Pasca Ramadhan: 'High-touch' dan 'High-tech' – Mukmin Profesional 27.08.2012
Ustaz Pahrol Mohd Juoi
Alhamdulillah kerana kita diizinkan
Allah berada dalam majlis ilmu. Semoga kita mendapat manfaat-manfaat
di luar jangkaan kita, kerana Nabi SAW pernah berjanji bahawa orang
yang berada dalam majlis ilmu akan mendapat rahmat, ketenangan dan
namanya akan disebut oleh Allah dalam majlis yang lebih mulia
daripada ini. Oleh sebab itu, tanda orang itu sebagai orang mukmin
atau orang yang sedang berusaha menjadi mukmin adalah hatinya mudah
tertarik kepada majlis ilmu.
Hari ini kita akan fokus untuk
membincangkan 'high-touch' (akhlak-akhlak murni dalam pergaulan) dan
'high-tech' (kepakaran dalam pekerjaan) kita setelah Ramadhan
berlalu. Pada prinsipnya, Ramadhan itu merupakan satu madrasah untuk
melahirkan muttaqin (orang-orang bertaqwa). Orang yang bertaqwa ialah
orang yang sangat berhati-hati dalam menjaga hukum-hakam Allah –
perkara halal dikerjakan, perkara haram ditinggalkan, yang sunat
dilaksanakan untuk mendapat kecintaan Allah dan yang makhruh akan
cuba ditinggalkan walaupun tidak berdosa jika dikerjakan. Segala yang
harus dikerjakan dan dijadikan sebagai ibadah. Mereka sentiasa
menjaga perlakuan, pertuturan dah juga hati dan pemikiran agar tidak
terkeluar daripada perintah Allah.
Ubai bin Kaab pernah menyatakan bahawa
orang yang bertaqwa seumpama orang yang berhati-hati ketika melalui
jalan yang penuh berduri. Walaupun taqwa itu berada dalam hati,
kesannya ada dua dan akan dapat dilihat di luar juga iaitu:
- Pertama: orang yang akrab dengan Allah akan akrab dengan manusia juga. Dengan kata lain, taqwa akan melahirkan orang yang berakhlak baik dalam pergaulan.
- Kedua: taqwa melahirkan orang yang itqaan (pakar dalam pekerjaan). Melalui kepakarannya, seseorang akan dapat memberi kebaikan kepada orang lain. Contohnya: seorang guru memberi kebaikan kepada anak muridnya. Pekerjaan bukanlah semata-mata cara mencari rezeki, tetapi sebenarnya sebagai wadah untuk beribadah.
Akhlak itu adalah dorongan untuk kita
melakukan perbuatan baik dengan mudah, tanpa perlu melibatkan
pertimbangan pemikiran. Akhlak yang baik berbeza dengan perlakuan
yang baik. Seorang yang berakhlak baik, jika berjumpa dengan orang
yang susah, akan terus membantu secara spontan tanpa perlu berfikir
panjang. Akhlak itu seumpama tindakan refleks yang sudah sebati dalam
diri. Sebaliknya perlakuan yang baik pula memerlukan pertimbangan
pemikiran sebelum melakukan sesuatu. Contohnya, seetelah berfikir
sejenak dan ingat akan kelebihan membantu orang susah, barulah
seseorang itu sudi membantu.
Dalam surah Ali-Imran, ayat 113, Allah berfirman:
Daripada ayat ini dinyatakan bahawa sifat-sifat orang bertqwa ialah:
- pemurah dan suka bersedekah ketika senang dan juga susah
- orang yang menahan amarahnya
- seorang yang mudah memaafkan
- apabila berbuat dosa, dia segera bertaubat dan memohon keampunan kepada Allah.
Oleh itu, jika seseorang itu akrab
dengan Allah dengan banyak melakukan ibadah, namun masih bakhil atau
pemarah – itu tandanya dia belum mencapai tahap taqwa.
Kesimpulannya orang bertaqwa adalah orang yang pemurah, penyabar,
pemaaf dan selalu bertaubat. Inilah sifat-sifat yang mencerminkan
akhlak yang baik dan penting untuk mewujudkan pergaulan baik dalam
masyarakat. Rasulullah SAW menegaskan bahawa perutusannya adalah
untuk membentuk akhlak yang baik dalam kalangan manusia. Inilah
rahmat kedatangan Nabi SAW. Dapatan kajian kandungan Al-Quran
menunjukkan bahawa 80% menceritakan tentang akhlak. Oleh itu, kita
perlu tanya diri kita adakah kita sudah mempunyai akhlak yang lebih
baik ('high-touch') pasca Ramadhan ini?
Orang yang bertaqwa itu itqaan dalam
ibadah dan pekerjaan sehariannya. Nabi SAW menegaskan bahawa Allah
sayang kepada seseorang yang itqaan dalam setiap pekerjaan yang
dilakukannya. Itqaan merupakan orang yang bersungguh-sungguh dalam
pekerjaan, memiliki ilmu dan kepakaran, dan mematuhi etika pekerjaan.
Orang yang bertaqwa adalah orang yang menjaga hukum Allah
(syariatullah) dan sunnatullah. Sunnatullah adalah 'law of nature'
atau 'cause and effect' – contohnya: nak kenyang kena makan, nak
anak kena kahwin dan sebagainya.
Perbincangan:
S: Allah utuskan Nabi SAW sebagai
rahmat kepada seluruh alam. Ada ulama menyandarkan ayat ini kepada
agama Islam, bukannya Nabi SAW. Jadi apakah rahmat yang dimaksudkan
sebenarnya?
J: Saya lebih suka mengambil jalan
tengah dalam membincangkan antara Islam dan orang yang membawa Islam.
Ini bertepatan dengan ungkapan -'In order to deliver the message, be
the message'. Itulah yang dimaksudkan oleh Aisyah apabila dia
mengatakan akhlak Nabi SAW itu ialah Al-Quran. Jadi, kita tidak boleh
memisahkan Nabi SAW dan Islam dan perlu menolak apa-apa tanggapan
sebegini.
S: Ramai orang Asia Selatan menggunakan
Islam sebagai cara untuk mencari dana bantuan. Tetapi apabila
disiasat didapati mereka adalah sebahagian sindiket yang menipu orang
ramai. Jika dilihat dari penampilan fizikal – mereka ini
berjanggut, berjubah dan kelihatan baik. Mohon perncerahan ustaz.
J: Saya tidak mahu mengkhususkan
mana-mana negara kerana di mana-mana saja ada orang yang
menyalahgunakan agama untuk kepentingan diri. Apabila seseorang
menyamar menggunakan agama dengan berserban, berjubah, hati orang
akan mudah tertarik. Oleh itu, Islam menyarankan agar kita jangan
menipu dan jangan tertipu. Jangan terlalu bersangka baik, dan perlu
juga berhati-hati sebelum berbuat sesuatu.
S: Bagaimana kaitan taqwa dengan 'world
view Islam' (melalui perbankan, muamalatnya) agar orang tidak nampak
Islam hanya ibadah di atas sejadah sahaja?
J: Islam itu lengkap dan merangkumi
seluruh kehidupan kita daripada sekecil-kecil perkara seperti
menguap, sehinggalah kepada sebesar-besar perkara seperti ekonomi,
pentadbiran dan sebagainya. Taqwa itu di dalam dan asasnya ialah
iman. Taqwa itu seumpama 'iceberg', yang kelihatan cuma 5% daripada
saiznya di permukaan. Dasarnya terdiri daripada pertama: keyakinan,
kedua: pandangan hidup, ketiga: sistem nilai dalam kehidupan,
keempat: 'attitude', kelima: perbuatan. Oleh itu, seseorang yang
tidak mengamalkan sistem kehidupan Islam belum boleh dikatakan
bertaqwa. Taqwa tidak dapat diukur, tetapi kesannya akan kelihatan
dalam bentuk akhlak dan cara hidupnya.
S: Akhlak Islam merupakan natijah
daripada kesedaran dan kefahaman penganutnya. Bagaimana jalan membina
kesedaran dan kefahaman untuk berdakwah?
J: Hari ini ramai orang tahu agama,
tetapi tak sedar, atau tahu agama tapi tak faham. Ketika ingin mula
berdakwah – kita perlu berjumpa dengan orang secara fizikal, atau
melalui alam maya (internet). Dengan kesedaran, barulah orang akan
datang kepada Islam. Setelah itu, disambung dengan proses tarbiyyah.
Seterusnya, barulah kita mula memimpin orang untuk mengikut Islam dan
seterusnya membentuk masyarakat yang mengamalkan kehidupan Islam
sepenuhnya.
S: Orang yang 'high-tech' memberi
kebaikan kepada orang lain. Bagaimana jika seseorang menganiaya orang
lain untuk memberi kebaikan kepada orang lain? Contohnya Maharaja
China yang mengerahkan rakyatnya membina tembok China sehingga ramai
yang terkorban, demi menjaga keselamatan rakyat?
J: Keagungan dalam Islam tidak diukur
dengan besarnya artifak-artifak yang pernah dibina, tetapi diukur
pada hebatnya Islam pada manusia zaman itu. Hanya Islam yang mampu
mendidik penganutnya menjadi baik – jika dia miskin, dia akan
bersabar, jika kaya, dia akan bersyukur, jika dia seorang pemimpin,
dia akan adil dan sebagainya. Inilah akhlak orang yang bertaqwa. Oleh
itu, kemuncak tamadun rohani adalah ketika zaman Nabi SAW. Dalam
Islam 'matlamat tidak menghalalkan cara'. 'High-tech' mesti
diperjuangkan dengan 'high-touch'. Oleh itu, contoh perbuatan
Maharaja China tidak boleh dijadikan sebagai teladan. Sebaliknya,
kita perlu mengambil teladan keindahan dan kebijaksanaan kepimpinan
Nabi SAW. Ketika Nabi SAW ingin menghapuskan sistem perhambaan,
tiada pun berlaku pertumpahan darah seperti yang berlaku di Amerika
sebelum ini.
Kesimpulan:
Saya mohon maaf dengan kesilapan yang
pasti berlaku. Mungkin ada juga perkara yang saya sebutkan, namun
saya juga belum mengamalkannya. Jadi, mari kita sama-sama
bermujahadah, dan tepuk dada dan tanya hati kita. Apakah perubahan
kita pasca Ramadhan ini? Adakah kita masih mengunjugi surau dan
masjid seperti sebelumnya? Dalam pekerjaan pula, janganlah ada
'Monday blues' ketika ingin bekerja, sebaliknya jadilah seorang yang
'high-tech' kerana kerja itu merupakan salah satu bentuk ibadah.