Solat Musafir (2) – Tanyalah Ustaz 28.06.2012

Ustaz Dato’ Abu Hassan Din Al-Hafiz
Sebagai ulangkaji daripada semalam:

Siapakah yang dikatakan musafir?
Seseorang yang berjalan melebihi dua marhalah (92km), atas tujuan yang diharuskan, dan berniat untuk tinggal di satu tempat tidak melebihi 3 hari dan 3 malam, tidak termasuk hari sampai dan hari keluar. Tetapi jika berniat untuk tinggal lebih daripada 3 hari dan 3 malam, dia dikira musafir semasa dalam perjalanan, tetapi setelah sampai ke destinasi, dia dikira sebagai bermukim di situ. Sebagai orang bermukim, dia tidak lagi boleh mengerjakan solat jamak dan qasar. Jika dia niat untuk tinggal di situ selama-selamanya pula, dia dikira musafir semasa dalam perjalanan, tetapi setelah sampai ke destinasi, dia dikira sebagai bermastautin di situ.Sebagai orang bermastautin, dia tidak lagi boleh mengerjakan solat jamak dan qasar.

Jamak bermaksud mengumpulkan dua solat dalam satu waktu. Waktu yang dibenarkan ialah waktu Zohor dan Asar atau waktu Maghrib dan Isyak. Boleh dipilih untuk dilakukan pada waktu pertama – iaitu jamak takdim, atau dilakukan pada waktu kedua – iaitu jamak takkhir. Jamak takkhir perlu diniatkan ketika masuk waktu pertama iaitu Zohor atau Maghrib. Jamak takdim tiada masalah kerana terus dilakukan kedua-dua solat sekaligus.

Qasar pula memendekkan solat 4 rakaat kepada 2 rakaat. Solat yang boleh diqasarkan ialah Zohor, Asar dan Isyak sahaja. Kita boleh jamak dan qasar sekaligus.

Senarai soalan & jawapan:
S: Adakah jika melancong ke luar negara tidak dibenarkan solat jamak & qasar?
J: Bergantung kepada niat melancong itu. Sekiranya untuk berjalan-jalan sambil mengambil iktibar kebesaran Allah hukumnya harus. Ada ayat dalam Al-Quran yang menyuruh kita berjalan di muka bumi sambil mengambil pengajaran. Jadi, bolehlah dikerjakan solat jamak & qasar. Namun jika melancong atas tujuan maksiat, barulah tidak boleh.

S: Bolehkan seseorang yang ingin musafir mengerjakan solat jamak & qasar dirumahnya sebelum bergerak?
J: Berdasarkan hadis Nabi SAW, riwayat Anas yang menceritakan bahawa jika Nabi SAW bermusafir sebelum waktu Zohor, baginda akan meneruskan perjalanan dan setelah masuk Asar, baginda akan mengerjakan solat jamak takkhir. Jika Nabi keluar musafir setelah masuk waktu, baginda akan solat Zohor seperti biasa. Ini menunjukkan bahawa selagi belum keluar daripada mukimnya atau kampungnya, seseorang itu tidak boleh mengerjakan solat jamak atau qasar di rumahnya. Takrif mukim atau kampung disini termasuk juga taman perumahan. Oleh itu, ini menunjukkan solat jamak dan qasar tidak boleh dilakukan di rumah.

S: Jika saya memandu jarak yang berpusing-pusing sehingga menjadi melebihi dua marhalah, bolehkah saya solat jamak dan qasar.
J: Jarak dua marhalah itu dikira jarak terus antara dua tempat, bukan jalan yang berpusing-pusing. Ulama mengatakan kita perlu mengira jarak terus dahulu untuk memastikan jarak itu melebihi dua marhalah.

S: Jika seseorang memandu tanpa arah tujuan dan sedar-sedar sudah melebihi dua marhalah. Bolehkah dia mengerjakan solat jamak & qasar?
J: Tidak boleh, kerana tiada niat musafir ke tempat yang tertentu.

S: Ada yang mengatakan jika seorang musafir mengerjakan solat tamam (penuh) berjemaah, dia tidak lagi boleh mengerjakan solat jamak atau qasar selepas itu.
J: Ini orang biasa yang cakap. Tetapi Imam Syafie kata harus buat jamak dan qasar selagi bermusafir. Tiada masalah jika pernah mengikut imam solat tamam atau tidak.

S: Seorang musafir berniat tinggal di satu tempat seminggu. Dia melakukan solat jamak & qasar untuk tiga hari pertama, dan kemudian baru solat penuh. Bolehkah begitu?
J: Betul, ini juga banyak saya dengar berlaku. Sebenarnya TIDAK boleh, kerana setelah tiba, dia telah dikira sebagai orang bermukim di situ, dan bukan lagi musafir. Sesiapa yang pernah terbuat, kena qada’ balik solat yang pernah ditinggalkan kerana solat jamak yang dilakukan tidak sah.

S: Jika niat asal untuk musafir selama tiga hari, tetapi oleh kerana urusan tidak selesai, pemusafiran bersambung sehari demi sehari. Jika begitu masih bolehkah buat solat jamak dan qasar?
J: Jika niat asal memang untuk duduk  3 hari sahaja, tetapi kerana keperluan, terpaksa dipanjangkan pada kadar sehari, kemudian perlu tambah sehari lagi dan seterusnya sehari lagi, ada pendapat ulama yang membenarkan sehingga tujuh hari.

S: Solat jamak dan qasar diharuskan ketika keadaan tidak aman dan selamat. Tetapi zamana sekarang sudah aman, jadi masih perlukan melakukan solat jamak dan qasar?
J: Soalan ini pernah ditanya oleh Sa’labah kepada Umar.  Umar pun berkata yang dia juga ingin bertanya perkara yang sama, lalu mereka pun bertanya kepada Nabi SAW. Lalu Nabi SAW menjawab, “Itu merupakan satu sedekah yang Allah beri kepada kita.” Oleh itu, kita terima saja tanpa perlu bertanya banyak.

S: Jika ingin solat jamak dan qasar, bolehkah mengikut imam solat tamam?
J: Ijmak ulama mengatakan, jika musafir ingin solat jamak, dia tidak boleh ikut imam yang solat tamam. Jika ingin ikut juga, dia perlu solat tamam seperti imam juga. Tetapi orang solat tamam boleh berimamkan orang yang solat jamak dan qasar. Setelah imam bagi salam, orang itu boleh sambung rakaat seterusnya, seumpama imam masbuk.

S: Anak saya belajar di KL, apabila balik ke rumah di SP, adakah dia boleh mengerjakan solat jamak dan qasar?
J: Anak itu dikira bermukim di KL, walaupun rumahnya di SP. Jika dia balik untuk 3 hari atau kurang, dia dianggap musafir dan boleh mengerjakan solat jamak dan qasar. Feqah tidak menetapkan sama ada rumah sendiri atau rumah orang.

S: Saya bermusafir daripada KL ke SP. Dalam perjalanan saya mengerjakan jamak takdim untuk Zohor dan Asar. Apabila sampai di SP, waktu Zohor masih belum habis. Jadi perlukan saya solat Asar lagi sekali?
J: Tak perlu kerana telah dilakukan ketika menjadi musafir. Kita boleh juga sengaja tunggu waktu masuk sebelum sampai ke rumah ketika masih dalam perjalanan, contoh pergi makan dahulu, untuk mengambil kemudahan solat jamak dan qasar.

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab