"Pemimpin dan yang dipimpin" - Tafsir ayat 26, surah Ali-Imran, MTDM 22.03.2013

Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid
Majlis Ta'lim Darul Murtadza 22.03.2013
Masjid Muaz bin Jabal Setiawangsa, KL


Tafsir Quran - Ayat 26, surah Ali-Imran:



Dua ayat ini (ayat 26 dan 27) menunjukkan kuasa pemerintahan Allah yang mutlak – baik yang berada di dunia ataupun yang berada di langit.

Perbahasan ayat 26:
Dalam memberi kekuasaan, dalam mencabut kekuasaan, dalam memberi kemuliaan, dalam menghinakan seseorang, dan memberi segala jenis kebaikan – semuanya berada dalam kekuasaan Allah. Ada beberapa sebab yang mirip antara satu sama lain yang menjadi sebab turunnya ayat ini. Imam Al-Baghawi berkata, ketika pembukaan kota Mekah, Nabi SAW menjanjikan umatnya bahawa Persia dan Romawi akan jatuh kepada kaum Muslimin. Orang munafiqin pun berkata, “Tidak cukupkah dengan penawanan kota Mekah dan kota Madinah ini untuk Muhammad, sedangkan Persia dan Romawi adalah dua kuasa yang besar!”

Nuzul kedua ialah semasa umat Islam menggali parit sebagai persediaan Perang Khandak pada tahun ke-5 Hijrah. Nabi SAW melakar kawasan yang perlu digali dan sampai di satu kawasan, Salman Al-Farisi dan sahabat bertemu dengan satu batu besar yang tidak dapat dihancurkan. Mereka pun bertemu Nabi SAW untuk mengadukan hal tersebut. Dalam hal ini, sahabat patuh pada arahan Nabi SAW tidak pula memandai-mandai untuk mengubah lakaran yang telah ditetapkan oleh Nabi SAW. Nabi SAW pun pergi ke tempat yang dimaksudkan dan memukul batu tersebut dengan penukul. Pukulan tersebut menyebabkan batu itu pecah dan mengeluarkan cahaya yang begitu terang. Kata baginda Rasulullah SAW, “Allahu Akbar, akan dibuka untukku kerajaan Persia”. Nabi menyambung pukulan ke atas batu itu. Pukulan kedua juga memecahkan batu itu dan mengeluarkan cahaya yang terang. Kata baginda Rasulullah SAW, “Allahu Akbar, akan dibuka untukku kerajaan Romawi”. Pada pukulan ketiga, berlaku perkara yang sama dan baginda Nabi SAW berkata, ““Allahu Akbar, akan dibuka untukku kerajaan Yaman”. Keadaan umat Islam ketika itu sangat kekurangan. Orang munafiqin pun berkata, “Kita nak pergi buang air pun takut kepada orang Musyrikin, inikan pula ingin menawan kota Persia, Romawi dan Yaman”. Ini adalah cakap orang yang melihat sesuatu dengan zahirnya sahaja. Walhal hak kekuasaan mutlak adalah milik Allah dan Allah berkuasa memberi kepada sesiapa yang dikehendaki atau mencabut daripada sesiapa yang dikehendaki. Kuasa kerajaan Persia/Romawi atau Yaman bukanlah berada pada tangan mereka sendiri. Ayat ini turun sebagai jawapan kepada ejekan orang munafiqin tersebut.

Allah juga berkuasa memuliakan atau menghinakan sesiapa yang dikehendaki-Nya. Tidak semestinya memiliki sesuatu kerajaan bermakna seseorang itu dimuliakan dan begitu juga sebaliknya. Allah akan menghantar orang yang zalim kepada pemerintah yang zalim juga sepertimana yang difirmankan dalam Al-Quran. Orang yang selamat ialah orang yang tidak zalim – ketika diberi kuasa atau ketika dicabut kuasanya. Orang yang tidak zalim patuh pada apa yang Nabi SAW suruh. Nabi menyuruh kita menolong orang yang zalim dan orang yang dizalimi. Sababat pun bertanya, “Adakah wajar membantu orang yang zalim?” Jawab Baginda, “Kamu menolong dia agar dia berhenti melakukan perkara yang zalim itu”. 

Dalam satu kisah yang berlaku dalam Perang Khaibah, Nabi SAW bersabda, “Bendera ini akan aku bagi kepada seseorang yang mencintai Allah dan Rasul-Nya, dan dia juga dicintai Allah dan Rasul-Nya”. Maka mendengarkan ucapan itu, Sy. Umar pun berkata, “Demi Allah, saya tidak pernah inginkan kuasa pemerintahan kecuali pada hari itu. Saya tidak pernah bermimpi untuk menjadi pemimpin setelah masuk Islam kecuali pada hari itu”. Kenapa? Kerana ingin menjadi orang yang dimaksudkan dalam sabda Nabi SAW itu. Sy. Umar mengharapkan kedudukan yang Nabi SAW sebut itu. Keesokan harinya, Nabi SAW mencari Sy. Ali untuk diberikan bendera tersebut. 

Kisah ini menunjukan bahawa niat utama Sy. Umar menginginkan kuasa kepimpinan adalah untuk mendapatkan kecintaan daripada Allah dan Rasul-Nya. Setelah menjadi khalifah, beliau terlalu sibuk dan diberikan satu tugasan kepada puteranya, Abdullah. Apabila mendengar berita itu, beliau pun berkata, “Cukuplah hanya Umar seorang sahaja daripada keluarga Al-Khattab yang akan dipertanggungjawabkan dengan amanah dihadapan Allah di akhirat nanti”. Beliau berkata begitu kerana sedar akan beratnya tanggungjawab seorang Amirul Mukminin.

Bilakah orang zalim akan dihukum dengan orang yang zalim juga? Dalam satu riwayat, dikatakan apabila Allah ingin menghukum hambanya yang zalim, maka akan dihantar kepada mereka hakim yang zalim juga. Orang yang zalim ialah mereka yang ingkar kepada Allah dan banyak melakukan maksiat. Dalam surah Al-Isra', ayat 4-5, Allah berfirman:

Dalam ayat ini dinyatakan bahawa Allah menghantarkan orang yang zalim kepada Bani Israel oleh kerana kezaliman (keingkaran) yang mereka lakukan. Pertama, ketika sebelum zaman Nabi Musa, Allah hantarkan Firaun yang menyeksa mereka bertahun-tahun menjadi hamba sahaya. Ketika sudah mulai sedar dan ingin bertaubat, Allah hantar Nabi Musa sebagai penyelamat. Allah selamatkan mereka daripada Firaun dan berikan mereka berbagai nikmat. Namun, tidak lama selepas itu, mereka ingkar semula dan Allah hantarkan pula Raja Persia untuk menyeksa mereka. Perkara ini tidak cuma berlaku kepada bani Israel sahaja, tetapi akan berlaku kepada mana-mana kaum yang zalim, di mana akan dihantarkan kepada mereka pemerintah yang zalim juga. Bagaimana sikap kamu kepada Allah, begitulah pemimpin yang Allah akan berikan kepada kamu. Semuanya bergantung kepada diri kita sendiri. Adakah kita baik kepada Allah, atau kita menjadi sebab untuk Allah menghantarkan pemimpin yang zalim kepada kita?

Kuasa Romawi dan Persia, walaupun hebat pada awalnya, akhirnya hancur juga kerana kuasa pemerintahan adalah hak mutalak Allah. Apakah bentuk pelanggaran (mukhalafah) hukum Allah yang kita lakukan? Ada banyak bentuk, iaitu:
  • mukhalafah dengan mata
  • mukhalafah dengan telinga
  • mukhalafah dengan cara berfikir
  • mukhalafah dengan hati
  • mukhalafah dengan maksiat dan banyak lagi.
Apabila maksiat berleluasa, azab Allah akan menimpa orang yang zalim dan orang yang tidak zlaim juga. Oleh itu, kita semua mesti sama-sama berhati-hati.

Sy. Ali r.a meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda, “Sesungguhnya surah Al-Fatihah, ayat Kursi, dan 2 ayat daripada Ali-Imran (18 hingga 19, dan 26 hingga 27) dapat menjadi sebab syafaat. Kalimat-kalimat itu bergantung di bawah arasy Allah SWT dan tiada penghalang antara kalimat itu dengan Allah SWT. Yang berdoa, akan dikabulkan. Yang berhajat akan ditunaikan. Yang berharap akan dipenuhi. Mereka (ayat-ayat yang disebutkan) akan berkata kepada Allah, “Ya Allah, Engkau turunkan aku ini kepada orang-orang yang bermaksiat kepada Engkau?”. Allah berfirman, “Dengan Zat-Ku aku bersumpah, tak seorang pun yang membaca kamu semua setiap kali selepas solat wahai ayat-ayat, melainkan aku jadikan syurga tempat untuknya, dan aku akan tempatkan dia dalam 'Hadiratul Qudsi', dan akan pandang dia dengan pandangan-Ku ini, dan aku akan tunaikan hari-hari untuknya minimum 70 hajat atau paling kecil sekali aku berikan pengampunan pada-Nya. Aku lindungi dia daripada bahaya musuh dan bahaya orang yang hasad kepadanya”. 

Hadis ini tarafnya hadis dhaif. Tetapi pandangan Imam Nawawi dan ramai ahli hadis lain berkata boleh beramal dengan hadis seperti ini. Semoga Allah jadikan kita orang yang mampu beramal dengan hadis ini, Amin.

Berikut ialah 2 ayat yang dimaksudkan (4 semuanya - 18, 19 dan 26, 27). Ayat 26 dan 27 telah dimuatkan di atas.


Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab