Mati (2) – Tanyalah Ustaz 05.03.2013


Ustaz Dato’ Abu Hassan Din Al-Hafiz


Bacaan ayat 8, surah Al-Jumuah:

Apa erti mayat hidup? Itu ialah orang yang sudah di akhir usia, sudah kurus kering, tetapi masih lagi belum bertaubat dan terus berbuat maksiat. Oleh itu, Nabi SAW mengajarkan kita berdoa, “Jika umur ini baik bagiku, panjangkanlah umurku. Jika umur ini tidak baik bagiku, Kau cabutlah nyawaku”.

Senarai soalan dan jawapan
S: Apakah hukum berniat untuk meninggal di Mekah?
J: Memang ramai orang kita berniat begitu. Jika nak solat, puasa atau seumpamanya bolehlah diniatkan. Saya ingin bawa satu kisah sebagai pengajaran. Ada seorang ayah yang apabila sakit, terus ambil pakej untuk ke umrah dengan niat untuk meninggal di sana. Anaknya menasihatkan agar menunggu sihat baru pergi. Ayahnya berdegil kerana mengharapkan sakitnya akan membawa kepada mati ketika berada di tanah suci. Oleh kerana kasihankan ayahnya, anaknya pun menemankan ayahnya ke tanah suci. Sampai di sana, anaknya yang sihat yang meninngal, manakala ayahnya kembali semula ke tanah air dalam keadaan sihat. Oleh itu, tak perlu diniatkan di mana ingin mati kerana Allah telah menentukannya.

S: Bolehkah kita tahu sama ada seorang itu mati dalam keadaan baik atau tidak?
J: Daripada satu hadis riwayat Salman bin Farisi, “Aku mendengar Nabi SAW bersabda, perhatikan jika ketika seseorang itu mati, jika dahinya memercik peluh, air matanya bergenang, dan mengalir air jernih daripada hidungnya, maka itu tandanya dia telah mendapat rahmat Allah. Sebaliknya, jika kamu mendengar suaranya seperti mendengkur yang terjerut, mukanya  berubah menjadi lebam, dan keluar buih daripada mulutnya, maka itu tandanya dia telah diazab”. Inilah tanda-tanda yang Nabi SAW ajarkan. Selain daripada itu, Wallahu’alam. Sebagai tambahan, jika seseroang dapat mengucap ‘La il haillallah’, maka dia akan masuk syurga. Ulama tasawwuf mengatakan kita akan mati sebagaimana kita hidup. Jika kita hidup banyak berbuat kebaikan dan cepat-cepat bertaubat apabila tersilap, maka In sha Allah akan dapat menjawab soalan Mungkar dan Nangkir. Seandainya mudah urusan itu, maka akan mudah urusan seterusnya. Jika sebaliknya, maka akan lebih banyak kesusahan setelah itu. Oleh itu, kita pilihlah kita nak yang mana satu dan bertindak untuk mencapainya ketika hidup sekarang.

S: Adakah orang yang telah membunuh 100 orang boleh masuk syurga?
J: Ini berdasarkan kisah seorang yang telah membunuh 99 orang dan ingin berubah. Dia bertemu dengan seorang alim, tetapi orang alim itu mengatakan yang dosanya terlalu banyak lalu dia pun membunuh orang alim itu dan menjadikan jumlah orang yang dibunuhnya ialah 100 orang. Kemudian dia bertemu seorang alim lagi, tetapi orang alim ini menyatakan yang dia masih boleh bertaubat dan Allah itu Maha Pengampun, tetapi dia perlu berpindah ke kawasan lain yang lebih baik untuknya. Dia meninggal dalam perjalanan bertaubat kepada Allah dan akhirnya dimasukkan ke dalam syurga kerana jaraknya menghampiri tempat untuk bertaubat itu lebih dekat. Pengajarannya ialah jangan kita melambatkan taubat, seperti yang Allah nyatakan dalam ayat 18, surah An-Nisa’:


S: Apakah tanda-tanda orang yang akan mati?
J: Tanda mudah ialah jika umur sudah 70 tahun, maka tidak lama lagilah, kerana Nabi SAW berkata umur umatnya hanya dalam lingkungan Nabi SAW iaitu 63 tahun. Nabi SAW berkata lagi bahawa sebaik-baik orang ialah, semakin berumur semakin banyak amalan baiknya. Sebaliknya, sejahat-jahat orang ialah semakin tua, semakin banyak maksiatnya. Tanda lain ialah sakit yang tenat. Walaupun begitu, kita mesti selalu bersangka baik pada Allah.  Tanda-tanda normal lain seperti rambut yang sudah beruban, gigi yang sudah gugur semuanya, mata yang sudah rabun, dan jalan yang sudah bertongkat. Jangan percaya pada tanda yang orang Melayu selalu kata seperti jatuh telinga ataupun istilah buang tebiat. Tapi, sebenarnya, tanpa tanda pun seseorang boleh mati jika sudah sampai ajalnya.

S: Perlukan orang yang mati bunuh diri diuruskan seperti jenazah Islam lain?
J: Dalam surah An-Nisa’, ayat 29, Allah berfirman:

Mati itu hak Allah, bukan hak manusia. Ulama mengatakan, jika dia masih Islam, maka jenazahnya perlu diuruskan seperti Islam yang biasa. Sebaliknya jika dia murtad dan jelas kemurtadannya dengan bukti, maka haram diuruskan seperti seorang Islam.

S: Apakah yang dimaksudkan dengan mati syahid?
J: Ulama mengatakan ada tiga jenis syahid iaitu:
  • Syahid dunia – orang yang mati di medan perang, tetapi dia berperang untuk habuan, dan bukan kerana Allah.
  • Syahid akhirat – orang yang mati mengejut (tiada tanda-tandanya). Contohnya seperti mati bersalin, terkena taun, mati tenggelam, kemalangan (tapi bukan Mat Rempit kerana mereka yang mencari mati).
  • Syahid dunia dan akhirat – mati di medan perang semat-mata kerana Allah.

Kelebihan mati syahid ada pada golongan yang ketiga, seperti yang disebut dalam surah An-Nisa, ayat 69:

Dalam ayat ini Allah sebutkan orang mati syahid termasuk dalam 4 golongan yang akan dimasukkan ke dalam syurga tandap hisab. 4 golongan itu ialah pada Anbiya’, para siddiqin, para syuhada dan para solihin.
Allah juga berfirman bahawa orang yang syahid itu tidak mati sebenarnya, sebaliknya mereka hidup di sisi Allah. Bagaimana? Wallahu’alam.


S: Jika kanak-kanak atau bayi meninggal, adakah mereka terus masuk syurga? Bagaimana jika mereka itu bukan Islam?
J: Kanak-kanak yang belum baligh, mereka bukan mukhallaf dan tak diberati dengan apa-apa tanggungjawab. Ada hadis menyebut, “Kanak-kanak orang beriman yang meninggal, roh-roh mereka berada di bukit di Jannah, dan dijaga oleh Ibrahim dan Sarah sehinggalah ibu bapa mereka masuk ke syurga”. Untuk anak orang musyrikin pula, ada hadis Nabi SAW menyebut bahawa anak orang kafir yang meninggal akan masuk ke syurga, tapi sebagai khadam. Tidak mengapalah, asalkan masih berada di syurga.

S: Kematian telah ditetapkan, oleh itu mengapa perlu berdoa untuk dipanjangkan umur?
J: Tujuannya ialah untuk meminta agar kita sihat sehingga akhir hayat. Jika umur panjang, tetapi terlantar sakit, tentulah tidak bermakna.

Popular posts from this blog

Tanggungjawab Adik-Beradik (2) - Tanyalah Ustaz 21.06.2012

Diet Rasulullah (2) – Tanyalah Ustaz 26 Ramadhan 1433H (15.08.2012)

Tafsir Quran: Ayat 282 surah Al-Baqarah - Majlis Ta'lim Darul Mutadza 09.11.2012