Labbaika (1) - Tanyalah Ustaz 24.10.2012
Ustaz Dato' Abu Hassan Din
Ucapan “Labbaika” merupakan simbol
yang seseorang itu menyahut panggilan Allah untuk mengerjakan ibadat
haji atau umrah. Haji merupakan ibadah yang difardhukan ke atas semua
umat Islam yang mampu dan merupakan salah satu daripada rukun Islam
yang lima.
Mampu ertinya mampu dari segi kewangan,
sihat tubuh badan dan selamat perjalanan pergi dan balik. Namun
begitu, tidak wajib tidaklah bermakna tidak boleh dikerjakan. Contoh
seperti solat Jumaat, walaupun tak wajib ke atas wanita, tetapi tidak
menjadi kesalahan jika ingin dikerjakan.
Senarai soalan dan jawapan:
S: Mengapa orang musyrik dan orang
Jahiliyyah juga mengerjakan haji?
J: Sebenarnya orang Yahudi dan Nasrani
menganggap Nabi Ibrahim sebagai nabi mereka dan oleh sebab mereka
ingatkan haji untuk mereka juga. Namun, Allah jawab persoalan ini
dalam ayat 67, surah Ali Imran yang menyatakan bahawa Nabi Ibrahim
adalah untuk orang Islam. Perkara ini berterusan sehingga zaman Nabi
Muhammad SAW dan baginda bersetuju dengan perjanjian mengerjakan haji
berasingan antara orang Islam dan orang musyrikin. Setelah Nabi
Muhammad SAW menawan semula kota Mekah dan membersihkannya daripada
orang kafir dan sembahan mereka, maka haji hanya untuk orang Islam
sahaja dan Allah mensyariatkan cara bagu mengerjakan haji seperti
yang kita lakukan hari ini.
S: Ibadat haji orang terdahulu (zaman
Nabi Ibrahim) tidak sama dengan haji yang dikerjakan hari ini.
Bilakah perubahan ini berlaku?
J: Pada zaman dahulu, haji hanyalah
mengerjakan tawaf. Abdul Mutalib merupakan orang yang pertama
menjumpai semula telaga zam-zam selepas dikambus oleh satu kaum
sebelum mereka meninggalkan kota Mekah. Oleh sebab itu, dia
dipertanggungjawabkan untuk memberi minum orang yang datang
mengerjakan haji. Pada ketika itu sudah ada haji walaupun Islam belum
ada. Setelah Nabi Muhammad SAW menawan semula kota Mekah dan
membersihkannya daripada orang kafir dan sembahan mereka, maka haji
hanya untuk orang Islam sahaja dan Allah mensyariatkan cara bagu
mengerjakan haji seperti yang kita lakukan hari ini.
S: Apakah makna “Labbaikallah”?
J: Dari segi bahasa maksudnya – Kami
datang kepada-Mu atau Kami menyahut seruan-Mu. Orang yang mengerjakan
haji/umrah dilarang berbuat rofas – yang bermaksud perbuatan keji
dari segi perkataan dan perbuatan – oleh sebab, untuk menjaga
pertuturan digalakkan mengucapkan “Labbaikallah”.
S: Selalu orang kata 'belum sampai
seru' sebagai alasan untuk tidak pergi haji. Apa komen ustaz?
J: Pada pendapat saya, jawapan ini
salah kerana seolah-olah kita tidak membenarkan seruan yang dibawakan
oleh Nabi Ibrahim dan Nabi Muhammad SAW. Lebih baik jawab tidak cukup
belanja lagi atau tidak mampu lagi. Jawapan tidak sampai seru boleh
juga mencerminkan bahawa Nabi Muhammad SAW tidak menyempurnakan
tugasnya sebagai Rasul. Oleh itu, mereka yan berkata begitu perlu
bertaubat.
S: Ada orang pergi haji dengan tujuan
melancong. Adakah mereka boleh mendapat haji yang mabrur?
J: Haji mabrur bukanlah hak kita untuk
menentukannya, ianya hak Allah. Allah memang ada suruh manusia
melancong untuk melihat kebesaran dan kekuasaan Allah. Ada satu hadis
Nabi SAW yang menyebut bahawa di akhir zaman nanti akan ada orang
kaya yang pergi haji untuk melancong, orang sederhana pergi haji
kerana riyak dan orang miskin pergi haji untuk meminta sedekah.
Walaupun Nabi tidak melarang, untuk ke Mekah, janganlah niat untuk
melancong, sebaliknya niatlah untuk beribadat dan mengerjakan haji.
Jangan juga pergi Mekah dengan tujuan riyak atau menunjuk-nunjuk
kepada orang lain. Orang miskin yang meminta sedekah di Mekah dan
Madinah mungkin juga sebagai ujian kepada jemaah haji.
S: Ada orang pergi haji untuk
mendapatkan gelaran haji/hajjah?
J: Jika begitu, niatnya sudah salah.
Kita tidak pernah panggil Nabi SAW, para khalifah atau sahabat Nabi
dengan panggilan haji dihadapan. Mereka yang menggunakan gelaran ini
mungkin ada datang perasaan riyak, dan perasaan riyak akan menghalang
untuk mendapat haji mabrur.
S: Ada orang kata tidak mahu berubah
selepas mengerjakan haji? Apa nasihat ustaz?
J: Ulama mengatakan tujuan mengerjakan
haji ada dua iaitu:
- Membuang segala dosa-dosa yang pernah dilakukan. Ada satu hadis sahih daripada Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: “Barangsiapa menunaikan haji kerana untuk mendapatkan keredhaan Allah dan dengannya tidak menyebut perkataan-perkataan maksiat, tidak melakukan perbuatan-perbuatan keji, akan kembali daripadanya bebas daripada dosa sebagaimana hari di mana ibunya melahirkannya.”
- Mengharapkan haji mabrur dan balasan syurga.
Oleh itu, orang yang ingin masuk syurga
perlu menjaga diri daripada berbuat dosa. Jika selepas mengerjakan
haji masih berbuat kemaksiatan, maka itu mungkin tanda yang hajinya
tidak mabrur. Jangan ada niat untuk tidak mahu berubaha, kerana haji
itu memang bertujuan menjadikan kita lebih baik.
S: Di sesetengah tempat, mereka
meraikan dan memuliakan orang yang pergi haji. Mereka membuat pintu
gerbang besar dan berkenduri doa selamat setiap malam selama tuan
rumah berada di Mekah. Apa komen ustaz?
J: Itu menunjukkan ada unsur riyak yang
boleh menyebabkan haji tidak mabrur.