Berinteraksi Dengan Al-Quran (3) - Tanyalah Ustaz 10.06.2012
Ustaz Prof. Madya Dr. Muhd Najib Abdul
Kadir
Bacaan surah Taha, ayat 1-8:
Alhamdulillah kita masih dipanjangkan
umur setelah dimatikan sebentar malam tadi. Setelah bangun, Nabi SAW
menganjurkan kita membaca doa bangun tidur.
Sayyidina Umar memeluk Islam setelah
mendengar adiknya, Fatimah, membacakan ayat-ayat surah Taha ini.
Antara intipati utama ayat surah ini adalah Al-Quran diturunkan
bukanlah untuk menyusahkan Nabi SAW, sebaliknya sebagai
tazkirah(peringatan) kepada mereka yang takut kepada Allah.
Mudah-mudahan kita juga termasuk dalam golongan ini kerana kita takut
dengan siksaan, azab dan kemurkaan Allah dan kita ingin menjadi
Muslim, mukmin yang taat dengan perintah Allah SWT.
Berinteraksi dengan Al-Quran mempunyai
kaitan dengan membudayakan Al-Quran. Jadikan ianya sebagai rutin harian agar
membaca Al-Quran, sepertimana Sayyidina Uthman yang akan berasa tidak
senang jika dalam sehari tidak membaca Al-Quran. Sayyidina Uthman
membaca Quran begitu kerap sehingga lusuh mashafnya. Setiap daripada
kita juga perlu mempunyai mashaf sendiri yang sentiasa dibaca. Nabi
SAW menyatakan sebaik-baik amalan adalah apa yang istiqamah. Oleh itu
saya ingin menyarankan agar kita sekurang-kurangnya cuba membaca dan
memahami 10 ayat Al-Quran sehari.
Antara kesan-kesan membudayakan
Al-Quran adalah seperti berikut:
1. Dapat menjadi seorang yang beribadah kepada
Allah kerana dengan membacanya mendapat pahala. Dalam surah
Munzamiil, ayat 20, Allah berfirman yang sebahagiannya bermaksud: “..
oleh itu bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya dari
Al-Quran ..”
2. Mengukuhkan keimanan kepada Allah
Taala. Allah SWT berfirman dalam surah Al-Anfaal ayat 2:
3. Dapat menyucikan jiwa. Kalam-kalam
Allah ini boleh menyembuhkan 'penyakit' dalaman yang tiada ubatnya di
hospital. Dalam surah Yunus, ayat 57, Allah berfirman yang bermaksud:
Penyakit hati sukar untuk diubati, jadi
gunakanlah bacaan Al-Quran sebagai penawarnya.
4. Dapat meluruskan akal (gaya berfikir)
agar dapat menerima kebenaran Al-Quran. Akal manusia ini sebenarnya
cetek dan berbeza antara satu sama lain. Oleh itu, Al-Quran itu
bertindak sebagai pemimpin akal agar selari dengan isi Al-Quran.
Dalam surah Al-Israk, ayat 9, Allah SWT berfiman yang maksudnya:
Jadi ayat ini memberitahu kita bahawa dengan
panduan wahyu, manusia akan dapat berfikir dengan bijak.
5. Mengenal manhaj Allah. Al-Quran itu
adalah pemisah yang hak dan batil. Sayangnya, masyarakat kita cuma
baca Al-Quran dalam bulan Ramadhan sahaja. Membaca Al-Quran tidak
boleh dijadikan bermusim, sebaliknya perlu dijadikan sebagai rutin
harian. Dalam bulan Ramadhan kita mampu baca Quran setiap hari.
Sebenarnya Allah ingin menunjukkan bahawa kita mampu sebenarnya untuk
membaca Al-Quran setiap hari. Ulama kita memperbanyakkan ibadat pada
bulan Ramadhan. Imam Syafie mengkhatam Al-Quran sebanyak 60 kali di
bulan Ramadhan dan 30 kali di bulan lain. Rasul SAW bertaddarus
bersama Jibril di bulan Ramadhan. Biasanya Nabi khatam sekali di
bulan Ramadhan, tetapi pada tahun terakhirnya, baginda SAW mengkhatam
2 kali dalam bulan Ramadhan.
Sebagai kesimpulan, hendaklah kita cuba menjadikan membaca Al-Quran sebagai rutin harian kita. Yang kedua, kita cuba memahami isi Al-Quran dan ketiga cuba
mengamalkan isi kandungannya. Semoga dengan itu mudah-mudahan kita mendapat hidayah dan selamat
di dunia dan akhirat.
Senarai soalan & jawapan:
S: Pada masa dahulu saya belajar
Al-Quran Nul Majid. Sekarang kita menggunaka Al-Quran Nul Karim resam
Uthmani. Apa beza antara keduanya?
J: Ini merupakan pelarasan yang di buat
di negara ini. Sekarang kita menggunakan tulisan resam Uthmani.
Dahulukala kita menggunakan resam Baghdadi atau Muhammadi kerana
ianya lebih memudahkan. Apa yang penting ialah kita membaca Al-Quran
dengan tajwid yang betul.
S: Mohon ustaz huraikan ayat 44-47,
surah Al-Maidah?
J: Dalam surah Al-Furqan, ayat 30, Nabi
SAW menyatakan yang bermaksud bahaha umatnya akan meminggirkan
Al-Quran. Inilah sebab utama yang menjadikan kita mundur. Ulama
membahaskan perkataan meminggirkan itu bermaksud kita tidak membaca,
tidak memahami dan tidak mengambil berat dengan Al-Quran. Walaupun
ramai sudah khatam Al-Quran, tetapi kita tidak cuba memahami isinya
dan ini menyukarkan mesej Allah sampai kepada kita. Dalam ayat yang
ditanyakan tadi – Allah mengarahkan agar kita tidak boleh
sekali-kali mempertikaikan kandungan Al-Quran. Kita tidak boleh syak
dengan Al-Quran apatah lagi menyalahi hukum-hukum dalam Al-Quran.
Dalam ayat ini diceritakan kisah Bani Israel yang menolak kitab
Taurat yang diturunkan kepada mereka. Kita takut jika kita menolak
Al-Quran kita boleh jatuh menjadi orang yang zalim dan fasiq.
S: Apa yang lebih afdhal dibaca di
dalam solat – membaca surah yang telah dihafal atau membaca Al-Quran
yang diletak di hadapan tetapi belum dihafal?
J: Tadi ada saya sebut dalam surah
Munzamiil, ayat 20, Allah berfirman yang sebahagiannya bermaksud: “..
oleh itu bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya dari
Al-Quran ..” Jadi bacalah surah yang telah dihafal kerana ianya
lebih mudah berbanding melihat Al-Quran di hadapan yang mungkin boleh
menyebabkan bacaan kita tidak lancar.
S: Al-Quran merupakan petunjuk kepada
semua, Islam dan bukan Islam. Banyak kajian yang diambil daripada
Al-Quran dan tanpa Al-Quran, manusia akan hilang pedoman dan tamadun.
J: Betul, Al-Quran merupakan kitab
mukjizat yang boleh memberi hidayah Allah kepada kita. Dengan membaca
Al-Quran, kita akan menemui ilmu-ilmu atau mutiara yang indah-indah.
Prof. Al-Darras pernah berkata: “Apabila seseorang mengkaji
Al-Quran, akan terpantul mutiara-mutiara yang berlainan di antara
satu sama lain.” Ini adalah kelebihan Al-Quran. Sudah banyak
berlaku apabila orang bukan Islam mengkaji Al-Quran, mereka akan
memeluk Islam kerana mendapat hidayah melalui kajian tersebut.
S: Air yang dibacakan dengan ayat
Al-Quran akan berubah rasa dan auranya dan menjadi penawar apabila
diminum.
J: Betul, kajian sudah dilakukan dan
memang terdapat perbezaan. Benarlah sepertimana firman Allah “Dan
Kami menurunkan Al-Quran itu sebagai syifa' dan rahmat kepada orang
mukmin.” Oleh itu apabila kita minum air yang dibacakan dengan
Al-Quran, InsyaAllah Allah beri kehebatan.
S: Adakah para malaikat juga membaca
Al-Quran dan kitab Taurat, Zabur dan Injil?
J: Ya, betul. Dalam surah Jin, Allah
nyatakan bahawa ada sebahagian daripada jin yang membaca dan
mendengar Al-Quran. Inilah juga yang dinyatakan sebagai malaikat
membaca dan mendengar Al-Quran.
S: Bagaimana jika kita ingin bawa
Al-Quran bersama selalu, tetapi sukar menjaga wudhuk?
J: Saya nasihatkan beli Al-Quran yang
mempunyai terjemahan, kerana ramai ulama berpendapat tidak perlu ada
wudhuk untuk memegangnya.
S: Apa beza bacaan Al-Quran di dalam
dan luar solat?
J: Di dalam solat, ada bacaan yang
wajid dan ada yang sunat. Di luar solat, semua bacaan adalah sunat.
Kita mesti menjaga wudhuk jika kita ingin menyentuh ayat Al-Quran.
Jika membaca ayat yang kita sudah hafal, tidak perlu berwudhuk.
S: Kenapa Allah bahasakan diri sebagai
“Kami”?
J: Untuk menunjukkan kemuliaan Allah
Taala.
S: Bagaimana jika kita tidak menutup aurat
dengan sempurna ketika membaca Al-Quran, contohnya berbaju lengan pendek atau berselendang sahaja (bagi wanita)?
J: Kita perlu menutup aurat dengan
sempurna sebagai penghormatan kepada Al-Quran.
S: Kenapa masih ada masyarakat bahkan
ulama yang sangsi dengan isi Al-Quran?
J: Ini merupakan sikap manusia yang
ingkar. Dalam surah Al-Baqarah, ayat kedua, Allah berfirman:
Orang yang bertaqwa akan yakin dengan
dosa dan pahala, neraka dan syurga. Kita perlu beriman sepenuhnya
dengan Al-Quran.
S: Apa hukum beimamkan sesorang yang
baca Fatihah tanpa “Bismillah..”?
J: Ini adalah khilaf antara mazhab.
Hukumnya boleh dan sah solat.