orang itu adalah bertaqwa kepada Allah.

Bagaimana untuk:
1 Takut pada Allah? Bayangkan hukuman Allah bilamana anda melanggar hukuman Allah. Hadirkan keagungan Allah bilamana anda melanggar perintah Allah Ta'ala. Bilamana anda tidak merasa bersalah ketika berbuat salah kepada Allah, anda adalah tidak bertaqwa kepada Allah Ta'ala. Jadi, hadirkan keagungan Allah Ta'ala dan rasa bersalah bilamana melakukan kesalahan dan tidak merasakan nikmat bilamana bermaksiat terhadap Allah Ta'ala.

2 Taat dengan tubuh badan yakni melakukan amalan kepada Allah mengikut kemampuan anda.

3 Redha dengan yang sedikit kerana manusia adalah sifatnya tamak dan rakus. Manusia selalu berasa kekurangan dalam hal keduniaan kecuali setelah masuk ke liang lahad. Maka, orang bertaqwa redha dengan apa yang Allah Ta'ala beri walaupun sedikit. Ridha bil khalil itu puas dengan sedikit yang Allah Ta'ala bagi walaupun anda mampu untuk dapat lebih. Ia berbeza dengan orang yang tak boleh dapat banyak, maka dia berasa cukup dengan apa yang diperolehi, tetapi ini bukan qanaah. Qanaah ialah anda mampu dapat lebih tapi anda redha dapat yang sedikit demi meluangkan masa lebih untuk Allah Ta'ala.

4 Bersiap-sedia untuk anda bertemu Allah Ta'ala. Berbekallah kamu, sesungguhnya, sebaik-baik bekal ialah taqwa kepada Allah Ta'ala.

Keempat-empat ini mesti ada, tapi yang terakhir mesti bermula dengan yang pertama: takut pada Allah Ta'ala di dalam hati, beramal dengan tubuh badan, redha dengan yang sedikit walaupun mampu mendapatkan yang lebih, dan anda bersedia untuk berjumpa dengan Allah Ta'ala dengan bekalan taqwa. Seterusnya, anda perlu berdoa kepada Allah Ta'ala agar mendapat mati yang husnul khotimah dan mati dalam keadaan Islam doa setiap kali selepas solat setiap hari.

Ayat 103:

Ayat ini menyentuh tentang perkara yang teramat diperlukan di zaman kita ini.

Berpeganglah kamu dengan tali Allah dan jangan kamu berselisih…”

Ada 2 perkara penting dalam ayat ini:
1-suruhan Allah untuk berpegang pada tali Allah DAN
2-larangan untuk jangan berselisih.

Bukankah orang yang berbeza dalam pandangan, mazhab umpamanya, masing-masing berpegang pada tali Allah tetapi masing-masing pun berselisih juga?

Bolehkah kita berpegang kepada tali Allah Ta'ala tanpa berselisih? Kalau itu yang boleh dilakukan oleh kaum muslimin, maka bendera Islam akan kembali gemilang sepertimana di zaman Rasulullah SAW.

Kaum Aus dan Khazraj pada asalnya mereka ialah adik-beradik sebapa seibu. Tetapi berlaku perselisihan faham antara mereka sehingga menyebabkan pembunuhan dan perselisihan faham itu diwarisi oleh keturunan yang seterusnya sehingga mereka berperang selama 120 tahun. Pihak yang menyalakan api permusuhan antara keduanya ialah kaum Yahudi yang berada di Madinah. Kaum Aus dan Khazraj sibuk bergaduh dan Yahudi mengambil kesempatan ke atas keduanya.  Maka, baginda Rasulullah SAW yang menjadi sebab pada persatuan dan persaudaraan Aus dan Khazraj. Pada Baitul Aqabah, kabilah daripada Aus dan Khazraj pergi ke Mekah untuk menunaikan haji lalu baginda menawarkan kepada mereka untuk mendengar apa yang Nabi Muhammad SAW cakap dan pada akhirnya mereka pun mendengar dan berkhidmat kepada  Rasulullah SAW. Mereka dipersaudarakan oleh baginda Rasulullah SAW persaudaraan yang tak pernah wujud kecuali pada waktu itu sahaja, dan kita berharap mudah-mudahan persaudaraan seperti itu akan kembali kepada umat Islam sekarang.

Ada banyak tafsiran tentang apa itu tali Allah ada yang mengatakan itu Al-Quran, ada yang mengatakan itu Rasulullah dan ada yang mengatakan itu adalah jemaah. Kalaupun ditafsirkan tali Allah itu Al-Quran atau Rasulullah - ianya adalah saling melengkapi.

Berpeganglah kamu dengan tali Allah yakni Al-Quran atau Rasulullah SAW, wahai seluruh manusia. Tetapi tidak cukup hanya dengan berpegang pada tali Allah SWT, kamu juga tak boleh berselisih.

Anda tak dibenarkan menolak penafsiran atau pandangan orang lain yang tidak secocok dengan pandangan anda. Kata Imam Syafie, Apa yang saya faham dan benar bagi saya mungkin dianggap salah pada orang lain, dan apa yang benar pada orang lain, mungkin salah pada pandangan saya. Tiada yang berhak mengatakan I am the best atau Aku yang paling benar. Al-Quran adalah mempunyai makna yang lebih luas. Jika anda memahami sesuatu daripada Al-Quran, jangan sekali-kali anda menaik-tarafkan pemahaman anda sama macam Al-Quran. Jika anda faham sesuatu hadis, jangan sekali-kali anda menaik-tarafkan pemahaman sama macam hadis sehingga jika ada orang bercanggah fahaman dengan anda, anda katakan orang itu bercanggah dengan hadis.

Hadis mempunyai pemahaman yang lebih luas. Di zaman Rasulullah SAW, sahabat yang merupakan generasi yang belajar langsung daripada Rasulullah SAW juga mempunyai pemahaman yang berbeza tentang hadis Rasulullah SAW.

Baginda bersabda: Jangan ada seorang pun daripada kamu yang solat Asar selagi belum sampai ke tempat Bani Quraidah.

Sahabat semua bergerak pergi dan dalam perjalanan, masuk waktu asar, dan kata segolongan kaum Muslimin, Kami nak solat di sini. Tetapi yang lain mengatakan, Kamu tak dengar yang Rasulullah SAW tidak suruh solat Asar kecuali di Bani Quraidah?. Satu golongan faham makna zahir jangan solat selagi tak sampai di Bani Quraidah maka mereka tidak solat. Satu golongan lagi memahami suruhan Nabi Muhammad SAW sebagai gesaan supaya mereka bersegera bergerak tetapi bila tiba waktu solat, mereka berhenti solat. Jadi, satu golongan solat dan satu lagi tidak solat. Dalam satu riwayat disebutkan bahawa mereka tiba ketika hampir waktu matahari terbenam dan baru mereka solat di sana. Perkara ini disampaikan kepada  baginda Rasulullah SAW tetapi kedua-dua golongan tidak dipersalahkan baginda Nabi SAW. Antara mereka juga tidak menyalahkan pihak yang tidak sependapat dengan mereka. Tetapi yang berlaku di zaman kita, terdapat golongan yang mengambil pemahaman mereka, walaupun ianya disandarkan kepada pemahaman ulama, dan menjadikannya sama seperti hadis, dan bilamana ada orang yang berbeza pemahaman dengan mereka, mereka mengatakan orang itu bercanggah dengan hadis Rasulullah SAW.

Bilamana ada perbezaan dalam pemahaman, jangan selubungi ianya dengan perselisihan atau permusuhan. Anggap perbezaan itu sebagai kepelbagain dalam memahami hadis dan Al-Quran. Ikhtilaf yang wujud juga boleh membawa manfaat. Contohnya - ketika haji - kerana ada mazhab lain, ianya dapat memudahkan urusan tawaf kita. Demikian juga dalam keadaan lain yang tertentu. Jadi, berbeza pendapat menjadi satu nikmat bilamana difahami dengan sewajarnya.

Perbezaan pandangan yang ada padanya perselisihan dan permusuhan akan mendatangkan malapetaka tetapi perbezaan pandangan yang digunakan untuk memahami keluasan maksud  Allah dan Rasul-Nya, maka ianya akan membawa manfaat khususnya kepada orang awam.

“… Dan ingatlah nikmat Allah yang Allah berikan kepada kamu wahai kaum Muhajirin dan juga kaum Ansar, ketika kamu dulu berselisih wahai Aus dan Kahzraj, lalu Allah cantumkan/satukan/serasikan antara hati-hati kamu, dan menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang Islam yang bersaudara.

Kekuatan kaum muslimin ini ialah apabila hati mereka bersatu. Allah tidak menyatakan yang Allah jadikan mereka bersaudara, walaupun dalam ayat yang lain Allah berfirman, ..kamu menjadi bersaudara.., tapi persaudaraan itu setelah disatukan hati. Persaudaraan boleh berlaku tapi belum tentu hati kita bersatu.

Kaum Aus dan Khazraj yang bermusuhan selama 120 tahun dapat dipersaudarakan oleh baginda Rasulullah SAW. Bahkan persaudaraan Aus dan Khazraj diperluaskan kepada kaum Muhajirin yang datang dengan tidak membawa apa-apa ke Madinah. Mereka didahulukan oleh orang Ansar dengan kelebihan harta yang mereka miliki sehinggakan diizinkan orang Muhajirin mewarisi harta kaum Ansar, tetapi hukum ini telah dimansuhkan.

.. dan menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang Islam yang bersaudara.
Apakah nikmat Allah SWT yang dimaksudkan? Nikmat itu ialah Rasulullah SAW, sebab yang mempersaudarakan kaum Aus dan Khazraj ialah Nabi Muhammad SAW, dan dipersaudarakan mereka satu demi satu, dan kalau salah satu daripadanya meninggal dunia, yang hidup layak mewarisi hartanya.

Balasan yang diberikan Rasulullah kepada kaum Ansar yang mengorbankan untuk Rasulullah SAW apa saja yang mereka miliki. Rasulullah SAW memberi mereka satu anugerah yang cukup besar kedudukannya di sisi Allah SWT dan menjadi ukuran kepada kaum muslimin sepanjang zaman. Cinta kepada Ansar ialah sebagian daripada iman, benci kepada Ansar ialah sebagian daripada orang-orang munafiq, kata Rasulullah SAW. Kata para sahabat, Kami dapat tahu siapa di antara mereka yang beriman dengan melihat kecintaan atau kebencian mereka kepada kaum Ansar.

Dalam perang Hunain, terdapat banyak harta perang yang diperolehi Rasulullah SAW dan ketika itu ramai ramai  penduduk Mekah yang baru berjinak-jinak dengan Islam, jadi Nabi Muhammad SAW memberi hadiah itu kepada mereka untuk menarik hati mereka kepada Islam. Tetapi, ada orang Ansar yang cemburu, terutamanya orang muda dan mereka berkata, "Pedang kita belum kering dengan darah mereka, dan Rasulullah sudah memihak kepada mereka." Berita itu sampai ke telinga Rasulullah SAW. Baginda bersabda agar dikumpulkan semua orang Ansar. Kemudian, setelah dikumpulkan, Rasulullah SAW bertanya adakah ada di antara mereka yang bukan kaum Ansar. Jawab mereka tiada melainkan Sy. Abu Bakar dan Sy. Umar yang memang senantiasa bersama Rasulullah SAW. Kemudian baginda bersabda, Wahai sekalian orang-orang Ansar, apa berita kata-kata yang telah sampai kepada kami? Adakah kamu mengatakan kalau aku, yakni Rasulullah SAW, berpaling daripada bangsa Ansar kepada bangsa aku, yakni orang Mekah, kerana aku berasal daripada Mekah? Adakah itu yang kamu katakan? Kata orang-orang tua dalam kalangan orang Ansar, Ya Rasulullah, bagitahu kepada kami siapa yang mengatakannya dan kami akan potong lidah orang itu. Kata baginda Rasulullah SAW, Wahai sekalian orang-orang Ansar, kalau bukan kerana Hijrah, maka aku nak jadi orang Ansar. Wahai sekalian orang-orang Ansar, kalau kamu berjalan di satu lorong, dan orang lain berjalan di lorong lain, maka aku akan ambil lorongnya orang Ansar. Wahai sekalian orang-orang Ansar, tidakkah kamu mahu orang Mekah pulang dengan harta mereka yang aku beri kepada mereka dan kamu pulang bersama Rasulullah SAW? Inilah balasan Rasulullah SAW kepada pengorbanan orang Ansar yang membela dan setia kepada baginda dan diceritakan Allah SWT dalam Al-Quran nul Karim.

Berselisih dalam ayat ini bukanlah bermaksud berbeza pendapat yang aman tetapi berselisih yang menimbulkan permusuhuan dan itu adalah larangan Allah Ta'ala dan menyebabkan terangkatnya pertolongan dari Allah Ta'ala. Tidak akan diturunkan pertolongan Allah Ta'ala bilamana hamba-Nya berselisih dan bermusuhan.

Firman Allah, Kalau kamu berselisih, kamu akan gagal dan akan diangkat pertolongan Allah Ta'ala terhadap kamu. Jadi, jangan mengharapkan pertolongan Allah Ta'ala bilamana kamu berselisih, tetapi pertolongan Allah Ta'ala akan tiba apabila kita bersatu hati. Oleh itu, hati-hati jika anda berselisih dengan orang beriman, jangan sampai ianya membawa kepada permusuhan. Kita boleh berbeza idealogi dalam mazhab, dalam apa pun jua yang nak pakai songkok, yang nak pakai serban, yang tak nak pakai serban, semuanya boleh berbeza pendapat tetapi jangan mengatakan orang yang tak sependapat dengan kita salah.

Wallahualam.

p/s: Saya ada ringkaskan beberapa bahagian kerana rakaman audio kurang baik kualitinya. Mohon maaf atas segala kekurangan.


Popular Posts