Wirid Selepas Solat fardhu - Majlis Ta'lim Darul Murtadza 23.03.2012

Kitab Bidayatul Hidayah m/s 55

Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid
Masjid Muadz bin Jabal, Setiawangsa, KL


Setelah selesai solat, ucapkan selawat kepada Nabi Muhammad SAW, istighfar 3x dan baca bacaan berikut:

1.
Maknanya: 
Ya ALLAH, Engkaulah tuhan kesejahteraan. Daripada-Mu datang kesejahteraan, dan kepada-Mu kembali kesejahteraan. Oleh sebab itu hidupkanlah kami dengan kesejahteraan, dan masukkanlah kami ke dalam syurga darus-salam (kampung kesejahteraan). Maha berkat Engkau ya tuhan kami yang mempunyai keagungan dan kemuliaan.

2. Ayatul Kursi:
Maknanya: 
Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi[161] Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.

3. Zikir yang diajar oleh Nabi SAW kepada Muadz bin Jabal:

4. Zikir:
 33x

 33x

 33x

5. Baca:

KHAS untuk solat Subuh dan Maghrib:
  • Selepas memberi salam dan masih dalam keadaan duduk tawarruk (duduk tahiyyat akhir), baca (bacaan 5 seperti di atas) sebanyak 10 kali. Imam Nawawi menulis di dalam kitab Al-Azkar, "Barangsiapa yang membaca ayat (5) sepuluh kali selepas Subuh dan Maghrib, sebelum mengubah posisi duduknya akan diganjar Allah SWT dengan sepuluh ganjaran, akan ditolak daripadanya 10 bala dan bencana, akan diangkat sebanyak 10 darjat, dan tiada apa-apa yang menimpa keatasnya daripada perkara yang buruk kecuali kematian".
  • Baca sebanyak 7x (boleh ubah kedudukan kaki)
Maknanya:  
Ya Allah, lindungi kami dari api neraka.
  • Sambung seperti wirid di atas.
6. Doa selepas solat. Contohnya dari doaharian.blogspot.com


Wallahu’alam.


Kemaskini 14.03.2013 - Sedikit penambahbaikan untuk wirid 5 (sebelum ini kurang lengkap, maafkan saya) dan contoh doa ringkas selepas solat.

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab