Kuliah Maghrib Bersama Prof. Dr. Muhd Kamil Ibrahim

Lokasi: Masjid As-Sobirin, AU5 pada 24.06.2012


Masjid ini selalu terlintas di hati saya kerana terletak berdekatan dengan rumah adik ipar. Masjid ini juga adalah satu-satunya masjid yang sukar untuk saya mendapat saf pertama. Apabila saya telah berpindah ke Madinah, jemputan pertama yang saya terima untuk memberi ceramah apabila pulang adalah daripada masjid ini dan saya amat gembira untuk menerimanya.

Saya sekarang mengajar di Universiti Taibah, Madinah dan sedang bercuti musim panas selama 2 bulan. Di Madinah, rumah saya terletak di kaki bukit Uhud, berdekatan tempat dilakukan hukuman Qisas. Sebelum balik, saya ada menyaksikan sendiri hukuman pancung dan pengalaman itu memang sesuatu yang lain daripada yang lain. InsyaAllah akan saya kongsikan dalam blog nanti.

Ketika mula mengajar di Madinah, antara pengalaman ganjil yang dialami ialah saya mengajar pelajar lelaki sahaja. Wanita tidak dibenarkan masuk ke kawasan universiti kami. Bahkan setiausaha kami pun lelaki. Saya jadi begitu jarang melihat aurat wanita, kecuali jika keluar dari kawasan Tanah Haram. Tetapi setelah 10 bulan berada di Madinah, saya rasa ganjil apabila sampai di KLIA kerana melihat begitu ramai wanita yang membuka aurat. Apabila pulang ke rumah saya di Shah Alam juga saya saya melihat ramai wanita membuka aurat.

Kalau di Masjid Nabawi pula, terasa ganjil apabila orang solat Subuh tak baca doa Qunut. Baru-baru ini saya ada bawa tetamu dari Arab Saudi dan seorang rakan saya bertanya pada rakan tersebut apa bezanya Malaysia dan Arab Saudi. Lalu jawabnya, orang Malaysia kurang bergaduh sebab baca doa lebih sikit iaitu doa Qunut ;D

Sebelum ke Madinah, saya beritahu semua orang. Kombinasi buku tulisan saya dan isteri saya rasanya sudah mencapai ratusan ribu yang terjual, jadi saya rasa macam ramai orang kenal saya, saya rasalah ;). Saya beritahu jika datang ke Madinah, telefon saya dan datanglah ke rumah. Dari musim haji tahun lalu sehinggalah sekarang ini, setiap hari saya menerima tetamu dari Malaysia. Sesiapa yang ingin datang, boleh ambil nombor telefon saya di website ataupun di Majalah Anis. Saya ada 'uploadkan' gambar-gambar tetamu yang datang ke FB dan blog saya. Jadi, orang tanya tak letih ke Prof. layan tetamu? Saya jawab - jika sesuatu dilakukan semata-mata kerana Allah, semata-mata kerana Allah, semata-mata kerana Allah, InsyaAllah kita tak letih. Mereka yang datang ke Madinah itu sama ada orang yang buat umrah atau buat haji. Orang Malaysia yang bekerja di Madinah seperti saya ada cuma 8 keluarga sahaja. Para pelajar pula ada lebih kurang 160 orang sahaja. Jadi, apabila saya menjemput orang Malaysia, bermakna saya menjemput dan melayani tetamu Allah SWT. Saya rasa saya seperti wakil Allah SWT untuk melayani tetamu-Nya. Tuan-tuan dan puan -puan tak nak ke peluang macam tu? Saya rasa begitu seronok menerima tetamu-tetamu Allah ini.

Kebiasaanya saya akan minta mereka tunggu di parking 11A, Masjid Nabawi dan had 4 orang sahaja kerana kereta saya muat 4 orang sahaja ;). Tetapi jika ramai bolehlah ambil teksi. Pada saya mereka ini adalah tetamu Allah, jadi saya rasa bertuah dapat menjaga tetamu Allah. Isteri saya akan sediakan makanan, dan biasanya Nasi Arablah yang akan menjadi hidangan. Cuma ada satu syarat sebelum makan di rumah saya, iaitu kena dengar sedikit tazkirah daripada saya :). Inilah yang menjadi rutian harian kami. Orang pun tanya isteri saya tak penat ke kena masak setiap hari? Jawabnya tidak, bahkan, setelah 6 bulan, dia berjaya menyiapkan sebuah buku berjudul 'Bukan Sekadar Resipi'.

Untuk memulakan tazkirah, biasanya saya akan tanya tetamu wanita, “Sudah dapat masuk Raudhah?” Biasanya, ramai yang jawab sudah. Bila ditanya pula kusyuk tak masa solat di Raudhah, ramai wanita biasanya akan tertunduk membisu. Kebanyakannya, iaitu hampir 95%, mempunyai pengalaman yang tidak begitu kusyuk kerana orang terlalu ramai. Mereka bisasanya tertekan dan terpaksa berasak-asakan dan akan diminta keluar cepat-cepat oleh pengawal yang bertugas. Kemudian saya akan tanya pula kenapa nak pergi Raudhah? Biasanya mereka akan jawab, “Kerana pertama: dikatakan di situ doanya sangat mustajab, dan kedua: kerana berada di situ adalah taman syurga".

Jadi saya tanya pula, jika puan ingin doa mustajab, pernah tak dengar satu hadis Qudsi, riwayat Muslim dan Bukhari yang berbunyi,
“Allah s.w.t turun ke langit dunia apabila tinggal sepertiga malam yang terakhir dan berkata : Ada sesiapa yang memohon kepada-Ku untuk Kumakbulkan , ada sesiapa yang meminta kepada-Ku untuk Kuberikan , ada sesiapa yang beristighfar memohon keampunan untuk Kuampunkan?”

Janji Allah ini tidak merujuk khusus pada tempat, tetapi masa. Pukul berapa? Pukul 2 pagi, 3 pagi, 4 pagi. Tuan-tuan tak perlu menghabiskan beribu-ribu ringgit semata-mata untuk mendapatkan doa yang mustajab. Ia berada pada diri kita, dan berada di mana-mana sahaja. Adakah kita menggunakan peluang ini sepenuhnya?

Kedua: Puan pernah mendengar tak hadis Nabi SAW yang menyebut bahawa mereka yang berpuasa, doanya sangat mustajab? Puasa juga tidak mensyaratkan tempat. Adakah kita sudah menggunakan peluang ini? Puasa sunat boleh dilakukan setiap Isnin, dan Khamis, atau selang sehari seperti puasa Nabi Daud, dan juga juga puasa pada hari-hari putih iaitu 13, 14, dan 15 haribulan hijrah.

Ketiga: Puan-puan dan tuan-tuan pernah dengar tak bahawa doa ibubapa sangat mustajab? Status ibubapa tak bergantung pada masa, atau tempat. Oleh itu sentiasalah berdoa untuk anak-anak kita.

Kita telah sebut tentang doa yang mustajab, sekarang saya nak sentuh tentang taman syurga pula. Taman syurga juga ada bersama kita kerana Nabi SAW berkata barangsiapa yang menghadiri majlis ilmu, maka dia berada di taman syurga. Sebab itu saya suka beri tazkirah sedikit sebelum beri makan pada tetamu. Dalam majlis ilmu, diceritakan bahawa malaikat akan datang berduyun-duyun. Jadi bila tiap-tiap malam saya buat majlis ilmu, maka tiap-tiap malamlah rumah saya dikunjungi para malaikat. Jadi, bila orang tanya saya letih tak, tentulah saya kata tak letih. Bahkan saya rasa gembira kerana saya tahu apa yang saya buat. Untuk buat majlis ilmu, kita tidak boleh lokek atau berkira. Tidak mengapalah apabila saya perlu mengeluarkan sedikit belanja kerana saya yakin ada ganjaran yang lebih tinggi di sisi Allah SWT. Setelah kita tahu, cubalah kita usahakan untuk mengamalkannya.

Syarat untuk menjemput saya bercakap mudah sahaja. Pertama - Jangan bayar saya. Saya buat semata-mata kerana Allah, semata-mata kerana Allah, semata-mata kerana Allah. Allah SWT telah mengurniakan nikmat yang terlalu banyak kepada saya. Jika tuan-tuan baca buku travelog haji saya, tuan-tuan akan lebih memahaminya. Jika dikaji di dalam Al-Quran, para nabi dan rasul tidak pernah mengambil upah atas kerja-kerja dakwah yang dilakukan. Dalam surah Yaasin ayat 20 & 21 ada disebutkan dan kita ikutlah petunjuk Nabi SAW. Tetapi jika tuan-puan ingin beri hadiah, saya tak tolak kerana Rasul SAW tidak tolak hadiah. Jadi, kalau nak bagi, bagilah banyak-banyak. Baru-baru ini, Masjid Bandar Uda beri saya RM1500. Saya terdengar bisikan untuk mengambilnya. Lalu cepat-cepat saya tutup dan derma kembali kepada masjid tersebut. Dalam seumur hidup saya, itulah kali pertama saya derma RM1500 kepada masjid. Oleh itu jika tuan-tuan nak beri hadiah saya, berilah mahal-mahal agar saya juga dapat menyumbang jumlah yang besar kepada masjid ;). Silakan menjemput saya kerana saya tak kisah masjid kecil atau besar, jemaah ramai atau sedikit.

Kemudian, setelah selesai bertanya kepada tetamu wanita, saya akan bertanya pula kepada tetamu lelaki: Datang ke sini atas tujuan apa? Biasanya jawapan mereka antara haji atau umrahlah. Kemudian saya tanya lagi, “Tolong sebut 5 perkara yang akan dibuat selepas balik nanti?” 90% tak boleh jawab soalan ini. Kenapa? Kerana mereka cuma membuat persiapan sebelum pergi dan ketika berada di Mekah dan Madinah sahaja. Ramai yang tidak fikir persiapan setelah balik. Haji yang mabrur balasannya syurga. Oleh itu, jika kita pergi haji pada umur 50 tahun, dan purata hidup sehingga 75 tahun, kita mesti mempertahankan haji mabrur itu selama 25 tahun. Jadi jika pergi lagi awal, lebih lama lagi kita perlu mempertahankannya.

Tujuan ucapan saya pada malam ini adalah supaya bakal haji dan orang yang telah balik haji dapat mengambil iktibar. Saya menulis buku travelog haji pada tahun 2006. Saya pergi ketika berumur 40 tahun dan saya sangat jahil ketika itu. Saya belajar mengaji Quran sebelum pergi haji. Bolehlah dapatkan buku itu untuk rujukan lanjut kerana buku itu adalah perkongsian daripada hati saya, InsyaAllah ada pengajarannya.

Bila datang ke Mekah, semua orang mengidamkan haji yang mabrur. Sekarang, orang yang pergi penerbangan awal, akan ke Madinah dahulu selama 8 hari. Orang yang pergi penerbangan lambat akan ke Mekah dulu, duduk sehingga selesai urusan haji, kemudian barulah ke Madinah selama 8 hari. Orang yang buat umrah pula biasanya hanya berada di Madinah selama 3 hari sahaja. Daripada pengalaman saya, jika saya masuk Masjid Nabawi, InsyaAllah akan ada orang yang kenal saya. Tetapi pada musim haji yang lalu, ketika saya masuk ke Masjid Nabawi, tiada seorang pun yang kenal saya. Saya pun jadi hairan juga. Tetapi apabila orang yang telah pergi Mekah dahulu sampai ke Madinah, mereka kenal saya. Kenapa orang yang masuk Madinah dulu tak kenal saya, tetapi orang yang pergi Mekah dahulu kenal saya? Kerana orang yang belum ke Mekah masih susah hati dan fokus pada persiapan hajinya. Mereka ini jalan pun tunduk sahaja. Masing-masing takut dengan cerita-cerita balasan Allah seperti yang dibaca di dalam Mastika. Seusai solat, mereka akan menyandar di dinding sambil menelaah buku-buku panduan haji. Saya yang biasanya menegur dan memulakan perbualan dan memberi sedikit tazkirah kepada mereka. Itulah rutin saya setiap hari selepas Asar hingga Maghrib.

Tetapi bagi mereka yang telah selesai mengerjakan haji, mereka sudah berasa selesa dan santai ketika di Madinah. Rupa-rupanya tak ada pun cerita-cerita pembalasan Allah seperti yang ditakut-takutkan itu. Mungkin adalah kisah selipar hilang atau tersesat tetapi tidaklah terlalu besar. Secara puratanya, biasa-biasa saja pengalaman orang yang mengerjakan haji. Oleh sebab itu mereka pun tidak lagi jalan menunduk dan lebih mudah mengenali saya ;). Ada ramai orang yang membaca buku travelog haji saya, sedar bahawa jika saya yang jahil pun boleh menunaikan haji, mereka pasti boleh juga, kerana mereka tidaklah sejahil saya, cuma mereka telah lama meninggalkan Quran.

Oleh kerana berasa selesa setelah menunaikan haji, mereka lebih mengutamakan aktiviti beli-belah daripada solat berjemaah di Masjid Nabawi. Pada mereka, urusan haji telah pun selesai, dan solat berjemaah bukanlah termasuk dalam rukun haji. Apabila saya dipanggil memberi ceramah kepada jemaah haji di hotel-hotel sekitar Madinah, saya katakan pada mereka yang mereka sebenarnya sekadar melancong sahaja. Mereka pun tarik muka bila saya kata begitu. Sepatutnya setibanya di Madinah, jemaah perlu rasa lebih sebak kerana ujian selepas haji telah pun bermula. Jemaah perlu mohon bantuan Allah untuk beribadat seperti mana yang dilakukan ketika di Mekah. Tambahan pula jemaah akan pulang ke Malaysia dan menghadapi pelbagai ujian lain yang lebih berat. Jemaah sepatutnya meminta bantuan Allah agar dikekalkan dengan amalan yang telah dibuat semasa di Madinah dan Mekah.

Cuba perhatikan apakah yang dilakukan setelah sampai ke Malaysia? Ada tak jemaah pergi sujud syukur dan merintih memohon bantuan Allah untuk diberi kekuatan untuk terus beribadah? Kebanyakan daripada jemaah tidak melakukannya. Ketika itu mereka sibuk dengan air zam-zamnya, tamarnya, abayanya dan keluarga yang sedang menunggu di luar. Tidak sedikitpun wujud perasaan takut atau gementar dengan ujian yang bakal dihadapi. Ramai yang tidak sedar yang mereka perlu mempertahankan haji mabrur selama 20, 30, 40 tahun lagi. Sebab itulah mereka tidak boleh jawab soalan saya tentang 5 perkara yang akan dilakukan setelah balik haji. Kadang-kadang hari pertama balik lagi sudah gagal solat Subuh kerana alasan 'jetlag'. Saya juga suka untuk menggalakkan semua jemaah agar melakukan puasa sunat. Kenapa? Apa kaitan puasa dengan ibadat haji? Betul, tiada kaitan. Jadi mengapa saya suruh puasa? Menurut Imam Ghazali, puasa terbahagi kepada tiga peringkat:
  1. puasa lapar & dahaga sahaja
  2. puasa pancaindera sahaja
  3. puasa semata-mata kerana Allah, semata-mata kerana Allah, semata-mata kerana Allah seperti puasa para nabi & anbiya.
Jadi, apakah bentuk puasa para nabi and anbiya'? Sebenarnya, saya berceramah berdasarkan 2 keadaan:
Pertama: berdasarkan surah Al-Waqiah - ayat 10-14 yang bermaksud pada hari kiamat nanti, kita akan dibangkitkan dalam 3 kumpulan. Satu kumpulan bersama Rasulullah SAW, dan sedikit sahaja dalam kumpulan ini yang terdiri daripada umat akhir zaman. Golongan ini akan masuk syurga tanpa hisab. Ibnu Kathir berkata bahawa kita memang merupakan umat akhir zaman. Daripada kita semua, hanya segelintir sahaja yang akan masuk syurga bersama Nabi SAW.

Kedua: Dalam satu hadis qudsi, riwayat At-Tabrani, Allah SWT berfirman, “Wahai Adam, kumpulkanlah umatmu untuk dibawa ke muka pengadilan. Daripada seribu yang Adam bawa, cuma seorang saja yang akan masuk syurga tanpa dihisab. Tuan-tuan berani ke nak masuk ke neraka walaupun sekejap? Saya takut. Sebab itu saya selalu mohon semoga saya, isteri, anak-anak, rakan-rakan dan orang yang saya bagi ceramah, semuanya dapat masuk syurga tanpa dihisab. Kita tidak boleh berharap untuk masuk syurga dengan ilmu yang kita ada, tetapi hanyalah dengan rahmat-Nya.

Jadi, memang ketat prosedur untuk masuk syurga. Allah telah tetapkan segala suruhan dan larangan-Nya. Para nabi dan rasul juga telah memberikan contoh amalan-amalan yang kita juga mampu buat. Sesungguhnya Allah tidak menyusahkan kita, yang susah adalah kerana kita degil dan kerana kita memang tak nak buat.

Jadi, bagaimana puasa para Nabi dan Anbiya berpuasa? Ada sesiapa di sini yang pernah berpuasa semata-mata kerana Allah? Ada banyak cabaran berpuasa di Malaysia. Pertama: banyaknya aurat wanita yang terbuka dan kedua: makanan. Nak tahu sama ada kita berpuasa kerana Allah atau tidak mudah saja. Sekiranya pada pukul 2 petang, kita sudah mula berfikir nak makan apa untuk berbuka, itu menunjukkan yang puasa kita sudah sedikit terpesong. Tetapi jika kita pergi ke pasar Ramadhan atas sebab menyediakan makanan untuk suami dan anak-anak, itu tidak mengapa. Jangan pergi atas tuntutan nafsu sendiri. Jangan kata sebab aku puasa hari ini, aku nak makan xyz untuk berbuka.

Untuk mencapai puasa seperti para nabi dan anbiya tidaklah susah. Bahkan saya pun boleh mencapainya. Nanti dulu, jangan kata saya sombong atau riyak, bukan itu niat saya datang jauh-jauh dari Madinah. Mari renungkan kisah ini - Api sifatnya membakar, jika letak tangan, api akan membakar. Tetapi api yang menggunung tinggi tidak membakar apabila Nabi Ibrahim masuk ke dalamnya. Kenapa? Kerana Allah berfirman sejuklah api.

Semasa buat haji pada 2006, saya pergi dalam keadaan jahil, jadi saya cuba buat yang terbaik. Saya cuba berpuasa pada hari Isnin, Khamis, dan pada hari-hari putih. Esok hari Isnin, jadi saya harap kita semua boleh buat puasa sunat beramai-ramai. Duduk di masjid, jadi ketika berbuka, saya cuma makan tamar, dan jika ada teh, buat air teh. Oleh kerana saya berpuasa, saya tak pula meminta isteri saya masak yang sedap-sedap. Saya pergi dalam keadaan sangat takut dan pergi masjid Nabawi pada pukul 3 pagi lagi. Saya selalu menangis dan memohon keampunan pada Allah. Saya luangkan masa sepenuhnya di masjid, buat solat sunat, baca Quran, baca terjemahan. Di Masjid Nabawi, pada waktu Maghrib hari Isnin, Khamis dan hari-hari putih akan dibentang saprah. Apabila azan dilaungakan, saya pun pergi duduk di saprah dan buka puasa dengan apa yang ada - tamar dan air zam-zam. Pada ketika itu saya rasa begitu nikmatnya berpuasa dan berbuka. Diam-diam dalam diri saya berkata, mungkin beginilah puasa para nabi. Mengapa? Oleh kerana saya luangkan masa sepanjang hari di masjid dan saya rasa itulah cara Nabi puasa. Sepanjang di masjid saya hanya pegang Quran, buat solat sunat dan saya tak ada mengata orang, atau tengok tv. Itulah nikmat puasa yang sebenarnya. Jadi, apabila kita telah merasa nikmat sebegini, rugilah jika kita kembali ke Malaysia dan sekadar berpuasa pada tahap 1 kembali. Oleh sebab itu, selepas pulang dari mengerjakan haji, jika berpuasa, saya takkan berbuka di rumah jika saya tak dapat pastikan saya dapat solat berjemaah. Saya tidak lagi mementingkan soal berbuka tetapi lebih mementingkan solat berjemaah kerana ia adalah sesuatu yang Nabi SAW tak pernah tinggal kecuali 3 hari sebelum baginda wafat.

Bila masuk bulan Ramadhan, ramai pula yang mengejar Lailatul Qadr. Tidaklah salah tetapi sepatutnya kita kejar fadhilat solat fardhu berjemaah juga, bukan sekadar solat sunat. Tuan-tuan tahu bagaimana rupa malam Lailatul Qadr? Kita semua pun pernah dengar cerita yang kata nampak pokok sujud, atau air membeku. Malam dalam Islam bermula daripada selepas Maghrib ke Fajar. Jadi bagi mereka yang tinggal solat Magrib berjemaah, saya pasti mereka tidak mendapat Lailatul Qadr. Mereka mengutamakan makan di rumah berbanding solat berjemaah yang Nabi SAW tak pernah tinggal. Tetapi jika Allah nak beri, itu adalah hak Allah. Jadi, saya berbuka di masjid, dan tak tinggal solat maghrib berjemaah. Selepas itu saya balik rumah makan dan kemudian pergi semula untuk solat Isyak berjemaah. Saya tidur pukul 11 kerana ingin bangun 2:30 pagi kerana itu adalah waktu sepertiga malam. Saya bangun untuk mohon keampunan, atas dosa-dosa yang pernah dilakukan sama ada sedar atau tidak. Saya tak pernah minta untuk bertemu Lailatul Qadr. Dosa yang paling bahaya ialah syirik yang kita tidak sedar. Contohnya ialah apabila kita sombong dengan kelebihan diri yang dimiliki. Atau contoh ketika kenduri kahwin, mohon bantuan bomoh hujan. Saya bangun pagi-pagi, dirikan solat, baca Quran dan bermunajat pada Allah. Lepas itu, saya pergi solat subuh berjemaah. Jadi, jika kita sudah buat begini setiap hari, salahkan jika saya kata saya sudah mendapat Lailatul Qadr? Syaratnya, janganlah buat satu malam atau pada malam 27 hari bulan saja. Kenalah buat setiap hari, setiap bulan. Allah itu Maha Pengasih, takkanlah Allah tak nak beri kepada kita apa yang telah dijanjikan-Nya.

Ada orang tanya petua untuk bangun malam. Cuba tanya diri kita - adakah kita akan gosok gigi esok? InsyaAllah kita akan jawab ya. Kenapa? Kerana kita sudah merasa nikmat berus gigi setiap hari dan jika sehari tak gosok, kita akan berasa tidak senang. Cuba tanya soalan yang sama kepada orang asli. Orang asli itu tak peduli pun untuk berus gigi atau tidak. Kenapa? Kerana mereka tidak pernah diajar sedangkan kita telah diajar dari kecil lagi, dan diingatkan juga di sekolah. Berbalik kepada soal bangun malam, berapa ramai ibu bapa yang ajar anak bangun sepertiga malam untuk solat? Saya yakin tiada ibu bapa yang mengamalkannya. Sebab itu kita perlu jadikan bangun malam ini tabiat dengan mengajarkan anak-anak sedari mereka kecil. Berapa ramai ibu bapa yang pergi solat Subuh berjemaah tetapi takut nak kejut dan ajak anak sekali? Ibu bapa takut anak-anak akan mengantuk di sekolah. Jangan takut, Allah sudah janjikan kejayaan. Jika nak jadi orang terpilih, kita kena berani dan berusaha.

Jika kita dah tua, bagaimana nak bentuk tabiat baru ini? Sebab itu Allah berfirman yang bermaksud - tidak sama orang yang berilmu dan tidak berilmu. Ilmu adalah apa yang Allah beri, bukan apa yang kita belajar di universiti. Ilmu adalah apa yang Allah buka hijab kepada kita. Kenapa ketika di Madinah dan Mekah kita mampu pula bangun malam? Jika seseorang berjaya melatih diri ketika di Mekah, InsyaAllah dia akan terasa nikmatnya bangun malam dan akan memohon bantuan Allah untuk istiqamah setelah balik ke Malaysia. Tetapi jika dia tidak berbuat begitu ketika di Mekah, rugilah kerana dia tidak memanfaatkan peluang yang Allah berikan. Kita sangat beruntung kerana waktu Mekah lewat 5 jam daripada Malaysia. Waktu 1:30 pagi di Mekah itu sebenarnya sudah 6:30 pagi di Malaysia. Apabila terjaga, bangunlah dan terus baca doa bangun pagi dan ambil wudhuk untuk meleraikan ikatan syaitan pada tubuh kita. Kemudian terus pergi solat dan iktikaf dalam Masjid Nabawi atau Masjidil Haram. Cuba buat begitu setiap hari. Di Madinah biasanya tiada masalah kerana hotelnya dekat. Tetapi apabila tiba di Mekah pula, keadaan menjadi mencabar kerana hotel agak jauh dan kawasannya sedikit berbukit. Oleh sebab itu ramai yang membuat alasan untuk balik ke hotel untuk berehat. Bagaimana nak jadi manusia terpilih jika begini? Apa salahnya jika berehat dengan tidur di dalam masjid dan niatlah untuk iktikaf . Di samping itu ramai juga yang suka solat di kawasan luar masjid. Rugilah kita datang jauh-jauh, bayar mahal-mahal, jika tidak solat di dalam masjid. Puratanya ramai orang cuma solat 3 waktu saja – Maghrib, Isyak dan Subuh, di Masjidil Haram. Jangan sampai kita termasuk dalam golongan ini. Sebab itulah ramai yang tak boleh jawab apa yang mereka akan buat selepas pulang dari Mekah. Kita sepatutnya minta bantuan dengan Allah agar kita diberi kekuatan untuk solat 5 waktu berjemaah, untuk berpuasa pada hari Isnin, dan Khamis, untuk baca Quran setiap hari. Kekuatan bukan datang daripada fizikal kita, tetapi semata-mata kurniaan Allah. Inilah yang saya doakan setahun sebelum saya pergi menunaikan fardhu haji.Saya tidak berniat untuk riak, tetapi saya ingin beri motivasi kepada semua. Saya tak pernah tinggal solat berjemaah di masjid sejak balik haji tahun 2007 kecuali solat jamak dan qasar. Itu adalah hadiah daripada Allah SWT.

Apabila kita berbuat begini, pasti ketika kita pulang kita akan terasa kelainan dan akan mohon bantuan Allah untuk mengekalkan amalan baik tersebut. Sebelum saya tutup saya ingin kongsi cerita sedikit. Ada seorang Profesor juga yang bersetuju dengan saranan saya supaya jangan tinggal solat jemaah, tetapi katanya jadualnya sejak dahulu lagi memang penuh pada pukul 12-2 petang. Begitu juga dengan seorang pramugari yang ingin tutup aurat tetapi katanya MAS tak izinkan. Saya renung wajah mereka dan katakan. “Betulkah yang mereka ingin lakukan kebaikan?” Kemudian saya tanya lagi, “Dalam Talbiah kita ada mengucapkan – Tiada sekutu bagi Allah – Adakah pengucapan itu benar datang daripada hati kita?” Cuba kita tanya diri kita – “Ada tak satu benda yang Allah tak boleh buat?” Sepantas kilat kita boleh jawab “Tak ada”. Jadi adakah Allah yang mencipta langit, bulan, bintang ini tidak boleh mengubah 'time table' seorang profesor? Sebagai hamba, kitalah yang kena memohon bantuan daripada Allah. Bangunlah pada sepertiga malam dan mohonlah, menangislah dan merayulah pada Allah. Apabila sudah minta, jangan buruk sangka pada Allah. Semuanya hak Allah, terpulang pada-Nya bila Dia berkenan memberikan. Inilah yang dikatakan tauhid pada Allah. Jika betul nak tutup aurat, mohonlah pada Allah. Allah yang hantar saya ke Madinah, sedangkan saya sendiri tak pernah terfikir untuk tinggal disini.

Yang terakhir sekali, jika nak tahu seseorang itu dapat haji mabrur atau tak, tengok masa mereka naik kapal terbang. Adakah mereka masih menutup aurat dengan sempurna? Adakah Allah cuma berada di Mekah atau Madinah sahaja? Aurat juga bukan ditutup ketika pergi ke pejabat sahaja dan tidak ketika menyapu sampah di depan rumah. Inilah cabaran para suami dan bapa. Kita perlu tegur dan didik kaum wanita agar menjaga aurat sepenuhnya.

Saya minta maaf jika ada tersalah atau terlalu bersemangat. Mudah-mudahan esok kita semua sama-sama berpuasa. Nabi SAW berkata puasa sunat yang paling disukai ialah puasa Nabi Daud. Setelah empat bulan di Madinah, saya amalkan puasa Nabi Daud. Saya tanya pelajar di sana, kenapa Allah suka puasa Nabi Daud. Mereka tidak dapat menjawabnya. Setelah empat bulan mengamalkannya, saya rasa saya boleh jawab. Ada ilmu yang Allah beri melalui amalan. Oleh itu kalau nak tahu, cuba puasa dulu selama empat bulan. Apa yang saya dapat setelah empat bulan? Pernah dengar tak orang kata sihat dan sakit itu sama saja? Manakan pula sakit dan sihat sama? Begitu juga jika ada orang kata lapar dan puasa itu sama saja. Tentulah tidak betul kerana kedua-duanya bersifat berlawan. Setelah mengamalkan puasa Nabi Daud, suatu hari saya berkata pada isteri yang saya rasa sama saja berpuasa atau tidak. Setelah itu baru saya tersedar, itulah nikmatnya puasa Nabi Daud. Amalan itu adalah amalan yang Allah paling sukai. Takkanlah kita tak nak buat. Ramai orang zuhud yang mengamalkan tetapi tidak berkongsi dengan orang lain. Saya ingin berkongsi dan mengajak kita semua beramai-ramai mengamalkannya. Ibadah yang Allah paling sukai dan segelintir sahaja manusia yang sanggup buat. Inilah satu daripada seribu.

Untuk menghubungi Prof Kamil, sila lawati link ini.

Maklumat untuk menghubungi Prof Kamil adalah seperti berikut:
Boleh dihubungi melalui 0502127721 bila berada di Saudi.

Dari Malaysia, +966502127721 . Jika berada di Malaysia, 0193154444. Juga melalui e-mel: mki@muhdkamil.org atau muhdkamiltaibah@gmail.com.

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab