Tafsir Ayat 20-22, surah Ali-Imran, MTDM 08.03.2013
Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid
MTDM 08.03.2013
Ulangkaji daripada ayat 19:
Ayat sebelum
ini (19) yang menyebut bahawa hanya Islam agama yang diredhai di sisi
Allah. Perselisihan yang berlaku antara orang berilmu menyebabkan
seseorang menyekat berkembangnya ajaran ilmu orang lain. Dia cuma
menerima pendapat dirinya sahaja dan menyalahkan pendapat orang lain.
Sepatutnya, perbezaan dalam kefahaman ilmu boleh dilihat sebagai satu
bentuk keluasan dalam memahami AL-Quran, dan hadis. Sesungguhnya,
orang itu telah menyempitkan sifat keluasan yang ada pada sesuatu
ilmu.
Imam Malik menolak ketika diminta oleh
Khalifah Harun Ar-Rashid agar kitab hadisnya iaitu Kitab Al-Muwattak
dijadikan sebagai kitab yang wajib diikut oleh seluruh umat Islam.
Imam Malik luas pandangannya dan beliau tidak mahu menyempitkan ilmu
hadis dengan apa yang terkandung dalam kitabnya sahaja. Katanya,
“Sahabat Nabi SAW itu ada di mana-mana, dan ada yang aku tidak
berjumpa dengan mereka untuk mengambil sanad hadis Nabi SAW.
Sekiranya kitab ini diwajibkan menjadi pegangan semua umat Islam,
tetapi ada sahabat Nabi SAW menyebut hadis yang tidak terdapat dalam
kitab ini, tetapi hadisnya memang benar. Maka kebenaran hadis Nabi
SAW daripada sahabat itu akan ‘didustakan’ oleh kerana ianya
tidak terdapat dalam kitab ini”.
Ilmu itu luas sifatnya. Ilmu tidak
boleh dihadkan seperti yang difahami oleh individu atau satu kelompok
sahaja. Khilaf (perbezaan) pendapat perlu dihormati dan diraikan, dan
tidak memenangkan kepada satu pihak sahaja. Pada zaman dahulu, antara
anak murid dan guru juga boleh berbeza pendapat. Imam Abu Hanifah
belajar dengan Imam Jaafar As-Saddiq selama 2 tahun, tetapi dia
banyak berbeza pendapat dengan gurunya. Tetapi Imam Abu Hanifah tidak
pernah mengatakan yang cuma pendapatnya yang benar. Imam Syafie
pernah berguru dengan Imam Malik dan mereka berbeza pandangan dalam
banyak hal. Imam Hambali juga sangat banyak memuji Imam Syafie
walaupun mereka banyak berbeza pendapat. Perbezaan pendapat antara
mereka tidak sekali-kali menyebabkan mereka hilang hormat antara satu
sama lain atau menuduh ajaran orang lain yang bertentangan dengan
fahaman mereka sebagai sesat.
Sebaliknya hari ini, ramai orang yang
baru sahaja memahami sedikit tentang pandangan Imam Syafie berkenaan
masalah yang tidak difahaminya betul-betul, sehingga berani
mengeluarkan kenyataan yang tidak beradab tentang Imam Syafie.
Contohnya dalam hal batal wudhuk ketika melakukan tawaf. Pandangannya
yang sempit menyebabkan dia nampak pemahaman Imam Syafie pun sempit.
Sepatutnya dia perlu memahami dasar-dasar yang dipandang oleh Imam
Syafie dan darjat taqwa Imam Syafie terlebih dahulu.
Dalam kisah yang masyur sekali, Imam
Syafie pernah ke Baghdad, ke Masjid Imam Abu Hanifah dan diminta
menjadi imam solat Subuh di situ. Diriwayatkan bahawa ketika Imam Abu
Hanifah meninggal dunia, lahir seorang imam yang baru iaitu Imam
Syafie. Hubungan Imam Syafie mesra dengan anak murid Imam Abu
Hanifah, walaupun mereka berbeza pandangan. Ketika menjadi imam, Imam
Syafie tidak menjaharkan bacaan Basmallah ketika membaca Fatihah dan
beliau juga tidak membaca doa Qunut. Selesai solat, dia ditanya,
“Adakah kamu telah keluar mazhab kamu sendiri?” Jawabnya, “Tidak.
Dalam pegangan saya membaca Basmallah masih termasuk rukun dalam
solat dan perlu dijaharkan dan doa Qunut merupakan sunat muakkad”.
Orang bertanya lagi, “Jadi, mengapa tadi tidak didengari Basmallah
dan ditinggalkan Qunut?”. Kata Imam Syafie, “Aku menghormati tuan
punya maqam di masjid ini”. Imam Syafie merujuk kepada Imam Abu
Hanifah yang dikebumikan di masjid tersebut. Imam Syafie tetap
menghormati pandangan Imam Abu Hanifah, walaupun Imam Hanifah sudah
pun meninggal. Inilah contoh akhlak yang ditunjukkan oleh Imam
Syafie.
Oleh itu, adalah sangat tidak patut
apabila ada generasi hari ini yang tidak beradab dalam menyebut
perkara berkaitan Imam Syafie. Tidak salah jika seseorang itu tidak
setuju dengan pendapat, atau pandangan Imam Syafie, tetapi jangan
diperli atau direndah-rendahkan martabatnya orangnya sekali. Itu
perbuatan melampaui batas. Imam Syafie berakhlak mulia bukan
semata-mata kepada orang yang hidup bahkan kepada orang yang telah
meninggal juga.
Orang yang menerima pendapat dirinya
sahaja sama seperti Firaun. Ketika memburu Nabi Musa dan bani Israel,
sepupu Firaun yang beriman berkata kepadanya, “Adakah kamu akan
membunuh seorang hanya kerana dia berkata tiada Tuhan selain Allah,
sedangkan dia mendatangkan bukti-bukti terhadap apa yang disampaikan
itu? Kalau dia berdusta, biarkan dia berdusta. Tetapi kalau dia
benar, aku khuatir akan turun azab kepada kita”. Jawab Firaun,
“Tiada pengetahuan selain apa yang aku tahu. Kamu salah. Aku ini
tak tunjuk kepada kamu kecuali jalan yang lurus”. Firaun menyangka
jalannya itu yang betul dan menolak jalan orang lain. Tidak, Allah
tidak hadkan pemahaman sesuatu berdasarkan apa yang difahami oleh
seorang individu sahaja. Oleh sebab itulah, setiap orang diberikan
akal agar masing-masing dapat berfikir dan memahami.
Perselisihan yang berlaku antara ahli
kitab, antara ahli agama bukanlah berdasarkan ikhtilaf dan ijtihad,
tetapi lebih kepada sikap untuk memenangkan pendapat dirinya dan
menyalahkan pendapat orang lain. Inilah sumber malapetaka dan
kehancuran umat Islam. Silapnya bukan pada perbezaanya tetapi pada
tujuan dalam perbezaan itu.
Perselisihan antara orang agama
bukanlah kerana salah agama, tetapi kerana seseorang itu ingin
mengikut hawa nafsunya sendiri. Ketika zaman Rasulullah SAW, ada
beberapa kisah di mana sahabat berbeza pendapat dalam memahami arahan
Nabi. Mereka masing-masing melakukan mengikut pemahaman mereka dan
Nabi SAW membenarkan kedua-duanya. Antara mereka tiada yang
menyalahkan pemahaman pihak lain.
Inilah yang Allah maksudkan bahawa
perselisihan yang berlaku antara mereka adalah mengikut hawa nafsu
semata-mata (daripada hujung ayat 19 surah Ali-Imran).
Perbahasan ayat 20:
Kalau mereka (kaum Yahudi, Nasrani atau
munafiqin) itu berhujah/berdebat kepadamu (wahai Muhammad) untuk
memenangkan hawa-nafsu mereka, katakan bahawa “Aku berserah kepada
Allah”. Tugas Nabi SAW hanyalah untuk menyampaikan dan menunjukkan
bukti yang jelas.
Bukan hanya Nabi SAW yang perlu
berserah kepada Allah, tetapi orang-orang yang mengikut Nabi SAW juga
perlu tetapkan keimanan dan tidak terpengaruh dengan hujjah yang
dibawa oleh orang kafir. Jangan menjadi pak turut sahaja yang tiada
prinsip sendiri.
"Dan katakanlah kepada orang yang diberi
Kitab dan orang yang Ummi (tidak tahu membaca dan menulis)..".
Nabi SAW diutusan kepada kaum Arab yang
juga dikenali sebagai kaum Ummi kerana mereka tidak tahu membaca dan
menulis dan dianggap tidak bertamadun. Ketika itu kaum Persian dan
Rom dianggap sebagai bangsa yang maju.
Sudahkah kamu mematuhi dan menurut
Islam yang aku bawa itu?
Nabi SAW disuruh bertanya sebagai satu
pengesahan yang Nabi sudah menyampaikan kepada mereka dan menjalankan
tugas yang diberikan Allah.
Ayat ini menjadi sebagai penghibur
kepada Nabi SAW yang dia tidak bertanggungjawab sekiranya apa yang
disampaikan oleh Baginda tidak diterima oleh manusia. Semua Rasul diberi amanah untuk
menyampaikan amanah dakwah kepada manusia dan mereka akan
dipersoalkan semula dengan amanah ini di akhirat nanti.
Perbahasan ayat 21:
Mengapa dikatakan – Orang yang kufur
kepada ayat Allah, dan tidak kepada Allah?
Maksudnya sama sahaja – apabila
seseorang itu kufur kepada ayat Allah, maka secara tidak langsung dia
kufur juga kepada Allah. Allah tidak dapat dilihat dengan mata, jadi
jika seseorang tidak percaya kepada tanda-tanda adanya Allah, maka
dia juga telah kufur kepada Allah.
Ratusan para Nabi dibunuh oleh bani
Israel. Mengapa? Adakah Nabi berkeras atau memaksa mereka mengikut
ajaran yang dibawa mereka? Adakah Nabi memerangi mereka? Tidak,
Nabi-nabi cuma memberi nasihat agar berbuat kebaikan dan meninggalkan
kemungkaran, dan suruh beriman kepada Allah. Jadi mengapa Nabi
dibunuh? Kerana bani Israel mengikut hawa nafsu mereka dan tidak
senang melihat orang tidak baik berubah menjadi baik.
Dalam Al-Quran juga, Allah SWT
menyatakan bahawa orang zalim memang tidak senang melihat orang
berubah menjadi baik. Bila tengok orang berubah menjadi baik, pasti
mereka ingin perli dan mengata, sehinggakan orang merasa takut untuk
berubah kepada kebaikan. Oleh sebab itu, ada juga orang yang
menyembunyikan perubahan baiknya kerana dikhuatiri diejek oleh
kawan-kawannya.
Allah beri berita 'gembira' dengan azab
yang pedih. Tak kiralah apa jua media yang digunakan untuk menghalang
dakwah kepada Allah, semuanya akan mempunyai saham tidak baik disisi
Allah.
Perbahasan ayat 22:
Semua amal perbuatan baik mereka
digugurkan di dunia lagi dan juga di akhirat nanti. Contohnya, orang
yang mencipta lampu, mikrofon, pembesar suara tetapi tidak Islam,
mereka tidak akan mendapat apa-apa di sisi Allah walaupun manfaat
dari apa yang mereka lakukan itu sangat banyak.
Setiap apa yang dilakukan mestilah
ditetapkan maltlamatnya kerana Allah. Dalam sahih Bukhari, ada
diceritakan tentang 3 golongan iaitu:
- Orang yang syahid bukan kerana Allah, tetapi untuk mendapat pujian orang ramai. Orang ramai pun memujinya jadi Allah pun mengatakan yang dia telah dapat apa yang dia inginkan dan dia dihantar ke neraka.
- Orang yang bersedekah kerana inginkan pujian orang ramai
- Orang yang membaca Al-Quran agar orang memuji bacaannya.
Amal yang tidak ikhlas kerana Allah
tiada nilai langsung di sisi Allah, walau sebesar mana sekalipun
ianya. Oleh itu, lebih baik beramal sedikit tapi betul-betul ikhlas,
kerana hanya itulah ibadah yang Allah terima. Semoga Allah berikan kita keikhlasan
dalam semua amalan yang kita lakukan. Amin.