Fiqh Al-Sirah #71 - Perang Muktah

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar Al-Hamid



Perang Muktah

Berlaku pada tahun 8 Hijrah, selepas umrah Qada’. Perjanjian Hudaibiyah berlaku pada tahun ke-6, dan Nabi SAW mengqada umrah pada tahun ke-7H.

Muktah ialah tempat berdekatan dengan Syam, sekarang lebih dikenali denagn nama Kirk, di Jordan. Kawasan itu dibina tugu yang menceritakan sebab kejadian, dan siapa yang syahid dalam perang itu. Hingga hari ini, kawasan ini masih ada untuk diziarahi.

Perang ini berlaku kerana pengkhianatan Raja Busyra, yang membunuh seorang utusan Baginda SAW iaitu Al-Harris ibni Umair Al-Azadi. Ini merupakan satu pengkhianatan kerana undang-undang peperangan ketika itu juga tidak membenarkan utusan dibunuh.

Nabi SAW ingin menuntut darah daripada Al-Harris dan meminta diserahkan pembunuhnya tetapi tidak dihantra. Maka, baginda menghantar seramai 3000 orang tentera dengan 3 orang ketua. Pasukan tentera itu terdiri daripada ramai para sahabat.

Ketua mereka yang pertama ialah Zaid ibnu Harithah. Zaid ini pernah menjadi anak angkat nabi dan digelar Zaid ibnu Muhammad. Zaid dididik di rumah Rasulullah dan termasuk antara yang pertama beriman kepada Rasulullah SAW. Beliau adalah awalnya hamba sahaya isterinya Siti Khadijah yang kemudian dihadiahkan kepada Nabi SAW, dan dibebaskan. Beliau dipanggil Zaid ibnu Muhammad sehinggalah turun ayat Allah melarang membinkan dengan bukan ayah yang sebenar. Baginda SAW memilih orang yang dekat di hatinya (disayangi). Nabi SAW ingin menunjukkan bahawa tiada pilih kasih dalam soal menegakkan agama.

Ketua kedua ialah Jaafar bin Abi Talib. Jaafar ialah seorang yang pernah dipuji oleh Rasulullah SAW dalam hadisnya yang bermaksud- "Kamu ini mirip dengan saya” yang membawa maksud sama perawakan dan akhlaknya. Ketika hadis itu disampaikan, Jaafar terlalu teruja beliau menggerakkan kaki seakan-akan menari. Gerakan itu belum pernah dilihat oleh bangsa Arab apatah lagi kaum Muslimin. Lalu ditanya nabi SAW akan apa yang dilakukannya itu. Jaafar menerangkan, “Ya Rasulullah, kami di Habsyah (tempat Jaafar tinggal lama sebelum berhijrah) dulu melihat orang An-Najasyi melakukan ini dan mengeliligi orang yang membuatkan mereka gembira.”  Nabi SAW pun tidak melarang atau mengherdiknya atau menghina perbuatan itu. Jaafar juga merupakan sepupu kepada Rasululah SAW.

Jika Zaid syahid, yang memegang bendera muslimin ialah Jaafar. Jika Jaafar syahid, maka yang memegang bendera muslimin ialah Abdullah ibnu Rawahah. Jika Abdullah ibnu Rawahah syahid juga, maka hendaklah kaum muslimin bersepakat mencari pemimpin di antara mereka. Nabi SAW mewasiatkan agar tentera muslimin mengajak orang Rom beriman dahulu, jika mereka menolak barulah meminta pertolongan Allah untuk memerangi mereka.

Ketika baginda memberi arahan seperti itu, ada orang Yahudi yang mendengar. Orang Yahudi itu bernama An-Nukman, berkata kepada 3 orang ketua yang dipilih, “Bagi kami, bilamana Nabi kami berkata yang demikian (yakni jika fulan dibunuh, si fulan ganti, jika dibunuh juga, si fulan ganti), maka apa yang disebut itu akan berlaku. Jadi, jika Muhammad ialah Rasulullah, maka apa yang dikatanya pasti akan berlaku.Ketiga-tiga ketua itu menjadi semakin bersemangat dan menolak keraguan daripada hawa nafsu yang mungkin mengganggu dengan rasa takut mati.

Nabi SAW menghantar mereka dan mengucapkan selamat tinggal sehingga tiba ke kawasan (saniwatul wada’) yang menjadi laluan ketika mana Nabi SAW sampai ketika peristiwa Hijrah. Pada waktu itu, Abdullah ibnu Rawahah menangis dan sahabat pun bertanya mengapa. Jawabnya, "Demi Allah, saya ini menangis bukan kerana cintakan dunia akan tetapi saya menangis kerana saya mendengar Nabi SAW membaca ayat Quran yang bermaksud – “Setiap kamu pasti akan melalui neraka jahannam, yang demikian itu adalah ketentuan Allah Ta’ala”. Jadi, saya tidak tahu bagaimana keadaan saya nanti. Subhanallah, tidak semakin tinggi kedudukan seseorang di sisi Allah, melainkan dia akan semakin segan dan takut kepada Allah. Abdullah ibnu Rawahah ialah seorang yang diredhai Nabi SAW, dia mengikuti semua perang bersama Nabi SAW, dia mempunyai hubungan baik dengan Rasulullah SAW, dia mempunyai kedudukan yang tinggi di sisi Allah, tetapi dia tidak menjadikan kedudukan itu sebagai jaminan atau merasa bangga dengan kedudukannya itu. Itulah keadaan mereka yang terdidik di madrasah Rasulullah SAW. Tidak semakin tinggi kedudukan pada sahabat melainkan akan semakin takut.

Kaum muslimin mendoakan tentera yang ingin pergi – “Semoga Allah menemani kepada kamu, melindungi kepada kamu dan mengembalikan kamu kepada kami dalam keadaan solihin (yakni selamat).  Seruan doa itu dijawab oleh sy. Abdullah ibnu Rawahah, “Saya memohon kepada Yang Maha Pengasih Pengampunan dan saya menharapkan pukulan mengenai tubuh badan saya atau tusukan yang mengenai saya yang menjatuhkan saya dengan satu tombak yang mengenai anggota tubuh badah saya atau hati saya (kiasan kepada syahid) sehingga nanti perkara yang saya harapkan kepada Allah itu dapat orang melalui jasad/kubur saya dan mengatakan – Allah memberi hidayah kepada orang-orang yang berperang dan sungguh Allah telah memberi kepadanya (kepada Abdullah) hidayah.”  Intipati baitnya ialah dia berdoa agar syahid dan tidak kembali lagi. Tentera pun bergerak dan sampai ke satu kawasan dan berhenti menyusun strategi. Mereka mendengar berita bahawa ada tentera bantuan Hercules dan jumlah semua tentera yang menanti mereka seramai 200 ribu yang lengkap memakai baju besi. Ada riwayat lain mengatakan 250,000. Nisbahnya ialah 1 melawan 50 orang – jumlah yang begitu besar! Kaum Muslimin pun membincangkan adakah perlu diberitahu berita itu kepada Rasulullah SAW yang mungkin Nabi menghantar tentera bantuan atau memberi arahan yang lain. Abdullah ibnu Rawahah berkata, "Wahai sekalian, demi Allah, yang kamu sedang bincangkan dan sedang khuatir ini – yakni jumlah kekuatan yang begitu hebat - adalah hakikat yang kamu keluar ini untuk mencarinya (perang dan syahid)”. Mereka keluar untuk dapatkan syahid di jalan Allah. “Sesungguhnya kami ini berperang bukan kerana banyaknya pasukan atau adanya kekuatan kepada kami. Dan kami memerangi orang tidak beriman kerana agama Islam.
Sesungguhnya yang kamu akan dapat dalam  perang ini – menang atau syahid. Dan sesungguhnya kedua-dua perkara ini adalah baik bagi kamu.” Kata-kata itu membakar semangat para tentera dan mereka meneruskan perjalanan sehingga sampai ke Muktah. Jumlah tentera musuh yang ramai mengelilingi pasukan tentera Muslimin yang kecil umpama benda yang kecil berada di atas ombak lautan yang besar.

Pada akhirnya peperangan ini berlaku dan mengajar kita akan semangat membela agama ini dan mantapnya keyakinan dengan apa yang dijanjikan Allah SWT yang merupakan hakikat keimanan seseorang kepada Allah.

Pengajaran:
3000 orang tidak beranjak, tidak berpatah balik ke Madinah dalam keadaan mereka tahu akan berdepan dengan 200/250 ribu orang. Tiada yang menggetarkan atau menakutkan mereka kerana yang mendorong mereka ialah iman kepada Allah yang amat luar biasa yang tidak boleh ditandingi oleh mana-mana keimanan selain daripada sahabat Nabi SAW.

Apa yang berlaku setelah itu, insyaAllah bersambung pada masa akan datang. Semoga kisah peperangan yang penuh keajaiban ini akan dapat dihayati dan dengan itu akan menambah keimanan kita kepada Allah, keyakinan kita kepada Allah sehingga tidak bergantung kecuali kepada Allah, tidak meletakkan keyakinan mutlak kecuali kepada Allah dan tidak bersandar kecuali kepada Allah, dan dengan itulah kemenangan diraih oleh kaum muslimin, baik dalam melawan musuh yang nyata seperti syaitan atau musuh islam atau musuh tersembunyi di dalam hati kita daripada hawa nafsu. Musuh ketat kamu ialah hawa nafsu yang berada dalam hati kamu. Semoga Allah beri kita kekuatan melawan musuh yang nampak dan yang tidak nampak.

p/s: Di sini ada rakaman siri-siri Fiqh Al-Sirah daripada aie125


Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab