Kesempurnaan Yang Maha Menciptakan - Tafsir ayat 5,6,7, surah Ali-Imran, Majlis Ta’lim 11.01.2013
Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar Al-Hamid
Masjid Muadz bin Jabal
Perbahasan Ayat 5:
Ayat ini berkaitan rapat dengan ayat sebelumnya. Dalam ayat
sebelum ini, telah dibincangkan sifat Qayyummi Allah –> semuanya (manusia,
haiwan, alam) bergantung kepada Allah SWT.
Apabila segala sesuatu bergantung kepada Allah, maka semua
pergerakannya mesti diketahui hakikatnya oleh Allah SWT. Jika makhluk tak
dipantau oleh yang mencipta, maka siapa pula yang akan akan menjaganya? Tiada
sesuatu perkara pun yang tersembunyi di sisi Allah.
PerbahasanAyat 6:
Ayat ini memberi jawapan kepada orang Kristian kepada
kenyataan mereka yang Nabi Isa itu ialah anak Allah. Allah menyatakan di sini
bahawa Allah yang berkuasa menjadikan bayi di dalam rahim ibu. Allah yang
menjadikan janin itu lelaki atau perempuan, hitam atau putih, berambut panjang
atau pendek, berkebolehan bercakap
bahasa yang berbeza-beza dan sebagainya.
Seorang jurutera, kalau ingin membuat contohnya sejuta
cawan, mesti membuat acuannya terlebih dahulu. Daripada acuan yang satu, akan dihasilkan sejuta yang
diinginkan dan semuanya akan sama sahaja bentuk dan rupanya. Tetapi Allah dalam
menciptakan manusia yang sejumlah 4 billion atau lebih -> tiada satu pun
yang sama, hatta ibu jari yang kelihatan sama sekalipun, apabila diambil
capnya, tetap tak sama. Inilah perbezaan antara yang berkuasa mencipta dan yang
tidak berkuasa mencipta.
Dalam penciptaan manusia, berlaku juga emak dan ayah putih,
anaknya hitam. Ibu ayahnya rendah, dan anaknya tinggi. Perbezaan ini di ciptakan
mengikut kehendak Allah supaya manusia sedar akan kebesaran Allah. Jika nampak
manusia yang kurang sifatnya, jangan pula dibuat kajian berlebihan untuk
mengelaknya daripada berlaku. Sebaliknya, jadikan kekurangan itu sebagai sebab
bagi orang yang sempurna untuk bersyukur. Orang yang ada kekuranagn fizikal,
pasti diberikan Allah ganti dengan perkara lain yang lebih bernilai berbanding
kesempurnaan fizikal yang ditarik itu.
Contohnya, Imam Al-Haddad buta matanya tetapi mata hatinya
terang. Pernah berlaku dia menerima tetamu dan mereka dihidangkan kopi oleh
pembantunya. Ketika tetamunya ingin minum, Imam Al-Haddah menegur agar tetamunya membuang lalat yang berada dalam airnya dahulu. Orang yang tak nampak boleh ‘nampak’ lalat dalam kopi, dan orang yang nampak
pula boleh tak nampak :D. Oleh sebab itu, jangan fokus pada kekurangan yang ada,
tetapi carilah hikmah di sebalik kekurangan/kegagalan itu.
Dalam satu hadis Nabi SAW:
“Dari Abu Abdul Rahman Abdullah bin Mas'ud r.a, katanya
Rasulullah SAW telah menceritakan kepada kami, sedangkan baginda seorang yang
benar dan dibenarkan kata-katanya, sabdanya: ' Sesungguhnya seseorang kamu
dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa setitik air
mani, kemudian menjadi segumpal darah selama itu pula, kemudian seketul daging
seperti yang demikian itu juga, iaitu 40 hari. Kemudian diutuskan kepadanya
malaikat, lalu ditiupkan roh kepadanya dan diperintahkan menulis empat perkara:
rezekinya, ajalnya, amalannya, celaka dan bahagianya.”
Tiada penciptaan mahkluk lain yang diceritakan sebegitu terperinci
di dalam Al-Quran atau hadis, sepertimana penciptaan manusia. (Huraian lanjut tentang hadis ini ada di sini dan tentang perawinya).
Allah menyuruh agar anak-anak Adam dimuliakan, walaupun
kepada orang-orang kafir. Dalam perang Badar, Nabi SAW menyuruh mayat orang
kafir yang terkorban agar diletak di dalam telaga untuk mengelak daripada
dimakan haiwan.
Pada penghujung ayat 6 ini di sebutkan bahawa “Allah Maha
Bijaksana” – maka segala ciptaa-Nya adalah sempurna, walaupun pada zahirnya
nampak seperti berlaku kekurangan atau kecacatan pada fizikal. Allah Maha Mengetahui
hakikat kejadian segala makhluknya – sama ada sempurna ataupun yang ada
kekurangan. Orang yang cacat bukan sekadar menjadi ujian kepada dirinya
sendiri, tetapi mereka juga menjadi ujian kepada orang di sekelilingnya yang
sempurna.
Apabila bertemu dengan orang yang ditimpa musibah, kita perlu
bersyukur dan berdoa, yang bermaksud:
“Maha Suci Allah,
segala puji bagi Allah. Yang memberi kepada saya afiah, kelengkapan,
menyelamatkan saya daripada dugaan yang menimpa kepada kamu, dan memuliakan
saya berbanding seluruh makhluk dengan kemuliaan yang banyak”
Kita perlu berdoa sebagai tanda kesyukuran terselamat
daripada musibah yang menimpa orang lain. Disebalik musibah yang menimpa orang
lain, terselindung nikmat buat kita yang terselamat, tetapi ramai antara kita
yang tidak menyedarinya. Biasanya yang kita ucapkan ialah, “Kesian dia…”.
Padahal, ketika itu kita juga sedang diuji dengan nikmat yang Allah berikan.
Kemanakah digunakan nikmat yang Allah berikan itu? Soalan inilah yang perlu
kita tanya diri sendiri. Apabila melihat kekurangan yang ada pada orang lain,
tanya diri kita apa yang kita lakukan dengan kelebihan dan kesempurnaan yang
Allah berikan kepada kita. Dengan pandangan sedemikian, barulah kita akan dapat
merasa rahsia kemanisan bersyukur.
Perbahasan Ayat 7:
Dialah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad)
kitab suci Al-Quran. Sebahagian besar dari ayat Al-Quran itu ialah ayat-ayat
“Muhkamaat”; ayat-ayat Muhkaamat itu ialah ibu isi Al-Quran dan yang lain lagi
ialah ayat-ayat “Mutasyaabihaat”.
Apa itu ayat-ayat Muhkam? Apa itu ayat-ayat Mutasyaabih?
Ayat-ayat Muhkam menyentuh perkara yang jelas, tiada
keraguan, dan tidak memerlukan kepada takwil. Ayatnya bersifat larangan atau
suruhan, contohnya:
“Diwajibkan berpuasa ke atas kamu…”
“Jangan kamu dekati zina…”
“Allah melarang riba dan menghalalkan jual-beli…”
Ayat sebegini tidak boleh dipertikaikan lagi. Jika dilakukan
juga, maka ianya telah menghampiri kepada perkara yang mengkufuri perkara yang
sudah jelas di dalam Al-Quran atau hadis Nabi SAW.
“Demi Tuhanmu, tidaklah mereka dianggap beriman sehingga kamu
dianggap sebagai hakim (muhkam)”. Oleh itu, sekiranya Nabi SAW telah memutuskan
sesuatu, maka ianya tidak boleh dipertikaikan lagi.
Dalam satu kisah, berlaku perselisihan antara 2 orang, iaitu
seorang Yahudi dan seorang Muslim yang tidak jujur hatinya. Yahudi itu mengajak
untuk membawa perkara itu kepada Nabi SAW. Nabi SAW memutuskan yang Yahudi itu
benar. Nabi SAW bersikap adil dan tidak memilih kasih dalam membuat keputusan. Lelaki Muslim itu tidak puas hati, lalu
membawa perkara itu kepada Sy. Umar. Sy. Umar pun bertanya mengapa tak ditanya perkara
ini kepada Nabi SAW. Mereka pun menceritakan yang perkara itu sudah pun
diputuskan oleh Nabi SAW. Sy Umar pun berkata, “Kamu sudah pergi kepada
Rasulullah SAW tetapi kamu masih meminta pendapat aku dalam hal ini?” Kemudian, Sy Umar
pun meminta mereka untuk tunggu
sekejap dan dia pun keluar semula dengan membawa pedangnya pula :). Oleh itu, perkara
yang telah diputuskan Nabi SAW tidak boleh dipertikai lagi.
Begitulah didalam Al-Quran, suruhan dan larangan yang
terdapat dalam ayat muhkam, memerlukan kita supaya tidak banyak
mempertikaikannya. Ayat muhkam juga memerlukan kita agar tidak perlu berfikir
banyak. Kita perlu mematuhinya, yakni buat dahulu dan rahsianya (hikmahnya)
akan terbuka selepas itu.
Ayat-ayat Mutasyabih ialah ayat maknanya samar-samar, luas.
Contohnya:
“Allah beristiwa di arasy” – ‘Istawa’ mempunyai banyak makna
dalam bahasa – seperti berdiri, bersemayam dan sebagainya
“Allah berada di atas arasy-Nya”
“Tangan Allah berada di atas tangan mereka”
Jadi bagaimana untuk memahami ayat-ayat sebegini? Bahkan ada
juga ayat yang kelihatan bercanggah seperti di satu tempat dikatakan manusia
tidak boleh melihat wajah Allah, tetapi di tempat yang lain dikatakan boleh
pula. Sebagai analogi - contohnya mata orang yang rabun, akan perlu menggunakan
cermin mata untuk membantu. Orang cacat pendengaran pula boleh menggunakan alat
bantuan pendengaran untuk mendengar. Jika manusia mampu mencipta alat untuk
mengatasi kekurangan manusia, maka Allah lebih berkuasa memjadikan manusia yang
tak boleh melihat Allah di dunia kepada boleh melihat Allah di akhirat nanti.
Ayat-ayat berbentuk: “Alif Lam Miim”, “Alif Lam Miim Raa”
dan seumpamanya juga adalah ayat Mutasyabihat. Ayat-ayat sebegini memerlukan
kita berfikir, berbeza dengan ayat-ayat Muhkamat yang Allah perintah kita untuk
patuh sahaja.
In Sha Allah bersambung minggu hadapan untuk membincangkan
orang-orang yang mempermain-mainkan ayat mutasyabihat ini.