Solat Musafir (1) - Tanyalah Ustaz 27.06.2012

 Ustaz Dato' Abu Hassan Din

Bacaan surah An-Nisa;, ayat 101 yang bermaksud:

Siapakah yang dikatakan musafir?
Seseorang yang berjalan melebihi dua marhalah (92km), atas tujuan yang diharuskan, dan berniat untuk tinggal di satu tempat tidak melebihi 3 hari dan 3 malam, tidak termasuk hari sampai dan hari keluar. Tetapi jika berniat untuk tinggal lebih daripada 3 hari dan 3 malam, dia dikira musafir semasa dalam perjalanan, tetapi setelah sampai ke destinasi, dia dikira sebagai bermukim di situ. Sebagai orang bermukim, dia tidak lagi boleh mengerjakan solat jamak dan qasar. Jika dia niat untuk tinggal di situ selama-selamanya pula, dia dikira musafir semasa dalam perjalanan, tetapi setelah sampai ke destinasi, dia dikira sebagai bermastautin di situ.Sebagai orang bermastautin, dia tidak lagi boleh mengerjakan solat jamak dan qasar.

Syarat-syarat musafir:
  • Pemergian itu adalah musafir yang wajib, sunat atau harus. Contoh musafir wajib ialah perjalanan pergi menunaikan haji, musafir sunat ialah melawat saudara, dan musafir harus pula apabila membuat lawatan tertentu. Tidak dikatakan musafir jika dia berjalan atas tujuan perkara-perkara haram seperti merompak, mencuri dan lain-lain.
  • Mesti tahu dengan pasti tempat yang ingin dituju, contoh musafir ke Sungai Petani.
  • Untuk jamak – pasangannya ialah zohor dan asar, atau maghrib dan isyak.
  • Untuk qasar – hanya boleh zohor, asar dan isyak, dipendekkan daripada 4 kepada 2 rakaat. Maghrib tidak boleh diqasarkan.
Jika seseorang niat bermusafir, tetapi setelah sampai didapati jarak perjalanan baru 90km. Dia tidak boleh menambah jarak sebanyak 2km lagi demi membolehkan mengerjakan solat jamak dan qasar. Kita tidak dibenarkan menambah atau mengurangkan sesuatu untuk mengubah sesuatu hukum. Contohnya jika bela kambing, cukup 40 ekor untuk setahun perlu dizakatkan seekor. Tetapi jika dia sengaja menyembelih seekor pada bulan ke-11 untuk mengurangkan bilangan, dia tetapi kena zakat seekor kambing juga.

Untuk solat jamak takkhir, nak buat solat mana dahulu? Zohor atau Asar? ada dua pendapat, ada yang katakan dahulukan yang dahulu iaitu Zohor dulu, kemudian Asar. Atau utamakan yang empunya waktu iaitu buat Asar dulu, kemudian Zohor.

Senarai soalah & jawapan:
S: Kami bermusafir dari Sungai Petani ke KL. Adakah solat jamak dan qasar ini diwajibkan atau sebagai ruksah kepada kami?
J: Ulama berselisih pendapat dalam hal ini. Mazhab Hanafi mengatakan yang qasar dan jamak itu wajib bagi musafir. Bagi mazhab Maliki pula hukumnya sunat muakkad (sunat yang digalakkan). Bagi mazhab Syafie dan Hambali pula, hukumnya harus. Apa maknanya? Terpulang nak buat atau tidak. Ianya merupakan kemudahan yang Allah hadiahkan buat musafir.

S: Bolehkah musafir menjamakkan solat Jumaat dan solat Asar?
J: Ada hadis mengatakan kita tidak digalakkan bermusafir pada hari Jumaat. Tetapi jika ada keperluan, boleh dilakukan. Musafir digugurkan daripada tanggungjawab menunaikan solat Jumaat, jadi dia boleh solat jamak Zohor dan Asar. Tetapi jika dia tetap ingin menunaikan solat Jumaat juga, majoriti ulama mengatakan harus dijamakkan dengan Asar sekali. Boleh ikut solat Jumaat bersama imam, selepas imam beri salam, musafir boleh sambung dengan solat Asar yang diqasarkan atau tidak.

S: Bagaimana jika seseorang itu tidak berniat musafir, tetapi tersesat sehingga melebihi dua marhalah. Bolehkah dia solat jamak dan qasar?
J: Tak boleh kerana pertama:dia tidak berniat musafir. Kedua: jarak antara tempat yang ingin dituju (pada asalnya sebelum sesat) tidak melebihi dua marhalah.

S: Ada orang kata, dalam Al-Quran cuma disebut qasar sahaja dan jamak tidak disebut. Apa komen ustaz?
J: Betul, cuma qasar disebut dalam Al-Quran, seperti yang dibaca dalam ayat pada permulaan rancangan tadi. Betul, Al-Quran merupakan asas kepada sesuatu hukum. Seperti juga dengan solat, dalam Al-Quran cuma menyebut solatlah, tetapi tidak disebutkan bila, berapa kali, berapa rakat dan sebagainya. Sebab itulah kita perlu gandingkan Al-Quran dan hadis Nabi SAW. Contoh dalam ayat surah Al-Maidah, ayat 3 bermaksud, “Diharamkan ke atas kamu semua bangkai”. Jika ikut ayat ini, ikan pun boleh jadi haram kerana ikan semuanya dah jadi bangkai masa kita beli di pasar. Tetapi hadis Nabi SAW yang membenarkan kita memakan bangkai ikan. Seperti juga soal solat jamak dan qasar. Ianya disebut dalam satu hadis Nabi SAW, di mana jika Nabi SAW musafir sebelum waktu Zohor, baginda akan meneruskan perjalanan dan setelah masuk Asar, baginda akan mengerjakan solat jamak takkhir. Jika Nabi keluar musafir setelah masuk waktu, baginda akan solat Zohor seperti biasa. Ini menunjukkan bahawa selagi belum keluar daripada kampungnya, seseorang itu tidak boleh mengerjakan solat jamak atau qasar di rumahnya.

S: Bagaimana pula jika seseorang berniat untuk mengerjakan jamak takkhir, tetapi jalan sesak sehingga luput waktu solat. Apakah yang perlu dilakukan?
J: Dia perlu mengqada' solat tersebut. Tetapi qada' yang bagaimana? Jamak atau seperti biasa? Ada ulama mengatakan jika luput waktu tetapi dia masih dalam musafir, boleh mengqada' dalam bentuk jamak. Tetapi majoriti ulama tidak bersetuju dan mengatakan yang dia perlu mengqada' penuh iaitu Zohor 4 rakaat, dan Asar 4 rakaat. Jika waktu luput dan dia tidak lagi dalam musafir, semua ulama bersetuju dia perlu mengqada' secara penuh.

S: Bolehkah seorang doktor yang perlu menjalankan pembedahan yang panjang melakukan solat jamak & qasar?
J: Fatwa telah membincangkan dan mengatakan harus untuk pesakit dan doktor terlibat melakukan solat jamak.

S: Adakah pemandu bas yang mengembara setiap hari, contoh dari KL ke SP, adakah dikira sebagai musafir?
J: Kita guna kaedah tafsiran tadi: ' Seseorang yang tinggal di satu tempat tidak melebihi 3 hari dan 3 malam di kira sebagai musafir'. Maka sebagai musafir, dia boleh melakukan solat jamak dan qasar.
Walaupun dia balik ke rumahnya sendiri, jika tinggal kurang daripada 3 hari, dia masih dikira sebagai musafir dan diharuskan solat jamak dan qasar.

S: Berapa lama seseorang itu menjadi musafir dan boleh mengerjakan solat jamak dan qasar?
J: Selagi seseorang itu tinggal di satu tempat tidak melebihi 3 hari, 3 malam, dia dianggap sebagai musafir. Contoh, jika seseorang itu belayar dan tidak tinggal tetapi di mana-mana tempat, maka sepanjang masa pelayaran itu dia dikira sebagai musafir dan tiada had untuk mengerjakan solat jamak dan qasar.

S: Di manakah tempat yang terbaik untuk melakukan solat sunat musafir, sebelum atau selepas keluar rumah?
J: Solat sunat musafir diharuskan dilakukan sebelum keluar bermusafir, di rumahnya sendiri, bukan di luar rumah.

Popular Posts