Rezeki Berkat (2) - Tanyalah Ustaz 13.11.12

Ustaz Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim


Bacaan surah Al-Qasas, ayat 77 dan 78:

Syukur Allah memberi kita kekuatan untuk terus saling ingat mengingati. “Sesungguhnya ingat-mengingati itu ada banyak manfaatnya”. Setelah berpagi-pagi dengan solat Subuh berjemaah, dan disambung pula dengan menghadiri majlis ilmu InsyaAllah akan memberi keberkatan dalam kehidupan kita semua.

Allah tidak melarang kita mencari kekayaan dunia, isteri dan anak-pinak yang ramai. Itu semua dijadikan Allah sebagai perhiasan kita di dunia. Semuanya dibolehkan asalkan kita tidak melupakan bekalan untuk hari akhirat nanti. Qarun dan Firaun memiliki segala-galanya – kekayaan, isteri-isteri, anak-pinak yang ramai dan pengikut yang suka mengampu. Semua kelebihan itu menjadikan Qarun dan Firaun sombong dan melupakan Allah Taa'la. Janganlah kita menurut jejak-langkah mereka yang kufur kepada Allah ini.

Pesanan:
Tolonglah sokong rancangan-rancangan agama sebegini untuk member semangat kepada golongan ustaz dan ustazah agar kita bersama dapat melahirkan generasi yang lebih baik peribadinya.


Senarai soalan dan jawapan:
S: Apakah ciri orang yang mendapat rezeki yang berkat?
J: Syeikh Said Hawa ada menyebut dalam bukunya bahawa beberapa tanda orang yang mendapat keberkatan dalam rezeki ialah-
  • Orang itu kaya – semakin kaya akan semakin tawadduk (lebih rajin ke masjid, lebih baik dengan jiran tetangga, lebih baik kepada ibubapa dan keluarga, dan sebagainya).
  • Orang kaya yang tidak kedekut dan lebih mudah memberi kebaikan kepada keluarga dan orang sekelilingnya.
  • Bersifat qanaah (mencukupi dengan apa yang ada) dan tidak akan menggunakan cara haram untuk menambah keuntungan.
  • Jika berhutang, akan mudah membayarnya – Jika seseorang mempunyai duit tetapi enggan membayar hutangnya, orang itu tidak akan berkat rezekinya.

S: Benarkah orang yang sentiasa berbuat baik kepada orang lain akan mendapat keberkatan dalam rezekinya?
J: Ada satu ungkapan, “Sebagaimana kita buat pada orang, seperti itulah Allah akan izinkan orang lain buat pada kita”. Jika kita buat jahat pada orang, orang akan buat jahat pada kita. “Buatlah baik kepada manusia sebagaimana Allah buat baik kepada kamu”. Tidak terhitung kenikmatan yang Allah berikan kepada manusia terutamanya dengan keadaan negara kita yang aman. Rancangan ilmu berlambak-lambak, waktu solat tidak dihalang, tempat solat pun banyak, tempat bayar zakat pun banyak, jadi apa lagi alasan kita untuk tidak mencari ilmu dan memperbaiki diri.

S: Apakah kaitan syukur dengan rezeki yang halal dalam mendapat keberkatan harta?
J: Dalam Quran, ada banyak disebut tentang syukur. Syukur ada 3 bentuk:
  • Syukur kepada Allah dengan melakukan ibadat sebanyak mungkin. Bila kita (surah Ibrahim ayat 7) syukur, Allah pasti akan tambah lagi rezeki tersebut. Namun, jika kamu kufur, azab Allah sangat pedih. Azab Allah ini boleh menimpa kita di dunia dan di akhirat.
  • Syukur pada manusia – Paling penting syukur pada ibu bapa atau pada orang yang memelihara kita ketika kecil. Perlu juga bersyukur kepada ibu bapa mertua kerana merekalah yang melahirkan dan membesarkan pasangan kita. Tanpa mereka, kita tak boleh mengahwini pasangan kita.
  • Syukur kepada alam – dengan tidak membinasakan alam sekitar dengan sewenang-wenangnya. Contohnya – memetik pokok tanpa sebab-musabab yang sahih.

S: Betulkah rezeki yang berkat bermula dengan niat dan azam yang betul?
J: Ya. Kebanyakan buku hadis dimulakan oleh ulama dengan hadis Nabi yang bermula dengan “Innama 'Amalu binniyat”. Oleh itu, kita perlu berazam untuk selalu berbakti kepada ibubapa. Saya ada kenal ramai sangat orang kaya yang rahsia utama mereka kaya adalah kerana berbakti kepada ibubapa.

S: Apakah prinsip untuk menjana rezeki yang berkat?
J: Mulakan dengan niat yang baik – contohnya berbakti pada ibubapa,
Jauhi punca-punca maksiat – jangan campur sumber yang halal dan haram, kerana apabila bercampur, pastinya yang haram yang akan menjadi dominan.Sifat rezeki itu bertambah – jika berkurang itu tandanya rezeki itu tiada keberkatan.

S: Bagaimana untuk memastikan harta yang diperolehi dapat memberi syafaat kepada kita diakhirat?
J: Ini merupakan harapan kita semua. Dua cara utama ialah:
  • Perlu sentiasa ingat yang rezeki itu pinjaman Allah Taala, dan boleh ditarik dalam sekelip mata. Apabila Allah beri musibah – ucap Istirjak (Kami datang daripada Allah dan kepada Allah kami akan kembali). Oleh itu jangan sombong dengan harta yang dimiliki kerana Allah boleh ambil bila-bila masa saja.
  • Ingat mati selalu – dalam semua keadaan mati boleh datang menjemput kita.
  • Sentiasa muhasabah diri - dengan berkawan dengan orang soleh.


Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab