"Buat baik dibalas baik" - Perbahasan hadis 16-18, bab Berharap Pada Allah, Kitab Riyadus Solihin, m/s 238
Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar Al-Hamid
Majlis Ta'lim Darul Murtadza 11.01.2013
Hadis 16:
16. Dari Al Bara’ bin ‘Azib ra dari Nabi SAW, baginda
bersabda, “Seorang muslim bila ditanya dalam kubur, maka ia akan mengakui tidak
ada Tuhan kecuali Allah dan Muhammad adalah utusan Allah”. Hal ini sesuai
dengan firman Allah Ta’ala yang ertinya: “Allah menetapkan orang-orang yang
beriman dengan ucapan yang tetap baik sewaktu hidup di dunia mahupun di akhirat
“.
Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim
Hadis ini memberitahu tentang soalan di dalam kubur yang
bersifat ghaib, yang kita wajib beriman dengannya (perrkara yang ghaib).
Perkara ghaib ada yang bersifat usul (dasarnya), dan ada yang juga perkara yang
furuq (cabang). Jika seseorang tak beriman dengan perkara ghaib yang usul,
ianya boleh menyebabkan dia menjadi kufur, contohnya – tidak beriman kepada
malaikat, atau hari akhirat. Tetapi jika seseorang tidak beriman dengan perkara
ghaib yang furuq, maka itu tidak sampai menjadikan dia kufur, tetapi menjadikan
dia fasiq. Salah satu contoh perkara ghaib yang furuq ialah soal-jawab di dalam
kubur. Dalam hadis ini, diberitahu kebenaran akan soal-jawab di dalam
kubur. Dalam hadis-hadis yang lain ada diberikan dengan lebih jelas lagi
tentang soalan yang ditanya iaitu –Siapa Tuhan Kamu? Siapa Nabi Kamu? Siapa
Imam Kamu dan sebagainya.
Walaupun hadis ini menyebut ‘Seorang muslim bila ditanya
dalam kubur’, itu tidak pula bermakna orang bukan Muslim tidak akan disoal. Dalam hadis Nabi SAW ada menyatakan bahawa orang kafir yang
mati juga akan ditanya oleh Malaikat tentang baginda Rasulullah. Malaikat akan
bertanya “Apakah yang kamu tahu tentang seorang lelaki yang diutus di
tengah-tengah kamu?” Orang kafir akan menjawab, “Aku tak tahu”. Jawab malaikat:
“Kamu tak tahu dan takkan tahu”. Seketika itu, mereka akan terus dihukum.
Hadis ini memberitahu tentang ketetapan soalan Mungkar dan
Nangkir. Baginda Rasulllah SAW setelah mengebumikan salah seorang
sahabat yang meninggal dunia, akan duduk dan bersabda, “Mintalah kamu ampun
untuk saudaramu, dan mintalah kamu kepada Allah untuknya ‘perkataan yang benar
dan tepat’.
Apakah yang dimasudkan dengan ‘perkataan yang benar dan
tepat’ – itulah kalimah syahadah. Allah akan menetapkan lidah orang beriman
untuk berkata-kata yang baik (mengucap syahadah) ketika di dunia mahupun
setelah meninggal.
Jangan pula persoalkan bagaimana untuk berkata-kata
sedangkan kita sudah mati. Baginda SAW bersabda, “Tiada seorang yang berziarah
ke kubur saudaranya, atau sahabat yang dia rapat dengannya ketika di dunia,
melainkan ketika diziarahi, dia tahu dan seronok ditemani rakan/saudaranya
itu”. Cuma kita yang tak tahu kerana kita masih terperangkap di dalam jasad,
tetapi tidak bagi mereka yang berada di alam barzakh.
Dalam hadis lain pula dinyatakan bahawa orang dalam kubur
boleh mendengar suara tapak kaki meninggalkan kawasan perkuburan. Kita yang di
luar tak mendengar, tetapi mereka yang di dalam dapat mendengarnya. Kenapa
ketika Nabi SAW meletakkan mayat Abu Jahal, dan kaum Quraisy musyrik yang lain
menyeru, “Ya Abu Jahal, Ya fulan, Ya fulan, .. . Adakah kamu telah dapat apa yang
Allah janjikan kepada kamu? Sesungguhnya kami telah mendapat apa yang
dijanjikan untuk kami”. Sy. Abu Bakar pun bertanya, “Ya Rasulullah, bagaimana
kamu bercakap dengan orang yang telah meninggal dunia?” Nabi SAW pun menjawab,
“Pendengaran kamu tak setajam pendengaran orang yang di dalam sana”.
17. Dari Anas ra dari Nabi SAW, beliau bersabda:
“Sesungguhnya orang kafir itu bila berbuat kebaikan, maka ia langsung diberi
balasan yang dia rasakan di dunia. Adapun bagi orang mukmin, maka sesungguhnya
Allah Ta’ala menyimpan
kebaikan-kebaikannya itu untuk dibalas di akhirat, dan dia dikurnia rezeki
didunia kerana ketaatannya”.
Dalam riwayat lain dikatakan: “Sesungguhnya Allah tidak
menganiaya kebaikan orang mukmin di mana ia diberi kurnia di dunia kerana
kebaikannya itu masih akan dibalas nanti di akhirat. Adapun orang kafir, dia
mendapat kurnia di dunia kerana kebaikan yang dia lakukan Allah Ta’ala sehingga
bila dia pulang ke akhirat, maka dia tidak akan mendapat balasan atas kebaikan
yang dia perbuat”. Riwayat Muslim
Hadis ini menafikan sifat zalim Allah terhadap orang bukan
Muslim yang berbuat baik. Perbuatan baik ada yang memerlukan niat dan ada yang tidak
memerlukan niat. Contoh perkara yang tak perlukan niat ialah berbuat baik
kepada orang, memberi makan kepada orang susah, menolong jiran dan
sebagainya. Perbuatan yang
sebegini sah tanpa memerlukan kepada niat. Namun, ada beza nilai antara
perbuatan baik yang dilakukan atas perintah Allah Ta’ala, dan perbuatan baik
yang dilakukan atas dasar peri-kemanusiaan.
Orang kafir yang buat baik atas dasar kemanusiaan, dan
ikhlas dalam perbuatannya akan diberi balasan baik di dunia. Tetapi jika dia
tidak ikhlas, Allah tidak akan memberi balasan yang baik kepadanya. Orang
beriman pula jika berbuat baik kerana mentaati Allah, maka perbuatan itu akan
menjadi ibadah. Oleh itu, dalam setiap perkara baik yang dilakukan, lakukan
dengan niat kerana Allah, maka nilainya akan menjadi ibadah di sisi Allah. Jika
tidak, perbuatan itu hanya menjadi perbuatan baik dalam kacamata manusia
sahaja. Perbuatan ibadah orang mukmin akan disimpan kebaikannya untuk diberi di
akhirat. Terkadang Allah akan ganti ibadah yang dilakukan di dunia dengan
bentuk yang sama di akhirat. Contohnya, jika kita pernah bantu orang, maka
Allah akan bantu kita diakhirat. Jika kita pernah mengangkat kesusahan daripada
orang lain, maka Allah akan mengangkat kesusahan kita di akhirat.
“Barangsiapa mengangkat kesusahan daripada orang lain di
dunia, maka Allah akan mengangkat kesusahannya nanti di akhirat.
Barangsiapa mengangkat kesediahan orang mukmin di dunia,
maka Allah akan mengangkat kesusahannya nanti di akhirat.
Barangsiapa yang banyak menangis di dunia, maka dia
akan ketawa di akhirat.
Barangsiapa yang banyak ketawa di dunia, maka dia akan
menangis di akhirat.”
Hadis 18:
18. Dari Jabir ra berkata, Rasulullah SAW bersabda:
“Perumpamaan solat yang 5 waktu itu adalah seperti sungai yang penuh air
mengalir pada pintu salah seorang daripada kamu di mana dia mandi 5 kali setiap
hari daripada sungai itu”. Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.
Solat 5 waktu itu seumpama seseorang itu mandi 5 kali sehari.
Maknanya solat itu adalah penghapus dosa-doa kecil yang dilakukan di antara dua
waktu solat. Dosa-dosa besar pula memerlukan kepada taubat.
19. Dari Ibnu ‘Abbas ra berkata, “Saya mendengar Rasulullah
SAW bersabda, “Seorang muslim yang meninggal dunia kemudian jenazahnya
disolatkan oleh 40 orang yang tidak mempersekutukan Allah dengan sesuatu apa
pun, maka Allah menerima syafaat dan doa mereka terhadap orang yang meninggal
itu. Riwayat Muslim
Fadhilat solat jenazah dengan bilangan jemaah 40 orang dan
digalalakkan di buat dalam 3 saf, boleh menjadi sebab syafaat dan diberi
keampunan kepada si mati. Ini menunjukkan manfaat hubungan antara yang orang
yang meninggal dan yang orang yang
hidup. Dengan solat, si mati diampunkan. Bagaimana pula manfaat yang diperolehi
oleh orang yang hidup daripada orang yang mati?
Dalam hadis Nabi SAW, “Barangsiapa yang datang solat
jenazah, dia akan mendapat ganjaran oleh Allah satu qirat (ganjaran sebesar
Gunung Uhud), jika dia menghantar sampai ke kubur, akan mendapat 2 qirat”.
Barangsiapa yang solat jenazah dan si mati diampunkan Allah,
maka orang itu juga mendapat pengampunan daripada Allah. Inilah ‘give and take’, dia (si mati)
dapat, kita pun dapat.
Hadis ini menceritakan kelebihan meramaikan bilangan orang
yang solat jenazah, kesan solat jenazah yang boleh memberi syafaat kepada si
mati, dan bagaimana seorang mukmin boleh memberi manfaat kepada mukmin yang lain.