Tafsir surah Ali-Imran ayat 80-82 – MTDM 18.10.2013

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

Ustaz Ahmad Shadan Al-Hadrami



Ayat 80:

Dalam qiraat – ada bacaan “..yakmurakum..”, ada juga baca “…yakmurukum...”. Daripada tafsir Al-Baghawi disebutkan: Dalam ayat-ayat sebelumnya, kaum Yahudi dan Nasrani mengubah ayat Allah. Mereka mengubah ayat dan mengatakan ianya datang daripada Allah. Kita tidak dibenarkan melihat malaikat dan nabi-nabi sebagai Tuhan, sedangkan mereka juga makhluk Allah.

Orang Jahiliyyah mengatakan bahawa malaikat ialah anak perempuan Allah. Dalam surah Al-Maidah, disebutkan bahawa orang Yahudi menganggap Nabi Isa dan Nabi Yuzair merupakan anak Allah. Mereka ini meletakkan kedudukan nabi seperti Tuhan. Namun, bagi kita, nabi itu ialah pesuruh Allah SWT. Nabi ialah orang yang Allah pilih untuk menjadi pesuruh-Nya. Maknanya bukannya mereka yang meminta menjadi Nabi atau Rasul. Dalam sejarah disebutkan sebelum menerima wahyu, Nabi SAW sering  merasa ketakutan sehingga berita itu disebut oleh Waraqah bin Nauhan, iaitu bapa saudara kepada Sy. Khadijah binti Khuwailid.

Dalam rukun iman disebutkan kita beriman kepada malaikat dan nabi-nabi. Namun keimanan dalam konteks ini tidak bermaksud meletakkan mereka setaraf dengan Tuhan, sebaliknya bermaksud meyakini akan kewujudan mereka.

Ada fahaman mengatakan yang jika kita memuji Nabi itu bermakna kita menyembah Nabi. Adakah memuji sama maknanya dengan menyembah? Kita memuji kerana kita sayang, kerana kita cinta dan bukan kerana menganggapnya sebagai Tuhan. Walaupuan kedudukan Nabi itu tinggi, namun dia tetap makhluk Tuhan.

Kita memuliakan Nabi Muhammad SAW kerana Allah memuliakan baginda. Para Nabi dan Rasul juga memuliakan baginda dan buktinya berlaku ketika peristiwa Israk wa Mikraj, di mana para nabi lain menunggu kedatangan Nabi SAW. Malaikat juga wajib kita percayai kewujudannya.  Malaikat merupakan mahkhluk teramai, kemudian jin, kemudian baru manusia. Malaikat itu disebutkan bertindih-tindih kedudukanny sehinggalah sampai ke arasy Allah. Malaikat juga ada kedudukan tersendiri, namun itu tidak menjadikan mereka setaraf Tuhan.

Ayat 81:

Apakah kitab dan hikmah? Disebutkan bahawa Allah memberi pada Nabi dan Rasul 2 perkara iaitu kitab dan hikmah. Hikmah itu disebutkan kerana para Nabi dan Rasul merupakan pemegang kepada syariat Allah SWT. Juga disebut Allah memberi khabar kepada mereka akan masa yang mereka akan lalui, yakni balasan nikmat atau ganjaran untuk hamba Allah.

Disebutkan juga bahawa para Nabi akan ditemukan dengan Rasulullah SAW. Kali pertama ialah ketika di dunia, ketika peristiwa Israk wa Mikraj, dan kali kedua ketika di akhirat nanti.

Ketika Nabi Muhammad SAW lahir, muncul cahaya yang sangat terang dan seorang Yahudi mencari-cari di mana rumah baginda dilahirkan. Dia bertanya-tanya di kota dan ditunjukkan orang rumah Nabi Muhammad SAW yang agak jauh daripada Bandar. Dia pun pergi dan bertanya jika ada bayi yang baru dilahirkan semalam, lalu dia diberikan memangku Nabi Muhammad SAW yang masih bayi. Nabi SAW tersenyum kepadanya dan kelihatan seolah-olah cahaya keluar daripada celah-celah bibirnya. Yahudi itu pun berkata kepada ibu Nabi SAW, “Cepat kamu keluar daripada bandar ini kerana orang Yahudi pasti mahu membunuh anak ini.” Sesungguhnya kita sangat beruntung kita kerana menjadi umat Nabi SAW.

Pengikut yang percaya sungguh-sungguh dan membela kepadanya ialah sahabat-sahabat baginda  SAW. Nabi SAW pernah berkata, “Jangan menghina sahabat-sahabatku.” Pesan Nabi SAW ini mesti kita pegang betul-betul. Siapa kita untuk menghina sahabat-sahabat Nabi SAW? Betapa jauhnya jarak dan kedudukan kita dan tiba-tiba kita ingin menjatuhkan martabat mereka. Oleh itu, jangan menghina, jangan mencaci sahabat Nabi SAW. Nabi SAW pernah bersabda, “Sebaik-baik kurun ialah kurunku.” Yakni mereka yang bersama-sama Nabi SAW ialah mereka yang terbaik. Nabi SAW pernah bersabda, “Siapa yang mendapat yang pertamanya baik, yang pertengahan pun baik, yang akhir pun baik.” Maka, siapalah kita jika ingin dibandingkan dengan sahabat Nabi Muhammad SAW.

Nabi SAW berkata, “Kalau ingin dibandingkan infaq antara kamu walaupun sebesar Gunung Uhud, takkan menyamai dengan sumbangan sahabatku.” Kenapa? Kerana kamu mungkin buat sesuatu kerana inginkan nilainya, tetapi sahabat Nabi SAW buat sesuatu kerana Nabi SAW. Bukankah kita tahu cerita Sy. Umar yang berkata, “Kalaulah tidak kerana aku melihat Rasulullah SAW mencium Hajarul Aswad, maka tidak akan aku menciumnya.”  Semoga kita juga mencari petunjuk Nabi Muhammad SAW.

Maksudnya disini bukan cuma para anbiya, tetapi juga para malaikat dan para jin.

Ayat 82:

Setelah berikrar, mereka yang berpaling dan berbuat maksiat kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW disebut Allah sebagai orang yang fasiq.


Ayat sebelum ini ada menyebut tentang orang yang bersumpah dusta menggunakan nama Allah, maka di akhirat nanti Allah tidak akan melihat atau bercakap dengannya. Bayangkan..Allah yang menciptakan sesuatu makhluk tetapi Allah tidak mahu bercakap dengan makhluk itu. Inilah akibat orang yang bersumpah dusta.

p/s: Maaf, saya rasa tersangat banyak kekurangan teks lagi ini. Mohon tonton video asal untuk pemahaman yang lebih baik. §KKN§

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab