Walimatul Urus (1) – Tanyalah Ustaz 30.01.2013
Ustaz Dato’ Abu Hassan Din
Bacaan surah Al-Insan, ayat 9-12:
Apa jua jenis kenduri yang dilakukan mestilah dilakukan
semata-mata kerana Allah. Janganlah mengharapkan apa-apa balasan melainkan
memanjatkan rasa syukur kepada Allah SWT.
Senarai soalan dan
jawapan:
S: Apakah hukum mengadakan kenduri kahwin?
H: Berpandukan hadis riwayat Muslim dan Bukhari, daripada
Anas bin Malik, “Adakanlah jamuan kahwin walaupun dengan hanya seekor kambing”.
Ulama membincangkan dan mengatakan hukumnya ialah sunat yang dituntut, kerana
Nabi SAW mengatakan ‘Aulin’ yang bermaksud ‘Adakanlah’.
S: Apakah hukum membuat kenduri secara besar-besaran seperti di hotel?
J: Tiada halangan untuk membuat secara besar-besaran. Tapi
dalam satu hadis Nabi SAW ada menyebut bahawa jamuan kenduri kahwin yang
pertama ialah sunnah, jika dibuat 2 kali itu satu kelebihan, jika dibuat 3 kali
itu riyak dan sum’ah. Oleh itu, paling banyak boleh dibuat 2 kali sahaja,
jangan sampai 3 kali. Mana-mana kenduri
kahwin yang dibuat secara mudah, itu adalah yang paling berkat. Jangan
buat kenduri yang diluar kemampuan, atau kerana ingin menunjuk-nunjuk kerana
ianya mungkin boleh menghilangkan barakah.
S: Bilakah waktu terbaik untuk mengadakan walimatul urus?
J: Ada setengah pendapat mengatakan bahawa kenduri itu
adalah sempena sempurnanya akad nikah. Ada pendapat lain pula mengatakan tak
kisah bila dibuat, asalkan tujuannya untuk meraikan dan mengiklankan
perkahwinan tersebut. Yang lebih afdhal ialah kenduri yang mengiringi akad
nikah dan itulah yang lebih berkat. Oleh itu pendapat saya, kenduri yang lebih
baik ialah yang dibuat selepas akad nikah. Oleh itu, untuk mengejar keberkatan,
ada pihak perempuan dan lelaki yang mengadakan kenduri pada hari yang sama, atau
selang sehari sahaja.
S: Di mana tempat yang lebih baik untuk mengadakan kenduri – rumah atau
hotel/dewan?
J: Perlu dilihat kepada keadaan rumah juga. Jika rumah
sempit dan tak sesuai, maka lebih baik di buat di luar. Jika rumah besar dan
ada tempat lapang, lebih elok di buat di rumah.
S: Apakah hukum bersanding?
J: Bersanding bererti menyediakan tempat yang cantik-cantik
dan didudukkan pengantin di situ. Menurut Syeikh Yusuf Al-Qadrawi, jika pengantin memakai
pakaian menutup aurat dan tujuan memperkenalkan kepada orang ramai agar tidak
menjadi fitnah, maka itu dibolehkan. Tetapi amalam hari ini, pengantinnya
berhias melampaui batas dengan sanggul setinggi gunung jerai, lelaki memakai
perhiasan emas, dan cara duduk yang tegak dan keras sahaja menyerupai amalan agama
lain yang meminta restu Tuhan mereka. Amalan merenjis tepung tawar adalah
bidaah dan khurafat. Jika nak direnjis juga, boleh gunakan air mawar yang
bertujuan mewangikankan sahaja. Oleh itu jika ingin dibuat, boleh tapi mestilah
dengan pakaian menutup aurat, tak perlu duduk ‘keras’ sahaja, duduk biasa-biasa
sahaja dan tinggalkan amalan merenjis.
S: Jika kenduri itu jauh, apakah hukum menghadirinya?
J: Jika kita mendapat jemputan, kebanyakan ulama mengatakan hukumnya
wajib dihadiri. Maknanya jika ditinggalkan maka berdosa. Namun jika ada
keuzuran yang diterima syarak maka boleh ditinggalkan. Contohnya jika kita
tidak mampu kerana kos perjalanan terlalu tinggi. Kewajipan juga gugur jika
kita yakin ada unsur perkara maksiat dan mungkar dalam majlis tersebut.
Contohnya – jika ada nyanyian, percampuran bebas lelaki dan wanita dan
sebagainya. Apabila tidak wajib, itu tak bermakna tak boleh pergi. Tepuk dada
tanya iman.
S: Bolehkah menjemput orang bukan Islam hadir ke kenduri kahwin?
J: Ulama mengatakan boleh dengan syarat kita tidak
menyediakan makanan atau minuman tidak halal khas untuk mereka pula.
S: Adakah amalan memberi hadiah kepada pengantin atau bersedekah wang
tunai digalakkan dalam menghadiri kenduri kahwin?
J: Saya teringat satu kisah ketika Nabi SAW ingin mengahwinkan
seorang sahabat yang bernama Saad bin Tsulami, seorang yang hitam dan miskin,
dengan seorang gadis yang cantik bernama Atiqah binti Abdul Rahman. Nabi SAW
sendiri yang mengakadkan nikahnya dengan maskahwin sebanyak 300 dinar. Nabi
mengulangkan akad sehingga 2 kali, barulah Saad yang risaukan belanja
maskahwin, itu menjawabnya. Kemudian Saad bertemu Rasulullah SAW untuk mengadu
yang dia tiada duit. Nabi SAW mengatakan bahawa dia tahu yang Saad tidak
mempunyai wang dan menyuruh Saad bertemu dengan 3 orang sahabat iaitu Abdul
Rahman bin Auf, Ali bin Abi Talid, dan Umar Al-Khattab. Ketiga-tiga sahabat ini
memberi bantuan melebihi apa yang Saad perlukan. Oleh itu, ketika zaman sahabat
lagi, Nabi SAW menunjukkan bahawa kita boleh membantu meringankan atau membantu
orang untuk berkahwin.