Majlis Mawlid Bulanan Darul Murtadza - November 2012
Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar Al
Hamid
Masjid Muadz bin Jabal, Setiawangsa, KL
- 02.11.2012
Bismillahirrahmanirrahim,
Kita berdoa semoga majlis ini menjadi
sebab turunnya rahmat dari Allah, dipandang dengan pandangan pilihan
untuk menjadi golongan istimewa di sisi Allah, semoga semua berada
dalam linkungan golongan yang mencintai Rasulullah SAW dan semoga
Allah memberkati dan memberi hidayah kepada kita semua. Amin,
Allahumma Amin.
Sambungan perbahasan bulan lalu iaitu
huraian akhlak dan adab Nabi SAW. Kitab “Akhlak Nabi dan adabnya”,
tulisan Al-Imam Al-Asfahani.
“Walaupun seorang itu mengucapkan
pujian sebanyak mana pun kepada Rasulullah SAW, masih akan ada sifat
mulia Baginda yang tidak mampu dihuraikan oleh manusia”.
Akhlak baginda SAW, jika ingin
dihuraikan semuanya tetap akan tidak akan berjaya kerana akan masih
ada sifat-sifat mulia baginda yang tak akan dapat disampaikan oleh
manusia.
Bulan lepas telah dibincangkan
berkaitan solat malam Nabi SAW. Untuk sambungan minggu ini, fokus
perbincangan ialah - “Sifat bacaan Nabi SAW dalam solat malam”.
Sahabat begitu ingin mengikuti teladan
dan cara Nabi SAW bukan sahaja sekadar di luar rumah, namun apa yang
dilakukan di dalam rumahnya juga ingin ditiru. Sifatnya diluar dapat
diperhatikan sendiri oleh para sahabat, tetapi untuk sifat Nabi SAW
dirumah, para sahabat bertanyakan kepada isteri-isteri atau
anak-anaknya. Ini menunjukkan betapa para sahabat sangat kehausan
untuk menurut setiap jejak langkahnya.
Salah seorang yang ditanya ialah Ummu
Salamah. Ummu Salamah dinikahi setelah dia bersabar atas kematian
suaminya Abu Salamah. Ketika Abu Salamah meninggal, Ummu Salamah
berkata, “Aku akan tunjukkan kepada orang Arab bagaimana aku ini
sedih, yakni dengan berguling-guling”. Orang Arab dahulu menjadi
bangga apabila menunjukkan rasa sedih yang melampau sehingga
berguling-guling.
Cerita itu disampaikan oleh seorang
sahabat kepada Nabi SAW lalu baginda melarang dan berpesan agar Ummu
Salamah berdoa:
Allahuma
ajirni fee museebati wakhlifni khairan minhaa
Maksudnya -"Ya Allah, berikan kepadaku
ganjaran ke atas musibah yang menimpa kepada aku dan gantikan
kepadaku ganti yang lebih baik daripada apa yang berlaku kepadaku".
Ummu Salamah mematuhi nasihat Nabi SAW
dan melafazkan doa tersebut. Selepas iddahnya tamat, Nabi SAW sendiri
yang masuk meminangnya. Siapakah lagi manusia yang lebih baik
daripada Nabi SAW? Tentulah tiada! Doa Ummu Salamah dikabulkan
disebabkan kesabaran, keredhaan dan kepatuhannya kepada suruhan Nabi
SAW. Tiada orang yang hampa jika mengikuti nasihat Nabi SAW. Yang
hampa adalah mereka yang tidak mengikut nasihat Nabi SAW.
Sifat bacaan seperti yang diriwayatkan
oleh Ummu Salamah:
Sabahat bertanya, “Apa yang kamu tahu
bagaimana Baginda membaca di dalam solatnya?”
Kata Ummu Salamah, “Apa yang kamu nak
tahu tentang cara beliau membaca dalam solatnya yang kalau aku
ceritakan, kamu takkan mampu membuatnya”,
Sambung Ummu Salamah lagi, “Baginda
solat dan kemudian tidur selama mana Baginda solat. Kemudian bangkit
untuk lagi solat selama mana Baginda tidur. Begitulah dilakukan
baginda berterusan sampai pagi”.
Huraian: Maksud jawapan Ummu Salamah
ialah - jika Nabi tidur setengah jam, Baginda akan bangun solat
setengah jam juga, kemudian tidur setengah jam lagi dan solat
setengah jam lagi dan terus mengulangnya sehinggalah waktu pagi.
Orang kebanyakan biasanya bangun
tahajjud sejam sebelum subuh, jadi waktu ialah selama 6 jam dan waktu
solat ialah 1 jam. Rasulullah SAW pula mengimbangi waktu antara tidur
dan waktu untuk solat.
Kenapa Nabi berbuat begitu? Bagi
setengah orang tidur itu satu keperluan, dan bagi setengah orang lain
tidur itu satu nikmat. Jika memandang tidur itu sebagai satu nikmat,
maka ianya wajib disyukuri.
Firman Allah dalam surah Al-Rum, ayat
23:
Oleh itu jangan kita anggap tidur itu
cuma sebagai satu keperluan saja. Manusia tidur, bahkan tumbuhan dan
haiwan pun tidur juga. Jika kita memandang tidur hanya sebagai
keperluan, maka kita sama saja seperti makhluk Allah yang lain.
Jangan kita jadi seperti orang kebanyakan dan menganggap tidur itu
sebagai keperluan sahaja. Bukankah tidur itu satu tanda kebesaran
Allah? Bayangkan setelah penat belajar, kita akan mula berasa penat
dan tidak mampu fokus lagi. Apa yang dibaca pun tidak dapat masuk ke
otak lagi. Oleh itu sebab itu tidur dijadikan agar seluruh tubuh dan
organ dapat direhatkan sebentar. Siapa yang menjaga tubuh badan dan
organ dalaman ketika kita tidur? Allahlah yang menjaganya dan
memeliharanya.
Oleh sebab itulah, Nabi SAW bangun
solat sebagai tanda syukur setelah dapat mendapat nikmat tidur.
Bagaimana pula dengan kita? Berapa banyakkah kita sudah bersyukur
kepada Allah? Berapa kalikah kita ingat nikmat Allah dan bersyukur?
Majoriti kita gagal melihat berapa banyak nikmat yang telah Allah
berikan. Namun, dalam keadaaan kita yang lalai ini, Allah tetap
memberikan kita nikmatNya tanpa henti-henti.
Sambung Ummu Salamah mengenai sifat
bacaan Nabi SAW dalam solat:
“Bacaannya huruf demi huruf, tidak
laju dan tepat sebutan”. Ada satu hadis menyebut bahawa seorang
sahabat pernah mendengar bacaan solat Nabi dan dia boleh menghafalnya
hanya dengan mendengar bacaan Nabi itu kerana kejelasan dan ketepatan
sebutannya hurufnya.
Huraian Hadis 548:
Anas bin Malik ditanya bagaimana bacaan
Nabi SAW?
Jawabnya, “Cara baca nabi adalah
dibaca jelas hurufnya, tapi suaranya perlahan.Nada suara Nabi SAW
ketika solat malam boleh didengar di dalam bilik (ruang kecil) dan di
dalam rumah (ruang besar)”.
Perlahan di sini bermaksud didengari
telinganya sendiri, tetapi bukan di dalam hati.Ini menunjukkan ketika
solat malam ada kalanya suara Nabi SAW kuat, dan ada kalanya
perlahan.
Apa hikmahnya?
Ada diriwayatkan bahawa Nabi SAW keluar
malam untuk melihat sahabat manakah yang bangun tahajjud. Apabila
melalui rumah Abu Bakar As-Siddiq, didapati bacaan Abu Bakar perlahan
sahaja. Apabila melalui rumah Umar Al-Khattab pula didapati bacaan
Umar sangat kuat sehingga didengari di luar rumah.
Keesokannya, Nabi SAW bertanya kepada
Abu Bakar: “Wahai Abu Bakar, aku lalu di rumah kamu dan aku dengar
bacaanmu perlahan-lahan”. Jawab Abu Bakar, “Ya Rasulullah, saya
ini menyeru kepada Zat Yang Maha Mendengar - jadi tak perlulah
kuatkan suara”.
Nabi SAW berkata pula kepada Umar,
“Wahai Umar, aku lalu di rumah kamu dan aku dengar bacaanmu sangat
lantang”.
Jawabnya, “Aku ingin mengejutkan
mereka yang tidur* dan menghalau syaitan”.
*Tidur yang dimaksudkan di sini ialah
tidur yang tidak nyenyak kerana ada diriwayatkan hadis bahawa orang
yang tidur tidak tidak boleh diganggu hatta dengan bacaan Al-Quran
sekalipun. Tetapi maksud Umar adalah untuk mengejutkan ahli keluarga
yang ingin bangun malam (tidak tidur nyenyak). Bacaan yang lantang
pula dapat memberi fokus kepada telinga dan hati daripada mendengar
bisikan syaitan.
Inilah perbezaan maqam antara Sayyidina
Abu Bakar dan Sayyidina Umar. Maqam Sayyidina Abu Bakar dan Sayyidina
Umar lebih tinggi berbanding maqam Sayyidina Umar.
Nabi SAW kemudian memerintahkan supaya
Abu Bakar menguatkan suaranya, dan Umar merendahkan suaranya sedikit.
Mengeraskan suara ada faedahnya iaitu:
- Membantu hati lebih kusyuk (menghalau syaitan)
- Mengejutkan orang lain daripada tidur (yang tidak nyenyak tidurnya)
- Memberi orang lain mendengar bacaan Al-Quran
Hadis 550 & 551:
Daripada Abu Hurairah, “Terkadang
bacaan Rasul SAW di waktu malam diangkat suaranya (kuat) dan
terkadang diperlahankan”.
Huraian Hadis 552:
Daripada Ummu Hani (sepupu kepada
Rasulullah SAW) - “Saya mendengar bacaan Rasul SAW di waktu malam
sedangkan saya berada di arish”.
Arish ialah kenderaan kecil yang
diletak di atas unta untuk seorang wanita. ini menunjukkan yang
jaraknya jauh tetapi masih dapat mendengar bacaan Nabi SAW yang kuat.
Baginda ada bersabda yang bermaksud:
“Hiasilah bacaan al-Quran dengan kelunakan suaramu”.
Melagukan Al-Quran bermaksud membaca
dengan tartil (tepat makhraj huruf) dan tajwid yang betul, bukan
sekadar alunannya saja.
Huraian Hadis 553:
Siti Aisyah juga ditanya adakah bacaan
Nabi SAW dikuatkan atau diperlahankan. Jawabnya, “Terkadang Baginda
menguatkan, terkadang Baginda memperlahankan bacaannya”.
Huraian Hadis 554:
Kalau orang dengar bacaan Nabi, maka
mereka akan boleh menghafalnya ie Ini kerana bacaan Nabi perlahan,
tidak laju.
Mafhumnya: “Ditanya kepada Anas:
bagaimanakah bacaan Nabi SAW, beliau menjawab: Bacaan baginda adalah
dengan memberikan hak panjang kepada huruf, kemudian baginda membaca
bismillahirrahmanirrahim, baginda memberi hak panjang pada bismillah,
baginda memberi hak panjang pada al-Rahman dan baginda memberi hak
panjang kepada al-Rahim.” (HR al-Bukhari 5046)
Hadis ini menceritakan Nabi SAW memberi
hak-hak bacaan huruf yang betul dengan memanjangkan bacaan apabila
perlu.
Sahabat datang kepada Siti Aishah dan
memberitahu, “Wahai Ummu Mukmin, aku dapati ada orang yang
sembahyang malam dan mengkhatam sekali, 2 kali atau 3 kali Al-Quran
pada malam hari”. Kata Aisyah – “Mereka itu baca dan tak baca”.
Maksudnya mereka membaca terlalu laju
untuk mengejar khatam Al-Quran. Ini merujuk kepada kebanyakan orang
tanpa menafikan bahawa ada orang yang mampu melakukannya, contohnya
seperti Sayyidina Uthman bin Affan.
Sambung Aisyah lagi, “Cara Nabi SAW
membaca Al-Quran di waktu malam adalah dengan sempurna dan
perlahan-lahan. Baginda membaca surah Al-Baqarah, Ali-Imran dan
An-Nisa'. Tidak lalu pada sepotong ayat yang ada khabar gembira,
melainkan Baginda memohon kepada Allah untuk mendapatkannya.”
Maksudnya - jika Nabi SAW membaca
sepotong ayat berkaitan syurga, maka Baginda akan berkata, “Ya
Allah masukkanlah daku ke dalam syurga”. Apabila baginda membaca
ayat berkaitan neraka, baginda akan memohon berlindung kepada Allah
terhadap azab Allah. Apabila membaca ayat tentang sifat-sifat orang
yang dipuji Allah, Baginda memohon agar sifat itu dikurniakan
kepadanya. Apabila diceritakan sifat-sifat buruk yang ada pada orang
kafir atau orang yang dibenci oleh Allah, Baginda mendoakan agar
sifat itu tiada pada dirinya. Begitulah seterusnya yang dilakukan
Nabi SAW untuk berinteraksi dengan Al-Quran. Inilah cara Nabi SAW
membaca Al-Quran
Hadis daripada Anas bin Malik:
Anas nampak wajah Nabi SAW pucat. Lalu
ditanyanya, “Ya Rasulullah, aku nampak kamu ini sakit”. Lalu
Baginda menjawab, “Adapun kamu sudah nampak akan tandanya sakit
pada wajah aku ini, maka aku beritahu sebab aku sakit ini. Semalam
aku membaca 7 surah At-Tiwal (7 surah yang panjang)”.
Sebenarnya Nabi tidak suka bercerita
tentang ibadahnya kecuali jika untuk dijadikan teladan. Oleh itu,
kita juga tidak sepatutnya bercerita tentang amalam malam yang kita
lakukan. Biar Allah sahaja yang tahu dan menilainya kerana dikhuatiri
akan terkena penyakit riyak.
Surah dalam Al-Quran diberikan beberapa
nama berdasarkan panjang-pendeknya ayat dalam surah itu. Contohnya:
- At-Tiwaal: surah yang panjang, ada 7 kesemuanya iaitu Al-Baqarah, Ali-Imran, An-Nisa', Al-Maedah, Al-An'am, dan At-Taubah.
- Al-Iinin: surah yang ayat lebihsedikit daripada 100.
- Al-Mathani: surah yang ayatnya kurang daripada 100.
- Al-Fassal: surah yang pendek-pendek.
Nabi SAW sakit kerana membaca 7 surah
yang panjang di dalam satu malam. Kesannya nampak ketika pagi hari
tetapi tidak dirasai Baginda ketika baginda solat. Bahkan Baginda
merasa bahagia dan seronok sangat ketika solat. Bagi berasa indah
ketika di dalam solat.
Ada kisah yang pernah berlaku pada
tahun ke-4 Hijrah, Nabi meminta 2 orang sahabat menjaga keselamatan
pada malam. Mereka yang menawarkan diri ialah Abbas bin Bishir dan
Ammar bin Yassir. Mereka berdua berbincang dan bersetuju bahawa Abbas
menjaga pada awal malam dan Ammar akan menjaga pada tengah malam.
Oleh itu, Ammar berehat dahulu sementara Abbas berjaga. Namun, Abbas
tidak duduk berjaga semata-mata. Sebalinya, dia melakukan
qiyyamullail.
Ketika Abbas sedang solat, dia dipanah.
Dia mencabutnya dan menyambung solat. Setelah itu dia dipanah lagi
sekali. Dia mencabutnya lagi dan menyambung solat. Kemudian dia
dipanah lagi dan setelah 3 anak panah itu, barulah dia mempercepatkan
solat. Ketika Abbas mempercepatkan solatnya, Ammar terjaga dan
pemanah itu ternampak lalu melarikan diri.
Setelah Abbas selesai solat, Ammar pun
berkata, “Kenapa setelah terkena satu anak patah, engkau tidak
membatalkan solat dan memberitahu aku? Engkau boleh membahayakan diri
kamu!”
Jawab Abbas, “Aku sedang membaca
surah Al-Kahfi dan aku enggan untuk memutuskannya. Kalau bukan kerana
tugasan yang diamanahkan Rasulullah untuk berjaga malam, aku akan
teruskan walaupun jika aku terbunuh dengan panahnya. Tapi aku khuatir
melanggar tugasan yang diberikan Rasulullah lalu aku percepatkan
solatku untuk mengejutkan engkau agar musuh tidak dapat menyelinap
masuk untuk membunuh Nabi SAW”.
Sakitnya panah tidak terasa dek kerana
nikmat keindahan membaca surah Al-Kahfi. Jika sahabat sudah begitu,
bagaimana pula dengan Nabi SAW? Tentulah lebih hebat lagi.
Dalam surah Yusuf ada diceritakan
bahawa sekumpulan wanita yang diberi epal dan pisau terlupa kesakitan
terhiris jari mereka kerana terleka melihat keindahan dan ketampanan
Nabi Yusuf. Melihat ketampanan Nabi Yusuf yang lahir daripada nafsu
syahwat boleh melupakan sakit pada jari yang dihiris pisau. Jadi,
tidak bolehkan keindahan bacaan Al-Quran itu mengalahkan sakit
terkena anak panah? Sudah tentunya perasaan itu jauh lebih indah dan
manis lagi kerana ianya bersumberkan wahyu yang suci lagi tinggi
kedudukannya.
Sambungan bulan hadapan akan
membincangkan kenapa Nabi SAW solat sehingga bengkak kakinya,
sedangkan Nabi SAW menyuruh umatnya beribadah sekadar kemampuan
seseorang. InsyaAllah akan dibincangkan hikmahnya bulan depan.
Info tambahan:
Majlis Maulid (Maulidul Rasul) Bulanan
Darul Murtadza diadakan pada hari Jumaat minggu pertama Setiap Bulan.
Bacaan Bait-bait Syair Maulid Adh Dhiya ul Laami' yang menceritakan
riwayat hidup Rasulullah S.A.W. karangan Habib Umar Bin Muhammad Bin
Salim Ben Hafidz. dan diselangi Qasidah-qasidah (atau Nasyid) yang
memuji-muji Rasulullah S.A.W.
Bacaan ini dipimpin oleh Habib Ali
Zaenal Abidin BinAbu Bakar Al Hamid. Beliau juga akan membahaskan
kitab Akhlakun Nabi yang menceritakan tentang riwayat serta
sifat-sifat Rasulullah S.A.W. yang kita cintai dengan ilmunya yang
luas.
Majlis Ta'lim Darul Murtadza diadakan setiap hari Jumaat,
bermula dari pukul 9.15pm di Masjid Muadz Bin Jabal, Persiaran
Setiawangsa, Taman Setiawangsa, 54200 Kuala Lumpur.
\
GPS:
3.178385, 101.737883
* Jika berlaku sebarang kekurangan atau
kesilapan terutamanya tentang ejaan perkataan Arab, saya mohon maaf
dan semoga sudi memberi teguran. Saya sekadar mencatit sekadar yang
yang termampu, mohon tonton video juga untuk mendapatkan
keberkatan ilmu Habib Ali yang luas.