Solat Kosong (3) – Tanyalah Ustaz 17.03.2013
Ustaz Rohidzir Rais
Bacaan ayat 1-11, surah Al-Mukminin:
Dalam ayat ini, Allah menyatakan bahawa
orang beriman yang berjaya ialah:
- Mereka yang kusyuk dalam solat
- Mereka yang membayar zakat
- Mereka yang menjaga kehormatannya
- Mereka yang menjaga amanah dan janji
- Mereka yan menjaga solat betul-betul
Apakah ganjaran orang berjaya? Allah
menyatakan bahawa mereka akan menjadi pewaris syurga Firdaus dan
mereka akan kekal di dalamnya. Daripada 5 golongan ini, ada 2
golongan yang berkaitan dengan ibadah solat - yang kusyuk dan yang
menjaga solat betul-betul. Oleh sebab itu, akan dibincangkan di sini
bagaimana untuk mendapatkan solat yang sempurna dan diterima Allah.
Antara sebab solat menjadi kosong
ialah:
1. Solat tanpa ilmu
Bagaimana mengatasinya? Nabi SAW
bersabda yang bermaksud bahawa sekiranya Allah menginginkan kebaikan
kepada seseorang, maka akan diberi kefahaman (faqqih) kepadanya dalam
bidang agama. Banyak bezanya antara orang berilmu dan tidak. Oleh
sebab itu, mahu tidak mahu, MESTI belajar. Tiada cara lain. Tidak
memadai, jika panggil ustaz ceramah tentang mengajar solat, sedangkan
kita duduk di belakang menganga-ngaga, tanpa nota, tanpa amali.
Cadangan saya ialah, panggil seorang guru datang ke rumah dan ajar
betul-betul cara solat dengan betul. Baca Fatihah di hadapan ustaz
tersebut. Lakukan rukuk, sujud di hadapan ustaz dan minta ustaz
betulkan jika masih tidak betul. Di pihak sekolah pula, anjurkan
kursus-kursus solat kepada anak-anak murid dan usahakan untuk solat
bersama-sama mereka, sekurang-kurangnya solat Zohor di sekolah. Solat
tidak perlukan surau, asalkan ada ruang yang lapang, boleh
diusahakan.
2. Ada sumber
makanan/pakaian/tempat tinggal yang tidak halal
Setelah mencari ilmu dan
mengamalkannya, persoalan berkaitan makanan dan pakaian yang
digunakan juga perlu dititik-beratkan. Solat yang dibuat dengan
sempurna, tetapi dilakukan menggunakan pakaian/makanan/tempat yang
dibeli dengan sumber yang haram, tetap tidak akan diterima. Cara
mengatasinya? Perlu dibersihkan harta itu dengan memulangkan apa yang
telah diambil secara tidak sah. Jika tidak dapat dipastikan kerana
terlalu banyak, maka banyakkan bersedekah kepada anak yatim.
3 Solat tidak kerana Allah semata-mata
Jangan solat untuk menunjuk-nunjuk
kepada manusia. Dalam satu hadis Qudsi, Allah berfirman tentang sifat
solat yang diterima-Nya iaitu:
“Sesungguhnya Aku hanya akan menerima
solat orang yang dengan solat itu, dia merendahkan diri dihadapan-Ku,
dia tidak solat dengan makhlukku yang lain, dia tidak mengulangi
maksiat kepada-Ku, dia menyayangi orang miskin dan orang menderita.
Aku akan tutup solat orang itu dengan kebesaran-Ku. Aku akan menyuruh
malaikat menjaganya dan kalau dia berdoa kepada-Ku, Aku akan
memperkenankannya. Perumpamaan dia dengan makhlukku yang lain seperti
perumpamaan Firdaus di syurga”.
Daripada hadis Qudsi, Allah memberi
kita tips untuk solat sempurna, iaitu:
1. Solatlah dalam keadaan merendahkan
diri
Diriwayatkan bahawa Sy. Ali bin Abi
Talib akan terketar-ketar tubuhnya dan pucat lesi sebelum ingin
menunaikan solat. Orang pun bertanya mengapa berlaku sedemikian rupa.
Jawabnya, “Engkau tidak tahu yang sebentar lagi aku akan menghadapi
waktu amanah. Kemudian, dia membaca ayat Al-Quran yang ringkasannya
bermaksud - Sesungguhnya solat itu merupakan amanah yang sangat besar
yang gunung-ganang pun tidak sanggup menerima untuk menunaikannya.
Oleh sebab itulah, Ali takut dan terketar-ketar untuk menunaikan
amanah solat. Jika Sy. Ali yang dekat dengan Nabi SAW ketakutan
sebegitu rupa, kita yang lebih jauh daripada Nabi SAW ini perlu lebih
takut lagi dan solat dalam keadaan lebih merendah diri dan berharap
solat akan diterima Allah. Jangan solat dalam keadaan ujub atau riak.
2. Ketika solat, tidak boleh sombong
kepada makhluk lain.
Jangan kerana kita menunaikan solat,
kita rasa kita sudah baik dan orang lain semuanya jahat.
3. Jangan mengulangi maksiat
Bagaimana mungkin seseorang yang solat
sempurna, tetapi masih bercakap kasar di rumah, masih menipu orang
lain dalam perniagaan, masih mengambil rasuah, dan seumpamanya. Solat
sepatutnya menjauhkan kita daripada kemungkaran. Kita risau solat
yang tidak sempurna boleh menjauhkan diri seseorang itu daripada
Allah. Di hari kiamat nanti, orang solat tidak sempurna Allah akan
membawa solatnya kepada Allah. Solat itu akan dilipat-lipat seperti
melipat kain yang kotor dan usang dan akan dicampakkan ke mukanya.
Solat ini bukanlah amalan rutin yang kita buat kerana orang lain
buat, tetapi solat ini mengandungi nilai iman kita kepada Allah.
Solat juga mempunyai nilai sosial kita dengan manusia lain. Jika
solat sempurna dalam keluarga, in sha Allah keluarga akan menjadi
harmoni. Begitu juga pada peringkat negara, jika pemimpinnya solat
sempurna, maka tidak akan ada masalah besar dalam negara. Kuncinya
ialah solat.
4. Menyayangi orang miskin
Apa kaitan orang miskin dengan solat
kita? Orang miskin mungkin tidak boleh menjejaskan solat kita, tetapi
orang miskin membantu kita mendapat solat sempurna. Banyakkan
bersedekah dan berbuat baik kepada orang miskin untuk mendapat solat
yang sempurna.
Kesimpulan
Bagaimana untuk
mendapatkan solat yang sempurna? Jawapannya ialah disamping menjaga
solat fardhu, perbanyakkan solat sunat. Ini kerana dalam hadis Nabi
SAW menceritakan, “Perkara pertama yang akan dihitung pada seorang
hamba ialah solatnya. Sekiranya didirikan solat itu dengan sempurna,
maka ditulis solat itu didirikan dengan sempurna. Sekiranya tidak
sempurna, Allah menyuruh untuk diperhatikan sekiranya hamba itu ada
melakukan solat-solat sunat. Kemudian barulah akan dihitung zakat dan
amalan yang lain”.
Hadis ini menunjukkan bahawa solat
sunat memainkan peranan penting untuk menyempurnakan solat fardhu
kita yang tak sempurna. Jadi, kita perlu ubah mentaliti masyarakat
yang tidak mementingkan solat sunat. Solat sunat ini seumpama tayat
'spare' kita. Ini sepatutnya menjadi berita gembira bahawa ada
jaminan untuk kita menyempurnakan solat dengan membanyakkan solat
sunat.
Solat tidak boleh dibuat dengan
ikut-ikutan sahaja. Solat merupakan perantaraan perhubungan kita
dengan Allah dan dengan manusia juga. Solat ialah anak kunci untuk
keseimbangan kehidupan individu dan masyakarat. Kita perlu jadikan
solat ini sebagai kunci utama dalam keluarga dan negara. Saya yakin
jika kunci ini dijaga, in sha Allah keluarga dan negara akan harmoni.
Saya menyeru agar kita semua segera memperbaiki solat kita. Jika ada
masalah dengan orang lain, segera minta maaf kerana ianya mungkin
menyebabkan solat kita tak sempurna. Bagi yang kurang ilmu, dapatkan
buku dan jumpa ustaz untuk belajar semula.
Fikirkan bersama adakah solat yang kita
lakukan ini sampai kepada Allah? Adakah solat yang dilakukan
betul-betul boleh mendekatkan diri kita kepada Allah atau sebaliknya
menjauhkan jarak kita dengan Allah. Nilaikan semula adakah solat kita
menjauhkan kita daripada perkara mungkar?
Program kita ini tidak berniat mencari
siapa salah, siapa betul, siapa hebat, siapa pandai. Kita semua
sama-sama muhasabah diri. Kita harapkan program ini akan dapat
memberi teguran dan menyebabkan masyarakan melakukan anjakan
paradigma ibadah kita, agar ibadah kita menjadi lbih baik.
Solat bukan dipelajari ketika di
sekolah saja kerana ramai yang beranggapan solatnya sudah sempurna
dan belajar solat ini hanya untuk anak-anak kecil. Ini salah, kerana
tanpa ilmu yang betul, kita tak pasti sama ada solat yang dilakukan
selama ini sempurna atau tidak. Kita tidak mahu, nanti di akhirat,
ketika buku catatan amalan kita diserahkan, didapati rupa-rupanya
solat kita selama ini kosong sahaja. Inilah tujuan rancangan hari ini
– untuk memberi teguran dan ingatan untuk saya sendiri, kru dan
semua sekali
Senarai soalan dan jawapan
S: Apa
orang solat kerana ingin orang lihat dia datang masjid/surau. Untuk
solat Jumaat pula, ada yang membuat jaduak supaya datangs sekali
setiap 3 minggu untuk elak pintu hatinya ditutup. Mohon pandangan
ustaz?
J: Ini ialah orang yang solat unutk
menunjuk-nunjuk kepada manusia. Jika solat kepada manusia, minta
pahala pada manusia. Tiada fatwa yang membenarkan umat Islam untuk
membuat jadual dan pergi solat Jumaat minimum sekali bagi setiap 3
minggu. Kita perlu solat bukan semata-mata untuk mendapatkan pahala
atau takutkan neraka, tetapi kerana kita adalah hamba Allah. Oleh
itu, untuk mendapatkan solat sempurna, kita perlu solat dalam keadaan
merendah diri, tanpa perasaan riak atau sombong, dan penuh
pengharapan penerimaan daripada Allah Ta'ala.Jangan solat lebih
banyak di hadapan orang berbanding ketika kita sendirian. Oleh sebab
itu, ahli feqah menyatakan jika solat dimasjid, ringkaskan dan tak
perlu baca panjang.
S: Mohon
berikan tip untuk mengelak solat kosong dan mohon diberi kesimpulan?
J: In sha Allah akan diberikan.
S: Ketika
muda, seseorang itu lalai dan meninggalkan solat. Setelah tua,
mendapat kesedaran, bertaubat dan suka menunaikan solat sunat
disamping melakukan solat qadha. Bolehkah dilakukan begitu?
J: Solat yang ditinggalkan wajib
diganti semula, tetapi buatlah setakat yang termampu. Ada sebahagian
ulama yang mengatakan solat yang ditinggalkan wajib diqadha, tanpa
ada alasan. Cuma, sebagai keringanan saya mengatakan gantilah semampu
yang mungkin, kerana saya bimbang jika seseorang yang baru insaf dan
ingin berjinak untuk kembali kepada Islam dibebani dengan solat qadha
yang terlalu banyak, akan putus asa dan langsung tidak menunaikan
solat. Oleh itu, pada saya, kita qadha apa yang termampu dan
selebihnya serah kepada Allah. Tentang persoalan bolehkan melakukan
solat sunat jika masih ada solat yang perlu diqadha pula – boleh
sekiranya solat sunat itu bersebab. Contohnya solat sunat tarawikh,
solat sunat wudhuk, solat tahiyyatul masjid dsb. Solat sunat yang
tidak digalakkan ialah solat sunat mutlak.
S: Bolehkah
wudhuk tanpa pakaian, dan solat dengan pakaian dalam sahaja dan
memakai telekung?
J: Boleh wudhuk tanpa pakaian, tapi
makruh. Sebaik-baiknya, pakai tuala dahulu, baru berwudhuk. Solat
dengan hanya pakai pakaian dalam sahaja tidak sah sekiranya masih
boleh menampakkan kulit. Aurat perlu ditutup sempurna ketika
mengerjakan solat dan juga diluar solat. Kadang-kadang, walaupun
berjubah, jika jubah itu nipis atau menampakkan bentuk badan, ianya
masih tidak memenuhi syarat menutup aurat. Tudung yang dipakai juga
perlu menutupi bahagian dada.
S: Saya dan
rakan bermusafir dan telah menunaikan solat Zohor. Setelah itu,
bolehkah jika kami ingin menunaikan solat Jumaat pula? Adakah solat
Jumaat saya itu sia-sia saja?
J: Orang yang bermusafir pada hari
Jumaat tidak diwajibkan menunaikan solat Jumaat. Tetapi jika mampu
dan berkesempatan, digalakkan untuk menunaikan solat Jumaat juga.
Kedua-dua solat yang dilakukan diterima dan tidak sia-sia. Begitu
juga kesnya jika kita sudah solat sendirian, kemudian datang orang
untuk solat jemaah. Kita digalakkan ikut bersama walaupun telah solat
kerana pahala solat jemaah itu lebih tinggi.
S: Jika
sedang musafir dan ingin solat jamak dan qasar, bolehkah mengikut
imam yang solat penuh? Mana yang lebih afdhal – solat jamak dan
qasar sendirian atau mengikut jemaah yang solat biasa?
J: Solat jamak ialah mengumpulkan 2
solat dalam satu waktu. Solat qasar pula bermaksud memendekkan solat
4 rakaat kepada 2 rakaat. Jika contohnya imam solat Zohor biasa,
musafir boleh ikut solat Zohor bersama tetapi diniatkan dijamakkan
bersama solat Asar. Setelah imam selesai solat Zohor, musafir boleh
menyambung menunaikan solat Asar sendirian. Apa yang tidak boleh
ialah memendekkan solat dengan imam yang solat penuh 4 rakaat. Jika
imam juga solat qasar, maka tiada masalah untuk musafir juga ikut
qasar. Jika imam solat qasar, tetapi makmum ingin solat penuh 4
rakaat dibolehkan. Mana lebih baik antara solat sendirian atau
berjemaah – berjemaah lebih baik. Antara jamak dan qasar, pandangan
ulama mengatakan lebih baik qasar dan solat ikut waktu jika mampu
(tidak jamak).
S: Seorang
wanita mengalami masalah keluar angin melalui farajnya, dan selalu
memperbaharui wudhuknya. Bolehkah dia menjadi imam kepada anak-anak
perempuannya atau wanita lain.
J: Masalah keluar angin ini sama
seperti masalah kencing tak lawas dan darah istihadah (darah
penyakit). Ketika solat, kadang-kadang darah/kencing boleh keluar
sedikit dan sepatutnya ianya membatalkan solat. Tetapi, mereka ini
diberi kelonggaran dengan cara mereka perlu membersihkan dahulu
bahagian kemaluan, gunakan tuala wanita jika perlu (dalam kes kencing
dan darah istihadah), kemudian ambil wudhuk dan segera solat. Untuk
solat fardhu berikutnya, bersihakn kemaluan semula dan gantikan
dengan tuala wanita yang baru, dan berwudhuk semula. Ini dipanggil
wudhuk alternatif. Orang begini tidak boleh menjadi imam kepada orang
yang boleh berwudhuk sempurna dan hanya boleh jadi imam kepada mereka
yang sama berwudhuk alternatif seperti dirinya sahaja.
S: Saya
selalu terasa ingin buang angin ketika solat dan jika saya tahan,
adakah sah solat saya?
J: Sah. Apa yang dimaksudkan dengan
makruh ialah apabila menahan kentut/ingin buang air kecil/besar
sebelum memulakan solat. Jika tengan solat, dan mampu tahan, maka
boleh teruskan.
S: Apa
hukumnya menggunakan mikrofon untuk solat jemaah yang cuma
seorang-dua, sehingga mengganggu orang yang duduk di sekitar masjid?
J: Islam tidak menghalang sekiranya
perbuatan itu boleh mengajak orang di luar untuk datang dan berjemaah
ke masjid. Jika di kedai, orang pasang lagu dangdut, kita tidak pula
marah. Tapi bila dipasang suara Imam baca Quran, kita rasa nak marah
pula. Hari ini ada banyak berlaku di mana orang duduk di sebelah
masjid, tapi masih tidak mahu pergi ke masjid. Pada saya, kuatkan
lagi bunyinya dan teruskan lagi dakwah sebegini rupa.
S:
Bagaimana dengan wanita yang suka solat sunat seperti solat dhuha
sedangkan mereka ada solat yang tertinggal contohnya ketika haid dan
bersalin. Adakah solat ini perlu diqadhakan?
J: Lebih baik diqadha solat yang tidak
sempat ditinggalkan kerana melengahkan solat sehingga haid datang
sebelum melakukan solat sunat. Kes ini berbeza dengan kes orang yang
tidak solat terlalu lama dan terlalu banyak untuk diqadha. Oleh sebab
itu, wanita perlu mensegerakan solat terutamanya 1-2 hari sebelum
waktu tiba waktu haidhnya.
S:
Adakah solat fardhu yang dilakukan dengan duduk di dalam keretapi,
dan arah kiblat tak dapat dipastikan perlu diulang semula?
J: Perlu dicari arah kiblat, dan menghadap kiblat ketika takbiratul ihram. Setelah takbir, tidak kisah lagi menghadap kearah mana-mana pun. Menariknya pula, solat sunat boleh dibuat di atas kenderaan sepertimana yang Nabi SAW pernah lakukan.
J: Perlu dicari arah kiblat, dan menghadap kiblat ketika takbiratul ihram. Setelah takbir, tidak kisah lagi menghadap kearah mana-mana pun. Menariknya pula, solat sunat boleh dibuat di atas kenderaan sepertimana yang Nabi SAW pernah lakukan.