Fakir Akibat Dosa – Mukmin Profesional 11.06.2012

Ustaz Pahrol Mohd Juoi

Alhamdulillah dapat bertemu lagi dalam suasana majlis ilmu. Mari kita saling mengingatkan satu sama lain bahawa kita semuanya hamba Allah. Semoga dengan kesedaran ini kita akan berupaya melihat kehidupan melalui pandangan hati, iaitu melalui pandangan Pencipta hidup ini. Kehidupan ini penuh dengan ujian, sama ada yang berbentuk nikmat atau musibah. Jadi, yang penting bukanlah apa yang berlaku, sebaliknya bagaimana kita melihat apa yang berlaku. Jika kita melihat melalui kaca mata wahyu dan as-sunnah, pasti akan tersirat hikmah-hikmah di sebalik setiap kejadian yang berlaku. Perkara yang pahit kita jadikan ubat, perkara yang manis pula tidak mealpakan kita. Inilah yang dikatakan – 'what you see is what you get'. Tajuk petang ini ialah 'Fakir akibat dosa'. Prinsip dalam hidup ialah - jika kita berpaling sahaja daripada petunjuk dan peringatan Allah, kita akan menghadapi kehidupan yang sempit. Inilah janji dan amaran Allah, sepertimana di tegaskan dalam ayat 124, surah Taha yang bermaksud:
Dosa akan menyebabkan kefakiran. Inilah juga yang sering dipesan oleh ulama sepertimana hadis Nabi SAW: “Apabila zahir zina secara terang-terangan, akan terserlah kemiskinan dan kefakiran”. Orang yang berzina dijanjikan kefakiran dalam hidupnya. Cuma kadang-kadang kita tertanya-tanya apabila melihat terutamanya orang kafir yang secara terang-terangan mengaku melakukan seks bebas dan hidup dalam kemewahan. Nampaknya seolah-olah mereka tidak menerima apa-apa balasan seperti yang dinyatakan dalam hadis Nabi SAW. Sebenarnya, tidak. Sesungguhnya apa yang dikatakan oleh Nabi SAW pasti akan berlaku, kerana sifat Nabi SAW adalah benar lagi dibenarkan. 

Fakir mengikut pengertian tasawwuf, menurut Mazhab Syafie ialah orang yang pendapatannya kurang separuh daripada keperluannya. Fakir bukan merujuk kepada kuantiti harta, tetapi kepada kualiti jiwa yang berkurang. Mungkin kuantiti harta orang berdosa itu semakin bertambah, tetapi kualiti hatinya semakin berkurang. Rasul SAW menyebut bahawa kaya yang sebenar adalah kaya hati. Jesteru, kita boleh gunakan hadis ini untuk mentafsir kemiskinan yang sebenar ialah miskin hati. Apa yang dimaksudkan dengan miskin di hati? Hati itu sentiasa merasa tidak cukup, dirundung kebimbangan, kesedihan, kemurungan, kegelisahan, ada hasad, ada marah yang tak berkesudahan. Walaupun rezeki yang diperoleh banyak, berkatnya tiada dan sentiasa merasa tidak cukup. Mereka sentiasa rasa hendak lagi, tidak pernah merasa puas dengan apa yang dimiliki. Ini sebenarnya satu penyeksaan daripada Allah SWT. 

Jika kita perhatikan realiti kehidupan hari ini – mereka yang terlibat dengan rasuah bukanlah orang miskin sebalikya orang yang sudah kaya-raya biasanya. Inilah satu bentuk istidraj terhadap mereka, iaitu yang menyebabkan mereka merasa tidak cukup apa yang ada. Selain itu, ada kemungkinan juga mereka ditimpa dengan pelbagai masalah berpanjangan. Mungkin hartanya banyak, tetapi anak-anaknya liar, isterinya curang dan sebagainya. Ini juga satu bentuk kefakiran. Maksiat juga akan menyebabkan kesihatan terganggu kerana apabila hati kotor, akan terganggu jugalah seluruh jasad. Dalam istilah perubatan juga telah diakui adalah penyakit yang dinamakan 'physomatic' – iaitu contohnya orang yang mudah marah, rasa hasad akan mudah diserang penyakit zahir seperti sakit jantung, darah tinggi dan sebagainya. Oleh sebab itu, kata bijak pandai – 'Tuhan boleh mengampunkan kesalahan kita, tetapi urat-saraf kita takkan mengampunkan kesalahan kita'. Inilah yang akan menyebabkan kita sentiasa berada dalam keadaan gelisah. 

Dalam Islam dianjurkan agar kita berpuasa untuk mendapat kesihatan. Sihat di sini bukan merujuk semata-mata kepada kesihatan fizikal, tetapi juga merangkumi kesihatan hati. Ini kerana dalam berpuasa kita juga dianjurkan menahan diri daripada melakukan dosa-dosa. Orang yang melakukan dosa akan diserang penyakit-penyakit hati dan inilah fakir yang hakiki. Jika kita perhatikan bukan sahaja dalam kalangan orang Islam, bahkan orang bukan Islam yang mengkaji kebenaran ajaran Islam juga mengakui, contohnya John C. Maxwell, dalam bukunya bertajuk 'Roadmap to Success' menyatakan bahawa – 'Kekayaan yang dicapai oleh seseorang tanpa mempertahankan nilai-nilai murni dalam hati akan menjurus kepada dua perkara: pertama – penzinaan, kedua – kemurungan'. Jadi bolehlah saya gunakan istilah jutawan fakir kepada mereka ini. Gaya hidup mereka mewah, seolah-olah hidup dalam syurga, tetapi mereka sebenarnya terpenjara dalam hati dengan dosa yang dilakukan. 

Mari kita sama-sama suluh dan perhatikan diri kita sendiri. Katakan kita ada wang yang banyak, kita mampu untuk beli makanan yang mahal-mahal dan lazat-lazat, namun kita takkan mampu beli selera, apatah lagi makanan yang berkat. Ada tiga bentuk makanan – lazat, berzat dan berkat. Apabila hati kita sedih atau resah, makanan di hadapan tidak lagi nampak menyelerakan. Makanan yang berkat boleh memberi kekuatan dan kemampuan untuk buat perkara kebaikan agar terselamat daripada azab neraka. Itulah initipati doa sebelum makan yang kita selalu lafazkan. 

Seterusnya orang yang kaya harta mampu beli tilam yang empuk, namun takkan mampu beli tidur yang lena. Indahnya Islam, sebelum tidur kita dianjurkan mengambil wudhuk. Wudhuk ini akan dapat melebur dan menggugurkan dosa-dosa kecil, dan jika kita marah, wudhuk dapat mententeramkan kita. Seterusnya kita baca 3 'Qul” dan sapukan kepada seluruh badan, dan ini bertindak sebagai perisai dan kita seolah-olah dilindungi ayat Al-Quran. Seterusnya, adab sebelum tidur adalah memaafkan semua kesalahan orang terhadap kita. Memaafkan orang sama seperti kita memaafkan diri sendiri. Selagi kita tak memaafkan orang, api kemarahan takkan reda. Setelah dimaafkan, api itu padam dan inilah yang akan menenangkan hati. Jadi, orang yang kaya hati, biarpun tilamnya tak empuk, letak kepala sahaja sudah boleh tidur, kerana hatinya tenang. 

Jutawan boleh membeli jam yang cantik-cantik, namun mereka takkan mampu membeli masa. Mereka sentiasa diburu kesibukan berpanjangan. Mereka juga diburu keresahan sepanjang masa. Mereka tidak sempat meluangkan masa bersama isteri ataupun anak-anak. Mereka mencari harta untuk anak-isteri sehingga tidak sempat bersama anak-isteri, jadi apa gunanya? Sebenarnya masa itu telah disempitkan akibat perbuatan dosa mereka sendiri. Jutawan juga mampu beli seks tapi mereka takkan mampu beli kasih-sayang dan cinta yang sejati. Oleh sebab ini, didapati ramai jutawan yang berpindah dari satu wanita kepada wanita yang lain kerana memburu cinta sejati.

Kesimpulannya, orang yang fakir adalah mereka yang fakir jiwanya, dan kadang-kadang ada juga yang fakir harta. Sebagai perbandingan sebelum berinteraksi dengan pendengar – katakan kita ada RM10, RM5 kita belanjakan pada jalan Allah, contohnya beri sedekah. Pada sifir mata kasar, kita cuma belanjakan RM5 kepada jalan Allah. Tetapi pada pandangan Allah, satu kebaikan akan berbuah menjadi 7 tangkai, dan setiap tangkai akan berbuah 100 biji. Jadi jumlah sebenarnya ialah. 5x700 = 3500. Jadi apabila kita membelanjakan harta kepada kebaikan, kita bukan meningkatkan harta kita tetapi meningkatkan kualiti jiwa kita. Ertinya apabila kita pemurah, Allah akan ganti kembali sama ada dalam bentuk harta juga atau dalam bentuk sifat-sifat mahmudah seperti melembutkan hati, melunturkan sifat marah ataupun mungkin juga dalam bentuk kesihatan. Kesihatan juga adalah salah satu bentuk kekayaan. “God always work in myterious ways” - Allah sentiasa membantu hamba-hambanya yang meninggalkan dosa, dengan seribu satu cara yang melampaui jangkaan (beyond expectation). Allah SWT mampu membalas lebih daripada kadar kebaikan yang dilakukan hamba-Nya. Marilah kita bina diri dengan nilai-nilai murni dalam hati agar kita terhindar daripada kemiskinan hati dan juga harta. Semoga kita semua terhindar daripada menjadi jutawan fakir.

Senarai soalan & jawapan:
S: Minggu lepas ustaz ada ceritakan kisah orang yang hidup mewah semenjak kecil sehingga mati dan tidak pernah merasa susah di dunia. Tetapi setelah diletakkan sebentar saja di neraka, seolah-olahnya dia tidak pernah langsung merasa hidup senang di dunia. Jadi saya ingin imbau kisah yang berlaku pada sahabat yang bernama Wahab bin Wanullah datang ke masjid dan melihat orang bertengkar. Jadi dia meminta dibawakan kepada orang yang bertengkar itu dan memberitahu, “Ketahuilah oleh kamu bahawa orang yang takutkan Allah sangat berjaga-jaga dengan perkataannya dan mereka menjaganya seolah-olah mereka tidak boleh berkata-kata.” Dalam kisah lain pula, Nabi SAW datang ke masjid dan melihat ada orang yang sedang gelak ketawa. Lalu Nabi SAW menegur dengan keras dan berkata, “Sekiranya kamu mengingati maut, sudah pasti tidak berlaku sedemikian ini. Ketahuilah bahawa setiap hari kubur berkata, “Aku ini tempat penuh sesalan dan gundah-gulana”. Jadi bagaimana pula dengan keadaan kita hari ini yang banyak menonton rancangan seperti 'Raja Lawak', 'Maharaja Lawak' dan sebagainya? Terlalu banyak ketawa menggelapkan hati dan ini boleh menyebabkan fakir jiwa. Jadi mohon penjelasan ustaz kenapa kehidupan kita begitu jauh daripada apa yang Nabi SAW tunjuk.
J: Sebenarnya, dalam soalan yang dianjurkan para pendengar, ada yang sudah ada jawapan, dan ada juga yang turut berkongsi ilmu. Itulah kelebihan bermuzakarah. Saya juga dapat belajar :D. Orang yang beriman percaya kepada kehidupan hari akhirat. Mereka bukan sekadar percaya, tetapi turut merasa kewujudan Allah dan kebenaran hari akhirat di dalam hati. Percaya sesuatu itu datangnya dari akal (kepala), tetapi yakin akan sesuatu datangnya dari hati. Oleh sebab itu, orang yang hatinya lurus, akan lurus jugalah lidahnya. Tetapi jika lidahnya bengkok – suka berbohong, bercakap perkara sia-sia, perkara dosa, itu petanda hatinya tidak lurus. Oleh sebab itulah dikatakan, 'Kata-kata yang belum keluar itu berada dalam kawalan kuasa kita, tetapi jika telah diucapkan, perkataan itu pula yang mengawal kita'. Oleh sebab itu, orang yang beriman akan mengawal kata-katanya. Dalam satu kisah – Luqman Nul Hakim diminta memberikan bahagian terbaik dan terburuk ynag terdapat pada seekor haiwan yang disembelih. Sebagai seorang yang bijaksana beliau membawakan hati untuk kedua-duanya, iaitu yang terbaik dan terburuk. Hati adalah tempat letaknya iman, manakala lidah pula adalah tempat letaknya kata-kata. Kedua-dua anggota ini saling berkaitan dan perlu dikawal dengan berhati-hati. Hanya orang yang beriman yang mampu mengawal kata-kata yang dituturkan. Inilah juga sebagai satu petanda iman yang kuat.

Berkenaan ketawa terbahak-bahak melalui lawak ini telah menjadi satu budaya dalam masyarakat hari ini dan merupakan sebahagian unsur 'hedonisme' – budaya berseronok-seronok. Ini sebenarnya racun daripada zionisme, yang akan membunuh 'idealisme'. Apabila 'idealism' tiada lagi, seseorang itu takkan berfikir atau peduli lagi akan apa yang berlaku di sekelilingnya. Ini merupakan satu 'saluran' yang digunakan oleh Yahudi dan Nasrani untuk mengawal pemikiran umat Islam. Islam tidak menentang hiburan, tetapi cukupklah sekadar seperti garam pada masakan. Garam diperlukan, tetapi tidak boleh terlalu banyak kerana ia boleh merosakkan makanan dan orang yang memakannya. Inilah kisah ynag berlaku ketika Nabi SAW melihat seorang sahabat Ansar yang ketawa terbahak-bahak, lalu Nabi SAW terus, pada ketika itu juga mengatakan, “Kalaulah engkau tahu apa yang aku tahu, tentulah engkau akan lebih banyak menangis daripada ketawa.” Padahal Nabi SAW juga merupakan orang yang suka senyum dan menceriakan suasana, tetapi tidaklah sampai ke tahap keterlaluan sehinga ketawa terbahak-bahak. Daripada pandangan peribadi saya, apa yang dizahirkan manusia pada hari ini tidak sama dengan apa yang sebenarnya berada dalam hati kecil mereka. Pada zahirnya mereka ketawa besar, tetapi hati kecilnya menderita. Jadi saya ingin tanya: Siapakah yang paling tidak terhibur dalam dunia ini? Jangan terkejut dengan jawapannya – Penghibur. Cuba kita lihat kehidupan para penghibur terutamanya daripada Barat – rumah tangga berantakan, mereka kaki botol, terlibat dengan dadah, hidup tertekan sehingga ramai yang membunuh diri. Jadi kenapa mereka yang menghiburkan kita ini sendiri tidak bahagia hidupnya? Apa yang mereka persembahkan bukanlah hiburan yang hakiki, sekadar bertindak sebagai 'painkiller' kepada penyakit sahaja. Kesannya sebentar sahaja. Seumpama meminum air laut, hausnya takkan hilang. Minggu ini satu lagu popular, minggu depan lagu lain pula. Begitu juga dengan filem. Lepas satu, satu. Dan persoalannya sampai bila? Salah satu petanda bahawa sesuatu masyarakat telah rosak ialah apabila hiburan telah menjadi budaya keterlaluan dalam kalangan mereka. Ini juga menunjukkan yang masyarakat ini dalam bahaya kerana sebenarnya jiwa mereka sedang gersang. Jadi kita jangan tertipu dengan lawak-lawak bodoh yang dipersembahkan. Mudah-mudah kita bersama dapat menyekat budaya ini.

S: Realiti dalam dunia hari ini, di mana manusia mengejar harta tanpa mengira halal atau haram kerana ditunjukkan seolah-olahnya itulah matlamat hidup sedangkan perihal jutawan fakir seperti yang kita bincangkan tadi tidak dipertunjukkan pula kepada umum. Mohon komen ustaz.
J: Hidup ini kita kena melihat apa yang tersirat, iaitu meihat dengan mata hati supaya kita melihat kehidupan melalui pandangan Pencipta-Nya (tawhidic mindset). Kita bukan saja kena nampak nikmat, tetapi perlu nampak Pemberi Nikmat. Tetapi orang yang buta mata hatinya akan nampak jutawan sahaja, tetapi takkan nampak fakirnya mereka, kerana fakir itu tersembunyi. Orang yang celik mata hati boleh nampak kefakiran yang sedang berlaku. Contohnya: orang kaya boleh beli kereta mahal-mahal, rumah besar-besar, tetapi Allah sindir dia dengan garam yang 20 sekilo pun dia tidak boleh makan. Kenapa – kerana dia ada penyakit. Inilah yang kita perlu perhatikan. Kita jangan takut apabila hidup di akhir zaman sebegini. Islam bermula dengan dagang, dan akan berakhir dengan dagang juga. Orang yang berdagang (memperjuangkan) agama ketika masyarakat sedang rosak sangat beruntung. Seseorang yang melakukan satu sunnah yang telah ditinggalkan oleh orang lain akan mendapat ganjaran yang besar. Semoga kita tidak terkesima dengan harta yang dimiliki jutawan, perhatikan apa yang tersirat di sebalik kehidupan mereka itu. Kebanyakannaya hanyalah seumpama fatamorgana - kelihatan seperti air dari jauh tetapi sebenarnya hanyalah panas yang membahang.

S: Adakah nasib manusia telah ditulis di Luh Mahfuz? Adakah dengan doa dapat mengubah nasib manusia, contohnya daripada susah kepada senang?
J: Sekali lagi ingin saya tegaskan, saya bukanlah seorang yang serba tahu. Apa yang menjadi persoalan pendengar juga sebenarnya menjadi persoalan saya. Saya lebih kepada meraikan dan berbincang bersama. Berkenaan susah senang dan perincian kehidupan, betul, semuanya telah termaktub di Luh Mahfuz. Tetapi sebagai manusia, kita buatlah apa yang kita mampu. Biarlah Allah dengan takdir yang telah ditentukan-Nya, dan kita sebagai manusia terus berusaha mendapatkan yang terbaik. Mengikut pandangan saya, apa yang dikatakan Luh Mahfuz sebenarnya pun kita tidak tahu, begitu juga dengan banyak perkara lain yang kita tak tahu dalam kehidupan ini. Tetapi ada banyak hikmahnya apabila kita tak tahu. Ini menjadikan kita terus berusaha dan memberikan yang terbaik. Sebab itulah ada ungkapan baik seperti “Perniagaan merupakan 9/10 sumber rezeki”. Jadi berbanding dengan orang makan gaji yang tahu tetap jumlah gajinya, orang yang berniaga berusaha lebih kerana dia tidak tahu berapa yang akan diperolehinya. Dan kerana usahanya yang lebih, dia mendapat lebih daripada orang yang makan gaji. Apa yang sering disalahgunakan ialah apabila ketetapan Allah ini dijadikan sebagai alasan (escapism) untuk tidak berusaha. 'Escapism' ini adalah tipu daya syaitan. Kenapa untuk mendapat hidayah kita tidak mencari majlis ilmu, tetapi untuk sesuap nasi, kita sanggup bangun untuk berkerja, untuk berkahwin, sanggup pergi mencari calon-calonnya. Allah sengaja merahsiakan agar kita tidak tahu supaya kita lebih berusaha. Berkenaan doa dapat mengubah qada' dan qadar memang sudah banyak kita jumpa dalam perbincangan para alim ulama. Dari situlah kita berjumpa dengan doa mohon dipanjangkan umur dan sebagainya. Selain daripada itu, dosa yang kita lakukan boleh juga menyebabkan rezeki yang diperuntukkan untuk kita tertahan. Jadi bukan sahaja usaha baik memberikan rezeki yang baik, tetapi perlu diingat juga yang perbuatan dosa juga boleh menghalang rezeki yang baik. Jadi kita perlu berhati-hati.

S: Jika kita berhadapan dengan masalah perniagaan sehingga terpaksa hidup melarat, telahpun berdoa tetapi masih belum menemui jalan keluar, jadi apa yang perlu dilakukan?
J: Ada dua sudut pandangan dalam hal ini – Pertama: Usaha yang dilakukan masih belum mencukupi. Orang yang berjaya dalam hidupnya adalah orang yang banyak kali gagal. Kena teruskan berusaha. Kedua: Jika telah berusaha namun masih belum berjaya, mungkin itu bukan 'syakilah' (bakat) kita. Mohon pandangan rakan-rakan rapat apa kekuatan dan kelebihan kita. Ingat kata-kata ini, “Tuhan tidak menjadikan manusia bodoh, tetapi manusia dicipta dengan kepandaian yang berbeza-beza.”

S: Ada pendapat mengatakan rezeki dan silaturrahim berkait-rapat. Apa pandangan ustaz?
J: Ini boleh dibahaskan dalam dua sudut. Pertama ini adalah hadis Nabi SAW yang bermaksud, “Silaturrahim itu akan memanjangkan umur dan rezeki.” Jadi apa sahaja yang Nabi SAW sebut, terimalah. Dalam lagi satu hadis, “Sedekah akan menambahkan rezeki.” Jadi apabila Nabi SAW menyebutnya, pasti ada kebenarannya. Dimensi yang kedua pula kita perhatikan daripada segi logiknya. Jika kita menyambung silaturrahim, rangkaian (network) kita akan semakin bertambah. Ini adalah elemen yang sangat penting dalam perniagaan. Dalam pergaulan dan perkenalan akan wujud keperluan dan mewujudkan peluang dalam perniagaan.

Kesimpulan:
Mudah-mudahan kita dapat menjaga diri daripada dilanda 'tsunami':
Pertama: 'tsunami' berbentuk bencana alam akibat perbuatan dosa-dosa kita. Allah berbicara dengan kita melalui pertama: Al-Quran, kedua: melalui alam ciptaan-Nya, dan ketiga: melalui hari-hari Allah di mana berlakunya peristiwa-peristiwa dalam kehidupan kita. Apabila berlaku bencana contohnya, perhatikanlah diri kita, apakah dosa yang telah dilakukan dan perbaikilah diri.
Kedua: 'tsunami' hati dan jiwa yang boleh menyebabkan kita sukar menghadapi kehidupan ini. Jiwa yang fakir merupakan siksaan Allah di dunia sebelum tibanya siksaan di hari akhirat nanti, Na'zubillahiminzalik. Semoga kita sama-sama dapat menghindarkan diri daripada menjadi fakir akibat dosa. Amiin.


Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab