Kitab Riyadus Solihin m/s 232 - Majlis Ta'lim Darul Mutadza 23.11.2012
Bab
Berharap Pada Allah
1. Memakmurkan
masjid berdekatan dengan rumah.
2. Jika ada uzur tertentu seperti tidak boleh melihat dan perjalanan yang tidak aman, maka dibolehkan solat di rumah sendiri.
3. Menjemput orang soleh ke rumah untuk mengambil barakahnya adalah dibolehkan. Itban bin Malik merupakan sahabat yang mengikuti perang Badar dan merupakan seorang yang mulia di sisi Allah, namun dia tetap meminta Nabi SAW datang ke rumahnya. Oleh itu, adalah digalakkan seseorang untuk mengambil dan menuntut barakah daripada orang yang soleh. Contoh untuk 'mengambil barakah' ialah dengan – solat ditempat yang orang soleh itu pernah solat. 'Menuntut barakah' pula adalah dengan meminta orang soleh datang ke tempat yang belum pernah dia bersolat dan memintanya solat di situ. Kemudian barulah diambil barakah di tempat itu. Perbuatan mengambil/menuntut barakah ini bukanlah perkara yang dibuat-buat oleh orang tasawwuf, tetapi mereka mengambil teladan daripada apa yang ditunjukkan sahabat Nabi SAW dan juga Al-Quran. Di dalam surah Al-Baqarah, ayat 248, Allah berfirman:
4. Orang yang mulia perlu datang kepada orang yang lebih rendah kedudukannya. Rasulullah SAW sendiri datang ke rumah Itban walaupun baginda seorang Nabi. Ketika berlaku perselisian faham antara Sy Husin dan adiknya (berlainan ibu), Muhammad Ibnu Hanafiah. Orang tengah ingin membantu menjernihkan suasana dan datang meminta Muhammad Ibnu Hanafiah supaya mengalah dan pergi menziarahi Sy Husin. Muhammad Ibnu Hanafiah berkata, “Aku enggan kerana kedudukannya lebih tinggi daripadaku. Dia anak Sy. Fatimah, sedangkan aku anak kepada Bani Hanifah. Orang yang menziarahi orang lain adalah lebih mulia berbanding orang yang diziarahinya. Jika aku menziarahinya, aku akan menjadi lebih mulia. Aku tidak mahu menurunkan kemuliannya”. Apabila Sy Husin diberitahu tentang ini, beliau pun pergi menziarahi adiknya, Muhammad Ibnu Hanafiah.
Ayat ini turun bersempena satu kisah yang berlaku apabila Nabi SAW ditanyakan beberapa soalan tentang tanda kenabiannya. Baginda berjanji akan memberi jawapannya esok, tanpa menyebut In sha Allah. Tetapi wahyu tidak juga selama beberapa hari. Tujuan Nabi berjanji esok adalah kerana mengharapkan mereka yang bertanya akan memeluk Islam dengan jawapan yang diberi.
Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid
Masjid Muadz bin Jabal, Setiawangsa, KL, setiap Jumaat, 9:15 malam
Masjid Muadz bin Jabal, Setiawangsa, KL, setiap Jumaat, 9:15 malam
6. Dari
‘Itban bin Malik r.a., dia termasuk salah seorang Badar, berkata:
“Saya biasa menjadi imam bagi kelompokku Bani Salim. Antara
tempatku dan tempat mereka ada sebuah lembah di mana bila hujan
turun, sangat sulit bagiku untuk datang ke masjid mereka itu.
Maka
saya datang kepada Rasulullah SAW dan berkata: “Sesunggunya
penglihatanku sudah berkurang, dan bahawasanya lembah yang berada di
antara tempat saya dan tempat mereka itu banjir bila hujan turun
sehingga sangat sulit bagi saya untuk bisa datang ke tempat itu.
Oleh
kerana itu, saya bermohon sudilah kiranya tuan datang kerumahku, di
mana rumah itu akan saya jadikan musolla. Rasulullah
SAW berkata: “Baiklah”*. (Dalam riwayat Bukhari, Nabi SAW berkata, “In
sha Allah, saya akan datang”.)
Esok
harinya setelah hari tidak begitu panas, Rasulullah SAW dan Abu Bakar
r.a datang ke tempat saya.
Rasulullah
SAW meminta izin untuk masuk dan saya pun mempersilakannya, tetapi
beliau tidak langsung duduk dan terus bertanya: “Mana tempat yang
kamu harapkan supaya aku solat?”
Saya
menunjukkan tempat yang saya inginkan untuk tempat solat kepada
beliau, kemudian Rasulullah SAW berdiri dan bertakbir, serta kami
berbaris di belakang beliau.
Beliau
solat 2 rakaat lantas salam, dan kami pun mengucapkan salam ketika
beliau mengucapkannya.
Kemudian
saya mempersilakan kepada beliau untuk menyantap bubur daripada
tepung gandum yang memang telah saya sediakan.
Kemudian
warga kampung terdengar bahawa Rasulullah berada di rumah saya maka
berbondong-bondonglah orang datang sehingga banyak sekali orang di
rumah.
Kemudian
ada salah seorang berkata: “Apa yang sedang dikerjakan Malik, saya
tidak tahu?” Lantas ada orang yang berkata, “Dia seorang yang
munafik yang tidak cinta kepada Allah dan Rasul-Nya.”
Rasulullah
SAW bersabda: “Janganlah kamu berkata seperti itu, apakah kamu tahu
bahawa ia mengucapkan 'La ilaaha illallah' itu dengan tujuan untuk
mengharapkan keredhaan Allah Ta'ala?” Ia menjawab: “Allah dan
Rasul-Nya lebih tahu. Adapun kami, demi Allah tidak mengetahui
kecintaan dan pembicaraannya melainkan condong kepada orang-orang
munafik”. Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya Allah
mengharamkan api neraka kepad orang yang mengucapkan: 'La ilaaha
illallah Muhammaddur Rasulullah' dengan tujuan mencari keredhaan
Allah”. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Huraian
hadis:
Dari
‘Itban bin Malik r.a., dia termasuk salah seorang Badar, berkata:
Dalam
bab ini, Imam Nawawi meletakkan hadis daripada Itban bin Malik
daripada golongan Ansar, yang merupakan salah seorang daripada ahli
perang Badar. Dalam meriwayatkan hadis ini, Imam Bukhari dan Imam
Muslim meletakkan kenyataan bahawa Itban bin Malik sebagai ahli Badar
untuk menunjukkan keistimewaan sahabat ini berbanding sahabat yang
tidak menyertai perang ini. Walaupun semua sahabat Nabi adalah mulia,
kemuliaan mereka berbeza antara satu sama lain. Sy. Abu Bakar
mempunyai kedudukan sahabat yang tertinggi, kemudian Sy. Umar,
kemudian Sy. Uthman dan kemudian Sy. Ali. Kemudian adalah 10 orang
sahabat (termasuk 4 khalifah yang telah disebutkan) yang dijamin
syurga oleh Nabi SAW.
Sahabat
yang menghadiri perang Badar adalah lebih istimewa berbanding sahabat
yang tidak menyertainya. Nabi SAW pernah yang bersabda kepada para
sahabat yang menghadiri perang Badar, “Wahai para sahabat yang
menghadiri perang Badar, berbuatlah kamu apa sahaja kerana
sesungguhnya Allah telahpun mengampunkan dosa kamu semuanya”.
Jibril ketika datang dan bertanya, “Ya Rasulullah, bagaimanakah
kedudukan sahabatmu yang bersama ketika perang Badar?” Nabi SAW
menjawab, “Mereka adalah sahabat yang terbaik”. Jibril pun
menjawab, “Malaikat yang hadir dalam perang Badar juga merupakan
malaikat yang terbaik antara kami”.
Kemuliaan sahabat dinilai
daripada beberapa aspek iaitu:
- Penta'ziman kepada Nabi SAW. Sy. Abu Bakar As-Siddiq mempunyai kemuliaan yang lebih tinggi berbanding Sy. Umar Al-Khattab kerana apa yang ada di dalam hatinyam yakni penta'zimannya kepada Nabi SAW adalah lebih besar dan tinggi berbanding Sy. Umar.
- Peristiwa yang berlaku, contohnya penyertaan dalam Perang Badar.
Saya
biasa menjadi imam bagi kelompokku Bani Salim.
Permulaan
hadis ini memberi mesej bahawa adalah lebih utama untuk seseorang
memakmurkan masjid atau surau berdekatan dengan tempat dia tinggal,
berbanding pergi ke tempat yang jauh demi mengejar mendapatkan
ganjaran langkah kaki yang lebih jauh. Walaupun solat dibelakang Nabi
SAW lebih mulia, Itban menyatakan bahawa dia menjadi imam bagi
kaumnya. Nabi SAW juga tidak melarang perbuatan Itban itu kerana tidak
semua orang mampu untuk pergi ke masjid Nabawi. Dalam hal ini, jika
masjid atau surau berdekatan rumah tidak akan makmur kerana pemergian
kita, maka kita digalakkan untuk memakmurkan masjid/surau berdekatan
dahulu.
Antara
tempatku dan tempat mereka ada sebuah lembah di mana bila hujan
turun, sangat sulit bagiku untuk datang ke masjid mereka itu.
Dikatakan
juga bahawa Itban kabur matanya. Oleh itu ada beberapa keuzuran yang
menghalangnya pergi solat menjadi imam: Pertama - banjir jika hujan
dan kedua - pandangannya yang kabur. Oleh itu, jika seseorang
mempunyai uzur syar’ie atau perjalannya tidak aman, maka dibolehkan
untuk dia solat dirumahnya. Selain daripada itu, Muslim lainnya
dipertanggungjawabkan untuk memakmurkan masjid dan surau.
Oleh
kerana itu, saya bermohon sudilah kiranya tuan datang kerumahku, di
mana rumah itu akan saya jadikan musolla. Rasulullah SAW berkata:
“Baiklah”*.
Dalam
riwayat Al-Bukhari diriwayatkan Nabi SAW berkata, “In sha Allah,
saya akan datang”.
Rasulullah
SAW berkata: “Baiklah”. Esok harinya setelah hari tidak begitu
panas, Rasulullah SAW dan Abu Bakar r.a datang ke tempat saya.
Nabi
datang sebelum waktu Zohor, kemungkinan besar mereka solat dhuha.
Kemudian
warga kampung terdengar bahawa Rasulullah berada di rumah saya maka
berbondong-bondonglah orang datang sehingga banyak sekali orang di
rumah.
Apabila
mengetahui Nabi SAW berada di rumahnya, ramai orang lain turut
datang.
Kemudian
saya mempersilakan kepada beliau untuk menyantap bubur daripada
tepung gandum yang memang telah saya sediakan.
Itban
menyediakan makanan – khazirah (daging yang dipotong, dicampur
dengan air dan tepung) agar Nabi SAW duduk lebih lama di rumahnya.
Kemudian
ada salah seorang berkata: “Apa yang sedang dikerjakan Malik, saya
tidak tahu?” Lantas ada orang yang berkata, “Dia seorang yang
munafik yang tidak cinta kepada Allah dan Rasul-Nya.”
Ketika
makan, mereka pun bersembang dan Nabi melarang mengatakan seseorang
itu munafik kerana dia telahpun mengucapkan syahadah.
Pengajaran
daripada hadis:
2. Jika ada uzur tertentu seperti tidak boleh melihat dan perjalanan yang tidak aman, maka dibolehkan solat di rumah sendiri.
3. Menjemput orang soleh ke rumah untuk mengambil barakahnya adalah dibolehkan. Itban bin Malik merupakan sahabat yang mengikuti perang Badar dan merupakan seorang yang mulia di sisi Allah, namun dia tetap meminta Nabi SAW datang ke rumahnya. Oleh itu, adalah digalakkan seseorang untuk mengambil dan menuntut barakah daripada orang yang soleh. Contoh untuk 'mengambil barakah' ialah dengan – solat ditempat yang orang soleh itu pernah solat. 'Menuntut barakah' pula adalah dengan meminta orang soleh datang ke tempat yang belum pernah dia bersolat dan memintanya solat di situ. Kemudian barulah diambil barakah di tempat itu. Perbuatan mengambil/menuntut barakah ini bukanlah perkara yang dibuat-buat oleh orang tasawwuf, tetapi mereka mengambil teladan daripada apa yang ditunjukkan sahabat Nabi SAW dan juga Al-Quran. Di dalam surah Al-Baqarah, ayat 248, Allah berfirman:
Sebagai
bukti kerajaan Talut yang tidak dipersetujui oleh kaum Bani Israel
kerana kedudukannya yang tidak berharta, Allah memberi kepada Talut
kota Tabut. Di dalam kotak itu, ada barang peninggalan Nabi Musa dan
Nabi Harun yang akan memberi ketenangan (potongan tongkat Nabi Musa
dan pakaian Nabi Musa dan Harun). Kotak itu tidak dibawa ketika
mereka pergi berperang dan diberikan semata-mata melalui pertolongan
Allah. Ketika
Thalut dipilih Allah menjadi Raja, kaumnya tidak setuju. Sebagai
bukti dia dipilih, Thalut akan diberi kotak itu. (mengambil barakah
drpd pakaian dan tongkat Nabi Musa). Ketika Israk dan Mikraj, Nabi
SAW diminta solat di satu tempat yang ditunjukkan Jibril. Nabi SAW
kemudian diberitahu bahawa tempat dia solat merupakan tempat Nabi Isa
dilahirkan. Kenapa diminta Nabi SAW solat di situ? Untuk mengambil
keberkatan orang yang soleh.
4. Orang yang mulia perlu datang kepada orang yang lebih rendah kedudukannya. Rasulullah SAW sendiri datang ke rumah Itban walaupun baginda seorang Nabi. Ketika berlaku perselisian faham antara Sy Husin dan adiknya (berlainan ibu), Muhammad Ibnu Hanafiah. Orang tengah ingin membantu menjernihkan suasana dan datang meminta Muhammad Ibnu Hanafiah supaya mengalah dan pergi menziarahi Sy Husin. Muhammad Ibnu Hanafiah berkata, “Aku enggan kerana kedudukannya lebih tinggi daripadaku. Dia anak Sy. Fatimah, sedangkan aku anak kepada Bani Hanifah. Orang yang menziarahi orang lain adalah lebih mulia berbanding orang yang diziarahinya. Jika aku menziarahinya, aku akan menjadi lebih mulia. Aku tidak mahu menurunkan kemuliannya”. Apabila Sy Husin diberitahu tentang ini, beliau pun pergi menziarahi adiknya, Muhammad Ibnu Hanafiah.
5. Dibolehkan
solat sunat secara berjemaah, walaupun pada asalnya dituntut
dilakukan secara sendirian Solat sunat yang dilakukan berjemaah
adalah terhad – contohnya seperti solat sunat hari raya, istisqa,
terawih dll.
6. Jangan
sekali-kali berjanji tanpa mengucapkan 'In sha Allah'. Dalam surah
Al-Kahfi, ayat 23-24, Allah berpesan agar jangan lupa sebut In sha
Allah ketika berjanji untuk berbuat sesuatu.
7. Mengambil
peluang menjadi makmun kepada imam yang alim, warak, kusyuk dan
hebat. Apabila Sy. Umar melihat Nabi solat, dan beliau ikut menjadi
makmum walaupun tahu solat sunat dhuha lebih elok dikerjakan seorang
diri. Solat Nabi SAW sangat tinggi maqamnya. Oleh sebab itu, Nabi SAW
menyuruh umatnya solat sebagaimana melihat baginda bersolat, dan
bukannya bagaimana baginda solat. Jika Nabi menyuruh seseorang solat
sepertimana Baginda solat, pasti tiada siapa yang mampu mengikutnya.
Sahabat meriwayatkan mereka berasa begitu manisnya berimamkan Nabi
SAW.
8. Meminta
izin ketika ingin masuk rumah. Dalam Al-Quran disebut juga bahawa
jangan masuk rumah orang lain sebelum beri salam, dan kemudian perlu
juga meminta izin. Salam dan izin adalah 2 perkara yang berbeza.
9. Bila
mendengar ada orang soleh datang ke rumah seseorang, kita perlu pergi
untuk meramaikan juga walaupun tidak dijemput :) Kenapa? Untuk
meraikan kedatangan dan kedudukan orang itu dan mengambil manfaat
daripadanya. Imam Nawawi berpesan agar kita mengambil barakah dengan
orang yang soleh dan tinggi kedudukan di sisi Allah dan jangan kita
berburuk sangka pada mereka.
10. Menjadikan
satu tempat di rumah sebagai tempat yang kita istiqamah solat di
situ.
11. Menjernihkan
tohmahan yang dikatakan kepada orang lain. Kita tidak boleh berdiam
diri dan tidak membela orang yang difitnah. Dalam satu hadis, Nabi
SAW bersabda: “Barangsiapa yang menyembunyikan atau tidak
menjernihkan keburukan saudaranya ketika diceritakan di hadapannya
dan dia tahu rujukan itu tidak betul, maka dia akan dibuka aibnya dan
tiada orang yang akan membelanya di saat dia memerlukan pembelaan.