Tafsir ayat 41-44, surah Ali-Imran, Majlis Ta'lim Darul Murtadza 17.05.2013

Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar Al-Hamid

Majlis Ta'lim Darul Murtadza 17.05.2013
Masjid Muaz bin Jabal, Setiawangsa, KL


Huraian Ayat 41:

“Nabi Zakaria berkata lagi: Wahai Tuhanku! Jadikanlah bagiku satu tanda…”
Ayat ini merupakan ungkapan gembira Nabi Zakaria kerana doanya meminta zuriat dimakbulkan Allah SWT yang diberitahu kepadanya ketika beliau sedang solat. Beliau sangat teruja. Ada banyak cara mengungkap kegembiraan – dan ini merupakan sebahagian daripada adab yang digalakkan. Dalam hadis Nabi SAW bersabda, “Nikmat yang Allah berikan kepada kamu, ungkapkan (tunjukkan)”. Tunjuk di sini tidak berniat untuk sombong/riyak, tapi untuk berkongsi manfaat itu bersama orang lain sebagai tanda bersyukur. Sesungguhnya Allah Taala suka kepada orang yang memanfaatkan nikmat yang diberi kepadanya.

Seorang bertanya kepada baginda Nabi SAW, "Adakah seorang yang memakai perhiasan dan pakaian cantik itu riyak?" Jawab baginda, "Tidak, selagi niatnya tidak untuk menunjuk-nunjuk”. Sebenarnya, niat itu yang mengubah nilai ibadah seseorang sama ada untuk syukur atau riyak. Pakaian yang sama cantik, sama mahalnya boleh mempunyai nilai yang berlawanan (riyak/syukur) bergantung kepada niat pemakainya.

Kegembiraan seseorang bergantung kepada bentuk/kadar nikmat/kelebihan yang diterimanya. Ada dua sebab utama membuatkan Nabi Zakaria gembira iaitu:
-       kerana dia telah tua dan
-        isterinya mandul.
Kedua-dua sifat ini menjadikan tidak logik di sisi manusia untuk mendapatkan zuriat, tetapi tiada yang mustahil di sisi Allah.

“Wahai Tuhanku! Jadikanlah bagiku satu tanda…”
Imam Al-Sha’rawi dalam mentafsir ayat ini berkata bahawa Nabi Zakaria begitu teruja dan tidak sabar menunggu anak itu sehingga meminta tanda apabila isterinya mula hamil.

“…Allah berfirman: Tandamu itu ialah engkau tidak akan dapat berkata-kata dengan manusia melainkan dengan isyarat (‘ramza’) sahaja.”
‘Ramza’ bermaksud bahasa isyarat dan ini menunjukkan bahasa isyarat telah wujud pada zaman itu lagi. Bahasa isyarat bukanlah sesuatu yang baru dicipta di zaman kita ini.

“..dan ingatlah kepada Tuhanmu banyak-banyak…”
Ini yang peliknya – Lidah Nabi Zakaria disekat daripada bercakap tetapi diizinkan untuk berzikir kepada Allah. Maha Suci Allah yang menjadikan lidah yang sama tidak boleh bercakap tetapi boleh berzikir. Zikir yang dimaksudkan disini bukanlah dengan hati kerana itu sudah pasti dilakukan oleh Nabi Zakaria, tetapi ianya merujuk kepada zikir dengan lidah.

Dalam Al-Quran nul Karim, jika disebut zikir pasti digabungkan dengan perkataan banyak menjadi ‘zikir yang banyak’. Allah menerangkan dalam Al-Quran ketika memberitahu sifat orang munafiqin iaitu:
  • Mereka solat, tetapi dalam keadaan yang malas
  • Mereka solat, dan mereka riyak
  • Mereka berzikir, tetap dalam kuantiti yang sedikit.
Apa yang dimaksudkan dengan zikir yang banyak? Dalam kitab Al-Azkar – sebuah kitab zikir yang sangat penting dimiliki – jika perlu, jual rumah untuk membelinya (kiasan betapa pentingnya untuk memiliki kitab ini) - Imam Nawawi mengatakan bahawa yang dimaksudkan ialah:

  • Orang yang berzikir selepas solat. Oleh itu, lepas solat jangan cepat-cepat bangun saja. Sabar dulu, mana kita tahu solat itu pasti diterima Allah. Jika tak sempat berzikir di atas sejadah, berzikirlah ketika berjalan, di dalam kereta, ketika sedang buat kerja. Bantu solat kita dengan zikir kerana Allah sendiri berfirman, “Selepas solat, sambunglah dengan zikir.
  • Orang yang istiqamah berzikir pagi dan penting. Kata Syeikh Al-Imam Abdul Rahman As-Seggaf – “Orang yang tiada zikir peribadi itu seperti kera, kerana kosong hatinya”.
“…dan bertasbihlah memuji Allah pada waktu malam dan pagi.”
Kenapa Allah asingkan perkataan tasbih sedangkan ianya sudah termasuk dalam zikir (ingat Allah)? Allah ingin menunjukkan keutamaan tasbih di antara zikir-zikir lain. Sabahat bertanya, “Ya Rasulullah, apakah zikir yang saya patut belajar?” Baginda menjawab, “Zikir yang Allah suruh malaikat berzikir dengannya”. Apakah zikir itu? At-tasbih! Ibadah utama malaikat ialah bertasbih.

Dalam hadis sahih Bukhari, baginda Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “2 kalimat yang ringan di lisan, berat di timbangan, disukai Yang Maha Pengasih ialah:


Banyakkan berzikir 2 kalimat dan istighfar terutamanya ketika sebelum Subuh dan Maghrib.

Mengapa disebut zikir pada malam dan pagi? Ada dua makna iaitu:
Pertama: Ada kepentingan untuk berzikir waktu pagi dan petang. Antara ulama yang menghimpunkan zikir khusus untuk pagi dan petang ialah Imam Abdullah Al-Haddad dalam Wirdul Latiff.
Kedua: Keperluan untuk berzikir sepanjang hari

Allah juga mempunya sifat gembira dan sakit, tetapi tidaklah sama seperti sifat gembira dan sakit kita. Dalam satu hadis Qudsi, Allah berfirman, “Hambaku, saya sakit. Kenapa kamu tak ziarah tengok saya?” Hamba itu menjawab, “Ya Allah, bagaimana Kau sakit sedangkan Kau Tuhan?” Allah menjawab, “Kamu tak tahukah saudaramu si fulan sedang sakit, dan jika kamu melawatnya, Saya bersama dengannya”. Sifat gembira Allah pula digambarkan dalam satu hadis Nabi SAW yang bermaksud, “Allah itu lebih gembira dengan taubat seorang hamba-Nya melebihi kegembiraan seorang musafir yang bertemu semula dengan bekalannya yang hilang”.

Huraian Ayat 42:

“Sesungguhnya Allah telah memilihmu dan mensucikanmu dan telah memilihmu”
Ada beberapa maksud Allah mensucikan Mariam iaitu:
  1. mensucikan maruahnya daripada tohmahan kaumnya yang mengatakan beliau berbuat salah sehingga mengandung.
  2. disucikan ialah kerana Mariam tidak pernah disentuh oleh mana-mana lelaki.
  3. Suci daripada haid dan nifas. Jika ada haid dan nifas, seseorang tidak boleh puasa dan solat. Oleh itu, agar sesuai dengan maksud namanya – iaitu orang yang ahli di dalam ibadat – Siti Mariam tiada haid dan nifas. Dikatakan seorang lagi perempuan yang juga tidak mempunyai haid dan nifas ialah puteri Rasulullah SAW, Sy. Fatimah Az-Zahra. Mengikut riwayat, beliau melahirkan Hasan dan Husin pada waktu Maghrib, dan solat pada waktu Isyak.
Kenapa Allah sebut memilih dua kali? Kerana Allah memilihnya daripada sekalian wanita yang ada sebagai ibu kepada seorang Rasul, Ulul Azmi dan digelar Roh Allah iaitu Nabi Isa a.s.

Siti Mariam ialah wanita paling mulia pada zamannya. Dalam beberapa hadis, Nabi SAW menyebutkan ada 4 orang wanita yang terbaik ialah:
  • Khadijah binti Khuwailid
  • Mariam binti Imran
  • Fatimah binti Rasulillah
  • Asiah, isteri kepada Firaun.
Mereka inilah yang akan menjadi penghulu kepada kaum wanita di syurga. Pada zaman Rasulullah SAW pula, isteri-isteri dan puterinya pula yang menjadi paling mulia iaitu Khadijah, Fatimah dan juga Aisyah.

Nabi SAW bersabda, “Telah sempurna ramai dalam kalangan lelaki, tetapi kesempurnaan dan keluhuran serta kemuliaan perempuan itu terhad". Ini bermakna tidak ramai wanita yang tinggi kedudukannya berbanding lelaki. Antara mereka yang sedikit itu ialah Mariam, Asiah dan termasuk juga Sy. Aisyah”. Nabi SAW bersabda, “Keutamaan Aisyah berbanding wanita-wanita yang lain umpama makanan yang paling nikmat dan lazat”.

Huraian Ayat 43:

Kenapa Allah suruh Mariam rukuk bersama orang-orang yang rukuk? Untuk menunjukkan kepentingan berjemaah.

Huraian Ayat 44:

Siapa mereka yang saling berbalah ini? Setelah dilahirkan, Mariam dibawa ibunya dan diserah kepada petugas-petugas Baitul Maqdis. Masing-masing merasakan layak untuk membela Mariam lalu mereka pun bertelagah. Untuk meleraikannya, mereka pun setuju untuk mengundi menggunakan pen yang digunakan untuk menulis kitab Taurat. Mereka menggunakan pen itu untuk mengambil berkat kerana pen itu digunakan menulis kitab Allah. Akhiranya Nabi Zakaria terpilih untuk memelihara Mariam.

 والله أعلمُ بالـصـواب

Popular posts from this blog

Tanggungjawab Adik-Beradik (2) - Tanyalah Ustaz 21.06.2012

Diet Rasulullah (2) – Tanyalah Ustaz 26 Ramadhan 1433H (15.08.2012)

Tafsir Quran: Ayat 282 surah Al-Baqarah - Majlis Ta'lim Darul Mutadza 09.11.2012