Tafsir ayat 23-25, surah Ali-Imran, MTDM 15.03.2013

Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid
Majlis Ta'lim Darul Murtadza, Masjid Muaz bin Jabal, Setiawangsa, KL

Tafsir Al-Quran – Ayat 23-25

Perbahasan ayat 23:

Ayat ini menyentuh khusus kepada ahli kitab, iaitu kaum Yahudi dan Injil, yang diturunkan wahyu melalui kitab Taurat dan Injil. Kitab ini juga dikenali sebagai 'Old Testament' dan 'New Testament'. Disebut ‘old’ dan ‘new’ sebagai menunjukkan hakikat yang agama mereka berasal daripada asal yang sama. Cuma beberapa hukum dalam Taurat yang dibatalkan dengan apa yang diturunkan dalam kitab Injil. Bani Israel ialah cucu-cicit kepada Nabi Yaakob yang juga dikenali dengan nama Israail yang bermaksud ‘hamba Allah’. Nama ‘Israail’ ialah nama nabi Yaakob, oleh itu perlu berhati-hati jika ingin menggunakannya.

"Tidakkah kamu melihat..."
Kenapa Allah guna perkataan ‘Alam tara' yang bermaksud 'tidakkah kamu melihat (mengetahui)?’. Melihat dengan mata merupakan bukti yang paling jelas. Melihat memerlukan kita menggunakan mata – apa yang dilihat oleh mata akan mendustkan apa yang didengari jika kedua-duanya bercanggah. Contohnya seperti dalam kisah Badawi yang percaya kepada Nabi SAW setelah melihat sendiri dengan matanya bagaimana biawak padang pasir (dhob) yang diburunya boleh berkata-kata dan mengucapkan keimanan kepada Allah dan Nabi SAW. Sebelum daripada itu, Badawi itu percara dengan cerita yang dibawa orang ramai yang kononnya Nabi SAW itu membawa agama baru yang memecah-belahkan masyarakat Arab.

Dalam surah Al-Fiil, Allah juga menggunakan perkataan yang sama iaitu:

Mengapa Allah guna perkataan 'Tidakkah kamu melihat' sedangkan Nabi SAW memang tidak melihat kejadian itu berlaku? Dalam konteks ayat ini Allah ingin menyatakan kebenaran perkara yang diberitahu Allah itu sehinggakan seolah-olah Nabi SAW melihat dengan matanya sendiri, dan agar isi kandungan Al-Quran itu tidak diragui dan diyakini kebenarannya. Setiap perkataan yang digunakan didalam Al-Quran itu dipilih Allah dengan teliti.

Dalam ayat ini, Allah menyuruh Nabi SAW melihat perbuatan kaum Nasrani dan Yahudi memalsukan sebahagian daripada kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka. Allah menggunakan perkataan ‘nasiban’. Dalam bahawa Arab, 'nasib' bermaksud bahagian atau peruntukan: contohnya ada RM20 bahagi 4 orang, dapat RM5 seroang. RM5 itulah nasib = sebahagian kecil. Kenapa Allah tak sebut 'kitab Taurat dan Injil', tetapi 'sebahagian kitab Taurat dan Injil'? Ini menunjukkan bahawa hanya sebahagian daripada kandungan kedua-dua kitab itu betul. Oleh itu, ada beberapa kaedah dalam menilai kandungan Taurat dan Injil iaitu:
    1. Jika kandungannya sama dengan Al-Quran, boleh terima kerana ada di dalam Al-Quran.
    2. Jika bercanggah dengan Al-Quran, tolak.
    3. Jika tidak terdapat dalam Al-Quran -> tak perlu kata apa-apa kerana ada kemungkinan benar. Wallahu'alam. 
Kaum Yahudi bertanya pada Nabi SAW, “ Ya Muhammad, kamu ini beragama apa?” jawab Baginda, “Saya beragama agama Nabi Ibrahim”. Lalu Yahudi berkata yang Nabi Ibrahim beragama agama yang sama dengan mereka. Kaum Nasrani juga mengatakan perkara yang sama dan mereka saling berbalah. Kemudian Nabi SAW mengajak kaum Yahudi dan Nasrani untuk mengikut agama Islam daripada bertelagah sesama mereka.

Ada belaku satu kes di mana seorang Yahudi yang berkahwin melakukan berzina. Di dalam kitab Taurat ada hukum merejam kepada orang berkahwin yang berzina. Orang itu ingin mencari hukum selain rejam dan cuba bertanya jika ada hukuman lain di dan datang kepada Nabi Muhammad SAW. Nabi SAW bertanya, “Mahukah kamu jika aku menghukum kamu dengan apa yang ada di dalam kitab kamu sendiri?”. Mereka bersetuju dan Nabi SAW menyuruh dibacakan kitab Taurat untuk mencari hukumnya. Seorang Abdullah bin Sughiya (mungkin tersilap nama) membacanya tetapi dia meninggalkan ayat yang menyebut hukuman rejam. Abdullah bin Salam yang berada di belakang Rasulullah SAW memberitahu bahawa Abdullah bin Sughiya telah melewati ayat yang sepatutnya dibacakan yang menyebut tentang hukum tersebut. Nabi SAW pun menyuruh dia mengangkat tangannya yang menutupi ayat tersebut dan disuruh dia membacanya. Jelaslah akan hukum rejam tersebut terkandung di dalam kitab Taurat. Hukum di dalam kitab Taurat dan Al-Quran sama, dan ini jelas membuktikan bahawa sumber kedua-dua kitab adalah sama sumbernya daripada Allah SWT, namun kaum Yahudi masih enggan menerima kebenaran Al-Quran.

Perbahasan ayat 24:

Orang Yahudi percaya mereka akan berada di neraka selama 40 hari sahaja, kemudian meraka akan masuk syurga dan kekal di dalamya selama-lamanya. Mereka mendakwa tanpa asas dan sungguhlah mereka itu menipu diri mereka sendiri.

Perbahasan ayat 25:

Masing-masing akan diadili sesuai dengan amalannya ketika di dunia. Setiap kata walaupun satu patah, takkan terlepas daripada dicatatkan. Ibnu Abbas berkata, “Kitab ini tidak meninggalkan sesuatu yang kecil atau yang besar. Perkara kecil yang dicatat ialah senyuman dan perkara besar yang dicatat ialah ketawa”. Senyum dan ketawa yang tidak mengeluarkan kata-kata pun dicatit oleh para malaikat. Adakah senyuman yang diberikan sedekah ataupun senyuman sinis. Ketawa pun akan dinilai juga – sama ada ketawa yang berniat baik atau sebaliknya.


Kesimpulan admin: Beberapa isi penting daripada perbahasan ayat ini merangkumi:
  • Kaedah berhadapan dengan kandungan kitab Taurat dan Injil ada 3 iaitu: terima jika ada dalam Al-Quran, tolak jika tiada dalam Al-Quran, dan jangan percaya atau dustakan dengan apa yang tidak terkandung dalam Al-Quran, kerana ada kemungkinan benar dan ada kemungkinan telah dipalsukan.
  • Ketelitian pemilihan perkataan dalam Al-Quran menunjukkan kebijaksanaan Allah dan membantu memantapkan keyakinan akan kebenaran Al-Quran.
  • Perkataan 'Israail' bermaksud hamba Allah yang merujuk kepada Nabi Yaakob, oleh itu perlu berhati-hati dalam menggunakan perkataan ini.
  • Dalam mendakwa sesuatu, mestilah dibawakan bukti bersama, jangan cuma omong kosong sahaja :)
  • Manusia akan diadili atas setiap perbuatan yang dilakukannya - hatta senyum dan ketawa juga akan diambil kira.

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab