Bulan Rejab dan Kelebihannya - Topik Jumaat IKIM 01.06.2012

Ustaz Muhadir bin Haji Joll


Mukadimmah:
Alhamdulillah dapat berjumpa pada hari yang sangat mulia. Nabi SAW bersabda, “Tidak ada matahari yang terbit pada hari yang lebih mulia melainkan pada hari Jumaat.” Hari Jumaat merupakan penghulu segala hari dan kita digalakkan untuk memperbanyak selawat ke atas junjungan Rasulullah SAW. Semoga kita dipilih Allah Ta'ala untuk mengimarahkan hari Jumaat, terlebih pula di dalam bulan Rejab yang mulia ini. Kita berbicara tentang bulan yang sangat mulia iaitu bulan Rejab, sebelum kita berbicara tentang ketua semua bulan iaitu Ramadhan Al-Mubarak.

Terdapat sangat banyak kelebihan bulan Rejab yang ditulis oleh para alim ulama yang besar. Nabi SAW, apabila melihat anak bulan Rejab, akan melafazkan doa, “Ya Allah berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban, dan sampaikanlah kami pada bulan Ramadhan.” Jadi kenapa Nabi SAW guna perkataan 'Berkatilah kami'? Ini kerana ramai orang yang leka dengan kelebihan yang ada dalam bulan Rejab sehinggakan bulan ini berlalu habis begitu sahaja. Para salafussolleh bersungguh-sungguh mempertingkatkan amalan di bulan ini kerana mereka tahu ganjarannya amat besar.

Al-Imam Ibnu Rejab bin Hambali menulis di dalam kitab beliau bahawa bulan Rejab ini adalah pembukaan kepada bulan-bulan kebaikan dan bulan-bulan barakah iaitu bulan Syaaban dan Ramadhan. Bulan Syaaban dan Ramadhan mempunyai ganjaran yang sangat tinggi di sisi Allah dan Rejab merupakan bulan pembukanya. Sesuatu yang menjadi pembuka kepada sesuatu yang mulia tentulah sesuatu yang istimewa juga. Contohnya, jika ada seorang VVIP ingin hadir ke sesuatu tempat, sudah tentu 'PA (Personal Assistant) akan dihantar terlebih dahulu. Pembantu kanan ini tidaklah boleh orang sembarangan sahaja tetapi perlu orang yang hebat setanding dengan kedudukan VVIP itu juga. Jadi bulan Rejab menjadi mulia kerana dikaitkan dengan bulan Ramadhan yang sangat mulia.

Sebahagian ulama, antaranya Sheikh Abu Bakar Al-Warra' juga menyebut, “Bulan Rejab bulan bercucuk tanam, bulan Syaaban bulan untuk mengairi, dan bulan Ramadhan ialah bulan mengambil hasilnya.” Oleh sebab itu, seseorang tidak boleh mengambil hasil jika tanamannya tidak subur. Bagaimana untuk mengairi tanaman jika tidak bercucuk tanam? Kita juga kena ingat yang sebelum bercucuk tanam, 'kawasan' tersebut perlu dibersihkan terlebih dahulu daripada semak-samun. Jika tidak, tanaman akan cepat mati. Oleh sebab itulah, ulama menyatakan bahawa bulan ini adalah untuk membersihkan diri dengan membanyakkan beristighfar, bertaubat dan kembali kepada Allah SWT.

Rejab juga termasuk dalam kumpulan bulan-bulan haram. Haram ini bermaksud segala kebaikan yang dilakukan akan mendapat ganjaran yang sangat tinggi. Allah SWT berfirman berkenaan kelebihan bulan-bulan haram yang maksudnya, “Sesungguhnya hitungan bulan-bulan disisi Allah ada 12 bulan. Antara 12 bulan ini ada 4 bulan yang dinamakan bulan yang haram. Hendaklah kamu jangan menzalimi diri kamu sendiri.” Kenapa Allah sebut 4 bulan yang haram sedangkan Allah telahpun menyebut keseluruhan 12 bulan. Ini menunjukkan pengkhususan sesuatu kerana fadhilat yang ada padanya. Empat bulan ini disebut sebagai bulan haram kerana besarnya ganjaran pahala amalan yang dilakukan dalam bulan-bulan ini. Tetapi harus diingat bahawa dosa yang dilakukan dalam bulan-bulan ini juga menjadi lebih besar daripada biasa. Sayyidina Ibnu Abbas ada menyebut, “Allah SWT mengkhususkan empat bulan ini dan menjadikannya bulan yang haram kerana dosa yang diperbuat dalamnya besar, dan menjadikan juga amal yang soleh diberi ganjaran yang besar.” Segala amalan baik akan dilipat-gandakan pahala.

Bulan-bulan ini juga disebut sebagai bulan haram kerana orang-orang Arab akan berhenti berperang pada waktu ini. Perkataan Rejab berasal daripada perkataan 'Rajaba' yang bermaksud 'Dia memuliakan dan membesarkannya'. 'Dia' di sini merujuk kepada golongan malaikat yang memuliakan bulan ini dengan amalan tasbih dan tahmid. Jadi, jika malaikat yang tak berdosa pun banyak bertasbih dan bertahmid di bulan ini, bagaimana pula dengan kita? Bulan Rejab ini juga dikatakan mempunyai 14 hingga 17 nama. Antaranya ialah “Syahrullah' yang bermaksud 'Bulan Allah'. Sesuatu yang dikaitkan dengan sesuatu yang mulia akan menjadi mulia juga. Contohya, pintu masjid dan pintu tandas berbeza tarafnya, walaupun fizikalnya menggunakan pintu yang serupa. Pintu tandas orang berani conteng atau tendang, tetapi orang takkan buat begitu pada pintu masjid. Jadi bulan Rejab ini sangat mulia. Bulan ini juga disebut sebagai 'Rejab Mudhor'. Mudhor merupakan satu kabilah Arab yang agak besar yang sangat mengagungkan bulan ini. Nama ini juga ada disebut dalam satu hadis. Nama lain yang istimewa untuk Rejab ialah 'Al-'asom' yang bermakna pekak atau tuli. Ini kerana pada bulan ini orang Arab tidak berperang dan keadaan menjadi sunyi daripada bunyi kerincing pedang-pedang mereka.

Senarai Soalan & Jawapan:

S: Rejab datang lagi dengan berbagai kelebihan tetapi dengan umur yang bertambah, tenaga semakin berkurang untuk melakukan amal-ibadat. Ramai yang tidak sedar tentang ini dan berharap akan melakukan banyak amal setelah pencen nanti. Bagaimana pula dengan pepatah yang mengatakan orang yang berjaya adalah orang yang hari ini lebih baik daripada semalam, manakala orang yang rugi adalah orang yang hari ini lebih teruk daripada semalam. Mohon pandangan ustaz.
J: Umur kita akan tetap bertambah, jadi kita minta supaya mendapat umur yang berkat. Amalan yang dilakukan pula biarlah yang ada sanadnya dan yang jelas datang daripada Rasulullah SAW. Kita perlu berusaha untuk beramal dan fokus pada kualiti, bukan kuantiti sahaja. Amalan yang dilakukan perlulah ikhlas kerana Allah, dilakukan dengan yakin dan mempunyai sanad yang jelas. Jadi apa pun yang kita amalkan, biarpun sedikit, pastikan ada sanadnya. Jadi, kita perlu belajar ilmu agama dan belajar bagaimana untuk beramal dengan betul. Saya nasihatkan agar setiap daripada kita mempunyai satu amalan yang kita istiqomahkan, kerana agak mustahil untuk kita buat semua amalan. Jadikan satu amalan sebagai sesuatu yang kita istiqomahkan, dan jika kita tinggalkannya akan membuatkan kita berasa tidak senang. Contohnya, ada orang membiasakan diri mengamalkan 'Wirdul Laatif” (seumpama mathurat) setiap hari.

S: Ada pendapat mengatakan saranan berpuasa di bulan Rejab datang daripada hadis yang tidak kuat. Mohon ustaz jelaskan.
J: Ini sebenarnya soalan yang menjadi tanda tanya ramai orang. Sebenarnya, puasa itu merupakan sesuatu yang sangat dituntut dalam Islam. Nabi SAW ada bersabda yang bermaksud, “Berpuasalah, kamu akan sihat.” Nabi menyuruh berpuasa tanpa menyatakan waktu yang tertentu, kecuali puasa wajib di bulan Ramadhan. Oleh itu, puasa dalam bulan Rejab secara umumnya termasuk dalam hadis ini. Jadi tiada masalah untuk berpuasa. Tambahan pula, bulan Rejab merupakan salah satu bulan haram dan Nabi SAW ada bersabda, “Berpuasalah kamu pada bulan-bulan haram”. Lagipun, Isnin dan Khamis juga termasuk dalam bulan Rejab. Begitu juga dengan 'hari-hari putih' iaitu 13, 14 dan 15 haribulan.

Namun ada yang mengatakan tiada hadis sahih berkenaan puasa di bulan Rejab. Sepanjang pengamatan saya, seseorang perlu mengkaji keseluruhan hadis yang ada sebelum mengambil pandangan-pandangan tertentu dan memanjangkannya melalui internet sehingga menyebabkan orang ramai menjadi bingung. Saya sebenarnya telah membuat sedikit kajian dan menulis satu bab khas berkaitan puasa Rejab dalam buku berjudul 'Al-Fakir, Persoalan Khilafiah dan Penjelasan Ulama'. Oleh sebab itu, saya yakin untuk berbicara berkaitan hal ini. Saya ada berjumpa hadis Nabi SAW, yang bermaksud, “Daripada Uthman bin Hakim Al-Ansori, Uthman pernah bertanyakan Said bin Jubair berkenaan puasa Rejab. Said menjawab, “Adalah Nabi SAW berpuasa Rejab sehingga kami menjangka baginda tidak berbuka. Dan baginda berbuka sehingga kami tidak menjangka baginda berpuasa.” Jadi kesimpulannya, ada hari Nabi berpuasa dan ada hari Nabi tidak berpuasa dalam bulan Rejab. Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Muslim, oleh itu tarafnya adalah hadis sahih.

Al-Imam An-Nawawi menyatakan daripada ucapan Said ini menjadi bukti bahawa tiada tegahan untuk berpuasa di bulan Rejab. Amalan berpuasa ini dilakukan bukan semata-mata kerana bulan itu tetapi kedudukannya sama seperti bulan-bulan lain dan tidak ada larangan yang sabit untuk berpuasa dan tidak ada pula suruhan sunat berpuasa kerana bulannya, tetapi kerana mengikut sunnah Rasul SAW. Ada banyak lagi hadis lain dan telah dijelaskan oleh ulama sebelum ini. Sebenarnya ada 6 hadis yang jelas dan disokong hadis-hadis lain yang membenarkan berpuasa di bulan Rejab. Apa yang menjadi makruh adalah berpuasa sebulan penuh seperti yang disebut oleh Imam Syafie. Ini kerana takut-takut ada orang jahil yang beranggapan wajib berpuasa penuh di bulan Rejab. Imam 3 mazhab yang lain juga setuju boleh berpuasa di bulan haram. Imam Hambali pula berkata boleh jika ingin berpuasa penuh di bulan Rejab, perlu puasa penuh di bulan Syaaban juga. Saya minta maaf kerana tidak bersetuju dengan orang yang mengatakan haram berpuasa di bulan Rejab. Ibnu Umar, anak Sayyidina Umar, berpuasa penuh empat bulan haram. Begitu juga dengan Hassan Al-Basri, ketua para tabi'in, orang yang sangat alim dan para alim ulama yang lain, mereka semuanya bersungguh-sungguh mengamalkan puasa di bulan Rejab.

S: Ketika berlaku Isra' & Mikraj, Nabi SAW melihat seksaan beberapa golongan di neraka. Mohon ustaz ulang beritahu tentang hukuman di neraka untuk orang yang tinggalkan solat, dedah aurat dan pemimpin yang tidak memikul tanggungjawab.
J: Persoalan ini akan dikupas lebih lanjut dalam tajuk Isra' & Mikraj akan datang. Secara ringkasnya, hukuman orang yang tidak solat, berdasarkan hadis yang tidak begitu kuat, menyatakan bahawa orang itu akan memukul kepalanya dengan batu sehinga pecah berderai. Kemudian kepalanya bercantum semula dan dia mengulang memukul kepalanya ke batu. Bagi orang yang membuka aurat pula, dadanya akan disangkuk pada cangkuk. Bagi pemimpin yang tidak amanah pula, dia akan meminta bebanan untuk dipikul walaupun dia tidak mampu.

S: Bagaimana untuk mengejar pahala akhirat tanpa menyisihkan dunia?
J: Islam tidak pernah menyuruh kita meninggalkan dunia sepenuhnya. Dunia ini adalah tempat kita 'bercucuk tanam'. Oleh itu usahakan agar segala yang kita lakukan di dunia ini menjadi ibadah. Contohnya: Pekerjaan yang Siti dan Pian lakukan, mungkin dengan membaca sepotong hadis boleh menggerakkan hati seseorang kembali kepada Islam. Begitu juga dengan kerjaya lain seperti guru, peniaga yang jujur dan sebagainya. Apa yang penting ialah niatkan perkerjaan itu semata-mata kerana Allah, pastikan ianya tidak menyalahi syariat dan pastikan pekerjaan itu memberi kebaikan kepada orang lain.

Satu benda yang sangat penting untuk kita ingat ialah niat. Niat boleh mengubah sesuatu amalan itu menjadi hanya untuk dunia atau juga akhirat. Kadang-kadang sesuatu amalan itu zahirnya nampak dunia, tetapi jika diniatkan untuk akhirat akan menjadi amalan di akhirat. Sebagai contoh, tadi sebelum saya sampai ke sini, saya nampak polis trafik yang mengawal lalu-lintas. MasyaAllah besarnya sumbangan mereka kepada masyarakat. Mungkin tanpa mereka dan dengan izin Allah, boleh jadi saya tiba lewat ke IKIM dan boleh mengganggu urusan perkongsian ilmu kita semua. Ada juga amalan yang nampak seperti amalan akhirat tetapi cuma mendapat faedah dunia kerana niat yang tidak betul. Contohnya, jika seorang penceramah agama yang berniat mencari populariti, atau mencari pengikut melalui ceramah yang diberikan. Oleh itu kita perlu jaga niat agar ikhlas kerana Allah dalam apa jua perkara kebaikan yang dilakukan.

S: Pada malam Rejab, saya menerima satu mesej yang mengatakan ada satu hadis Nabi SAW yang menyebut jika kita berpuasa selama 2 hari di awal bulan Rejab akan mendapat pahala beribadah selama 2 tahun. Jika kita menyebarkan dan mengingatkan orang lain pula, kita akan mendapat pahala beribadah selama 80 tahun. Benarkah kenyataan ini?
J: Jika kita mengaji tentang hadis, apabila amalan yang sedikit dijanjikan dengan ganjaran yang melampau-lampau, itu tandanya hadis itu hadis maudu'. Tetapi secara ikhlas, saya tidak tahu martabat hadis ini, jadi saya perlu membuat rujukan nanti. Walaupun jika ada yang menghukum yang hadis ini hadis daif atau maudu', mungkin pada maknanya ada kebenaran. Ini kerana jika Alllah ingin mengurniakan pahala, lebih daripada itupun Allah boleh beri bergantung pada niat pengamalnya. Sebagai contoh, dalam hadis sahih, Nabi SAW menyarankan agar kita tidak meninggalkan solat sunat subuh ianya merupakan solat sunat yang Nabi SAW lebih cintai daripada apa yang ada di dunia dan isinya. Jika kita sudah biasa mengamalkannya, dan jika tertinggal, kita boleh mengqada'nya.

S: Bolehkah jika setiap kali minum, saya amalkan membaca Al-Fatihah, kemudian saya berdoa memohon agar Allah tetapkan iman, murahkan rezeki, panjangkan dan berkatikanlah umurku, matikanlah aku dalam iman dan dalam kalimah 'La ila ha illallah Muhammadarr Rasulullah'?
J: Amalan ini sangat bagus dan teruskan dan doakan kami juga agar dapat beramal sebegini.

S: Bolehkah kita tunaikan solat sunat seperti solat sunat Fajar jika kita masih ada sembahyang fardhu yang belum diqada'?
J: Mengikut Sheikh Nuruddin, dalam pendapat muktamar mazhab Syafie, tidak boleh melakukan solat sunat sebelum habis mengqada' solat fardhu. Solat yang wajib jika ditinggalkan berdosa, tetapi solat sunat tidak mengapa jika ditinggalkan. Menurut Sheikh Nuruddin lagi, ada pendapat ulama terkemudian yang mengatakan, jika seseorang itu masih mempunyai hutang solat dan telah diancam hukum bunuh, maka pada ketika itu boleh jadi haram jika dia mengerjakan solat sunat. Dia perlu mengqada' solat fardhu dahulu. Ada juga ulama lain yang membenarkan untuk solat sunat walaupun masih berbaki solat fardhu yang belum diqada'. Untuk mengqada' solat, dahulukan solat yang terlebih dahulu ditinggalkan. Qada' itu dianggap sebagai hutang kepada Allah, jadi perlu kita langsaikan.

Kesimpulan:
Mukmin yang baik, hari ini adalah lebih baik daripada semalam, dan hari esok lebih baik daripada hari ini. Saya ingin berkongsi sedikit beberapa peristiwa penting yang berlaku dalam bulan Rejab iaitu Isra' Mikraj, Hijrah pertama ke Habsyah, perang Tabuk dan pembebasan Baitul Maqdis oleh Sultan Salahuddin Al-Ayyubi dan yang paling menarik, Imam kita iaitu Imam Syafie lahir dalam Rejab.

Sebenarnya saya ada menulis satu risalah amalan bulan Rejab yang terperinci. Boleh dapatkan di sini. Mohon maaf tiada kesempatan waktu berbicara tentangnya disini. Saya bacakan satu bait syair Arab yang bermaksud, “Putihkanlah buku Rejab lembaran catitanmu yang hitam itu dengan amalan soleh yang menyelamatkan daripada nyalaan api. Rejab termasuk bulan-bulan yang haram. Sesungguhnya tidak akan rugi orang-orang yang berdoa kepada Allah. Berbahagialah hamba-hamba yang mensucikan segala amalan dan cegahkanlah dirimu daripada kekejian dan kebimbangan. Berbuatlah amal semahunya. Beristighfar dan berdoa banyak-banyak. Satu doa yang kita semua jangan tinggal setiap pagi dan petang sebanyak 70 kali ialah: “Allahummaghfirli warhamni watub 'alayya - Ya Allah ampunilah aku, rahmatilah aku dan terimalah taubatku”.


Sebagai penutup saya inginkan ceritakan kisah seorang yang sakit dan tiada harapan sembuh. Lalu dia berdoa, “Ya Allah, jika ditakdirkan aku mati, matikan aku dalam bulan Rejab.” Orang pun jadi hairan dan bingung mendengar doa sedemikian. Lalu dia menjawab, “Aku mendengar siapa yang meninggal dalam bulan Rejab, akan diampunkan dosanya.” Permintaannya dimakbulkan dan InsyaAllah semoga dosanya diampunkan Allah SWT.

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab