Korban (2) – Tanyalah Ustaz 27.10.2012


Ustaz Ahmad Husni Dato’ Abdul Rahman


Surah As-Soffat, ayat 100-107:

Ayat 100 surah As-soffat ini merupakan doa Nabi Ibrahim kepada zuriatnya, oleh itu amat elok untuk kita amalkan. Sambungan kisah Nabi Ibrahim dan Ismail:
Nabi Ibrahim meletak pisau di leher anaknya dan cuba menyembelihnya, namun tidak berjaya. Nabi Ibrahim pun meminta bapanya menguatkan hirisannya namun masih gagal menyembelihnya. Kemudian Allah menyatakan bahawa Nabi Ibrahim sudahpun mengerjakan seperti apa yang dimimpikannya dan sembelihan Nabi Ismail digantikan dengan seekor kibas (ayat 105-107).

Sambungan cerita seorang pemuda dari Yaman yang suka memberi sarapan kepada orang ramai setiap hari. Suatu hari dia terjatuh ke dalam perigi dan tidak dijumpai orang. Setelah 6 tahun, orang mengisytiharkan dia telah meninggal dan mengagih-agihkan hartanya. Suatu hari, ada seorang lain berjalan dan masuk ke dalam sebuah gua. Lelaki itu terkejut kerana menjumpai lelaki yang dikatakan hilang di dalam perigi. Rupa-rupanya, jauh di dasar perigi itu, ada jalan ke gua itu dan lelaki itu berlindung di dalamnya. Apabila ditanya apa yang dimakannya selama 6 tahun itu, beliau menjawab bahawa setiap pagi setelah bangun tidur, akan terdapat sepinggan makanan yang kemudiannya dia bahagi kepada 2 bahagian – 1 untuk siang, dan 1 untuk malam. Oleh itu, berilah kerana Allah dan yakinlah dengan janji Allah, dan anda pasti akan bahagia. 

Maksud korban ialah menyembelih haiwan-haiwan yang dibenarkan pada waktu-waktu tertentu kerana Allah dan untuk mendekatkan diri kepada Allah.  Contoh haiwan ialah kambing, lembu dan kerbau (haiwan tempatan). Waktunya bermula selepas solat sunat Aidil Adha sehingga sebelum terbenam matahari pada 13 Dzulhijjah.

Nabi SAW menyembelih sendiri haiwan yang ingin dikorbannya dan inilah yang terbaik untuk dilakukan. Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
“Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidiladha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan redha akan ibadat korban yang kamu lakukan.” (Hadis riwayat At-Tirmizi)

Senarai soalan dan jawapan:
S: Saya dengar orang kata jika kita niat buat korban, kita tidak boleh potong kuku dan rambut. Betulkah?
J: Ini bersumberkan satu hadis Nabi SAW, riwayat Muslim yang bermaksud:
“Barangsiapa yang ingin menyembelih ( berkorban ), dan telah masuk sepuluh awal Zulhijjah), maka janganlah dia memotong apa-apa rambut atau kukunya  SEHINGGALAH sampai korban dilaksanakan". ( Muslim, 3/39 )
 Oleh itu, jelas bahawa ini merupakan sunnah Nabi SAW. Jika dilakukan juga, hukumnya makruh yang mendekati hukum haram.

S: Jika saya perlu bertugas, bolehkah saya mewakilkan ibadah korban kepada pihak ketiga?
J: Boleh, dan sememangnya majoriti masyarakat hari ini mewakilkan kepada orang ketiga. Dr. Zulkifli Al-Bakri ada menuliskan sebuah buku berkaitan fatwa tentang korban. Boleh dapatkan untuk membuat rujukan.

S: Bolehkah melakukan ibadah korban bagi orang yang telah meninggal?
J: Ulama ada membincangkan hal ini dan dinyatakan bahawa hukumnya harus. Orang yang buat korban untuk orang lain juga akan mendapat pahala juga.

S: Bolehkah saya melakukan aqiqah untuk anak saudara apabila ibu bapanya kurang berkemampuan. Saya tidak mahu mengecilkan hati adik dan adik ipar saya.
J: Pertama, perlu diminta izin daripada ayah anak itu (adik ipar) terlebih dahulu. Tanpa izin, tidak sah aqiqah itu.

S: Bolehkah niatkan satu korban itu untuk ramai-ramai?
J: Pada asasnya, seekor kambing hanya boleh diwakilkan untuk seorang sahaja. Seekor lembu pula boleh dikongsi seramai 7 orang. Tetapi jika seorang ahli keluarga telah berbuat korban, maka sudah terangkat syiar korban ke atas seluruh ahli keluarganya.

S: Boleh tak dicampur niat aqiqah dan korban sekaligus?
J: Ada 2 pandangan iaitu:
Tidak boleh campur kerana ibadah itu berbeza
Harus dicampurkan ke atas seekor haiwan. Terbaik ialah keseluruhan binatang itu diniatkan korban. Tetapi jika ingin dicampur - bagi seekor lembu – 3 atau 2 bahagian boleh dibuat aqiqah, selebihnya buat bahagian korban.

S: Apakah hak orang yang membantu (melapah) dan orang yang berkorban? Bolehkah jurulapah ‘menempah’ bahagian tertentu haiwan sembelihan?
J: Jika korban wajib (kerana nazar), maka seseorang itu tidak boleh ambil langsung. Jika korban sunat boleh dibahagi kepada 3 – diri sendiri, fakir miskin dan sahabat handai. 1/3 itu banyak dan tidak semestinya di ambil semua. Namun daging korban tidak boleh dijual oleh orang yang membuat korban. Setelah diberi kepada fakir miskin, terpulang kepada mereka apa yang ingin dilakukan. Bahagian daging korban tidak boleh dijadikan upah kepada tukang sembelih atau jurulapah berdasarkan hadis Nabi SAW berikut:
“Rasulullah s.a.w. telah memerintahkan aku menyembelih unta-untanya (sembelihan ketika haji). Baginda memerintahkan agar aku mensedekahkan daging, kulit dan apa yang menutupi belakang unta-unta itu (seperti pelana dan seumpamanya). Baginda juga memerintahkan agar aku tidak memberikan kepada al-Jazzar (penyembelih dan pelapah) sedikit pun darinya.” (Riwayat al-Bukhari Muslim).

S: Siapa yang berhak terima daging korban?
J: Semua orang termasuk orang berkorban kecuali orang yang berkorban wajib (kerana bernazar). Orang kafir juga boleh terima korban sunat terutamanya jika pemberian itu boleh menarik hatinya kepada Islam.



Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab