Harap & Takut dalam Solat – Mukmin Profesional 30.04.2012

Ustaz Pahrol Mohd Juoi


Alhamdulillah Allaw SWT mengizinkan kita berada dalam daerah kebaikan. Semoga perbincangan kita bukan sahaja menjadi halwa telinga bahkan turut menjadi makanan bagi hati dan jiwa kita. Semoga kita dapat merasakan kebenaran, dan bukan sekadar kita menerima kebenaran dengan pemikiran.

Pada minggu-minggu yang lalu, kita telah bincangkan perihal solat sebagai talian hayat kita dengan Allah SWT. Kita juga telah menegaskan berkali-kali bahawa untuk memperbaiki dunia, perlu perbaiki manusia, untuk perbaiki manusia, perlu perbaiki hati, untuk perbaiki hati, perlu perbaiki solat. InsyaAllah jika semua orang berusaha memperbaiki solat, kita akan boleh lihat kesan berantai yang positif. Apabila diri kita baik, kita didik keluarga jadi baik, seterusnya masyarakat akan baik sehinggalah ke peringat semakin tinggi ke seluruh dunia. Oleh sebab itulah, solat dikaitkan secara langsung dengan kejayaan, ketenangan dan kefakiran.

Jika kita tanya diri kita, logikkah solat yang cuma beberapa minit dapat menjamin kejayaan yang begitu besar. Kita perlu ingat bahawa kejayaan yang dijanjikan melalui pelaksanaan solat yang kusyuk bukan sahaja menjamin kejayaan di dunia bahkan di akhirat juga. Sebagai hamba Allah, kita perlu ingat bahawa kejayaan kita bukanlah sesuatu yang dapat kita usahakan dengan kudrat sahaja. Segala sesuatu itu berlaku dengan izin dan kekuasaan Allah juga. Kejayaan atau kegagalan kita terletak mutlak di tangan Allah. Jesteru sekiranya kita inginkan kejayaan, kita perlukan bantuan Allah. Adat dalam perhubungan, sebelum kita meminta bantuan, kita perlulah rapat dengan orang itu dahulu. Untuk rapat dan akrab dengan Allah ialah melalui solat. Solat merupakan 'senjata' yang sangat penting buat kita di dunia dan akhirat.

Dalam kuliah terdahulu, kita telah bincangkan bagaimana punca lemahnya umat hari adalah kerana meninggalkan solat. Kita sedih dengan dapatan kajian yang menunjukkan bahawa seramai 80% rakyat Malaysai tidak solat. Ini menunjukkan begitu ramainya umat yang telah terputus hubungan dengan Allah SWT. Apabila terputus hubungan dengan Allah, manusia seumpama layang-layang yang putus talinya. Dia akan terumbang-ambing tanpa hala tujuan dan diperkotak-katikkan musuh-musuhnya. Apabila manusia tidak akrab dengan Allah, Allah akan serahkan manusia itu kepada manusia lain untuk dicorak dan diperkotak-katikkan. Oleh sebab itu, kita perlu bersunguh-sungguh menjaga solat kita.

Untuk menjaga kusyuk dalam solat, ada 6 kaedah yang kita bincangkan bersama minggu lepas. Ini cuma beberapa kaedah sahaja, mungkin ada kaedah-kaedah yang lain yang boleh juga diamalkan. Enam langkah untuk mencapai kusyuk adalah seperti berikut:
  1. Memahami makna bacaan dan perbuatan.
  2. Pemusatan (fokus) pemikiran kepada apa yang dibaca dan dilakukan.
  3. Membesarkan Allah (haibah).
  4. Kagum dan takut pada Allah.
  5. Harap pada Allah.
  6. Merasa malu dan hina pada Allah.
Rasa-rasa inilah yang memberi roh kepada solat – ini juga seumpama 'software' kepada solat kita. Jangan solat kita sekadar fizikal (hardware) sahaja. Imam Ghazali berkata ada rasa-rasa tertentu yang hanya dibuka ketika manusia solat, dan tidak akan terbuka di luar solat iaitu rasa takut, rasa harap dan rasa malu pada Allah SWT. Rasa-rasa ini kita terjemahkan dalam tiga bentuk. Pertama – melaui kata-kata (bacaan dalam solat) yang juga rukun qauli. Kedua pula ialah perbuatan kita iaitu rukun fi'li. Ketiga dan yang paling utama ialah hati kita. Contohnya, kadang-kadang jasad kita sujud, tetapi hati kita masih belum sujud pada Allah. Oleh itu perlu wujud perasaan takut dan harap dalam solat kita. Takut dalam solat bercampur dengan perasaan kagum. Takut pada Allah bukan seperti takut kepada harimau, tetapi seperti takut kepada raja, ibu bapa kita. Walaupun kita takut, kita ingin mendekati mereka.

Pertama, kita takut akan kemurkaan Allah. Kedua, kita takut neraka Allah. Dengan perasaan takut ini, kita akan menjadi gementar dalam segala perbuatan kita. Para sahabat solat dengan perasaan takut ini sehinggakan mereka berdiri tegak, tak bergerak-gerak seumpama pohon kayu, lalu dihinggapi burung. Pergerakan dalam solat adalah untuk menzahirkan rasa takut ini. Kemudian, bacaan-bacaan yang kita lafazkan juga mencerminkan perasaan takut kita. Dalam kehidupan ini kita takut dengan bermacam-macam benda. Kita takut nak ambil peperiksaan, takut majikan marah, takut isteri curang dan sebagainya. Apabila kita ada rasa takut pada Allah, Allah akan pelihara kita dan buat orang lain jadi takut dan menghormati kita. Tetapi jika kita tiada rasa takut pada Allah, semua makhluk akan berani kepada kita.

Di samping rasa takut, kita perlu ada rasa harap pada Allah. Kenapa? Agar kita tidak bersangka buruk pada Allah, dan perasaan ini boleh membawa kepada perasaan putus asa. Kedua-dua rasa takut dan harap ini seumpama sayap kiri dan kanan pada burung. Apabila ada kedua-duanya barulah burung itu boleh terbang dengan stabil. Begitulah juga hati kita perlu ada kedua-dua perasaan ini. Kita harapkan pengampunan Allah. Namun, harus diingat supaya kita tidak terlalu berharap sehinga mengambil sambil lewa dan berangan-angan dengan keampunan Allah. Perlu diseimbangkan 50-50 antara kedua-dua perasaan.

Bagaimana untuk menterjemahkan rasa berharap dalam solat kita? Ketika kita duduk bersimpuh antara dua sujud. Kemudian kita sujud. Ketika sujud merupakan waktu yang paling hampir antara hamba dan Tuhannya, sebab itu amat digalakkan untuk berdoa ketika itu. Kita boleh mendoakan segala macam kebaikan dan mengharapkan agar mendapat kebaikan tersebut. Mengikut 'LOA – Law of Attraction' – Apabila kita bersangka baik, kita akan tarik kebaikan tersebut. Jadi apabila kita akrab dengan Allah melalui solat, kita sedang membina aura-aura yang baik dalam kehidupan kita.

Saya bacakan sedikit petikan daripada tulisan saya tentang rasa harap daripada buku 'Mukmin Profesional': Rasa harap diterjemahkan dalam solat menerusi bacaan Al-Fatihah, iaitu sewaktu kita meminta 'jalan yang lurus' dan ketika duduk antara dua sujud, di mana kita meminta keampunan, belas kasihan, minta ditinggikan darjat dan sebagainya. Ketika bacaan Qunut pula, kita minta hidayah pada Allah. Perlakuan lain seperti rukuk, sujud dan duduk tahiyyat akhir juga melambangkan rasa harap kita pada Allah. Rupa-rupanya solat ini merupakan waktu yang sangat intim antara seorang hamba dengan Allah. Saya teringat kata-kata seorang ulama iaitu Al-Hakim, “Kalau kita ingin Allah bercakap dengan kita, hendaklah kita baca Al-Quran. Tetapi kalau kita ingin bercakap dengan Allah, dirikanlah solat.” Dalam solat, kita meminta-minta kepada Allah. Jadi, mudah-mudahan kita dapat benar-benar merasa perasaan takut dan harap dalam solat kita. Perasaan inilah yang akan memberikan roh kepada solat kita.

Senarai soalan & jawapan:
S: Berkenaan kadar 20% sahaja orang Islam yang solat, jika diambil kira yang solat di masjid pula, mungkin tinggal 5% sahaja. Jika dibandingkan dengan markah peperiksaan, ini sudah dikira tahap gagal. Jadi mohon penjelasan ustaz bagaimana keadaan umat Islam yang markahnya cuma 5% saja di sisi Allah SWT.
J: Alhamdulillah, kita sudah ada kesedaran. Apabila kita sudah sedar yang kita telah jatuh terkebawah sekali, pada masa itu kita akan mula naik. Tetapi jika kita tidak mahu menerima hakikat bahawa kita telah jatuh, maka kita akan jatuh semakin ke bawah. Oleh sebab itu kita gerakkan bersama kesedaran tentang solat melalui rancangan-rancangan seperti di IKIM ini. Dalam kaedah menyelesaikan masalah, apabila punca masalah sudah diketahui, separuh daripada masalah itu telah dapat diselesaikan, biarpun belum lagi berjumpa jalan penyelesaiannya. Apabila kita mengakui bahawa sesuatu itu merupakan 'real problem', bukan 'presenting problem', maka ketika itu kita akan jumpa penyelesaiannya. Solat merupakan perkara paling utama di dunia ini, jadi kita kena selesaikan bab solat ini. Kita kena jaga solat agar kita dapat menjaga kejayaan di dunia dan akhirat. Kita perlu menggembeling tenaga bersama untuk menggerakkan solat. Setiap orang perlu mengingatkan diri masing-masing, dan setiap ibu bapa perlu gerakkan anak-anak untuk mengerjakan solat. Kita perlu mulakan dalam keluarga dan kemudian bawa ke dalam masyarakat dan organisasi kita.

S: Dulu ustaz ada sebut ada orang tengok laut, ingat nak mandi, jika nelayan pula ingat nak tangkap ikan, kalau petronas pula ingat nak carigali minyak. Kita sekarang pula, ada yang tengok masjid seumpana balai raya, ada yang tengok masjid seperti bangunan biasa saja, dan ada pula yang nampak khazanah Allah di situ. Mohon ulasan ustaz.
J: Dalam masjid itu ada berbagai generasi, dan janganlah perbezaan ini membawa jurang dalam hati pula. Biarlah masjid kita mesra orang pencen dan juga mesra remaja. Apabila melihat masjid, jauhkan daripada nampak ianya seperti balai raya atau bangunan biasa saja. Masjid itu rumah Allah, dan apabila kita datang ke masjid, kita akan dekat dengan Allah. Mudah-mudahan, rumah Allah sentiasa di hati kita kerana Allah sentiasa di hati kita. Jangan pula kita ke masjid ketika nikah dan menjadi jenazah sahaja. Bila dalam hati ada cinta kepada Allah, hati kita akan berdebar-debar apabila mendekati masjid. Umat yang mencintai masjid adala umat yang dekat dengan Allah. Umat yang dekat dengan Allah, InsyaAllah akan dekat dengan kejayaan.

S: Ketika solat berjemaah, terutamanya ketika solat terawih, bolehkah buka Quran agar dapat ikut apa yang imam baca. Ada yang mengatakan kita memutuskan saf.
J: Bagi kita yang baca Quran tapi tak faham, masih belum terlambat untuk bermula. Jadi apa yang boleh diusahakan ialah contohnya melihat Al-Quran ketika solat. Perbuatan ini tidak membatalkan solat. Ulama-ulama mengatakan dalam solat-solat sunat, kita boleh membuka Al-Quran untuk membaca dan memahaminya. Ada juga orang berkata apa guna kita baca Al-Quran andainya kita tidak faham. Jangan kata begitu. Al-Quran ini satu mukjizat dan tidak sama seperti buku lain. Ada 3 perkara yang kita lihat sahaja terus dapat pahala: pertama – lihat kaabah, kedua – lihat wajah ibu bapa, dan ketiga – lihat Al-Quran. Sebagai perkongsian seterusnya saya bawakan satu cerita. Ada seorang anak murid diminta untuk membaca Al-Quran. Anak murid itu mengadu kenapa mesti dia baca sedangkan dia tidak faham. Lalu gurunya meminta dia mengambil air menggunakan satu bakul raga dan mengisi sebuah tempayan. Dia pun mengikutnya tetapi belum sempat sampai lagi, airnya sudah tiris keluar. Dia mengulang beberapa kali sebelum berjumpa gurunya kembali. Anak murid itu mengadu bahawa perbuatannya sia-sia kerana bakul itu tidak boleh diisi air. Lalu guru itupun menyangkal dan menyuruh anak murid itu melihat ke dasar bakul itu. Dasarnya yang sebelum ini kotor telah bersih kerana berkali-kali dimasukkan air. Begitula juga kesan bacaan Al-Quran kepada hati kita. Sedikit-sebanyak bacaan itu akan dapat mensucikan hati pembacanya. Begitu juga jika ada orang kata selagi belum dapat kusyuk dalam solat, selagi itulah dia tidak mahu solat. Jika begitu, alamatnya sampai bila-bilalah dia takkan solat.

S: Bagaimana pula dengan orang yang tak solat tapi berjaya, dan orang yang solat tapi tak berjaya. Mohon ulasan ustaz.
J: Pertama, kita kena faham apakah ukuran kejayaan dan kekayaan yang sebenar. Orang yang tak solat mendapat kekayaan, tetapi kekayaan itu bukanlah segala-galanya. Kekayaan harta benda bergantung pada keberkatan harta tersebut. Harta yang berkat, sedikit mencukupi, banyak boleh diagihkan. Harta yang tidak berkat pula, sikit tak mencukupi, banyak tak memuaskan hati. Seumpama orang yang minum air laut, semakin diminum semakin haus. Oleh sebab itu, jika kita perhatikan, orang yang terlibat dengan rasuah, bukanlah daripada golongan orang yang miskin, tetapi orang yang sedia kaya. Kenapa? Mereka ini kaya harta tetapi miskin jiwa. Jadi, kekayaan sebenar ialah orang yang kaya jiwa. Kaya jiwa inilah yang dimiliki oleh orang yang solat. Orang yang kaya jiwa, jika dia miskin dia akan sabar, dan jika dia kaya, dia akan bersyukur. Jadi jangan kita fikir orang yang tak solat itu kaya. Mungkin betul hartanya banyak, tetapi dalam jiwanya penuh perasaan tamak dan tidak puas. Dia seumpama mengejar fatamorgana. Ukuran ketenangan ialah hati tenang mengingati Allah, dan tabah menghadapi apa saja ujian kehidupan. Kejayaan itu bukanlah dapat mengumpul harta yang banyak, kelulusan atau pangkat yang tinggi. Allah Maha Adil dengan tidak meletakkan kejayaan kepada harta benda. Jika tidak, pasti orang miskin akan rasa mereka didiskriminasi. Kejayaan juga tidak terletak pada rupa yang cantik atau pangkat yang tinggi. Sebaliknya Allah letak kejayaan pada hati yang dekat dengan-Nya. Jadi, orang yang miskin pun boleh dapat, kaya pun boleh dapat, lelaki, perempuan, orang atasan, orang bawahan, semua pun boleh meraihnya. Orang yang tidak solat tiada ketenangan dalam jiwanya.

S: Saya seorang muallaf yang baru memeluk Islam 17 bulan. Bagaimana untuk mengajak rakan Islam lain untuk solat bersama?
J: Alhamdulillah dan tahniah kerana diberi hidayah. Tambahan pula Allah juga campak hidayah untuk mengajak rakan-rakan kepada kebaikan. Apabila sedang bekerja dan kita meninggalkan kerja untuk solat terlebih dahulu, itu juga merupakan satu bentuk dakwah. Walaupun kita tidak mengajak secara lisan, ianya dinamakan sebagai dakwah perbuatan. Soalnya bagaimana cara yang hikmah untuk mengajak orang solat? Pertama dan yang paling utama ialah bina perhubungan terlebih dahulu. Bina jambatan, bukan tembok. Cuba paparkan sifat orang solat yang intim dengan Allah, dia akan intim juga dengan manusia. Saya pernah katakan dahulu, “Akrablah dengan manusia untuk mengetahui masalah mereka. Akrablah dengan Allah untuk membantu mengatasi masalah mereka.” Apa yang penting ialah selalu berbual dengan mereka. Paparkan bahawa kesan solat itu melahirkan akhlak yang baik. Nabi SAW berdakwah dengan mempamerkan kesan solat itu dalam pergaulan seharian. Jika ada orang sakit, pergi ziarah. Jika ada yang susah, berkongsi masalah dengannya. Dalam pergaulan seharian itu, apabila ada ketika yang sesuai, selitkanlah kepentingan dan kelebihan solat. Inilah yang dikatakan oleh Stephen Covey, “Seek to understand, then to be understood.” Cuba fahami apakah masalah seseorang itu dan beri bantuan yang kita termampu. Jika dilakukan berterusan begini, orang akan perasan kebaikan akhlak kita. Pada ketika itu, kita akan menjadi teladan yang baik untuk mereka ikuti. Dakwah yang paling berkesan ialah dakwah melalui teladan, bukanlah dakwah lisan semata-mata.

S: Sebagai guru, dapat diperhatikan bahawa ramai pelajar yang meninggalkan solat. Mohon tip mengatasinya.
J: Paling utama ialah kena mengajak, bukan sekadar mengajar. Mengajar cuma semata-mata perpindahan ilmu. Tetapi mengajak ialah apabila kita membimbing dan buat sekali bersama mereka. Kalau dilihat daripada faktor pendidikan, kesalahan sasaran dakwah kita adalah kerana kesalahan pendidik, iaitu guru-guru. Berapa ramai guru yang betul-betul solat bersama anak murid di sekolah?
Guru perlu membimbing anak murid bersama-sama. Perhatikan anak-anak murid ketika ambil wudhuk dan perbetulkan jika ada kesalahan. Wujudkan hubungan yang rapat dan mesra dengan pelajar. Bila sudah rapat, mudah untuk mendekati dan menegur mereka. Dalam Islam, anak-anak diminta solat ketika berumur 7 tahun, dan setelah 10 tahun, anak-anak boleh dirotan andainya tinggal solat. Dalam jarak masa 3 tahun itu, ada 3x365x5=5475 waktu solat. 5475 kali inilah yang perlu dididik oleh ibu bapa dan guru. Pengulangan inilah yang penting dan jangan mengharap kesan yang mendadak. Mengikut kajian, anak-anak memerlukan pengulangan sebanyak 300 kali sebelum memahami sesuatu perkara. Jangan jemu untuk terus mengajak anak-anak solat. Diceritakan bahawa Nabi SAW mengetuk pintu rumah Abu Jahal tidak kurang daripada 100 kali untuk mengajaknya kepada Islam. Seterusnya, cara untuk mengambil hati anak-anak ialah dengan mewujudkan perkara- perkara yang meriah di samping melakukan solat. Contohnya, buat jamuan makan, permainan, senam, 'treasure hunt' yang berunsurkan pendidikan tentang solat. Pokok pangkalnya mohon bantuan, kekuatan, ketabahan dan kebijaksanaan daripada Allah untuk mengajar orang lain.

Kesimpulan:
Semoga kita dapat mewujudkan perasaan takut dan harap ini di dalam dan juga di luar solat. Apabila kita takut dengan Allah, secara tidak langsung, kita akan mengusir keluar 'takut-takut' yang lain di dalam hati. Sebaliknya, jika tiada rasa takut kepada Allah, kita akan diburu oleh pelbagai rasa takut dan menyebabkan hilang ketenangan dalam jiwa. Dengan berharap kepada Allah, kita akan mempunyai ketabahan menghadapi kehidupan. Ketika semua orang mungkin mengecewakan kita, Allah sentiasa berada dekat di sisi kita untuk mendengar rintihan kita, dan permintaan kita dan Allah akan mengabulkan segala permintaan kita, InsyaAllah.

Popular Posts