Haji Mabrur (1) - Tanyalah Ustaz 22.10.2012

Ustaz Mohd Fauzi Mustafa


Bacaan surah Al-Hajj, ayat 27-18:

Haji mabrur memerlukan ketabahan untuk mencapainya dan menjadi idaman setiap orang yang mengerjakan ibadat haji.

Marbrur berasal daripada perkataan 'bir' yang bermaksud baik. Oleh itu, haji mabrur, mengikut Ibnu Qoluyah, adalah haji yang diterima Allah Taala. Ada juga ulama mengatakan bahawa haji mabrur adalah haji yang tidak dinodai walau sedikit pun dengan dosa. Oleh itu, ianya tidaklah begitu mudah untuk diperolehi. Allah berfirman yang bermaksud bahawa orang yang tidak mendapat haji mabrur sekadar pergi ke Mekah untuk melancong sahaja.

Tiada seorang pun yang boleh mengetahui dengan yakin bahawa hajinya mabrur atau tidak. Oleh itu, kita tidak boleh sewenang-wenangnya menuduh haji seseorang itu tidak mabrur. Walaubagaimanapun ada beberapa tanda haji mabrur:
  • Setelah pulang, seseorang itu tidak suka lagi kepada maksiat yang pernah dilakukannya sebelum menunaikan haji.
  • Setelah pulang, sesorang tidak lagi terpengaruh dengan kehidupan duniawi dan lebih mengutamakan dunia ukhrawi.
  • Akhlaknya akan berubah menjadi seperti akhlak Nabi SAW yang lemah-lembut, pemurah, dan sebagainya.
  • Lebih banyak mengingati mati.

Ganjaran haji mabrur dijanjikan syurga terus, bukan sekadar pahala sahaja. Oleh itu, segeralah mendaftar bagi yang belum mendaftar (minimum RM1,300). Jika daftar hari ini (2012), giliran akan naik pada 2048. Oleh itu, terus buka akaun dengan Tabung Haji untuk anak dan cucu kita yang baru lahir. Segerakanlah untuk pergi haji dan uruskan kewangan dengan baik..

Cuba berubah menjadi baik sebelum mengerjakan haji lagi – hadiri majlis ilmu, tutup aurat dengan baik, lazimkan membaca Al-Quran dan seumpamanya.

Betulkan niat pergi haji kerana dalam satu hadis Nabi SAW bersabda yang diakhir zaman nanti, orang kaya pergi haji untuk melancong, orang biasa-biasa pergi haji untuk berniaga dan orang terpelajar pergi haji untuk kemasyuran dan orang miskin pergi haji untuk minta sedekah.

Senarai soalan dan jawapan:
S: Adakah benar orang yang pulang daripada haji diampunkan semua dosanya seolah-olah seperti bayi yang baru dilahirkan?
J: Ya, jika ketika mengerjakan haji dia tidak melakukan dosa-dosa rofas (berkaitan nafsu), fusuh (dosa dan maksiat) dan jidal (berkaitan akhlak ketika mengerjakan haji). Ada satu hadis sahih daripada Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: “Barangsiapa menunaikan haji kerana untuk mendapatkan keredhaan Allah dan dengannya tidak menyebut perkataan-perkataan maksiat, tidak melakukan perbuatan-perbuatan keji, akan kembali daripadanya bebas daripada dosa sebagaimana hari di mana ibunya melahirkannya.”

S: Adakah patut menjual tanah untuk pergi haji?
J: Jika tanah itu merupakan harta tambahan (bukan tempat tinggal atau tempat mencari rezeki utama), maka hukumnya boleh dijualkan untuk belanja pergi haji.

S: Saya bimbang tidak mendapat haji mabrur? Mohon nasihat ustaz.
J: Bisikan sebegitu biasanya datang daripada syaitan, terutamanya bisikan yang menyuruh kita menangguh-nangguhkan ibadat haji. Oleh itu, jangan layan bisikan itu dan teruskan niat mengerjakan haji. Mohon bantuan Allah untuk menetapkan hati dan carilah rezeki yang halal untuk ke sana.

S: Apakah hukum seorang ayah yang pergi haji tetapi tidak meninggalkan nafkah kepada anak yang ditinggalkan?
J: Jika seorang ayah yang menjadi ketua keluarga mengabaikan tanggungjawab kepada keluarganya, maka dia telah berdosa besar. Ada setengah ulama mengatakan yang hajinya sah, tapi mabrurnya kurang. Ada orang berpendapat yang duit yang dibelanjakan untuk haji mempunyai nilai yang lebih tinggi berbanding jika dinafkahkan kepada keluarga. Ini tidak benar kerana dalam satu hadis, Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
“Satu dinar yang engkau belanjakan pada jalan Allah, satu dinar yang engkau gunakan untuk memerdekakan hamba, satu dinar yang engkau sedekahkan kepada fakir miskin, satu dinar yang engkau nafkahkan untuk keluargamu, yang paling besar pahala ganjarannya ialah yang kamu nafkahkan kepada keluargamu” H.R. Muslim
Jangan berkira jika ingin pergi haji kerana Allah janji akan gantikan 700 kali ganda. Salah satu tanda haji tidak mabrur adalah terlalu berkira-kira dalam perbelanjaan.

S: Adakah disunatkan buat kenduri sebelum pergi haji?
J: Mengikut ulama, tiada sunnah khusus daripada Nabi SAW bekaitan hal ini. Namun, jika niat kita ikhlas, tidaklah menjadi kesalahan. Menjamu orang makan merupakan sesuatu yang digalakkan dalam Islam. Kenduri itu merupakan tanda kesyukuran kita dan kita boleh mengambil peluang untuk berjumpa rakan, memohon maaf dan meminta rakan-rakan mendoakan kemudahan mengerjakan haji.

S: Adakah anak-anak wajib menyediakan belanja haji kepada ibu bapa sebelum mereka sendiri mengerjakan haji?
J: Haji adalah wajib kepada mereka yang mampu. Jika anak mampu, maka mereka perlu pergi terlebih dahulu. Setelah itu, jika masih mampu, bolehlah bantu ibu bapa yang kurang mampu pula.

S: Ada pendapat ustaz bagi orang yang membiayai orang lain pergi haji dengan alasan dia masih belum bersedia, sibuk dan seumpamanya?
J: Mudah-mudahan dia mendapat pahala daripada bantuannya. Namun, sepatutnya, jika dia mampu, dia sendiri perlu pergi dahulu. Jika seorang anak mampu, lebih elok pergi sekali bersama ibu bapa agar dapat membantu mereka di sana.

S: Wajibkah anak buat badal kepada ibu bapa yang telah meninggal?
J: Jika arwah ibu bapa tidak mampu ketika hidupnya, tidak wajib dikerjakan haji badal.

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab