Majlis Ta’lim Darul Murtadza 23.11.2012 - Tafsir ayat 282 bah. 2 dan ayat 283 (Perihal hutang), surah Al-Baqarah
Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid
Tafsir
Al-Quran: sambungan separuh ke -2 ayat 282:
Sedikit
ulangkaji daripada perbahasa separuh daripada ayat 282, surah
Al-Baqarah sebelum ini:
* Untuk
rujukan perbahasan bahagian pertama, sila rujuk di sini.
Ayat
ini menceritakan kepentingan untuk mencatit perkara yang berkaitan
kewangan yang melibatkan orang lain iaitu ketika berhutang. Di
samping itu, ianya juga membahaskan pentingnya seseorang yang
mempunyai harta yang lebih memberi hutang kepada orang lain.
Ganjarannya adalah lebih besar daripada memberi sedekah walaupun wang
hutang itu akan dikembalikan. Orang yang ingin berhutang adalah orang
yang betul-betul dalam keadaan tersepit dan amat memerlukan. Mereka
berhutang untuk menjaga kehormatannya daripada meminta-minta. Oleh
sebab itulah, orang yang menyampaikan hajatnya (yakni dengan memberi
hutang) akan mendapat ganjaran yang besar.
Orang
yang kedekut jauh daripada Allah, jauh daripada manusia, jauh
daripada syurga dan dekat kepada neraka, manakala orang yang
pemurah pula dekat kepada Allah, dekat kepada manusia, dekat kepada
syurga dan jauh daripada neraka. Keuntungan harta yang dihutang
bukanlah semata-mata kepada orang yang menerima hutang, tetapi
kembali kepada orang yang memberi hutang juga kerana Memberi hutang
adalah untuk melatih diri agar tidak kedekut
Adab
semasa berhutang atau jual beli berhutang:
- Dicatit oleh penulis yang adil (pihak ketiga)
- Mendatangkan saksi yang adil – iaitu orang yang meninggalkan dosa besar dan tidak membuat dosa kecil yang berterusan. Saksi ialah 2 lelaki atau 1 lelaki dan 2 perempuan
Ada
2 pandangan berkaitan hukum mencatiti hutang – ada yang kata wajib
tapi majoriti ulama' mengatakan sunat dan transaksi sah tanpanya.
Sambungan
perbahasan:
..Dan
janganlah kamu jemu menulis perkara hutang yang bertempoh masanya
itu, sama ada kecil atau besar jumlahnya.
Hikmah
penulisan bukan hanya untuk melihat kecil-besarnya jumlah, tetapi
sebagai menjaga adab yang ditetapkan Allah. Jumlah besar atau kecil
itu relatif sebenarnya, oleh sebab itulah syarah memerintahkan agar
dicatit dan dibawakan saksi.
Yang
demikian itu, lebih adil di sisi Allah..
Mengapa
mencatit adalah lebih adil di sisi Allah? Allah akan memperhitungkan
segala perbuatan hambanya, hatta perkara yang sebesar biji sawi
sekalipun. Oleh itu, Allah memberi hak kepada harta manusia, walaupun
satu sen nilainya – akan tetap dihitung. Sebagai tanda sifat adil
Allah, Allah menunjukkan agar manusia mencatit hutang yang berlaku
antara mereka sebagai bukti.
..dan
lebih membetulkan (menguatkan) keterangan saksi..
Catitan
akan menjadi bukti kepada pihak yang berhutang, orang yang memberi
hutang, penulis, dan juga saksi. Dengan adanya catitan, pemiutang tak
boleh meminta lebih daripada yang diberi, orang yang berhutang tak
boleh mengingkari jumlah yang diambil, saksi tak boleh mengelak
kesaksian yang benar, dan yang menulis juga perlu menulis dengan yang
benar.
..dan
juga lebih hampir kepada tidak menimbulkan keraguan kamu.
Keraguan
boleh timbul jika salah satu pihak terlupa. Oleh itu, saksi dan
catitan penulis boleh mengelak terjadinya perbalahan antara orang
berhutang dan pemiuatang.
Kecuali
perkara itu mengenai perniagaan tunai yang kamu edarkan sesama
sendiri, maka tiadalah salah jika kamu tidak menulisnya dan adakanlah
saksi apabila kamu berjual-beli
Dalam
jual-beli tunai, tak perlu mencatit, bahkan tidak disunatkan pun
untuk mencatit. Kadang-kadang boleh juga didatangan saksi dalam
jual-beli tunai, tetapi jika tiada, transaksi tetap sah. Dalam satu
kisah, Nabi SAW ada membeli unta daripada seorang Badawi. Setelah
Nabi SAW membayar, si Badawi itu mengingkarinya dan mengatakan bahawa
Nabi SAW tidak membayarnya dan meminta didatangkan saksi. Seorang
sahabat yang bernama Huzaifah berkata, “Ya Rasulullah, aku ingin
mengaku menjadi saksi”. Nabi SAW bertanya kepadanya, “Dengan
bukti apa kamu menjadi saksi sedangkan kamu tidak hadir semasa
transaksi aku bersama si Badawi ini?” Nabi SAW tetap bersifat adil
walaupun di saat itu baginda difitnah. Jawab Huzaifah, “Dengan
kejujuranmu yang tak pernah berdusta, yang kau diutuskan menjadi Nabi
yang tak mungkin akan berdusta. Aku percaya dengan kejujuranmu”.
Nabi SAW kemudian berkata, “Syahadahnya Huzaifah ini satu bersamaan
dengan dua”.
… dan
janganlah mana-mana jurutulis dan saksi itu disusahkan...
Potongan
ayat ini boleh mempunyai dua cara bacaan kerana huruf 'ro' bersyaddah
dan jika dipecahkan kepada dua, ianya boleh dibaca sebagai 'yu do
roro' (berbaris atas) atau 'yu do ri ro'(berbaris bawah).
Jika
berbaris atas ayat, ini bermakna orang yang berhutang dan pemiutang
tidak dibenarkan menyakiti atau memaksa penulis ataupun saksi
meninggalkan pekerjaan atau tanggungjawab harian mereka untuk
menyelesaikan perselisihan yang wujud antara pemiutang dan orang yang
berhutang. Mereka perlu memberi ruang dan masa yang sesuai untuk
penulis dan saksi memberikan kerjasama.
Jika
berbaris bawah pula membawa makna penulis dan saksi tak boleh
menyakiti atau memberi mudarat kepada orang yang berhutang atau
pemiutang. Contohnya: tidak mahu menulis hutang atau tidak mahu
menjadi saksi. Al-Quran tidak menyatakan baris yang mana satu, jadi
kedua-duanya boleh diguna pakai, kerana dalam satu hadis, Nabi SAW
melarang mendatangkan bahaya kepada orang lain, biar siapa pun orang
itu.
..dan
kalau kamu melakukan (apa yang dilarang itu), maka sesungguhnya yang
demikian adalah perbuatan fasik (derhaka) yang ada pada kamu.
Semua
pihak – orang yang berhutang, pemiutang, penulis, dan saksi
dilarang menyusahkan antara satu sama lain.
Oleh
itu hendaklah kamu bertakwa kepada Allah dan (ingatlah), Allah
(dengan keterangan ini) mengajar kamu dan Allah sentiasa Mengetahui
akan tiap-tiap sesuatu.
Taqwa
akan menjadi sebab Allah memberikan ilmu yang bermanfaat.
Ayat
283, Surah Al-Baqarah:
Dan
jika kamu berada dalam musafir (lalu kamu berhutang atau memberi
hutang yang bertempoh), sedang kamu tidak mendapati jurutulis, maka
hendaklah diadakan barang gadaian untuk dipegang (oleh orang yang
memberi hutang).
Ketika
dalam musafir, mungkin sesorang tidak dapat mencari penulis atau
saksi, maka orang yang berhutang boleh memberi barang sebagai gadaian
untuk menjamin hutang yang akan diberikan.
Al-Quran memberi tiga
cara untuk menjaga kepercayaan antara satu sama lain dalam hal
hutang-piutang – mencatit, mengadakan saksi dan memberi gadai.
Barang gadaian dijadikan jaminan kepada pemiutang kepada wang yang
dihutangkan. Syariah begitu teliti menjaga hak orang yang berhutang
dan hak orang yang memberi hutang. Barang gadaian mesti berlaku
secara langsung dan tidak boleh dilambatkan.
Kemudian
kalau yang memberi hutang percaya kepada yang berhutang (dengan tidak
payah bersurat, saksi dan barang gadaian)...
Jika
kita percaya kepada orang yang ingin diberi hutang (contohnya antara
suami dan isteri, anak dan ibu bapa), maka hendaklah orang yang
berhutang itu menyempurnakan bayaran hutang itu, walaupun tiada
catitan, saksi atau barang gadaian.Inilah ayat yang menjadikan hukum
mencatit, membawa saksi dan memberi gadai adalah sunat. Jika tidak
dipercayai, barulah dicatit, didatangkan saksi dan barang gadaian.
Pernah berlaku ketika zaman Rasul SAW, bagindal berjumpa satu
rombongan dari Ribadah. Mereka tak kenal yang itu adalah Rasulullah
SAW. Nabi meminta mereka menjual unta dengan tukaran makanan. Mereka
pun bersetujui dan unta pun diberikan kepada Nabi. Setelah Nabi SAW
pergi, ada antara mereka yang berasa sangsi dengan kejujuran orang
yang mereka tidak kenali itu. Seorang hamba sahaya dalam kalangan
mereka kemudiannya berkata, “Tak usah risau. Sesungguhnya aku tak
pernah melihat wajah seorang yang seindah dan sejujur yang kamu
jualkan unta itu. Dia tidak akan mencelakan atau merugikan ke atas
kamu”. Daripada wajah Nabi SAW sudah terpancar kejujurannya.
Kemudian Nabi SAW pun datang semula dengan membawa makanan sebagai
bayaran unta. Transaksi itu telah berlaku tanpa catitan dan saksi dan
adalah sah. Oleh itu, sebagai kesimpulan, catitan boleh dibuat
sebagai menjaga hak kedua-dua pihak pemiutang dan orang yang
berhutang. Tetapi, jika meyakini kepada orang yang berhutang, maka
dibolehkan tidak membuat catitan atau membawa saksi.
.. maka
hendaklah orang yang berhutang yang dipercayai itu menyempurnakan
bayaran hutang yang diamanahkan kepadanya dan hendaklah dia bertakwa
kepada Allah Tuhannya.
Orang
yang berhutang diminta supaya berlaku amanah dan membayar kembali
hutang yang diambil. Menerima amanah itu dengan mudah, tetapi
kebiasannya susah untuk melaksanakannya. Apabila tiba masa menunaikan
tanggungjawab, tidak semua orang mampu melakukannya. Contohnya, jika
seseorang itu diamanahkan wang oleh seseorang. Tetapi dalam keadaan
tersepit, ada kemungkinan orang yang diamanahkan akan pecah amanah.
Allah SWT menawarkan amanah kepada langit, bumi, gunung-ganang untuk
menjadi khalifah di bumi. Mereka semuanya enggan dan rela menjadi
makhluk yang tiada pilihan kecuali patuh pada perintah Allah. Hanya
manusia yang sanggup menerima amanah, namun akhirnya berlaku zalim
kerana tidak menunaikan amanah yang diberi. Sebelum
menerima amanah, seseorang mesti bersedia terlebih dahulu. Jangan
dikaburkan dengan kelebihan yang bakal diterima. Allah akan melihat
saat seseorang itu menjalankan tanggungjawabnya.
…
dan
janganlah kamu (wahai orang-orang yang menjadi saksi) menyembunyikan
perkara yang disaksikan itu dan sesiapa yang menyembunyikannya, maka
sesungguhnya dia adalah orang yang berdosa hatinya dan (ingatlah),
Allah sentiasa Mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.
Hati
orang yang menutup saksi itu berdosa. Oleh sebab itu Allah tidak kata orang itu
berdosa, tetapi hatinya yang berdosa, kerana hatilah yang mengarahkan
lidahnya dan anggota-anggota lainnya menipu. Sesungguhnya, hati adalah raja kepada manusia.