Muhammadku (siri 7): Rasulullah SAW & Jiran - 22.11.2013
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar Al-Hamid
TV3
Selalulah kita memulakan dengan doa - dengan harapan doa itu
menjadi wasilah dan pembuka kepada apa yang kita akan dengar dan diberi
keupayaan untuk mengamalkan apa yang kita dengar, InshaAllah.
Satu perkara yang terkait kepada manusia dan jin ialah hak.
Allah membahagikan hak kepada 2 iaitu hak kepada Allah, dan
hak antara manusia.
Hak antara antara manusia ada banyak jenis iaitu hak kepada:
- · diri sendiri
- · keluarga
- · jiran
- · sahabat
- · alam dsb
Hak kita kepada Allah ialah beriman kepada-Nya, dan jika
kita tunaikannya, Allah akan beri hak kita iaitu memasukkan kita ke syurga.
Jika kita tidak menunaikan hak kepada Allah, maka tiada
makna kita menunaikan hak kepada orang lain, walaupun itu adalah perkara yang
baik.
Setelah hak Allah, Allah letak beberapa hak lain iaitu,
dalam firman Allah:
“Sembahlah Allah dan jangan kamu menyekutukan Allah.”
Ini bermakna kita perlu sembah Allah DAN jangan menyekutukan
Allah. Orang yang menyembah Allah dan menyekutukan Allah belum lagi menunaikan
hak Allah.
Seterusnya, Allah suruh buat ehsan kepada 7 golongan iaitu:
orang-tua
(ibu bapa), keluarga (kerabat), anak yatim, orang miskin, jiran yang dekat dan
jauh, musafir yang memerlukan bantuan.
Apakah
ehsan? Maksudnya melakukan kebaikan lebih daripada sepatutnya. Jika melakukan
sama dengan kebaikan yang diterima itu adil. Makna lain ialah memberi kebaikan
tanpa meminta hak yang sepatutnya kita terima.
Jiran
ada 2 - yang dekat dan yang jauh dan boleh dibahagikan kepada 3 bahagian:
- 1. Jiran yang muslim - ada 2 hak iaitu hak Islam dan hak jiran
- 2. Jiran kafir- ada hak jiran tak kira apa agamanya sekalipun
- 3. Jiran yang muslim dan mempunyai hubungan kerabat (keluarga) - ada 3 hak: hak jiran, hak Islam dan hak keluarga
Allah
menghantar Jibril kepada Rasulullah berkali-kali untuk mengingatkan tentang hak
kejiranan. Jika Allah menghantar sekalipun, sesuatu perkara sudah dianggap
penting, apatah lagi jika Allah menghantarnya berkali-kali.
Rasululah
SAW bersabda, “Sentiasa Jibril datang kepadaku berkali-kali untuk mengingatkan
tentang hak kejiranan sehingga aku ingat jiran akan mendapat hak waris”.
Waris
ialah keluarga yang rapat sahaja, dan oleh kerana begitu kerap diingatkan oleh
Jibril, Nabi SAW menyangka yang jiran akan dinaik taraf sehingga boleh menjadi
ahli waris.
Anak
kepada Sy. Umar. Sy Abdullah bin Umar menyuruh hamba sahayanya menyembelih
kambing dan memberi kepada jirannya yang Yahudi. Dia mengingatkan hambanya
berkali-kali sehiggan hambannya bertanya kenapa perlu diberitahu perkara sama
berkali-kali.
Tanda
kesempurnaan iman ialah apabila seseorang melakukan ehsan dalam berjiran.
Sabda
Nabi SAW, “Berehsanlah kamu dalam berjiran, dan kamu akan menjadi Muslim”.
Sabda
Nabi SAW, "Tidak sempurna iman seseorang sehingga jirannya itu selamat
daripada gangguannya.”
Imam
Ghazali mengulas bahawa menunaikan hak jiran termasuk:
- · berbuat baik pada jiran
- · sabar dengan kejahatan/gangguan jiran
- · berbuat baik pada jiran yang tak berbuat pada kita
Berbuat
baik saja tidak mencukupi, tapi perlu merangkumi ketiga-tiga yang diatas.
Seseorang
datang kepada Sy. Abdullah ibnu Mas’ud r.a. dan mengadu tentang jiran yang suka
menyakitinya, lalu jawab Sy. Abdullah, “Taatlah kepada Allah dengan berlaku
baik kepada jiran yang bermaksiat kepada Allah (yakni dengan tidak berlaku baik
pada jirannya).”
Oleh
itu, jika jiran baling 1 batu pada kita, jangan pula kita baling 10 batu
padanya. Kita jangan berkongsi berbuat maksiat kepada Allah dengan berbuat
tidak baik sesama jiran.
Rasulullah
SAW tidak menghadkan jiran kepada mereka yang dekat dengan kita sahaja - agar
kita mengganggu jiran kita.
Seorang
sahabat datang mengadu kepada Rasulullah tentang jirannya yang mengganggu. Dia
datang berkali-kali, tetapi Nabi SAW menyuruhnya bersabar. Namun, setelah dia
tidak sabar lagi, akhirnya Nabi SAW menyuruh dia mengeluarkan barang daripada
rumahnya dan jika orang yang lalu-lalang tanya mengapa, jawablah yang
jirannya mengganggunya. Sahabat itu pun berbuat demikian dan akhirnya jiran itu
pun malu dan datang meminta maaf.
Namun,
dalam hadis ini, Nabi SAW menyuruh sahabat itu sabar berkali-kali. Kita tidak
boleh kata, “Sabar itu ada batasnya”. Sabar itu tiada batasnya, kita yang
membataskan sabar itu. Allah menyuruh kita bersabar dalam melatih diri
bersabar, yakni berusaha semaksimum mungkin untuk bersabar.
Kenapa
kita perlu bersabar? Agar mendapat ganjaran yang Allah janjikan kepada orang
yang bersabar. Kita ada 2 pilihan - bersabar dan mendapat ganjaran atau tidak
bersabar dan tidak mendapat apa-apa ganjaran. Rasulullah ingin membuka wawasan
kita agar kita mencari kemanisan dalam kepahitan.
Rasulullah
SAW juga memahami kawasan kejiranan secara lebih meluas. Walaupuan apabila
ditanya kepada Rasulullah, “Siapakah jiran”. Jawab baginda, “40 buah rumah.”.
Rumah dimana? Di sekeliling kita - , kanan, kira, depan, belakang, tak kira
rumah orang Islam atau orang kafir.
Namun,
Rasulullah SAW turut melebarkan hak kejiranan antara kampung. Ketika baru
berhijrah ke Madinah, perkara pertama yang dilakukan Nabi SAW ialah membuat
perjanjian dengan kampung berdekatan agar saling menjaga hak kejiranan,
walaupun mereka bukan Islam.
Seorang
Yahudi yang pernah bekerja di rumah Rasulullah jatuh sakit dan Rasulullah pergi
menziarahinya di kampungnya. Lawatan Rasulullah SAW mempunyai 3 makna iaitu:
- 1. galakan menziarahi orang sakit,
- 2. lebih-lebih lagi jika mereka ialah jiran walaupun kampungnya jauh, dan
- 3. tetap menziarahi orang sakit walaupun dia bukan Islam.
Muslim
yang menunjukkan kecantikan Islam akan memberi mesej kepada orang bukan Islam
untuk mengetahui keindahan Islam. Sebaliknya pun sama - orang akan keliru
tentang Islam dengan perlakuan buruk umat Islam.
Rasulullah
SAW tetap mendatangi orang kafir walaupun mereka jelas menolaknya. Orang kafir
pun Rasulullah SAW mendatangi mereka apatah lagi orang Muslim. Kita hari ini,
mungkin sedikit saja silap seorang muslim lain kepada kita, tetapi kita sudah
melenting.
Yahudi
yang sakit tenat itu diajak Rasulullah masuk Islam dan dia meminta izin
ayahnya. Ayahnya mengizinkan dan menyuruh mengikut Nabi SAW. Kesan akhlak Nabi
SAW kepada jirannya telah menjadi asbab Yahudi itu menerima Islam. Setelah
mengucap, lelaki Yahudi itu meninggal, dan Nabi SAW sangat bersyukur dan
gembira kerana Allah telah menyelamatkan dia daripada neraka.
Orang
yang Allah inginkan kebaikan untuknya, Allah akan berinya jiran yang
disenanginya. Jadi, jika kita ingin ukur kita ini baik atau tidak, tanya pada
jiran kita.
Dalam
hadis lain, Nabi SAW bersabda, “Bahagian daripada kenikmatan yang Allah beri
pada manusia ialah rumah yang luas, jiran yang baik, kenderaan yang selesa.”
Daripada 3 ini, disebutkan ‘jiran yang soleh’. Oleh itu, jika kita ada jiran
yang baik, maka Allah beri kita nikmat dengannya. Tetapi, jika kita jiran yang
baik, kita pula menjadi nikmat kepada jiran kita. Oleh itu, jadilah jiran yang
baik.
Di
tempat bekerja kita juga berjiran. Jadi, kita perlu berbuat baik dan sabar
dengan sikap/perangai tidak baik jiran di pejabat kita.
Untuk
makna yang lebih luas lagi, kita juga akan berjiran di alam barzakh, di
akhirat, di syurga - semoga kita dapat berjiran dengan orang-orang soleh.
Apakah
permintaan isteri Firaun, Siti Asiah? Dalam A-Quran disebutkan permintaanya
iaitu:
“Wahai
Tuhan-Ku, bangunlah untukku disisi-Mu rumah”.
Sy.
Siti Asiah tidak kata, “bangunlah rumah untukku", tetapi dia berkata,
"bangunlah untukku disisi-Mu rumah”. Dengan siapa dia berjiran yang
didahulukan sebelum rumahnya diminta dibinakan. Begitulah pepatah Arab ada
berkata, “Tengok jiran dulu, baru beli rumah.” Inilah pemahamam mendalam isteri
Firaun untuk berjiran dengan Allah ketika di akhirat nanti.
Seorang
sahabat diminta menyatakan hajatnya kepada Rasulullah SAW. Dia menolak pada
awalnya tapi Rasulullah menyuruh juga, lalu dia meminta waktu untuk memikirkan.
Setelah berfikir, dia menyatakan hasrat untuk berjiran dengan Nabi SAW di
syurga nanti.
Perkara-perkara
ini menunjukan kepentingan jiran. Oleh itu, jadilah kita jiran yang baik.
Kebaikan sebagai jiran akan memberi faedah bukan hanya di dunia tetapi juga
diakhirat nanti.
Seorang
yang pernah membunuh 100 orang ingin bertaubat dan dia dinasihatkan untuk
berpindah ke kampung yang penduduknya soleh yakni dalam kejiranan yang baik.
Dia meninggal dalam perjalanan, dan kerana jaraknya lebih dekat ke kampung
orang soleh itu, dia pun dimasukkan ke syurga.
Semoga
Allah beri kita kefahaman untuk menunaikan hak jiran dan menjadikan kita jiran
yang baik. Amin Allahumma Amin.