Terapi 3T: Tauhid Tasbih Tunduk – Usrati IKIM 08.06.2012


Ustazah Norhafizah Musa



Perkongsian hari ini berkaitan terapi 3T, yang inspirasinya datang daripada surah Al-Anbiya ayat 87dan 88:

Ayat ini menceritakan kisah Nabi Yunus a.s yang ditakdirkan Allah ditelan oleh ikan nun. Maka duduklah Nabi Yunus dalam kegelapan perut ikan dan dibawanyalah ke sana ke mari oleh ikan itu. Dalam ketakutan dan terketar-ketar itulah, Nabi Yunus terus mengulang-ulang tasbihnya:


Apakah nilai tasbih ini disisi Allah Taala? Dalam surah As-Soffat, ayat 143 dan 144, Allah berfirman:

Rupa-rupanya tasbih inilah yang menjadi sebab musabab Nabi Yunus yang sepatutnya berada dalam perut ikan sehingga hari kiamat akhirnya dikeluarkan setelah cuma 7 hari mengikut sesetengah riwayat. Inilah pengajaran yang perlu kita ambil dan jadikan inspirasi akan kelebihan tasbih yang dilafazkan oleh Nabi Yunus. Betul... hari ini kita tak berada dalam perut ikan, namun kadang-kadang kesempitan hidup yang kita alami mungkin seumpama kita berada di dalam perut ikan. Betul...hari ini kita tak terumbang-ambing di dasar lautan, namun kadang-kadang kesulitan yang kita hadapi membuatkan kita rasa tak tahu nak berpijak di mana, nak bergantung pada apa. Inilah jalan keluar daripada semua kesempitan dan badai yang melanda hidup. Inilah inspirasi daripada tasbih Nabi Yunus. 

Terapi ini bermula dengan kalimah T yang pertama iaitu Tauhid:

Maksudnya, “Tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau”.

Kalimah T- kedua iaitu Tasbih:
Maksudnya, “Maha Suci Engkau”.

Kalimah T- ketiga iaitu Tunduk:
Maksudnya, “Sesungguhnya aku di kalangan yang menzalimi diriku sendiri”.

Inilah terapi 3T yang pada pandangan ustazah boleh menjadi suatu ramuan yang sangat hebat dan indah, yang dengan izin Allah boleh mengubah kepada takdir Allah yang lebih baik dalam hidup kita. Nabi Yunus telah melaluinya dan berjaya dengan izin Allah mengubah takdir asalnya untuk duduk sehingga hari akhirat di dalam perut ikan kepada duduk selama 7 hari sahaja. Bagaimana terapi 3T boleh diaplikasikan dalam kehidupan kita?

T pertama iaitu Tauhid:
Mengikhlaskan seluruh kehidupan – segala perbuatan, amalan kepada Allah Ta'ala. Kebahagiaan seseorang bergantung kepada tahap keikhlasannya. Semakin ikhlas seseorang itu, maka semakin bahagialah dia dengan amalannya. Sebagai analogi – jika suatu hari kita dijemput memasak untuk Tuanku Permaisuri, kita pasti akan terasa begitu teruja dan berdebar-debar. Apabila Tuanku Permaisuri merasa makanan kita dan memujinya, kita akan berasa begitu bahagia tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Bukanlah Allah bandingan kepada seorang Permaisuri, tetapi cuma sebagai bayangan bagaimana untuk mengikhlaskan hati dan bersungguh-sungguh melakukan sesuatu amalan sebagai 'persembahan' kepada Allah Taala.

Semasa Nabi Ibrahim ingin dibakar oleh kaumnya, malaikat datang bertanya kepadanya, “Adakah apa-apa yang kamu ingin dibantu?” Nabi Ibrahim menjawab, “Adapun kepadamu tidak ada, tetapi kepada Allah, ada”. Perhatikan cara Nabi Ibrahim menjawab – dia bergantung sepenuhnya hanya kepada Allah, hatta kepada malaikat pun dia tidak mahu meminta bantuan. Seseorang itu hanya akan dapat merasa tahap tauhid yang sebenar apabila dia diuji sehingga dia tidak nampak jalan pertolongan selain pasrah kepada Allah. Kesannya, apabila seseorang benar-benar tauhid kepada Allah, dengan sendirinya akan tertanggal daripada hatinya perasaan ujub, riyak, keluh-kesah dan sebagainya kerana dia telah menyerahkan segala kehidupannya hanya semata-mata kerana Allah.

T kedua iaitu Tasbih:
Ketika Allah meminta Nabi Musa berdakwah kepada Firauan, apa yang diminta oleh Nabi Musa? Selain daripada dada yang lapang, lidah yang fasih, Nabi Musa memohon seperti yang dapat dilihat dalam surah Toha, ayat 29-35:

Kenapa Nabi Musa memohon seorang sahabat (Nabi Harun) untuk membantunya? Ini dinyatakan di dalam ayat 34 - “Supaya kami sentiasa menyebut dan memuji Kamu banyak-banyak Ya Allah”.

Ayat ini menunjukan betapa pentingnya agar kita sentiasa tenggelam dalam puji-pujian kepada Allah Taala, walaupun di saat kita susah, apatah lagi ketika kita senang. Dalam menghadapi ujian, jangan sesekali kita lupa kepada Allah. Ujian yang Allah beri tidaklah berat sebenarnya, tetapi dek kerana hati kita dipenuhi sifat-sifat yang keji, kita mudah mengeluh, bersangka buruk pada Allah dan tidak redha dengan ketentuan dan takdir-Nya. Daripada pengalaman saya, ramai yang datang mengadu kepada saya dengan mengatakan, “Kenapa suami/isteri saya begini?”, “Sampai bila saya harus diuji?”, “Kenapa saya yang diuji antara beramai umat?”. Tanda disedari ucapan-ucapan sebegini menzahirkan rasa tidak senang dengan ujian dan ketentuan yang Allah berikan. Sedangkan kita maklum Allah itu Maha Sempurna, Maha Baik – takkan mungkin Allah menzalimi atau mensia-siakan hamba-Nya. Sebenarnya, jika kita betul-betul memahami konsep tasbih yang sebenar-benarnya, kita tak perlu kesah dengan apa yang orang lain dapat dan kita tidak dapat. Kalau kita telah meletakkan seluruh pujian kepada Allah, hasilnya tidak akan ada lagi dalam hati perasaan tidak redha dengan Allah, buruk sangka dengan Allah, dengki sesama manusia, dan sebagainya.

T ketiga iaitu Tunduk:
Allah ingin melihat kita tunduk kepada-Nya dan mengakui bahawa kita sendirilah yang telah menzalimi diri sendiri, dan bukannya menyalahkan orang lain. Sebagai contoh – mungkin ada di luar sama suami atau isteri yang tidak puas hati dengan pasangan masing-masing. Tetapi sebelum menyalahkan pasangan masing-masing, pernahkah diri kita tunduk kepada Allah dan mengakui terlebih dahulu, “Ya Allah, sungguh aku telah berlaku zalim kepada diriku”. Kenapa zalim? Kerana masa nak kahwin dulu, kita langsung tidak bertanya pada Allah. Kita tak lakukan pun solat dan doa istikharah. Kita tak tanya Allah - “Adakah bakal pasanganku ini baik unutk imanku, agamaku akhiratku?” Kita kahwin biasanya sebab dah sayang, dan suka dan dah dipuji-puji selalu. Sepatutnya kita menyalahkan diri dan mengadu kepada Allah “Ya Allah, sungguh aku telah menzalimi diriku Ya Allah. Aku berlagak pandai seolah-olah aku tahu masa depanku Ya Allah, dan hari ini aku makan 'hasil' kerana aku tidak tunduk kepadamu sebelum ini”. Siapa tahu dengan izin-Nya, Allah mampu mengeluarkan kita dari segala macam kesulitan yang sedang dihadapi.

Kita, termasuk diri ustazah sendiri, semua harus muhasabah diri dan hati kita. Adakah dalam hati kita ada nilai tauhid, tasbih dan tunduk mengakui kesilapan di hadapan Allah. Kadang-kadang sebagai ibu, kita tak tahan dengan perangai anak yang memeningkan kepala. Cuba muhasabah diri dahulu, “Ya Allah sesungguhnya aku telah menzalimi diriku sendiri. Dulu ketika mengandung, aku tidak menjadikan kalamullah sebagai amalanku. Aku sekadar tergolek-golek melayan emosi dan hormonku ketika itu, sedangkan orang lain boleh khatam Quran 2/3 kali sepanjang mengandung. Maka, patutlah sekarang aku dapat 'hasil' yang begini. Semuanya berpunca daripada diriku sendiri”.

Rumusan:
Ustazah berharap agar kita semua dapat beri sedikit ruang masa dalam hidup untuk muhasabah nilai tauhid, tasbih dan tunduk di dalam hati kita. Adakah segala usaha kita selama ini adalah kerana Allah semata-mata? Bersamalah kita biasakan memohon pada Allah, “Ya Allah, aku mohon agar segala amalanku ini kau angkat dan kau terima sebagaimana engkau menerima amalan orang-orang yang soleh, Ya Allah. Kalau amalan ini tidak baik, tidak suci, tidak ikhlas, mohon disucikan Ya Allah”. Sekurang-kurangnnya melalui munajat ini, Allah tahu yang kita sedang cuba betul-betul untuk mentauhidkan-Nya dang mengikhlaskan amalan semata-mata kerana-Nya.

Perhatikan juga sejauh mana nilai tasbih dalam hidup kita. Adakah kita memberi hak puji-pujian semata-semata kepada Allah? Apa juga kebaikan yang kita lihat atau peroleh, berikan puji-pujian itu kepada Allah, dan jangan sesekali disandarkan pujian kepada manusia.

Mari kita tundukkan diri dengan mengakui kesalahan diri. Kita payah menerima kesilapan diri kerana sifat ego yang menebal. Lazimkan lafaz tasbih Nabi Yunus ini – pada setiap kali lepas solat, di waktu pagi dan malam – dengan penuh penghayatan dan tunduk kepada Allah. Barangkali ini boleh menjadi jalan keluar kepada kesulitan yang kita sedang hadapi. Allah berkuasa menjadikan apa saja dan seseorang itu diuji untuk diberikan kemuliaan, sebagai khafarah kepada dosa dan untuk mengangkat darjatnya di sisi Allah. Tetapi sebelum Allah memberi kemuliaan, kita perlu tunduk dan mengakui dosa kesilapan diri. Sebagai analogi – lihat dalam kes penjenayah dan polis. Jikalau penjenayah itu sudah menyerah diri, akan menjadi kesalahan sekiranya polis itu menembaknya. Orang yang menyerah diri akan mendapat layanan yang istimewa. Begitulah juga keadaannya apabila kita mengaku salah dan menyerah diri kepada Allah. Mudah-mudahan kita akan mendapat kemuliaan daripada Allah.

Ada 4 perkata yang akan menyebabkan kehinaan kepada seseorang manusia iaitu:
  • Apabila seseorang menyerahkan hidup kepada syaitan secara keseluruhan atau sebahagian
  • Ketika seseorang mengikut hawa nafsunya
  • Ketika seseorang tidak berbuat ehsan kepada Allah dan juga manusia
  • Ketika seseorang kehilangan kepercayaan dan keyakinan kepada Allah.

Ketika kita mentauhidkan Allah, bertasbih kepada Allah, tunduk mengakui kesilapan di hadapan Allah, semoga Allah memberi kemuliaan dan mengangkat kedudukan kita di sisinya. Semoga kisah Nabi Yunus ini menjadi inspirasi kepada saya dan semua yang mendengar agar tidak putus harap kepada Allah. Ingatlah bahawa sentiasa ada jalan keluar untuk kita menjadi lebih baik, dan lebih baik di sisi Allah. Wallahu'alam.

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab