Tafsir surah Ali-Imran ayat 75-78 – MTDM 11.10.2013

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

Habib Najmuddin bin Othman Al-Khered


Ayat 75:

Ayat Allah SWT membicarakan tentang ahli-kitab, yang merujuk kepada mereka yang diberikan oleh Allah Al-Kitab yang diturunkan kepada pada Anbiya sebelumnya, yang mana kita juga wajib beriman dengannya iaitu kitab Zabur, Taurat, Injil dan Al-Quran. Jadi, golongan ahli kitab juga dikenali sebagai orang Yahudi dan Nasrani yang berpengang dengan kitab Injil dan Taurat. Mereka disebut ahli kitab adalah mereka yang berpegang kepada kitab samawi yang asal, bukannya kitab yang telah diubah. Bagi yang berpegang kepada kitab yang telah diubah, mereka bukan lagi dikira sebagai ahli kitab walaupun mereka masih dipanggil Yahudi atau Nasrani.

Allah SWT memberi peringatan tentang ahli kitab – ada antara mereka yang jujur, tapi ada juga kalangan daripada mereka yang khianat. Allah SWT memberi peringatan kepada kaum Muslimin dalam mempergauli kepada selain orang yang mukmin. Berhati-hati bukan bermakna memusuhi, tetapi berhati-hati dalam bermuamalah dan pergaulan bersama mereka, sehingga disebutkan - ada antara mereka yang amanah, ada di kalangan mereka yang sekiranya diberikan amanah, tidak ditunaikan. Ayat ini juga bermaksud memberitahu kita bahawa jika ada orang Islam yang tidak amanah, maka sifatnya sama dengan orang-orang bukan Islam yang tidak beriman kepada Allah SWT, sehingga disebutkan bahawa “Orang-orang yang khianat itu tanda daripada golongan yang munafik”.

Dalam ayat ini disebutkan tentang dua golongan - satu yang amanah dan satu lagi yang tidak amanah, yang walaupun diberi sedikit sekalipun, dia tidak akan memulangkannya sehingga dituntut berkali-kali. Kalau kita bahaskan dengan lebih dekat – ini seperti orang yang hobinya berhutang, tapi tak mahu bayar. Ada orang yang mana dia berhutang, tetapi perlu dipaksa baru dia membayar semula hutangnya walaupun dalam keadaan dia mampu. Hutang itu sunnah, kerana Baginda Rasulullah SAW juga pernah berhutang, akan tetapi membayar hutang itu wajib. Amanah yang diberikan kepada ahli kitab yang kalaulah ianya merupakan dinar/harta pun mereka tidak akan amanah, bagaimana mungkin untuk mereka amanah untuk menyebarkan risalah Allah SWT yang begitu berat. Maka, ini adalah sifat orang yang tidak ada amanah di dalam diri mereka kerana apabila diberikan amanah, tidak akan ditunaikan atau dibayar kecuali apabila kamu menuntutnya. Bahkan mereka mengatakan, “Tidak ada jalannya kami menanggung dosa mengenai orang-orang yang Ummi dan mereka pula selalu berkata dusta terhadap Allah SWT, sedang mereka tahu mereka berdusta”.

Mereka tidak beriman kepada Allah, kepada Nabi, tidak amanah dengan kitab yang Allah berikan kepada mereka. Mereka kenal kepada Nabi lebih daripada mereka kenal kepada anak mereka sendiri, tetapi mereka tidak amanah dengan apa yang mereka dengar dan tahu dan mereka berdusta kepada baginda Rasulullah SAW. Mereka selalu berdusta kepada Allah dengan menggunakan nama Allah dalam perkataan mereka, dalam keadaan mereka tahu yang Allah tahu bahawa mereka berdusta. Merekalah ahli kitab yang memalsukan daripada pengetahuan mereka kerana 2 penyakit yang cukup besar iaitu – kebencian dan hasad dengki. Ini adalah sebab mereka memusuhi agama Islam sedangkan mereka tahu Islam adalah agama yang benar.

Akan tetapi kerana sifat permusuhan dan dengki yang ada dalam diri mereka, maka mereka tidak amanah dengan apa yang mereka ketahui dan mereka mendustakan kebenaran yang mereka tahu tentang baginda Rasulullah SAW. Jika begitu keadaannya, jika harta yang diberikan, sudah pastilah mereka tidak akan amanah juga. Dalam bermuamalah hendaklah memilih kepada yang amanah, kerana disebutkan ada ahli kitab yang amanah dan tidak tidak amanah. Jadi, jika ingin berurusan dengan orang bukan Islam, tidak mengapa jika mereka amanah, kerana itu adalah lebih baik daripada berurusan dengan orang Islam yang tidak amanah. Cuma, kita perlu lebih berhati-hati kerana perbezaan akidah dan iman. Penyelewengan dan khianat mereka lebih besar kerana perbezaan iman. Baginda Rasulullah amanah walaupun kepada musuh baginda.

Berkata Malik bin Dinar, seorang ulama sufi yang cukup terkenal mengapa Dinar dipanggil Dinar? Ini adalah diambil daripada perkataan ‘Dinun’ yag bermaksud agama, dan ‘naar’ yang bermaksud ‘neraka’. Jadi, apabila seseorang itu mengambil dinar secara yang hak, maka itu merupakan agamanya, pegangannya yang benar. Tetapi, apabila diambil secara tidak hak, maka  akan menjadi ‘naar’. Maka, dalam muamalah kita ini, ada dua pertimbangan – sama ada untuk menunaikan agama dengan berlaku amanah dan jujur, menunaikan yang hak atau mendapatkan ‘naar’. Persoalan ini bukan untuk ketika bersama ahli kitab sahaja, bahkan boleh berlaku pergeseran antara adik-beradik dan keluarga terdekat. Persoalan harta ialah persoalan yang cukup besar, yang apabila sudah hinggap di dalam hati manusia, sudah tidak kenal apa yang ada di hadapannya, sudah tidak peduli akan emak atau ayah atau adik-beradik. Apa yang penting adalah untuk mendapatkan harta bagi dirinya. Oleh itu, perlu berhati-hati apabila disebutkan bermuamalah di antaranya apabila menyebut tentang harta.

Kemudian, disebutkan ada seorang lelaki daripada Bani Israel, meminta kepada seorang daripada Bani Israel untuk dia meminjam seribu dinar. Maka, diminta kepadanya untuk mendatangkan saksi kepada hutangnya itu. Ayat terpanjang dalam Al-Quran ialah ayat yang berkaitan hutang, dan ini bermakna ianya ialah perkara yang sangat besar. Antara perintah dalam ayat itu ialah apabila berhutang hendaklah ditulis, dan membawa saksi supaya tidak menjadi masalah ketika membuat tuntutan di masa hadapan, dan supaya tidak menjadi masalah kepada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia. Ketika diminta saksi, lelaki itu berkata, “Cukuplah Allah sebagai saksi”. Pemiutang itu berkata, “Baiklah” lalu diberikan hutang kepadanya.

Lelaki itu pergi belayar dengan kapal laut, dia turun-naik kapal dan akhirnya ingin balik tetapi tidak terlepas kapal untuk pulang ke kampungnya. Maka, dia pun mengambil sehelai kain, kemudian dia masukkan duit yang dipinjamnya, dan kemudian dia menulis bahawa duit itu untuk fulan yang memberinya pinjam. Kemudian, dia memasukkan duit itu ke dalam kayu dan menghanyutkannya ke laut dan berdoa yang bermaksud, “Ya Allah, sesungguhnya Engkau tahu yang aku telah meminjam duit daripada si fulan dengan 1000 dinar. Dia minta aku seorang penjamin dan bagi aku kata cukuplah Engkau sebagai Penjamin dan redha Engkau sebagai saksi. Ya Allah, aku nak ikut satu kapal untuk balik tetapi tidak dapat, jadik aku titipkan duit ini sebagai amanah, semoga Engkau sampaikan kepada orang tersebut.” Duit itu pun dihanyutkan dan sampai ke negerinya dan dijumpai oleh lelaki yang memberi hutang kepadanya. Lelaki itu memecahkan kayu tersebut dan menemui duit bersama surat yang ditulis lelaki yang berhutang dengannya. Lelaki yang berhutang itu akhirnya pun balik juga dan sampai ke negerinya. Dia pun pergi berjumpa lelaki yang dia berhutang dengannya dan meminta maaf kerana dia lewat tiba kerana ketinggalan kapal sebelum ini. Dia lalu mengeluarkan wang untuk membayar hutangnya kepada pemiutang itu. Pemiutang itu sebaliknya bertanya kepadanya, “Ada tak kamu mengirimkan sesuatu kepada aku sebelum ini?” Jawab lelaki itu, “Bukankah sudah aku katakan yang aku tidak ada kenderaan untuk sampai sebelum ini, tetapi aku sudah masukkan 1000 dinar ke dalam kayu dan aku titipkan kepada Allah untuk menyampaikan kepada kamu. Tetapi aku tidak tahu adakah sampai ataupun tidak?” . Pemiutang itu berkata, “Sesungguhnya Allah telah sampaikan apa-apa yang engkau sampaikan kepada aku di dalam kayu tersebut.” Maka, lelaki itu tidak perlu membayar sekali lagi. Ada orang yang cukup amanah dalam membayar hutang, jangan risau, memang berat, tetapi jika ada kesungguhan Allah akan bantu, seperti lelaki daripada Bani Israel ini. Kayu yang dihanyutkan itu sampai kepada orang yang dimaksudkan dengan pertolongan Allah SWT. Ada orang yang tidak bersungguh dan mengambil kesempatan jika ‘terlepas’ peluang untuk membayar hutang, dan tidak merasa bersalah atau menyesal, sebaliknya menjadikannya sebagai alas an untuk melewatkan pembayaran. 

Ayat 76:

Allah SWT melanjutkan firman-Nya dengan mengatakan yang mereka iaitu orang yang orang ialah yang orang yang memakan hak orang lain dan sesiapa yang menunaikan janji kepada orang lain dan bertaqwa, maka  Allah mengasihi orang yang bertaqwa. Ketaqwaan menjadi satu pesan yang sering diberikan sehingga setiap minggu kita diingatkan untuk bertaqwa kepada Allah SWT.

Ayat 77 & 78:


Mereka ini membeli perjanjian dengan Allah dan sumpah mereka dengan harga yang sedikit, yang maksudnya mereka mengutamakan keuntungan duniawi. Yang sedikit itu ialah dunia. Dunia ini kita takkan dapat banyak, cuma dapat sikit. Tetapi yang dijual ialah akhirat, iaitu sesuatu yang besar, yang banyak. Tidak sama nilainya – yang terlalu mahal dijual dengan yang bernilai rendah. Mereka menolak janji Allah untuk mendapatkan keuntungan dunia yang sedikit. Allah tidak akan berkata-kata kepada mereka dan tidak dipandang Allah pada hari kiamat dan ini bermakna mereka akan jauh dari rahmat Allah. Mereka tidak akan dibicarakan. Ini seolah-olah orang yang akan dihukum tanpa bicara. Dosa mereka juga tidak akan dibersihkan dan mereka akan menerima azab yang tidak terperi sakitnya.

Sesungguhnya rahmat Allah itu sangat luas dan diberikan kepada seluruh makhluknya akan tetapi orang yang dikecualikan mendapatnya ialah golongan yang mencabuli dan menolak perjanjian dengan Allah. Golongan ini ialah sebahagian daripada ahli kitab. Di antara mereka ada golongan yang tinggi dan tugas mereka ialah menipu dan memalsukan kandungan kitab Taurat. Mereka memutar-belitkan kandungan kitab Taurat dan mengatakan yang dakwaaan mereka itu benar dari Allah. Mereka berdusta atas nama Allah SWT, dan terhadap Allah. Mereka berdusta dan sedar mereka berdusta. Ada setengah orang tidak sedar berdusta, contohnya apabila menyebarkan berita yang tidak dipastikan kesahihannya. Oleh itu, pastikan memeriksa sumber berita sebelum menyampaikan kepada orang lain. Mereka ialah orang yang sedar akan pendustaan mereka terhadap Allah SWT, dan disebutkan bahawa balasan kepada mereka adalah sangat dahsyat iaitu mereka akan dilaknat Allah dengan Allah tidak akan bercakap, atau melihat kepada mereka dan mereka akan disiksa dengan azab yang amat pedih.

Pengajaran ayat ini adalah untuk umum kepada alim ulama atau sesiapa sahaja yang membaca Al-Quran, walaupun ayat ini khusus diturunkan kepada ahli kitab iaitu:
Orang-orang yang menyampaikan kebenaran, jangan sampai memutar-belitkan kebenaran kepada perkara yang palsu demi kepentingan peribadi. Ini dimaksudkan dengan orang yang menjual dunia dengan akhiratnya. Walaupun ayat ini menyebut tentang ahli kitab, orang-orang yang berperangai sama seperti mereka akan digolongkan bersama mereka dan akan mendapat balasan yang sama juga. Apatah lagi jika yang ingin disampaikan ialah ilmu agama. Ini perlu kepada ilmu yang benar, yang diwarisi daripada para ulama sehinggalah sampai kepada Rasulullah SAW, supaya penyampaian itu adalah hak dan benar. Tetapi jika direka atau disampaikan mengikut apa yang kita faham dengan akal fikiran kita dan apa yang memberi manfaat kepada diri dan kelompok masyarakat kita dan bukannya berdakwah kepada Allah Ta’ala – ini kena berhati-hati sebab ianya akan mendapat balasan yang cukup berat.

Ayat ini menceritakan tentang sifat tidak amanah ahli kitab – baik amanah itu dalam bentuk kitab Allah atau dari sudut muamalah. Jika mereka betul-betul amanah dengan apa yang mereka tahu, pasti mereka akan beriman dengan Rasulullah SAW kerana dikatakan mereka sangat tahu kebenaran tentang Rasulullah SAW daripada kitab yang diturunkan Allah sebelum itu. Begitulah ulama Yahudi – Abdullah bin Salam – apabila melihat sahaja Rasulullah SAW, terus dia beriman. Ada ahli kitab yang jujur seperti itu dan ada yang tidak amanah.

Kita perlu mengetahui sifat ahli kitab, dan sesungguhnya kita tidak mahu bersifat seperti mereka, kerana kita ini adalah umat Nabi Muhammad SAW yang diberikan amanah untuk berdakwah dan Al-Quran untuk dijadikan panduan dalam kehidupan kita. Dalam memahami kepada ilmu dan berdakwah dengan jujur dan amanah dengan sebenar-benarnya, supaya jangan sampai ianya berubah kepada bukan untuk benar-benar berdakwah kepada Allah, tetapi berdakwah untuk dirinya sendiri, untuk kepentingan peribadi atau untuk mendapatkan penyokong. Jadi kena berhati-hati. Kembalilah kepada keikhlasan kepada Allah kerana itu merupakan nilai di sisi Allah SWT. Hendaklah kita mengambil kebenaran yang datang daripada Allah SWT yakni beriman (membenarkan dengan hati apa-apa yang dibawa oleh baginda Rasulullah SAW).

Mudah-mudahan kita menjadi orang yang boleh menunaikan amanah yang diberikan kepada kita kerana amanah itu adalah sesuatu yang sangat berat.


p/s: Semoga ada manfaat. Segala kekurangan mohon dimaafkan dan diberi teguran.

Popular Posts