Fiqh Al-Sirah #63 - Perjanjian Al-Hudaibiyah

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid @IKIM fm

Perjanjian Al-Hudaibiyah

Dalam siri lalu telah dibincangkan muqaddimah berlakunya perdamaian Al-Hudaibiyah.

Orang tengah yang dihantar oleh kaum musyrikin untuk bertemu Rasulullah SAW dan menyampaikan hasrat mereka ialah Urwah bin Mas’ud Al-Saqafi. Selepas kembali daripada pertemuan dengan Rasulullah SAW, Urwah bin Mas’ud Al-Saqafi menceritakan, “Demi Allah, saya tidak melihat Rasulullah SAW meludah, kecuali bilamana ludah itu jatuh ke tangan salah seorang sahabatnya, maka sahabat itu akan mengambil ludah dan mengusapnya pada wajah dan kulit badannya. Kalau Rasulullah menyuruh sesuatu, maka mereka bersegera melakukannya. Jika berwudhuk, mereka hampir berselisih untuk mengambil bekas air wudhuk Nabi SAW. Jika kaum muslimin berbicara di hadapan Rasulullah, mereka merendahkan suara mereka. Mereka juga tidak mengangkat kepala mereka ketika berbicara dengan Rasulullah kerana mereka segan untuk memandang wajahnya sebagai tanda hormat padanya.”

Urwah bin Mas’ud berkata lagi, “Demi Allah, saya pernah datang kepada Raja-raja yang ada – saya pernah berjumpa dengan Kaiser di Rom, saya berjumpa dengan Raja Kisrar di Persia,  saya berjumpa dengan Raja Najasyi. Sungguh, saya tidak pernah melihat orang lain mengagungkan seseorang sebagaimana sahabat Muhammad mengagungkan baginda. Saya menasihati kamu semua untuk menerima tawaran Rasulullah SAW. Sesungguhnya dia telah memberikan tawaran yang baik.” Tawaran yang dimaksudkan ialah rundingan damai antara kaum muslimin dan musyrikin. Pada asalnya, kaum musyrikin bertekad untuk berperang dengan kaum muslimin. Setelah mendengar kata-kata Urwah, barulah mereka bersetuju menerima tawaran baginda Rasulullah SAW.

Setelah itu, kaum musyrikin menghantar seorang jururunding iaitu Suhail ibnu Amar untuk mencatit hasil rundingan. Sebelum itu, Nabi SAW telah bertanya akan siapa yang akan menjadi jururunding dan sahabat memberitahu bahawa Suhail ibnu Umar. Lalu baginda SAW pun berkata, “Urusan ini akan menjadi mudah.” Suhail itu bererti mudah, daripada perkataan ‘suhaidin’. Nabi SAW meletakkan harapan baik pada nama tersebut dan begitulah sifat Rasulullah SAW – meletakkan harapan baik pada nama yang baik. Jika ingin berhenti di satu-satu tempat, baginda SAW akan bertanya dahulu nama tempat itu, jika baik baru baginda SAW berhenti, jika namanya tidak baik, baginda SAW akan meneruskan perjalanan. Baginda SAW suka kepada menyimpan harapan baik kepada nama-nama yang baik.

Ketika Suhail datang kepada Rasulullah SAW, maka baginda SAW pun duduk berhadapan dengannya dan memanggil Sy. Ali bin Abi Talib untuk menulis salinan naskah perjanjian tersebut untuk simpanan pihak muslimin. Satu lagi naskah akan ditulis oleh Suhail untuk pihak musyrikin.

Sy. Ali pun disuruh oleh Baginda SAW untuk memulakan dengan menulis kalimah ‘Bismilahirrahmanirrahim’, maka ditulis oleh Sy. Ali. Suhail mengatakan, “Kami tidak tahu apa itu Ar-Rahman, atau Ar-Rahim.” Maka Nabi SAW pun menyuruh memadamkannya dan menggantikan dengan “Bismikallahumma”. Suhail berbuat demikian untuk menunjukkan bahawa kaum musyrikin mempunyai kuasa yang lebih tinggi dan tidak mahu tertakluk kepada sistem yang digunakan oleh Nabi SAW. Maka, Sy. Ali pun menurutnya. Baginda SAW pun menyuruh Sy. Ali menulis lagi, “Ini adalah yang telah diputuskan oleh Muhammad Rasulullah kepada Suhail ibnu Amar.” Sy. Ali pun menulisnya. Kemudian,  Suhail berkata, “Demi Allah, jika kami tahu dan kami yakin kamu itu Rasulullah, kami tak akan perangi kamu dan kami tak akan halang pun kamu daripada memasuki kota Mekah. Saya tidak setuju, jadi tulis Muhammad bin Abdullah.” Sekali lagi Suhail sengaja ingin menunjukkan kekuatan kaum musyrikan dan menghina kaum muslimin.

Namun, belum tentu orang yang dipandang rendah itu hina, dan belum tentu lagi orang yang dipandang tinggi itu mulia. Kaum musyrikin menganggap diri mereka mulia dan dengan itu mengeluarkan kaum muslimin daripada kota Mekah, tetapi Allah SWT menjawab, “Kemuliaan itu ada pada Allah, pada Rasul-Nya dan pada kaum mukminin”. Oleh itu, jangan kita mencari kemuliaan di mata manusia tetapi kita hancur di mata Allah. Tetapi carilah kemuliaan di mata Allah, walaupun hina di hadapan manusia. Manusia pada hakikatnya takkan dapat memberi apa-apa manfaat kepada kita, tetapi kehinaan di mata Allah akan membawa hukuman kepada kita. Manakala kemuliaan di sisi Allah pula akan membawa darjat dan pangkat yang tinggi di sisi-Nya.

Suhail ibnu Amar melihat bahawa orang muslimin ingin masuk ke kota Mekah yang tertakluk kepada pemerintahan orang musyrikin. Oleh sebab itu, dalam penulisan pun dia ingin orang muslimin tertakluk kepada mereka. Oleh sebab itu dalam hal kalimah Bismillahirrahmanirrahim dan Rasulullah SAW, beliau sengaja membiarkan Sy. Ali menulisnya terlebih dahulu, dan kemudian baru mengatakan yang dia tidak setuju dan meminta ianya dipadam. Dia ingin menunjukkan yang kaum musyrikin lebih berkuasa. Namun, Nabi SAW mempunyai pandangan yang jauh dan mengetahui bahawa kemuliaan ada pada pandangan Allah dan bukan pada pandangan manusia.

Maka, Sy. Ali pun diperintah menghapuskan kalimah Rasulullah SAW. Namun, Sy. Ali enggan dan berkata, “Demi Allah, saya takkan memadamnya.” Kata Rasulullah, “Saya ini tetap Rasulullah walaupun mereka mendustakannya. Tunjukkan saya di manakah letaknya kalimah Rasulullah itu untuk saya hapuskan?” Sy. Ali pun menunjukkan dan Baginda SAW meletakkan jarinya ke dalam air dan kemudian memadamkan perkataan Rasulullah SAW dengan tangannya yang mulia. Lalu kalimah itu diganti dengan ‘bin Abdullah’ seperti yang diminta oleh Suhail.

Dalam hal ini, Sy. Ali menolak permintaan Nabi SAW untuk menghapuskan kalimah Rasulullah bukanlah kerana beliau melanggar arahan baginda Nabi SAW. Sy. Ali merupakan orang pertama yang terdidik daripada madrasah Rasulullah SAW kerana diambil sebagai anak angkat oleh Rasulullah dan terdidik di rumah baginda sendiri. Beliau adalah kanak-kanak lelaki pertama yang memeluk Islam. Beliau ialah lelaki pertama yang tahu turunnya wahyu kepada Rasulullah kerana beliau hidup di rumah Rasulullah sehingga beberapa riwayat mengatakan, ketika awal Islam dan tiba waktu solat, mereka melihat seorang wanita dan seorang kanak-kanak bermakmumkan kepada Rasulullah SAW. Wanita yang dimaksudkan itu ialah Sy. Khadijah, dan kanak-kanak itu Sy. Ali. Beliau juga digelar ‘Karamullahuwajha’ yang bermaksud ‘Supaya Allah merahmati wajah kamu’ kerana dia tidak pernah menyembah berhala.

Nabi SAW tidak pula berkata kepada Sy. Ali, “Kamu tidak patuh pada arahan saya.” kerana baginda memahami maksud sikapnya untuk melindungi Rasulullah di hadapan seorang musyrikin yang sedang menhina baginda SAW. Sahabat Nabi SAW amat setia kepada baginda SAW dan amat cemburu kepada orang yang ingin menghina Baginda SAW.

Setelah digantikan perkataan Rasulullah seperti yang diminta, maka ditulis beberapa isi kandungan perjanjian. Antaranya ialah:
  • Orang muslimin tidak boleh memasuki kota Mekah tahun ini, tetapi hanya tahun hadapan.
Kaum musyrikin mengatakan demikian agar kaum muslimin yang sedang dalam dalam perjalanan tidak meneruskan perjalanan mereka kerana jika begitu, ianya akan menampakkan yang kaum musyrikin telah tertekan sehingga terpaksa membenarkan kaum muslimin masuk juga. Kaum musyrikin ingin menujukkan kekuasan mereka dan Nabi SAW bersetuju dengan permintaan itu.

Perkara kedua yang dipersetujui ialah:
  • Perjanjian damai untuk tidak memerangi satu sama lain, tidak berkhianat dan tidak mendatangkan mudarat kepada satu sama lain selama 10 tahun.
Isi perjanjian ketiga yang dipersetujui ialah:
  • Jika ada orang musyrikin yang datang ke Madinah dan ingin masuk Islam, maka Nabi SAW mesti mengembalikannya kepada kaum musyrikin. Jika ada sahabat Nabi SAW yang kembali kepada Quraisy, maka kaum Quraisy tidak perlu memulangkan mereka kepada Nabi SAW. Baginda SAW bersetuju dengan isi itu.
Perkara-perkara yang dipersetujui ini nampak berat sebelah dan nampak seolah-olah Nabi SAW bersetuju dengan semua permintaan kaum musyrikin. Perkara ini menimbulkan kerisauan kaum muslimin terutamanya Sy. Umar Al-Khattab. Sy. Umar bertanya, “Ya Rasulullah, adakah kita akan mengembalikan orang yang beriman daripada mereka untuk disiksa dan disakiti sementara mereka tidak berhak mengembalikan daripada kami yang datang kepada mereka?” Jawab baginda SAW, “Ya. Siapa antara kita yang kembali ke kota Mekah, semoga dijauhkan oleh Allah (yakni semoga Allah menjauhkan rahmat daripada mereka yang kembali kepada agama musyrikin). Tapi yang datang kepada kita, kita akan pulangkan kepada kaum musyrikin, dan saya berdoa semoga Allah memberinya jalan keluar.”

Maka, Sy. Umar yang risau dan tertanya-tanya apa maksud disebalik perjanjian itu, dan jika melihat perjalanan perjanjian itu, baginda SAW tidak bermesyuarat pun dengan para sahabat. Semasa keluar untuk melangsungkan umrah ke kota Mekah, dan diberitahu bahawa orang musyrikin sedang berkumpul untuk menghalang rombongan baginda, baginda SAW bermesyuarat bersama para sahabat sama ada untuk meneruskan perjalanan atau tidak. Tetapi ketika tiba tawaran perdamaian di Hudaibiyah, Nabi SAW tidak lagi bermesyuarat dan terus bersetuju dengan permintaan-permintaan kaum musyrikin. Dalam hal ini – dimanakah letaknya kebiasaan Rasulullah SAW bermusyawarrah (mesyuarat)?. Nabi ialah orang yang paling banyak bermusyawarah, tetapi dalam hal wahyu, Nabi tidak lagi perlu bermusyawah dengan sesiapa kerana arahan datang daripada Yang Maha Kuasa, Yang Maha Mengetahui. Maka, dalam hal ini, arahan dari Allah tidak lagi boleh dibahaskan sama ada untuk ditunaikan atau tidak ditunaikan. Apabila datang arahan Allah, perlu patuh dan taat untuk menerimanya dan demikian yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.

Sy. Umar berkata, “Bukankah kamu ini Rasul, yang benar-benar Rasul?”
Jawab Nabi SAW, “Ya.”
Sy. Umar berkata lagi, “Bukankah kita berada di pihak yang benar, dan musuh berada di pihak yang batil?”
Jawab Nabi SAW, “Betul.”
Sy. Umar berkata lagi, “Bukankah kaum mukminin yang mati daripada kami masuk syurga, dan orang-orang yang mati daripada kalangan mereka orang musyrikin masuk neraka?”
Jawab Nabi SAW, “Ya.”
Kata Sy. Umar, “Lalu, mengapa kita memandang diri kita rendah sementara kita berada di pihak yang benar (yakni bersetuju dengan permintaan kaum musyrikin melalu Suhail ibnu Amar) ?”
Jawab Nabi SAW, “Saya ini Rasulullah. Saya tidak akan bermaksiat kepada yang menyuruh saya dan Dia pasti menolong saya.”
-> Maksud Nabi SAW ialah apa yang dilakukan itu bukanlah kehendak baginda, tetapi adalah kehendak Allah SWT.

Maka Sy. Umar yang risau dengan apa yang berlaku datang pula kepada Sy. Abu Bakar dan mengulangi soalan yang sama:
Kata Sy. Umar, “Bukankah dia itu Rasulullah?”
Jawab Sy. Abu Bakar, “Ya.”
Kata Sy. Umar lagi, “Bukankah kita berada di pihak yang benar, dan musuh berada di pihak yang batil?”
Jawab Sy. Abu Bakar, “Betul.”
Kata Sy. Umar pula, “Bukankah kaum mukminin yang mati daripada kita masuk syurga, dan orang-orang yang mati daripada kalangan mereka orang musyrikin masuk neraka?”
Jawab Sy. Abu Bakar, “Ya.”
Kata Sy. Umar, “Lalu, mengapa kita menerima penghinaan terhadap agama kita sedangkan kita berada di pihak yang benar?”
Jawab Sy. Abu Bakar “Ya Umar, dia itu ialah Rasulullah. Dia tidak akan bermaksiat kepada yang Allah dan Allah pasti akan menolongnya.”

-> Jawapan yang diberi Sy. Abu Bakar persis jawapan yang diberi Nabi SAW.
 Mendengar jawapan itu. Sy. Umar merasa bersalah kerana persoalan-persoalan yang ditimbulkannya seolah-olah meragui Rasulullah SAW walaupun itu sebenarnya tidak berlaku. Keraguannya sama seperti keraguan Nabi Ibrahim yang bertanya bagaimana Allah menghidupkan yang telah mati. Lalu Allah bertanya kepada Nabi Ibrahim, “Tidakkah kamu beriman?” Jawab Nabi Ibrahim, “Ya, tetapi untuk menenangkan hati saya.” Pertanyaan Sy. Umar juga sama maksudnya – berdasarkan kerisauan dan bukan kerana keraguan terhadap Rasulullah SAW. Sesungguhnya, Sy Umar adalah orang yang sangat kuat imannya terhadap Allah dan Rasul-Nya.

Soalan-soalan itu menjadikan Sy. Umar merasa bersalah dan dia berkata, “Aku sentiasa beribadah, bersedekah, berpuasa dan sebagainya kerana aku khuatir Allah Taala akan menurunkan ayat dan ayat itu adalah kerana soalan-soalan yang aku tanya kepada Nabi SAW”. Yakni, Sy. Umar banyak melakukan ibadah agar Allah tidak murka dengan perbuatannya meragui tindakan Nabi SAW dan menanyakan banyak soalan.

Maka, dengan demikian, baginda Rasulullah SAW pada akhirnya mendapat wahyu dalam surah Al-Fatah, ketika dalam perjalanan pulang dari Hudaibiyah.


Apabila disuruh seseoang membacakan ayat itu di hadapan Sy. Umar, dia bertanya, “Adakah akan dibuka kota Mekah untuk orang muslimin?” Jawab Nabi SAW, “Ya.” Sy. Umar pun gembira dengan penurunan ayat tersebut.

Sebagai orang beriman kepada Allah, hendaklah kita lebih percaya kepada Allah dalam perkara yang kita rasa seperti tak mungkin berlaku atau perkara yang kelihatan samar-samar. Allah menurunkan ayat pembukaan kota Mekah dalam keadaan orang muslimin tidak diizinkan pun masuk ke sana dan disuruh kembali.

Sy. Umar ketika itu terus puas hati setelah mendengarkan wahyu yang diturunkan walaupun ada antara kaum muslimin yang kecewa kerana tidak dizinkan masuk ke Mekah untuk menunaikan ibadah umrah dan berjumpa kaum keluarga di sana pada tahun itu. Namun, mereka semua tetap meletakkan keyakinan bahawa disebalik kejadian itu, ada rahsia besar yang akan membawa manfaat kepada kaum muslimin ketika itu dan juga sepanjang zaman.

Nabi SAW menyuruh kaum muslimin mencukur rambut dan menyembelih haiwan kerana tidak jadi mengerjakan umrah. Kaum muslimin kehairanan, terkejut dan kebingungan dengan arahan Nabi SAW kerana arahan itu bermakna mereka tidak akan ke kota Mekah, sementara tujuan asal mereka keluar daripada Madinah adalah untuk masuk ke kota Mekah. Kaum muslimin mempunyai pelbagai kerisauan kerana tindakan/arahan Rasulullah yang diluar jangkaan mereka. Maka, tiada seorang pun melakukan seperti yang diarahkan.

Nabi SAW pun masuk ke dalam khemahnya dan mengadu kepada isterinya, Ummu Salamah. Ummu Salamah memberi nasihat agar Nabi SAW melakukannya terlebih dahulu dan Nabi SAW mengikuti nasihat itu. Lalu, setelah melihat Nabi SAW melakukannya, semua kaum muslimin juga melakukan perkara yang sama.

Daripada apa yang disampaikan tadi, kita dapat melihat sejauh mana seseorang itu menilai kepada sesuatu untuk dikerjakan atau melihat sesuatu sebagai yang dianggap adalah yang terbaik dan apa yang kita rancang itu sebagai yang terbaik, tetapi sebagai manusia kita tidak tahu perkara yang ghaib. Hanya Allah yang mengetahui apa yang terbaik untuk kita dan apa yang akan berlaku setelah kita mengambil sesuatu keputusan. Kaum muslimin ketika itu keluar untuk melakukan perkara yang baik yakni menunaikan umrah di kota Mekah, tetapi mereka ditahan dan Nabi SAW mengajak mereka berpatah balik dan itu adalah diluar jangkaan mereka. Tetapi, sebaliknya apa yang berlaku kesan perjanjian Hudaibiyah itu adalah perkara yang sangat-sangat membawa manfaat kepada kaum muslimin.

Hanya setelah 2 tahun selepas perjanjian itu berlaku, bilangan orang yang memeluk Islam melebihi bilangan selama 16 tahun dakwah Rasulullah di Mekah dan Madinah. Ini kerana Nabi SAW berpeluang berdakwah dengan aman dan tiada yang menganggu. Baginda juga bebas menghantar surat dakwah kepada Hercules, Persia, dan juga menghantar sahabat berdakwah ke negara-negara lain. Inilah hikmahnya Rasulullah SAW patuh kepada arahan Allah SWT yang ghaib hikmahnya kepada kaum muslimin yang mempertikaikan keputusan Rasulullah SAW tunduk menyetujui Perjanjian Hudaibiyah. Jom, kita belajar menerima hakikat ketentuan Allah daripada berharap pada benda yang kita nampak baik tapi hakikatnya ianya akan membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan yang kita harapkan. Mari kita belajar redha dengan ketentuan Allah, maka kita akan mendapat rahsia redha itu.

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab